Stereophile slutar aldrig att underhålla

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Strmbrg » 2024-06-08 09:32

sprudel skrev:
I-or skrev:Visst, de kommersiella villkoren är vad de är och Stereophile står trots allt via mätreportagen som en fyrbåk av seriositet i en bransch smockfylld av charlataner.


Japp. Världen är ond och all vill luras. :mrgreen:


Ja, jag stöter på denna misstänksamhet i diverse sammanhang.
Man utgår från en grundsyn baserad på omgivningens list och benägenhet till lurendrejeri. Men tok, galna priser, tveksamma prylar och dumheter kan mycket väl bottna i såväl förvirring, omotiverat hög självtillit, slarv, omedvetna feltänk.
Men såklart i någon mån också sofistikerad list och noga planerade strategier - för att lura sin omgivning på pengar eller annat användbart man vill åt.

Lite off-track, men ändå inte:
Min egen erfarenhet säger mig att det ofta handlar om ett veritabelt brus - särskilt numera, sedan etableringen av internet och de "smarta" telefonerna - av distraktioner som renderar i svag koncentration, som renderar i diverse olyckliga händelser.

Vi diskuterar emellanåt detta på jobbet. Men en del kollegor är helt tvärsäkra på att (i jobbfallet) entreprenörer är illvilliga, luras och har raffinerade strategier i syfte att lura av kunder och partners en massa pengar.
Jag brukar säga att stora variationer i anbudssummor inte nödvändigtvis behöver bero på lureri och liknande. De kan bero på allt möjligt. Stress, felläsningar, höjd-tagning istället för att kontakta och klargöra, omedvetna räknefel eller whatever. Inte minst hemliga överenskommelser med varandra (fast de inte vet om varandra) om vem som ska få entreprenaden. Jag säger då att men, då är det väl snyggare och mer positivt för framtiden att "marknadsföra sig" med att helt enkelt tacka nej till att lämna anbud denna gång, än att lämna ett ohemult pris. Alltså, inte bara typ 10 procent högre än "branshkollegan/konkurrenten" utan emellanåt det dubbla...

De styva och tvärsäkra kollegerna viftar bara bort mitt synsätt. Man ska vara på sin vakt, vara misstänksam och ana onda konspirationer överallt. Kommentaren brukar lyda typ: "Branschen är såhär, jag vet det."
Gärna i kombination med att själv ha bestämt sig för några som alltid är jättebra och att andra är skit.
Grabbigt och inte sådär jätte-intellektuellt, tänker jag.

On-track:
Om man nu är ute efter att roffa till sig pengar - varför i så fall plaska omkring i det lilla och krympande hifi-träsket? Det finns rimligtvis betydligt mer lukrativa marknader att agera på i så fall. Särskilt om man dessutom vill slippa att överhuvudtaget krångla med att konstruera och producera diverse prylar - vilka i slutänden skall rendera i det åtråvärda fliset. Dvs. en lite väl omständlig metod för att uppnå syftet.
Men de listiga och illvilliga hifi-charlatanerna är såklart alldeles för korkade och förvirrade för att inse detta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3752
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav jansch » 2024-06-08 12:02

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:
I-or skrev:Visst, de kommersiella villkoren är vad de är och Stereophile står trots allt via mätreportagen som en fyrbåk av seriositet i en bransch smockfylld av charlataner.


Japp. Världen är ond och all vill luras. :mrgreen:


Ja, jag stöter på denna misstänksamhet i diverse sammanhang.
Man utgår från en grundsyn baserad på omgivningens list och benägenhet till lurendrejeri. Men tok, galna priser, tveksamma prylar och dumheter kan mycket väl bottna i såväl förvirring, omotiverat hög självtillit, slarv, omedvetna feltänk.
Men såklart i någon mån också sofistikerad list och noga planerade strategier - för att lura sin omgivning på pengar eller annat användbart man vill åt.

Lite off-track, men ändå inte:
Min egen erfarenhet säger mig att det ofta handlar om ett veritabelt brus - särskilt numera, sedan etableringen av internet och de "smarta" telefonerna - av distraktioner som renderar i svag koncentration, som renderar i diverse olyckliga händelser.

Vi diskuterar emellanåt detta på jobbet. Men en del kollegor är helt tvärsäkra på att (i jobbfallet) entreprenörer är illvilliga, luras och har raffinerade strategier i syfte att lura av kunder och partners en massa pengar.
Jag brukar säga att stora variationer i anbudssummor inte nödvändigtvis behöver bero på lureri och liknande. De kan bero på allt möjligt. Stress, felläsningar, höjd-tagning istället för att kontakta och klargöra, omedvetna räknefel eller whatever. Inte minst hemliga överenskommelser med varandra (fast de inte vet om varandra) om vem som ska få entreprenaden. Jag säger då att men, då är det väl snyggare och mer positivt för framtiden att "marknadsföra sig" med att helt enkelt tacka nej till att lämna anbud denna gång, än att lämna ett ohemult pris. Alltså, inte bara typ 10 procent högre än "branshkollegan/konkurrenten" utan emellanåt det dubbla...

De styva och tvärsäkra kollegerna viftar bara bort mitt synsätt. Man ska vara på sin vakt, vara misstänksam och ana onda konspirationer överallt. Kommentaren brukar lyda typ: "Branschen är såhär, jag vet det."
Gärna i kombination med att själv ha bestämt sig för några som alltid är jättebra och att andra är skit.
Grabbigt och inte sådär jätte-intellektuellt, tänker jag.

On-track:
Om man nu är ute efter att roffa till sig pengar - varför i så fall plaska omkring i det lilla och krympande hifi-träsket? Det finns rimligtvis betydligt mer lukrativa marknader att agera på i så fall. Särskilt om man dessutom vill slippa att överhuvudtaget krångla med att konstruera och producera diverse prylar - vilka i slutänden skall rendera i det åtråvärda fliset. Dvs. en lite väl omständlig metod för att uppnå syftet.
Men de listiga och illvilliga hifi-charlatanerna är såklart alldeles för korkade och förvirrade för att inse detta.


"Fördelen", i detta sammanhang, med ljud/high-end är att hörselsinnet dels är lättlurat dels samverkar med andra sinnen i stor utsträckning. Dessutom eftersträvar vi generellt en bra ljudupplevelse, inte korrekt återgivet. Subjektivt tyckande och tro är väl en rimlig sammanfattning = möjlighet till lönsamma affärer.

Det finns ju också andra branscher som till stor del bygger på tro och subjektivitet och där det är svårt/omöjligt att bevisa nytta. T.ex magnetmadrasser eller hälsobefrämjande kristaller.
Bland de smartaste, i mitt tycke, är dock producenter av vitaminer, kosttillskott och hälsodrycker där innehållet bevisligen är livsnödvändigt men i 99% av fallen lider vi inte av någon brist. Och visst känner man att man mår man bättre av dessa överdoser......

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19115
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Max_Headroom » 2024-06-08 12:16

Entrepenörerna leverar i regel det som beställts, i alla fall något i närheten. Beställer du grävning av ett 800 meter långt dike får du det. Även om det kanske är 90 cm djupt istället för 100 som du beställde. Men det är i alla fall något i samma stil.

Köper du en högtalarkabel för 200000 som påstås ha olika effekter så får du en kabel som inte skijer sig alls från vilken annan högtalarkabel alls. Säljaren far helt enkelt med osanning. Inom Hifi påstås produkter ha egenskaper som dom inte har. Alls. Det som säljs är alltså inte i närheten av det som påstås.
Sedan har vi rena bluff-produkter som inte gör något alls. En dyr kabel gör i alla fall något, även om priset är 1000 ggr högre än en motsvarande produkt som gör exakt samma sak.
Tyvärr drar detta, och Hifi-pressens samspel med oseriösa aktörer, ett löjets skimmer över detta med Hifi som helhet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav I-or » 2024-06-08 12:50

Man bör även komma ihåg att recensenterna, vilka rimligtvis bör fungera som konsumentupplysare, är ett lika stort problem som flumbolagen. Istället för att få se myterna krossade simmar läsarna runt i en soppa av beskrivningar med litterära ambitioner gällande hur musikens inre väsen kommer fram med de senaste guldkablarna, magiska stenarna eller som i detta fall filterlösa högtalarna med bredbandselement:

Stereophile skrev:"A full-range driver provides the perfect point source, and without a crossover," Adler said. "Capacitors and coils"—inductors—"work like little batteries; they keep part of the music, better to leave them out."



Citatet ovan demonstrerar naturligtvis en djupt bristande teknisk förståelse hos konstruktören som förtjänar omfattande kritiska kommentarer. Det intressanta är dock att man som recensent inte nödvändigtvis behöver ha någon som helst förståelse för de tekniska bristerna och istället bara behöver lyssna (även om min erfarenhet är att lyssnare med god teknisk förståelse generellt sett är långt mer pålitliga). Voxativ Ampeggio 2024 låter mycket riktigt trasigt för vilken normal välljudsälskare som helst, men uppenbarligen inte för Stereophiles Ken Miscallef.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Goldfinger
 
Inlägg: 2797
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Goldfinger » 2024-06-08 15:51

I-or skrev:Citatet ovan demonstrerar naturligtvis en djupt bristande teknisk förståelse hos konstruktören som förtjänar omfattande kritiska kommentarer. Det intressanta är dock att man som recensent inte nödvändigtvis behöver ha någon som helst förståelse för de tekniska bristerna och istället bara behöver lyssna (även om min erfarenhet är att lyssnare med god teknisk förståelse generellt sett är långt mer pålitliga).


Ja det blir enklare att sålla rena "designflaws" från vad som de facto är medveten ljuddesign från tillverkaren om man har ett ett visst elektroakustiskt kunnande med sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17989
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Almen » 2024-06-10 07:50

Strmbrg skrev:...tok, galna priser, tveksamma prylar och dumheter kan mycket väl bottna i såväl förvirring, omotiverat hög självtillit, slarv, omedvetna feltänk.

Hanlon's razor

Hanlon's razor skrev:Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.


Mycket användbart även vad gäller konspirationsteorier.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4869
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav JM » 2024-06-10 09:11

Elegant analys Almen!

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12384
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Magnuz » 2024-06-10 09:45

I-or skrev:Citatet ovan demonstrerar naturligtvis en djupt bristande teknisk förståelse hos konstruktören som förtjänar omfattande kritiska kommentarer.


Det är egentligen märkligt att somliga konstruktörer kan konstruera saker som överhuvudtaget fungerar baserat på hur de uttalar sig, om det nu inte rör sig om felciteringar eller missförstånd eller liknande. Och hur klarar de CE-märkning och dylikt? Alltför inkompetent konstruerade grejer skulle ju kunna börja brinna eller orsaka personskada.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57508
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Nattlorden » 2024-06-10 10:09

Magnuz skrev:Alltför inkompetent konstruerade grejer skulle ju kunna börja brinna eller orsaka personskada.


Det har säkert hänt också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26935
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav hifikg » 2024-06-10 13:24

Magnuz skrev:
I-or skrev:Citatet ovan demonstrerar naturligtvis en djupt bristande teknisk förståelse hos konstruktören som förtjänar omfattande kritiska kommentarer.


Det är egentligen märkligt att somliga konstruktörer kan konstruera saker som överhuvudtaget fungerar baserat på hur de uttalar sig, om det nu inte rör sig om felciteringar eller missförstånd eller liknande. Och hur klarar de CE-märkning och dylikt? Alltför inkompetent konstruerade grejer skulle ju kunna börja brinna eller orsaka personskada.


På det viset var Belts prylar åtminstone ofarliga. En säkerhetsnål i gardinen eller lite tejp på ett vattenrör lär inte orsaka personskador.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav I-or » 2024-06-10 14:41

Magnuz skrev:
Det är egentligen märkligt att somliga konstruktörer kan konstruera saker som överhuvudtaget fungerar baserat på hur de uttalar sig, om det nu inte rör sig om felciteringar eller missförstånd eller liknande. Och hur klarar de CE-märkning och dylikt? Alltför inkompetent konstruerade grejer skulle ju kunna börja brinna eller orsaka personskada.


Eftersom högtalare principiellt sett utgör den enklaste delen av anläggningen (även om de är svårast att optimera) så finner man de knasigaste konstruktörerna här. Att hjälpligt ansluta ett bredbandselement till högtalarterminalerna klarar nog de flesta 10-åringar efter några enkla instruktioner och en godtyckligt konstruerad låda kan de säkerligen också få till. En gammal kollega gick ett par steg längre och lät en mellanstadieklass tillverka egna högtalarelement med magneter, koppartråd och pappskivor under en fysiklektion, vilket var mycket uppskattat.

Den principiella enkelheten medför att diverse figurer som musikälskare, pianister, möbelhantverkare och i fallet Voxativ fordonsingenjörer alldeles för ofta anser sig besitta tillräcklig kompetens för konstruktion av High End-högtalare. Dessa marknadsförs vanligen via helt hemsnickrade hypoteser angående den underliggande fysiken, något som hade kunnat undvikas med en elektroakustisk grundkurs. Märkligt nog är det ofta så att konstruktörskompetensen är oerhört mycket högre i låg- och mellanprissegmenten.

Elektronik kräver åtminstone en hygglig fysikalisk förståelse hos konstruktören, vilket allt som oftast skrämmer bort de värsta charlatanerna och åtminstone är tillräckligt för att undvika bränder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12384
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Stereophile slutar aldrig att underhålla

Inläggav Magnuz » 2024-06-10 18:37

I-or skrev:En gammal kollega gick ett par steg längre och lät en mellanstadieklass tillverka egna högtalarelement med magneter, koppartråd och pappskivor under en fysiklektion, vilket var mycket uppskattat.


Det har jag också fått göra! Fast på högstadiet, vill jag minnas. Fantastiskt roligt var det i alla fall och lysande pedagogik. :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster