steven33 skrev:Jag satt och väntade på att han skulle börja spela på den nedre gitarren också. Som förövrigt liknar en steelgitarr.
Jo.... ser ut som en Fender Champ Lapsteel guitar från 50-talet
Moderator: Redaktörer
steven33 skrev:Jag satt och väntade på att han skulle börja spela på den nedre gitarren också. Som förövrigt liknar en steelgitarr.
petersteindl skrev:Jag väntade också på att han skulle lira på den nedre delen.
Han har lirat med the Beach Boys. Där spelar han på den nedre delen.[ YouTube ]
Då jag hör och ser sådant spel som verkar helt over the top, så blir jag alltid nyfiken och vill gärna höra kommentarer från någon som kan sätta sig in i vad som egentligen försiggår.
Här är en sådan video. Han förklarar och visar tekniken med Junior's vibrato.[ YouTube ]
Den låten förtjänar att spelas i ett stycke.[ YouTube ]
Här är mer.[ YouTube ]
Tyvär bara ljud i vänster kanal. Skulle behövas en monoknapp på min dator.
Snacka om att det svänger och verkar synnerligen svårspelat. Allt sitter som ett smäck. Dessutom har han en utmärkt sångröst.
Jag är mäkta imponerad.
MvH
Peter
steven33 skrev:. . .
När man tänker på hur Youtube har gjort oss så allmänbildade och upplysta, kan man inte annat än häpna. Det är nästan komiskt att tänka på hur lite vi visste innan internet, och särskilt innan Youtube. Man börjar till och med undra hur all denna information får plats i våra små hjärnor!
petersteindl skrev:steven33 skrev:. . .
När man tänker på hur Youtube har gjort oss så allmänbildade och upplysta, kan man inte annat än häpna. Det är nästan komiskt att tänka på hur lite vi visste innan internet, och särskilt innan Youtube. Man börjar till och med undra hur all denna information får plats i våra små hjärnor!
Våra hjärnor är mycket ’större’ än vad man kan föreställa sig.
En människohjärna har ungefär 100 miljarder neuroner. Det är fler neuroner än stjärnor i Vintergatan.
Det finns 1 miljon miljard synapser i en hjärna.
Applicerar man binär beräkning över hur många olika kombinationer man kan åstadkomma med sådan struktur så resulterar det i ett tal = 10^1000000. Det är talet 10 med 1 miljon nollor efter.
För att få ett hum om sådant tals storlek, så är det enklast att tänka på Universum.
I hela det kända Universum finns ungefär 10^120 elementarpartiklar. Det är de minsta beståndsdelarna i atomer.
Det är talet 10 med 120 nollor efter.
Skillnaden är således 10^999880.
Universum är ungefär 13,8 miljarder år gammal. Den absolut minsta tidsenheten är Plancktiden som är ungefär 10^-44 sekunder. Då kan man räkna ut antalet tidskvanta sedan Big bang d v s Universums födelse. Det blir 10^61 ungefär.
Kombineras antalet elementarpartiklar i Universum med antalet tidskvanta sedan Universums födelse fås talet 10^181
Låt oss avrunda till 10^200 d v s talet 10 med 200 nollor efter.
Det är nog det största talet inom fysiken.
Då blir skillnaden 10^999800. Det skulle motsvara antalet skilda Universum med deras atomers minsta beståndsdelar för varje förändring på minsta tidsenhet som man skulle kunna programmera in i 1 människohjärna.
Då drar jag slutsatsen att 1 människohjärna har en ofattbart extrem kapacitet.
Vad gäller Internet, så är det ett forum som binder ihop alla människohjärnor på planeten Jorden. Snart 10 miljarder hjärnor. Det är ett ofattbart verktyg i sig.
Sedan har vi U-tube. Det är videor som kan innehålla film eller animeringar.
[..]
Mvh
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Stravinsky sa att det räcker inte att höra musiken man måste se den också.
Ja, är det live så blir det dubbla sinnesintryck integrerandes till en upplevelse.
Såg precis denna video på något jag aldrig sett förut.[ YouTube ]
Aldrig sett en sådan gitarr. Han verkar kunna spela också.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:steven33 skrev:. . .
När man tänker på hur Youtube har gjort oss så allmänbildade och upplysta, kan man inte annat än häpna. Det är nästan komiskt att tänka på hur lite vi visste innan internet, och särskilt innan Youtube. Man börjar till och med undra hur all denna information får plats i våra små hjärnor!
Våra hjärnor är mycket ’större’ än vad man kan föreställa sig.
En människohjärna har ungefär 100 miljarder neuroner. Det är fler neuroner än stjärnor i Vintergatan.
Det finns 1 miljon miljard synapser i en hjärna.
Applicerar man binär beräkning över hur många olika kombinationer man kan åstadkomma med sådan struktur så resulterar det i ett tal = 10^1000000. Det är talet 10 med 1 miljon nollor efter.
För att få ett hum om sådant tals storlek, så är det enklast att tänka på Universum.
I hela det kända Universum finns ungefär 10^120 elementarpartiklar. Det är de minsta beståndsdelarna i atomer.
Det är talet 10 med 120 nollor efter.
Skillnaden är således 10^999880.
Universum är ungefär 13,8 miljarder år gammal. Den absolut minsta tidsenheten är Plancktiden som är ungefär 10^-44 sekunder. Då kan man räkna ut antalet tidskvanta sedan Big bang d v s Universums födelse. Det blir 10^61 ungefär.
Kombineras antalet elementarpartiklar i Universum med antalet tidskvanta sedan Universums födelse fås talet 10^181
Låt oss avrunda till 10^200 d v s talet 10 med 200 nollor efter.
Det är nog det största talet inom fysiken.
Då blir skillnaden 10^999800. Det skulle motsvara antalet skilda Universum med deras atomers minsta beståndsdelar för varje förändring på minsta tidsenhet som man skulle kunna programmera in i 1 människohjärna.
Då drar jag slutsatsen att 1 människohjärna har en ofattbart extrem kapacitet.
Vad gäller Internet, så är det ett forum som binder ihop alla människohjärnor på planeten Jorden. Snart 10 miljarder hjärnor. Det är ett ofattbart verktyg i sig.
Sedan har vi U-tube. Det är videor som kan innehålla film eller animeringar.
Från början kunde människor prata med varandra. Det är direkt kommunikation mellan människor och speciellt mellan människohjärnor. Jag ser det som ömsesidig överföring av informativ kod mellan människohjärnor. Lite abstrakt kanske, men ändå. Koden består av ord. Orden är sammansatta av minsta beståndsdelar som kallas fonem. Detta har med ljud att göra, därför phoneme på engelska. Ordet phon ingår.
Sedan kommer skrift in i kommunikationen. Det är som ett minne (som ett datorminne) av tankar som kan skrivas och därmed överföras vid senare tillfälle. Så länge info och tankar enkom finns i hjärnan så räknas den informationsmängden som hemlig eller gömd eller sluten information. Då den finns på pränt, så är den informationen offentlig och öppen.
Skriftspråk kan se ut på olika sätt.
Hieroglyfer.
Kilskrift.
Kinesiska tecken som är ett logografiskt skriftsystem där tecken används för att teckna ord och morfem.
Alfabetet som består av alfabetiska tecken där minsta beståndsdelen utgörs av bokstäver, från ordet bok, som kallas grafem i stället för phonem. Grafem är grafiskt.
Kan man inte läsa eller skriva så kallas det stadiet för analfabet. Ordet alfabet är från Grekiska där α=alfa och β=beta.
De första alfabetiska skriftspråken hade inte vokaler utan enbart konsonanter. Dessutom skrev man utan punkt eller komma eller mellanrum från början. Det innebär att den som skrivit ner sina tankar måste förklara innebörden.
Hebreiskan är ett typexempel. I princip var det de skriftlärde som kunde läsa och skriva.
Exempel: mrrrrfr. Vad betyder det?
Förklaring: morärrarfarror.
Med mellanrum och punkter blir det: Mor är rar. Far ror. Det första jag fick lära mig i första klass.
Det första skriftspråket med vokaler var Grekiskan. Det öppnade upp för att alfabetets grafem med lätthet kunde sorteras till dess korrekta phonem. Även barn kunde nu lära sig att läsa och skriva. Detta borgade för att kunskap nu kunde kommuniceras i skrift med barn. För Grekernas del i Antikens värld, var att de kunde börja tänka fritt i långt tidigare åldrar och därigenom uppstod den grekiska filosofin och logiken som kunde blomma upp eftersom språkliga förutsättningar nu fanns som tidigare inte funnits.
Nu kunde böcker skrivas d v s informativ kod memoreras för offentligheten och det slutna blev öppet och det utan att den som skrivit texten behövde vara med för att tolka från grafem till fonem så att texten kunde förstås.
Då kunde information i form av text förmedlas.
Men, ofta kan kunskapsinformation enklast åskådliggöras via bilder. Bilder är ett statiskt åskådliggörande.
Då kombinerar man ord och bild. Det blir betydligt enklare för barn att förstå om det finns bilder med ord runtomkring.
Ofta blir det en aha-upplevelse med en bild med, istället för enbart ord.
Ytterligare utökad förståelse kan åstadkommas med dynamiska bilder istället för enbart statiska. Dynamiska bilder innefattar rörelse. På engelska Motion. Det kallas då motion pictures och blir då i form av film.
Då kan dynamiska förlopp åskådliggöras på helt nytt sätt och animeringar kan göras för att snabbt kunna förmedla kunskap om mer komplexa förlopp.
Det som kunde ta en termin med skrift kunde ta en månad med lärare och lärobok med skrift och bild. Den kunskapen kan förmedlas på 10 minuter med bra informativ animering.
Detta är ett verktyg som med fördel används vid simulering av fysikaliska förlopp.
Ofta ser jag i kommentarer på U-tube hur lärde personer i ett ämne tackar och berättar att videosnutten de nyss sett gav bättre förståelse än de kurser som gavs på universitet och högskolor.
Kombinationen av text och bild och rörelse d v s animering, ger en hittills oöverträffad åskådliggörning och kunskap om den värld vi lever i. Förståelse kan öka betydligt snabbare. De gamla genierna som Newton och Einstein hade en speciell förmåga i sitt tänkande och det är det inre åskådliggörandet av skeenden och fysikaliska förlopp. De hade även språket som kunskapsbärare och kunskapsförmedlare och de hade ett abstrakt tänkande.
Detta abstrakta kan idag åskådliggöras på U-tube för hela mänskligheten. Men, som jag ser det är vi ännu enbart i början på ett exponentiellt förlopp gällande kunskapsöverföring. Ännu är det mycket brus och tokigheter på Internet.
Det kan enbart övervinnas med ytterligare riktig kunskap som öppnar ögonen. Att förbjuda det man anser vara felaktigt leder enkom till att korrekt kunskap tar längre tid att förfinas.
Läsplatta för ungarna ser jag som en fantastisk ny möjlighet att förmedla kunskapsanimeringar på för att utöka förståelse redan i unga år.
Jag läser kommentarerna under videor nästan lika mycket som jag ser på videon. Då får jag en bild över hur människor tänker och på vilken ungefärlig nivå de befinner sig på.
Det är en extrem törst efter kunskap på nätet och många är synnerligen tacksamma för den kunskapsökning som de uppnått efter att ha sett en video.
Mvh
Peter
Diavolo skrev:Passande användarnamn på ett sånt inlägg.
F.ö. finns det ganska många i regeringen som skulle kunna donera de saknade 90% utan större försämring.
Ang epilepsi så hoppas jag man snabbt slutar upp med såna dumheter som att använda spade i hjärnan, när det går att medicinera bort en stor del av epilepsin med (medicinsk eller legal eller illegal, beroende på var man bor) cannabis.
jansch skrev:Diavolo skrev:. . .
Ang epilepsi så hoppas jag man snabbt slutar upp med såna dumheter som att använda spade i hjärnan, när det går att medicinera bort en stor del av epilepsin med (medicinsk eller legal eller illegal, beroende på var man bor) cannabis.
Det är också dumheter att behandla epilepsi med cannabis. Det är cannabidioler som har påverkan på epilepsi vilket finns godkända läkemedel för i de festa länder inkl. Sverige.
. . . .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster