@i-or: Går det lika väl att ekvalisera Carlsson? Ska
gränsfrekvensen för fönstring flyttas?
@Max: Jag tycker att det hänt ganska mycket positivt på elementfronten det sista 10 åren eller så, ffa SbAcoustics och Purifi har förfinat den mycket gamla principen med dynamiska element och uppnått distorsionsminskningar om säg ca 2-4 ggr i de bästa elementen jämfört mot de bättre element som fanns för ca 20 år sen. Jag antar att mer lättillgängliga mätredskap, Klippel-verktyg, avancerade simuleringsmöjligheter etc har påverkat utvecklingen i positiv riktning.
Jag uppfattar att jämn spridning är idag mer vanligt förekommande. Jämn spridning finns ofta hos högtalare med vågledare eller horn. T ex JBL's professionella serier.
Frekvensgång kan däremot ibland vara sämre än förr (t ex B&W).
Revel, MA, Kef ser ut att vara de som sticker ut positivt och som inte är orimligt prissatta. Några Focal, Thiel, DynAudio, Canton har verkat vara bra. Se t ex här:
Riktigt bra högtalare, där det även finns många andra, t ex
JBL 4367Finns flera andra mindre märken. Och dyra, såsom TAD eller Magico.
Lägre spänningskänslighet kräver 'bara' kraftigare förstärkare.
Några mindre kommentarer:
Om man väljer passiva högtalare och ekvalierar dessa samt rummet är det nog lämpligt att ändå välja ett par väldesignade högtalare pga att delning mellan mellanregister och diskant annars kan ha integrationsproblem som yttrar sig som stora dalar i takreflex och andra reflexer (ER), utöver andra dalar i referensaxel. Dessa skiljer sig nästan alltid sinsemellan, varför ekvalisering i referensaxel inte förbättrar andra vertikala riktningar, det kan bli tvärtom, även om detta inte ger påverkan samma grad.
Om man ekvaliserar rum och högtalare kanske man i nästan lika hög grad bör ekvalisera musiken man lyssnar på (circle of confusion)?
Slutligen kanske inte alla är bekväma med mätningar (vilket iofs inte är svårt). En del vill kanske ha en ren och enkel anläggning och inte hålla på för mycket i den digitala världen och förstår inte vad som gör vad för lyssningsupplevelsen (men då är mätningar och ekvalisering lärorikt)..
Själv tycker jag att handhavande och gränssnitt är något som ibland kan påverka lyssningsupplevelsen (stimulerar olika delar av hjärnan) och enkelhet och frihet från prylar är rätt skönt.