I-or skrev:I lågfrekvensområdet handlar det inte om löptid utan om frekvensgång. Det är synd att apparattillverkarna inte förstår detta så att instruktioner och autoinställning fungerar på bästa sätt.
Du sätter fingret på vad jag har skrivit många gånger: avståndsinställningen/fördröjningen för basmoduler bör ej ställas in efter det fysiska avståndet utan istället varieras tills man finner maximal akustisk effektivitet. Nästa steg är ekvalisering.
I ditt fall handlar det om att direktljudet i kombination med de tydligt dominerande rumsbidragen för fronthögtalare och basmodul med en viss fördröjning erhåller optimala relativa faslägen i delningsområdet för en god total frekvensgång i lyssningspositionen (med flera basmoduler och olika fördröjningar handlar det om hela passbandet).
Detta var ny information för mig, stort tack! Jag har historiskt alltid använt mig av måttbandet när jag mätt in högtalare, även subwoofer, och undvikit de automatiska alternativen man får i en receiver. Det jag läst har fått mig att tro att det sällan blir bra med ypao, mcacc, audyssey och allt vad det heter.
Oftast har resultatet blivit dugligt.
Dugligheten verkar dock ha ökat den sista tiden. Jag var nyfiken så anslöt mikrofonen, körde programmet i receivern och kontrollerade inställningarna och jo då, den fick till det ordentligt. Vid en mätning på 3 punkter ställde den avståndet till högtalarna vid just 3m och till subwoofern vid 4.85m. Men en mätning gjord enbart vid lyssningspositionen valdes 5.35m.. Förvånansvärd precision. Vidare verkar programmet ha ekvaliserat basen då integrationen nu är ännu bättre och den djupaste basen är torrare med ett annat "hugg". Jag tycker att jag ibland kan förnimma en svårförklarlig syntetisk "hinna" över musiken med EQ aktiverad men fördelarna överväger nackdelarna. Enda felet den gjorde, om det nu är ett fel, är att den ville lägga delningen mellan bas och frontar vid 60Hz och visst spelar säkert de små stativarna linjärt ner till den frekvensen men med 5.25" basar och min vilja att då och då spela vad i alla fall jag anser vara starkt så ändrade jag till 80Hz igen och jag upplever det som en förbättring.
Jag är imponerad. Dagens maskiner är visst klokare än jag trodde.