Detta med basar och avstånd...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Detta med basar och avstånd...

Inläggav JanneX » 2024-07-12 20:45

Har spenderat dagen med att få igång ett streamingsystem i ett stort rum (45m2, soffan står kanske 40-45% av rumslängden ifrån högtalarväggen)..
Högkvalitativa stativhögtalare, en riktigt fin sub..
Drivning via en Yamaha i Aventage-serien med music cast och vad som behövs.
Mäter avstånden. Högtalarna lagom i vinklade (250 cm isär c/c) och exakt 3m ifrån lyssningsposition, subben står till höger om stereobänken med 260cm mellan öra och element. Delar 80Hz.

Låter anskrämligt.. Inget smälter ihop och basen blir en konstig sörja i detta normalt välljudande rum där vissa frekvenser blir som man vill ha dem och andra försvinner helt. Särskilt blir värmeområdet extremt anemiskt.
Börjar labba fas. Får inte till det.
Sedan delning och nivå. Får inte till det.
Som ett litet tidsfördriv (inte kan väl detta göra skillnad. Jag har ju mätt avstånden.) började jag labba avstånd. Vid en inställning om 530cm (basen står alltså 260cm från elementcentrum och öra) sitter allt som en smäck. Nivå, definition, integration..
Hur är det möjligt?

Användarvisningsbild
Olle99

Re: Detta med basar och avstånd...

Inläggav Olle99 » 2024-07-13 10:56

Hej hej , Jag är inte så duktig på akustik och rumskorrigering , det finns dock väldigt mycket bra trådar att följa , bl.a subwoofer och hur lfe kanalen fungerar osv osv osv , :) , lycka till och kryp runt :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-13 11:30

I lågfrekvensområdet handlar det inte om löptid utan om frekvensgång. Det är synd att apparattillverkarna inte förstår detta så att instruktioner och autoinställning fungerar på bästa sätt.

Du sätter fingret på vad jag har skrivit många gånger: avståndsinställningen/fördröjningen för basmoduler bör ej ställas in efter det fysiska avståndet utan istället varieras tills man finner maximal akustisk effektivitet. Nästa steg är ekvalisering.

I ditt fall handlar det om att direktljudet i kombination med de tydligt dominerande rumsbidragen för fronthögtalare och basmodul med en viss fördröjning erhåller optimala relativa faslägen i delningsområdet för en god total frekvensgång i lyssningspositionen (med flera basmoduler och olika fördröjningar handlar det om hela passbandet).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-07-13 12:11

Är det bara en sub blir det svårt att få det bra.
Men, hur står suben i förhållande till sidoväggar och bakvägg? Men bara en bas-burk kommer du att få frekvensgång som en berg-och-dalbana. Det går inte att undvika i grunen (du kan EQa, men man bör alltså placera basen på bästa plats först, sedan ev EQa dom problem som kvarstår).
Så det är väl det I.or är inne på: Hitta en plats där subben står bst i förhållande till rummet. (EQa) och justera fas för att få den att funka ihop med med huvudhögtalarna också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-07-13 12:26

I-or skrev:I lågfrekvensområdet handlar det inte om löptid utan om frekvensgång. Det är synd att apparattillverkarna inte förstår detta så att instruktioner och autoinställning fungerar på bästa sätt.

Du sätter fingret på vad jag har skrivit många gånger: avståndsinställningen/fördröjningen för basmoduler bör ej ställas in efter det fysiska avståndet utan istället varieras tills man finner maximal akustisk effektivitet. Nästa steg är ekvalisering.

I ditt fall handlar det om att direktljudet i kombination med de tydligt dominerande rumsbidragen för fronthögtalare och basmodul med en viss fördröjning erhåller optimala relativa faslägen i delningsområdet för en god total frekvensgång i lyssningspositionen (med flera basmoduler och olika fördröjningar handlar det om hela passbandet).

Detta var ny information för mig, stort tack! Jag har historiskt alltid använt mig av måttbandet när jag mätt in högtalare, även subwoofer, och undvikit de automatiska alternativen man får i en receiver. Det jag läst har fått mig att tro att det sällan blir bra med ypao, mcacc, audyssey och allt vad det heter.
Oftast har resultatet blivit dugligt.
Dugligheten verkar dock ha ökat den sista tiden. Jag var nyfiken så anslöt mikrofonen, körde programmet i receivern och kontrollerade inställningarna och jo då, den fick till det ordentligt. Vid en mätning på 3 punkter ställde den avståndet till högtalarna vid just 3m och till subwoofern vid 4.85m. Men en mätning gjord enbart vid lyssningspositionen valdes 5.35m.. Förvånansvärd precision. Vidare verkar programmet ha ekvaliserat basen då integrationen nu är ännu bättre och den djupaste basen är torrare med ett annat "hugg". Jag tycker att jag ibland kan förnimma en svårförklarlig syntetisk "hinna" över musiken med EQ aktiverad men fördelarna överväger nackdelarna. Enda felet den gjorde, om det nu är ett fel, är att den ville lägga delningen mellan bas och frontar vid 60Hz och visst spelar säkert de små stativarna linjärt ner till den frekvensen men med 5.25" basar och min vilja att då och då spela vad i alla fall jag anser vara starkt så ändrade jag till 80Hz igen och jag upplever det som en förbättring.
Jag är imponerad. Dagens maskiner är visst klokare än jag trodde.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2024-07-31 21:32

Har tre av dessa https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited. Har placerat lådorna stående på sidan av salongen och två meter från duken. https://audioxpress.com/article/hideawa ... sitedalder Valde att bygga lådorna i 22 mm golvspånskivor som jag hade stående i källaren. Behöll innermåtten. Kanske inte dunderbas men jag tycker att basen går tillräckligt djupt och att trycket från tiotums basarna med aluminiumkoner räcker för min del. Testade att placera lådorna på sidan av duken och i hörnet av rummet men trivdes inte med bas ljudet blev ingen dunderbas men mer att rummet börjar vibrera och jag känner basen i kroppen men hör inte så mycket bas. Verkar som den hörbara basen kommer från sidohögtalarnas 6,5 tums element och vibrationerna kommer från transmissionsline lådorna. Har en Tylander transmissionslina låda stående men den har jag inte testat. Byggde den efter en ritning som hade sitt ursprung från Universitetet i Göteborg, Var tidskriften Radio & television som publicerade ritningen. Har aldrig hört talas om någon som vågat testa transmisionline högtalare i hemmabiografer- Misstänker att de grå cellerna innanför skallbenet inte mår så bra av de inte hörbara bastonerna.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-08-01 07:50

Jag har ingen hemmabio i riktig bemärkelse men kör ibland en DVD i vanlig stereo. Mina högtalare är Luxor 8071 transmissionline och de kan dundra på och ge bas så det räcker.

Eftersom vi är inne o nosar på hemmabio tänkte jag bara visa en rolig bild från mitt eget 35mm biomaskinrum i uthuset.
(hur gör man om en tänkt bifogad bild är för stor?)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-02 11:09

Man skalar om bilden till lagom storlek genom att använda ett bildbehandlingsprogram. Enklast är att utnyttja Foton som inkluderas i Windows:

Google skrev:Start by launching Microsoft Photos or Microsoft Paint and opening the image. Alternatively, find the picture in Windows Explorer, right-click the image and click “Open with”, then choose Photos or Paint. In Photos, click the three dots at the top and click “Resize image”

Annars är gratisprogrammet GIMP mycket användbart för allehanda bildbehandling: https://www.gimp.org/

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-08-02 13:11

P1020760.JPG
P1020760.JPG (1.22 MiB) Visad 1876 gånger

Då provar jag igen, tack för tips.
Bilagor
P1020760.JPG
P1020760.JPG (1.22 MiB) Visad 1876 gånger

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-08-02 13:12

Hoppsan, det blev två av den :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-02 16:11

Det där är en sann hemmabio!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-02 16:26

I-or skrev:Det där är en sann hemmabio!

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-08-02 17:22

Kalle G skrev:
P1020760.JPG

Då provar jag igen, tack för tips.

Det där kan man verkligen kalla hemmabio. Kan du berätta mer om den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-08-03 08:36

Kalle G skrev:Eftersom vi är inne o nosar på hemmabio tänkte jag bara visa en rolig bild från mitt eget 35mm biomaskinrum i uthuset.

Om du inte skämtar med oss, med tanke på hur ytterligt professionellt det ser ut.... Vad är det för duk till det? Du skriver uthuset - är det för att se på film utomhus kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-03 12:16

Mja, 35 mm-projektorer har förstås blivit helt passé via den digitala revolutionen de senaste decennierna och har många gånger sålts ut för en spottstyver. En verklig entusiast har därför haft goda möjligheter att skapa sig en hemmabiograf av den gamla skolan.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-08-03 13:02

Nejdå, jag skämtar inte, och som sagt det digitala har tagit över fullständigt. Fanns maskinister som när det digitala kom sade "jag sätter inte min fot i biografen längre". Fortfarande finns det 35´or kvar i buskarna men tillgången på film är närapå noll. I Stockholm t ex finns på Rigoletto möjligheten kvar att köra 70mm. Gjordes då Oppenheimer hade premiär.
Det har skickats stora mängder biografutrustning på skroten tyvärr. Inte minst fina rörförstärkare från Klangfilm bl a. Sista 35-an här på Filmstaden skänktes bort mot avhämtning. Ett stort utbud finns att beskåda på Biograf- och Televisionsmuseet i Säter, klart värt ett besök. Där finns en av världens ytterst få fungerande Cinerama/Cinemiracle utrustning. Tre projektorer som visar en tredjedel vardera på duken, ljudet ligger på en bandspelare med ett perforerat ljudband. Behövs fem maskinister att köra detta i synk.....

Nog om det, i mitt maskinrum finns ett fönster ut mot gården och mycket riktigt har jag en duk på stativ som jag kan ta fram. Enkelt byggt av rulldukar från konf.rum uppspikade på träram. Jag vrider bara (nåja) projen till fönstret.
Jag bearbetar min i övrigt förstående fru att få tillgång till rummet bakom gluggarna för då kan jag få till en "salong" om än i mindre format.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-08-03 13:17

Två bilder till
P1020759 mindre storlek.JPG
P1020759 mindre storlek.JPG (965.25 KiB) Visad 1720 gånger

P1020758 mindre storlek.JPG
P1020758 mindre storlek.JPG (1.2 MiB) Visad 1720 gånger

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-08-05 07:46

Nåt att slå i huvet på folk som skrävlar om sin hemmabio!!!!!

Återgå till Generellt om hifi