Ställa in anti skate Technics 1200

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ljuud

Ställa in anti skate Technics 1200

Inläggav Ljuud » 2024-08-20 11:47

Hej! Jag söker input om vad som egentligen är den bästa tekniken för att ställa in anti skate korrekt på technics 1200. I nuläget har jag samma inställning som på nåltrycket som enligt skivspelarens instruktionsbok. Är det korrekt? När jag använder mig av liften för tonarmen så åker dock tonarmen bakåt en aning men det kanske inte spelar någon roll? Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Ställa in anti skate Technics 1200

Inläggav Harryup » 2024-08-20 11:57

Finns inga skalor som är exakta eftersom man kompenserar för friktionen i spåret och övriga krafter som påverkar armen. Bästa är att använda en testskiva och kontrollera spårning och att även att nålarmen går ut rakt i mitten ur pickup-huset så att den inte ligger snett som normalläge. Att testa på en ograverad del av skivan ser jag som gammal "floskel".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-08-20 13:41

Om man provar på de mest utstyrda spåren på testskivan så ska distorsionen komma i båda kanalerna samtidigt. Om det spårar märkbart bättre i en kanal så står antiskatingen fel.
Men, om man ställer med ratten enligt skalan så hamnar man ju ändå i närheten av rätt.
Dessutom är det ju så att skatingen vill dra nålen och armen inåt på skivan, men antiskatingen (kompensationskraften) på armen blir en kraft utåt, som ger balans när nålen är nere i spåret. Men, när armen ligger på lyften och inte friktionen mellan armen och lyften är på topp så flyttar armen sig lite utåt när den sänks nedåt, utan att det är något fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-08-20 15:12

Ja, det är två av metoderna man kan/bör använda. Mer detaljerat hur man gör finns att läsa i Ingvar Öhmans utmärkta artikel från Musik & Ljudteknik nr 3, 2009 (återutgivning från ca 1990):
https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... ometri.pdf

Den andra utmärkta artikeln om nålmikrofonens geometri finns här:
https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... ometri.pdf
Denna artikel är egentligen grunderna i varför vinklarna ska vara som de ska, så den bör egentligen läsas först.

Tack till Roger Gustavsson.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi