DAC SMSL SU-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: DAC SMSL SU-1

Inläggav I-or » 2024-07-10 12:24

Jag tycker att det är viktigt att man i dessa sammanhang har ett uppspelningsskräp som garanterat inte skräpar ned vare sig inspelningsskräpet, bakgrundsskräpet eller hörselskräpet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-10 13:19

I-or skrev:Jag tycker att det är viktigt att man i dessa sammanhang har ett uppspelningsskräp som garanterat inte skräpar ned vare sig inspelningsskräpet, bakgrundsskräpet eller hörselskräpet.

"hörselskräpet", är det öronen ? eller högtalarna ? (gissar jag på) Det kan ju vara vax i öronen och högtalarna kan ju var riktiga low-end :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-07-11 22:27

Johan_Lindroos skrev:Signal/Noise plus distorsion [dB].

Vilket är den terminologi jag föredrar användas och som är den traditionellt förekommande nomenklaturen sedan ”urminnes tider”. Men det är samma sak.

Uppmätt vid 5w
Det är ett bättre sätt en vanliga 1w mätningen där SNR/brus dominerar
Alltid vettigt att kika på multitone mätningen med
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

jansch

Inläggav jansch » 2024-07-11 23:14

Halbermensch skrev:
Johan_Lindroos skrev:Signal/Noise plus distorsion [dB].

Vilket är den terminologi jag föredrar användas och som är den traditionellt förekommande nomenklaturen sedan ”urminnes tider”. Men det är samma sak.

Uppmätt vid 5w
Det är ett bättre sätt en vanliga 1w mätningen där SNR/brus dominerar
Alltid vettigt att kika på multitone mätningen med

Jag vet inte riktigt vad Johan Lindros menar med "samma sak".....

Signalbrusförhållande och dynamik är väldigt olika definierat beroende på vilken utrustning och vilken tillverkare som definierar. SINAD är ju bra definierat och bra för t.ex DAC:ar men ej tillämpligt för t.ex mikrofoner.

Ibland är t.ex A-vägt brusgolv lämpligt om vi är ute efter hörselns upplevelse generellt, ibland är det ett sätt att dölja tekniska ofullkomligheter.
Ibland är dBFS en bra definition på max utsignal, ibland är 94dBSPL ett adekvat maxvärde.

Man måste värdera "dynamik" utifrån vad som är lämpligt och vad man vill uppnå. Det är, för en tillverkare, väldigt lätt att förvilla köparen med "vackra siffror" som egentligen inte har med verkligheten att göra. Man måste helt enkelt som köpare ha djup kunskap för att förstå "konsekvenserna".

Jag håller med om att "multi tone" är ibland bättre än SINAD. Eller, rättare sagt, dom kompletterar varann då olijäriteter är inte lätta att värdera generellt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2024-10-26 11:07

Köpte nyligen en SU1 efter tips av fellow forumpajsare "vad han nu har för nick på forumet". Andra DiAna:n i ordningen gav upp, därav mitt tillfälliga återfall i uppgraditis och "hiffi". Har inte kunnat spela cd på iaf ett halvår, så jag vet inte vad jag lyssnar på; nyhetens behag, tillgången till en stor bunt skivor eller att det de facto låter bättre än vad jag minns det gjorde för ett halvår sen.

Hursom, skitsamma osv; jag är mycket nöjd. Den gör vad jag kräver av den; vara billig, gedigen, välljudande.

M.v.h.
Gammal forum-stofil.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-26 11:55

Tack för att du tittade in V8:a och delade med dig. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2024-10-26 13:22

distad skrev:Tack för att du tittade in V8:a och delade med dig. :)

calvin-coolidge-tipping-his-hat-257x320.jpg
calvin-coolidge-tipping-his-hat-257x320.jpg (23.61 KiB) Visad 3139 gånger
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-10-27 21:18

Jag har den igång hela tiden då jag tyckte den fungerade bäst så.
12 watt kan man ha råd med.
Kör den med en mobilladdare.
5volt/2.4A

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-10-27 23:54

SMSL-SU-1 drar 0.1W i standby.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-10-29 08:24

Läst lite recensioner och några har påstått att man får lägga 10ggr mer pengar för att märka ett bättre ljud.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-01 00:36

LeifB skrev:Läst lite recensioner och några har påstått att man får lägga 10ggr mer pengar för att märka ett bättre ljud.

För att faktiskt konstatera ett bättre ljud (alltså ingen placebo av typ: "dyrt låter bra") får man nog satsa på en transplantation för att ersätta vårt taskiga hörselsinne* med donation från en hund eller fladdermus.
Risken är dock då att förlora vår förmåga att uppfatta musik och takt på det sätt vi gör.... Dessutom räcker nog inte dom pengarna för en transplantation oavsett om det är 10 eller 100 eller 1000 ggr mer då.......

*vi människor är ju ganska kassa på "hörseln" jämfört med många andra levande varelser.
Ock, jovisst...audiofiler undantagna som hör allt som inte finns.....

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-01 12:27

Allt är relativt.
En del tycker si och andra tycker så.
SMSL SU-1 har fått nära 5/5 i betyg av alla.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-01 21:32

LeifB skrev:Allt är relativt.

Klart den får, den är ju transparent, alltså som så gott som alla andra DACar nuförtiden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-01 22:02

Tell skrev:

Klart den får, den är ju transparent, alltså som så gott som alla andra DACar nuförtiden.

Så gott... så alla som då anses vara transparenta låter likadant alltså ? https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html Blir ju billigt att få världens bästa ljud.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-02 00:44

distad skrev:
Tell skrev:

Så gott... så alla som då anses vara transparenta låter likadant alltså ? https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html Blir ju billigt att få världens bästa ljud.

Jupp, skönt att slippa tänka på och spendera pengar DACs och istället fokusera på högtalare, rum och/eller hörlurar. Själv har jag utöver min MiniDSP en Jcally JM20, perfekt ljud för dryga 200kr.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-02 01:21

Tell skrev:
distad skrev:
Tell skrev:Klart den får, den är ju transparent, alltså som så gott som alla andra DACar nuförtiden.

Jupp, skönt att slippa tänka på och spendera pengar DACs och istället fokusera på högtalare, rum och/eller hörlurar. Själv har jag utöver min MiniDSP en Jcally JM20, perfekt ljud för dryga 200kr.

Men det är ju en kabel som ska skickas ifrån Kina *gissar jag på* = stor miljöpåverkan. Något annat måste ju finnas här hemma.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-11-02 02:06

Är det viktigt? Alltså vad andra tycker? Vad andra tror sig höra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-02 02:36

hifikg skrev:

Är det viktigt? Alltså vad andra tycker? Vad andra tror sig höra?

Jag tycker inte det, eller rättare sagt vem ska lyssna på det man lyssnar på ? Det är ju man själv som ska kunna njuta av grejerna och ingen annan. Dvs, vad andra tycker betyder ingenting om man nu inte är känslig för grupptryck eller vad andra då tycker.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-02 09:58

distad skrev:
Tell skrev:
distad skrev:Så gott... så alla som då anses vara transparenta låter likadant alltså ? https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html Blir ju billigt att få världens bästa ljud.

Men det är ju en kabel som ska skickas ifrån Kina *gissar jag på* = stor miljöpåverkan. Något annat måste ju finnas här hemma.

Precis allt skickas ju hit och dit och upp och ner, så nån större skillnad gör det nog inte. Jag menar en grönsak kan ju plockas i ett land, skickas och packas i ett annat för att sen sskickas och säljas i ett tredje. Så att jag som inte ägt en bil på tio år eller flyger väldigt sällan köper en DAC som det inte finns nån motsvarighet för här gör nog fjuttigt lite.
Ska för övrigt sägas att anledningen att jag köper just den är inte för DAC-prestandan i sig, utan för att det är en liten dongle med väldigt bra uteffekt för mina IEM, sen att den råkar ha väldigt bra prestanda också är ju bara en feelgood-bonus, speciellt för det priset.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-02 12:32

Tell skrev:
distad skrev:
Tell skrev:Jupp, skönt att slippa tänka på och spendera pengar DACs och istället fokusera på högtalare, rum och/eller hörlurar. Själv har jag utöver min MiniDSP en Jcally JM20, perfekt ljud för dryga 200kr.

Precis allt skickas ju hit och dit och upp och ner, så nån större skillnad gör det nog inte. Jag menar en grönsak kan ju plockas i ett land, skickas och packas i ett annat för att sen sskickas och säljas i ett tredje. Så att jag som inte ägt en bil på tio år eller flyger väldigt sällan köper en DAC som det inte finns nån motsvarighet för här gör nog fjuttigt lite.
Ska för övrigt sägas att anledningen att jag köper just den är inte för DAC-prestandan i sig, utan för att det är en liten dongle med väldigt bra uteffekt för mina IEM, sen att den råkar ha väldigt bra prestanda också är ju bara en feelgood-bonus, speciellt för det priset.

Jag får inte ihop det men vad du skrev i en annan tråd nyligen. viewtopic.php?f=4&t=74841&start=210 Där var det pengaslöseri som inte var bra och "ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord". Men att skicka grejer kors och tvärs det går utmärkt, på våran lilla jord. :o Så du vurmar inte för klimatet på riktigt alltså ? Utan det är okej att ta lite genvägar då och då. Vurmar man för klimatet så gynnar man inte Kina som enbart tänker på "pengar och makt" och inte klimatet.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-02 15:07

distad skrev:
Tell skrev:

Just den där DAC:en (SMLS:en) kanske man skall ta sig en funderare över.....
Den har MQA som manipuerar signalen.....om funktionen inte går att stänga av.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-02 15:39

jansch skrev:Just den där DAC:en (SMLS:en) kanske man skall ta sig en funderare över.....

Kräver aktivering från MQA-data i bitströmmen i stil med HDCD (fast de flesta skivor som tänder HDCD-lampan utyttjar inte "finesserna" som tur är). Däremot onödigt att betala en licenspeng till MQA (nu Lenbrook).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-02 16:16

pLudio skrev:
jansch skrev:Just den där DAC:en (SMLS:en) kanske man skall ta sig en funderare över.....

Kräver aktivering från MQA-data i bitströmmen i stil med HDCD (fast de flesta skivor som tänder HDCD-lampan utyttjar inte "finesserna" som tur är). Däremot onödigt att betala en licenspeng till MQA (nu Lenbrook).

Visst. Men det skulle vara intressant med en blind jämförelse emot någon lite dyrare hypad Dac. Hade jag haft en helt annan ekonomi så hade jag testat och jämfört lite allt möjligt då jag tycker sådant är kul. Jag har hört några jämförelser och en så kunde vi inte hitta några skillnader och vid en annan så var det skillnader enligt alla 3 som lyssnade. Så ibland finns det inga och sedan kan det finnas skillnader ibland. Men det var ju inte så seriöst som era lyssningar.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-02 17:37

distad skrev:
Tell skrev:
distad skrev:Men det är ju en kabel som ska skickas ifrån Kina *gissar jag på* = stor miljöpåverkan. Något annat måste ju finnas här hemma.

Jag får inte ihop det men vad du skrev i en annan tråd nyligen. viewtopic.php?f=4&t=74841&start=210 Där var det pengaslöseri som inte var bra och "ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord". Men att skicka grejer kors och tvärs det går utmärkt, på våran lilla jord. :o Så du vurmar inte för klimatet på riktigt alltså ? Utan det är okej att ta lite genvägar då och då. Vurmar man för klimatet så gynnar man inte Kina som enbart tänker på "pengar och makt" och inte klimatet.

Precis som alla andra så är jag garanterat inte perfekt och pysslar även jag med en del dubbelmoral ;) Fast kan ju tycka att den fjuttig dongle är ganska lättfraktad jämfört med mycket annat, dessutom så skickas ju det mesta runt halva jorden innan det hamnar på en lokal butik nånstans, jag bara skippar mellanhänderna.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-03 12:25

Var och en köper det som passar dom bäst.
Man får chansa lite om man ska komma någonstans i här i livet. SMSL SU-1 är en dac som betonar klarhet i alla register. Har en bra klarhet. Plockar fram detaljer.
Testade den mot Pioneer Pd-7700.
Byggd under 1990 talet. Utklassning är ordet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-03 15:15

distad skrev:
Tell skrev:Jupp, skönt att slippa tänka på och spendera pengar DACs och istället fokusera på högtalare, rum och/eller hörlurar. Själv har jag utöver min MiniDSP en Jcally JM20, perfekt ljud för dryga 200kr.

Var hittar du liknande här hemma som är producerat här? Det är lätt att kritisera... Miljöpåverkan när det gäller frakten är förmodligen som för att skicka ett brev.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-11-03 16:35

distad skrev:Visst. Men det skulle vara intressant med en blind jämförelse emot någon lite dyrare hypad Dac. Hade jag haft en helt annan ekonomi så hade jag testat och jämfört lite allt möjligt då jag tycker sådant är kul. Jag har hört några jämförelser och en så kunde vi inte hitta några skillnader och vid en annan så var det skillnader enligt alla 3 som lyssnade. Så ibland finns det inga och sedan kan det finnas skillnader ibland. Men det var ju inte så seriöst som era lyssningar.

Nu är väl inte Qutest någon "hypad" dac och, i jämförelse med många andra, inte ens någon särskilt dyr dac, men "något lite dyrare" passar den in på.
Första gången jag hade den här o jämförde mot min DAC-9 från Nuforce fann jag ingen som helst anledning att hetsa upp mig. Kinesen gjorde dött lopp med DAC-9, men fixade även DSD som kändes viktigt en kort tid, så då hamnade DAC-9 på avbytarbänken. När kinesen fick hicka lånade jag samma Qutest som jag tidigare haft här (den hade hamnat på avbytarbänken hos en DAVE-ägare) och var glad att ha en fungerande dac, bara så... men så började jag HÖRA utan en tanke på att jämföra eller att jag skulle behålla Qutest, det fanns väl någon garanti på den hickande kinesen tänkte jag. Efter några dagars verklig LYSSNING insåg jag att Qutest inte skulle lämna mitt lyssningsrum så länge jag kunde säga emot. Och det har den inte gjort heller. Allt blev lite bättre, flummigt beskrivet så flöt musiken mjukare, blev något lite mer njutbar och lyssningspassen blev ännu längre.

Ibland är skillnaderna inte slående stora, men de märks över tid, så ett snabbt A-B test kanske inte ger utslag och i ett blindtest kanske de befinns likvärdiga, såvida det inte pågår i flera dagar. Slående stora blev skillnaderna inte heller med MScalern, jorå, allt blev lite bättre igen, men inte mer än att jag hade kunnat leva utan den. Ända fram till de "svarta lådorna" anslöts. Då jäklar... har försökt beskriva det i min medlemspresentation, men det är inte lätt, utan att låta som en galning som druckit ormolja.

PS! Kinesen heter SMSL Sanskrit 10 Mk2 och om jag kommer mig för att funktionstesta den, och den fungerar, kommer den att Torgföras :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-03 16:42

RogerGustavsson skrev:
distad skrev:

Var hittar du liknande här hemma som är producerat här? Det är lätt att kritisera... Miljöpåverkan när det gäller frakten är förmodligen som för att skicka ett brev.

Du har inte humor va ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-03 16:47

hifikg skrev: har försökt beskriva det i min medlemspresentation, men det är inte lätt, utan att låta som en galning som druckit ormolja.

https://www.namndemansgarden.se/ behöver du läggas in på för du har druckit en massa senaste tiden... :o 8O :mrgreen: :lol: :D :D :wink: :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-03 17:12

distad skrev:
RogerGustavsson skrev:
distad skrev:

Du har inte humor va ?

Du känner inte mig...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi