DAC SMSL SU-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: DAC SMSL SU-1

Inläggav I-or » 2024-07-10 12:24

Jag tycker att det är viktigt att man i dessa sammanhang har ett uppspelningsskräp som garanterat inte skräpar ned vare sig inspelningsskräpet, bakgrundsskräpet eller hörselskräpet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-10 13:19

I-or skrev:Jag tycker att det är viktigt att man i dessa sammanhang har ett uppspelningsskräp som garanterat inte skräpar ned vare sig inspelningsskräpet, bakgrundsskräpet eller hörselskräpet.

"hörselskräpet", är det öronen ? eller högtalarna ? (gissar jag på) Det kan ju vara vax i öronen och högtalarna kan ju var riktiga low-end :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-07-11 22:27

Johan_Lindroos skrev:Signal/Noise plus distorsion [dB].

Vilket är den terminologi jag föredrar användas och som är den traditionellt förekommande nomenklaturen sedan ”urminnes tider”. Men det är samma sak.

Uppmätt vid 5w
Det är ett bättre sätt en vanliga 1w mätningen där SNR/brus dominerar
Alltid vettigt att kika på multitone mätningen med
Topping d50 III, Topping pa5 II plus, Guru Audio Q10 (på lagning sedan feb 2024) / Canton GLE90, LG B3 77"
SMSL C200, Topping MX3s, Guru Audio Junior+, diverse hörlurar..
Ino Audio piMx

jansch

Inläggav jansch » 2024-07-11 23:14

Halbermensch skrev:
Johan_Lindroos skrev:Signal/Noise plus distorsion [dB].

Vilket är den terminologi jag föredrar användas och som är den traditionellt förekommande nomenklaturen sedan ”urminnes tider”. Men det är samma sak.

Uppmätt vid 5w
Det är ett bättre sätt en vanliga 1w mätningen där SNR/brus dominerar
Alltid vettigt att kika på multitone mätningen med

Jag vet inte riktigt vad Johan Lindros menar med "samma sak".....

Signalbrusförhållande och dynamik är väldigt olika definierat beroende på vilken utrustning och vilken tillverkare som definierar. SINAD är ju bra definierat och bra för t.ex DAC:ar men ej tillämpligt för t.ex mikrofoner.

Ibland är t.ex A-vägt brusgolv lämpligt om vi är ute efter hörselns upplevelse generellt, ibland är det ett sätt att dölja tekniska ofullkomligheter.
Ibland är dBFS en bra definition på max utsignal, ibland är 94dBSPL ett adekvat maxvärde.

Man måste värdera "dynamik" utifrån vad som är lämpligt och vad man vill uppnå. Det är, för en tillverkare, väldigt lätt att förvilla köparen med "vackra siffror" som egentligen inte har med verkligheten att göra. Man måste helt enkelt som köpare ha djup kunskap för att förstå "konsekvenserna".

Jag håller med om att "multi tone" är ibland bättre än SINAD. Eller, rättare sagt, dom kompletterar varann då olijäriteter är inte lätta att värdera generellt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi