Denon 1802 fråga.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Denon 1802 fråga.

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-29 15:31

Har en skruttig Denon 1802 som beter sig dumt tycker jag. :)

Från denna kör jag pre-out till slutsteg och högtalare men även ut direkt från hörlursutgången. Jag har mina slutsteg på mest hela tiden (säger vi) och byter ofta mellan hörlurar och högtalare.

Det som är problematiskt här, är att man inte kan sätta mute på högtalarna utan att även göra det på hörlurarna (med mute-funktionen). Man kan heller inte sätta mute på högtalarna genom att välja bort speaker A/B så den inte skickar någon signal. Det är superbökigt att springa fram och stänga av slutstegn för varje liten hörlurslyssning/sätta på dem vid varje högtalarlyssning! Hörlurarna har en härlig funktion att inte spela om man inte har dem på huvudet (tack AKG) så de låter aldrig om man inte använder dem.

Hur kan man lösa detta då? En tanke är att man kanske skulle kunna köra rec-out till en hörlursförstärkare. Men jag har ingen och är inte likvid nog för att köpa en dylik. Jag vet heller inte om det funkar att sätta mute på högtalarna och samtidigt ha output på tape-out/rec-out.

Någon som har ett tips eller haft liknande problem och hittat en bra lösning?

/J
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-29 16:39

Skaffa en riktig hörlursförstärkare, då den inbyggda i 1802 lämnar en del att önska. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-29 16:41

Är inte du musiker? Då kanske du redan har en hörlursförstärkare liggande, dvs en mixer av lämpligt slag som du kan köra från rec out. Många mixrar har överraskande bra hörlursförstärkare jämfört med Hifi-burkar.

Min lilla Phonic-mixer distar avgjort mindre i lurar än dom flesta hörlursutgångar jag har hört. Rent ljud, högt ljud.

Och ja, rec out är på även om du mutar, på dom flesta förstärkare är den tom på även när du har stängt av förstärkaren. Det kan ju vara annorlunda på en hembio-häck förstås.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-29 18:06

Tja, jag är trumslagare - inte musiker. Då får man inte leka med elektronik förstår du.. ;)

Och givetvis skulle jag vilja ha en såndär hörlursförstärkare som är så bra - men det har jag inte råd med för nuet.

/J
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-29 18:56

Det skule kunna gå att fixa en knapp som aktiverar mutetrissorna som redan finns i apparaten. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-30 02:03

Men isåfall pratar vi om mer än analog teknik, antar jag? Eftersom mute-funktionen slår av även hörlursförstärkaren. Eller kan du ett knep?

/J
admin

Återgå till Generellt om hifi