Har en liten fundering.. Jag har 2st subwoofers. En XTZ 10.16 med havererat slutsteg men som med orginal högnivåingång gjorts om till en passiv låda. Drivning till den är ett externt gammalt Rila SW-5000 som sägs ge 300w i 4ohm. Denna kombination spelar kraftfullt och med ett rejält daller i djupbasen. 25Hz på lite volym och tavlorna vibrerar på väggarna och då är rummet bättre delen av 50m2 stort.
I gengäld är den inte speciellt definierad. Byte av slutsteg skapade en bas som är betydligt bumligare över 60-70Hz. Funkar fint delad vid kanske 40Hz men det är för låg delning för mina frontar.
I andra ringhörnan finns en Yamaha NS-SW700, en lätt trekantig sak som även den är bestyckad med en 10" bas. Efter mina måttstockar ganska kostsam som ny (runt 7k) och den har fått fin kritik. Den är mycket rapp och tajt, lätt att integrera och går lika djupt i frekvens som XTZ sett till testtoner. Däremot är karaktären helt annorlunda och även om den inte slår igenom eller beter sig på något vis illa är dock upplevelsen av kraft och det där fantastiska lågbasdallret mindre framträdande. Jag har svårt att välja. Yamaha till musik utan tvekan men XTZ har ett övertag till film.
Då är frågan.. Vad händer om jag använder båda samtidigt? Säg att jag delar Yamaha i receivern (LFE-ingång) vid 80Hz och sedan XTZ vid 40Hz med Rila-stegets filter? Då borde, såklart i den perfekta teorin som i mitt fall utarbetats av en allt annat än skolad hjärna, Yamman fixa definitionen i den övre delen av dess arbetsområde samtidigt som den får hjälp i den lägsta basen av XTZ..
Kan en sådan lösning fungera? Hur placerar jag lämpligen en dylik kombination? Eller kommer två subwoofers av olika fabrikat delade vid olika frekvenser inte göra annat än att stimma till det för varandra?
Tacksam för hjälp här, saker är inbyggda i bänken med snålt tilltagna kablar och lådorna ligger på 25kg styck så är försöket dömt att misslyckas så vore det trevligt att få den informationen innan man river allt och sedan riva igen för att återställa.