Klass A

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Klass A

Inläggav distad » 2024-01-11 15:09

Och mitt Parasound är ett High bias Class A/AB operation, är det katastrof då ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-01-11 15:25

Morello skrev:Mja, det låter som du talar om entaktkoppling versus push/pull.

I ett push/pull-steg uppstår symmetri, vilket reducerar jämna ordningens termer, men det har ingenting med klass B eller A att göra.

Vet inte om du kommenterar mej....
Det är väl så att att entaktskoppling är ett sätt att realisera klass A drift och push-pull ett sätt att realisera klass B drift (eller AB och C).
Sedan kan man ju i sig realisera t.ex klass A drift med push-pull..... Kanske du menar det?
Eller att man ibland låter en entaktskoppling jobba i klass B/C inom radioteknik?

För att förtydliga mej,
I grunden handlar det ju om vad arbetspunkten för den/de aktiva komponenterna ligger samt matchning av rör (och "forntida" halvledare).
I praktiken slutar det dock med att klass A drift har mer förutsättningar för jämna harmoniska övertoner = asymmetrisk dist.

Hur tycker du man borde svara "distad"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-01-11 15:29

Nej, ett push/pull-steg med god symmetri får en dominerande tredjeton - alldeles oavsett om steget arbetar i klass A, AB eller B. Vill du skapa jämna övertoner krävs asymmetri i form av ett entaktkopplat steg, som förstås måste arbeta i klass A om inte distorsionen skall bli astronomisk.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-01-11 15:29

distad skrev:Och mitt Parasound är ett High bias Class A/AB operation, är det katastrof då ?

Svar nej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2024-01-11 15:39

distad skrev:Och mitt Parasound är ett High bias Class A/AB operation, är det katastrof då ?

Nä, varför då?
Det är designat som ett klass AB slutsteg med hög bias. Att kalla det för klass A/AB är bra marknadsföringsknep då "audiofiler" har en förkärlek till klass A.

Frågan är: när blir ett klass AB steg plötsligt klass A/AB? Den frågan kan nog bara en marknadsförare svara på....
Eller en dålig liknelse:
Vad är hög hastighet? Är det när min hund springer i 30km/h? Eller när det blåser 18m/s eller en GPS satellit med 27.000km/h. En myra kan vara snabb...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-11 15:47

jansch skrev:Hur tycker du man borde svara "distad"?

Att jag är en för jävligt "distad person" :lol: :mrgreen: :wink: När jag skrev: "Mja.. eftersom jansch kanske är ute och cyklar" så var det bara för att retas lite, som du förstod. :)
Det kommer bli intressant att lyssna på Parasound:en då det var ett spontan köp som var billigt i mina ögon. Har bara läst gott om det så så hemskt kan det inte vara.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-01-11 17:41

Morello skrev:Nej, ett push/pull-steg med god symmetri får en dominerande tredjeton - alldeles oavsett om steget arbetar i klass A, AB eller B. Vill du skapa jämna övertoner krävs asymmetri i form av ett entaktkopplat steg, som förstås måste arbeta i klass A om inte distorsionen skall bli astronomisk.

Var det inte det jag skrev?

Jag funderade dock över vad ditt "nja" betydde. Det betydde alltså att du hängde upp dej på att man trots allt kan konstruera klass A steg med "push-pull" lösning. Alltså motsvarande min första fråga till dej.

Det är väl självklart att asymmetrisk distorsion kräver asymmetrisk olinjäritet, det är lika självklart att med "god symmetri" uppstår ringa jämna övertoner.

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2024-06-20 06:57

god morgon

lite läsning/fakta om gain

https://www.head-fi.org/threads/schiit- ... t-18185665

b&o / tandberg linje nivå 315mv med germaniumdioder som limiters :P
även pioneer Komp bilstereo med de stora anslutningarna innan de gick till std din , även den lågnivå :P

Mvh Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi