Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Re: Peter Steindl?

Inläggav jockewe » 2024-09-21 19:24

AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.

Även kallad dirigent. (kunde inte låta bli)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-21 19:26

AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.

Då kunde man jämföra kvaliten mellan olika partituromvandlare.

Tjaa, det blir ju förståss lite som att lyssna på olika inspelningar av samma stycke. Kanske borde en inspelning kallas partituromvandling.

Bra funderingar. Partituromvandlare är ordet. För orkestermusik, så är Dirigenten Partituromvandlaren.

Jockewe hann före. Han kan nog berätta en del roligt gällande detta.

Observatörerna vid inspelning, för denna partituromvandling är mikrofonerna. Därefter sker mixning och QC av vissa medverkande för utgivningen om inspelningen skall serietillverkas.

Då det gäller Beethoven så kunde han inte höra sina senare verk och inga andras verk heller. Däremot kunde han skriva och läsa partitur. Han måste ”hört” tonerna och musiken inombords.

Fantastiskt egentligen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-09-21 19:52

jockewe skrev:

Även kallad dirigent. (kunde inte låta bli)

Ja, naturligtvis. Räknade såklart in honom i inspelningen. Bra att du inte lät bli.
Senast redigerad av AlbertHall 2024-09-21 19:59, redigerad totalt 1 gång.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-09-21 19:56

petersteindl skrev:

Då kunde man jämföra kvaliten mellan olika partituromvandlare.

Tjaa, det blir ju förståss lite som att lyssna på olika inspelningar av samma stycke. Kanske borde en inspelning kallas partituromvandling.

Bra funderingar. Partituromvandlare är ordet. För orkestermusik, så är Dirigenten Partituromvandlaren.

Jockewe hann före. Han kan nog berätta en del roligt gällande detta.

Observatörerna vid inspelning, för denna partituromvandling är mikrofonerna. Därefter sker mixning och QC av vissa medverkande för utgivningen om inspelningen skall serietillverkas.

Då det gäller Beethoven så kunde han inte höra sina senare verk och inga andras verk heller. Däremot kunde han skriva och läsa partitur. Han måste ”hört” tonerna och musiken inombords.

Fantastiskt egentligen.

Mvh
Peter

Ja det är otroligt vilken förmåga. Respekt var ordet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-09-21 22:54

Jag skulle älska att kunna läsa partitur på det viset. Tror jag. Finns det kurser?
Sitter nöjd :)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-09-21 23:16

hifikg skrev:Jag skulle älska att kunna läsa partitur på det viset. Tror jag. Finns det kurser?

Hermods!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-09-21 23:41

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-09-21 23:44

hifikg skrev:En skola i Örebro erbjuder sådan kunskap

https://www.oru.se/utbildning/kurser/kurs/score-studies-i-mg191g

Då kan ju jag också bli en partituromvandlare. :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-24 18:20

I annan tråd är ämnet gällande kunskap och skola. Jag började skriva detta inlägg där, men till slut såg jag att det passade bättre här.

Språkutbildning är den viktigaste punkten att se till att barn redan i unga år börjar lära sig. Det är nyckeln till kommunikation människor emellan. Det är även nyckeln till att kunna skapa egna tankar som är själva fundamentet i utnyttjandet av sin hjärna. Det ligger i ords förståelse och i meningars uppbyggnad samt i nytänkande och berättande. Det är människans viktigaste egenskaper. Gärna med fantasi. Det är denna egenskap som gjort att länder i väst kunnat nå högre kunskapsnivåer och därmed högre arbetsnivå och högre levnadsstandard, tror jag. I många länder i väst och kanske speciellt i Sverige, så har det skett en stagnation och även tillbakagång. Detta är början till förfall om ingen förändring sker.

Barn är som de är. Men lärare och de vuxna är kanske inte längre som de en gång var. En fördel jag sett är att barn idag kan lära sig språket och att skriva tidigare än på 50 och 60-talet. Det ser jag som en fördel. Men vad händer sedan? Om det idag är tillbakagång så beror det inte på barnen, det beror i så fall på att skolan blivit sämre och möjligtvis betydligt sämre.

Åren 1998/99 besökte jag vid flera tillfällen 2 pojkars skolor och klasser undervisningens gång. Jag var då sambo med en tjej som hade 2 pojkar. Den ena pojken var 6-7 år och den andra pojken var 9-10 år. Jag besökte alltså förskoleklass och 1:a klass samt 3:e klass och 4:e klass. Jag ville se hur skolan och undervisningen var och hur barnen i skolan var. Jag blev lite imponerad. Tyckte att det var betydligt bättre än på min barndomstid då jag gick i första klass 1960.

Barnen var ivriga att lära sig saker och lärarna var bra. Speciellt imponerande var förskoleklassen och första klass. Detta var i Bjärred norr om Malmö och väster om Lund. Bron över Öresund höll på att byggas och vecka för vecka såg man hur bron utvecklades och tog form.

Det roliga var den respekt jag fick från barnen. Det var inte många föräldrar som nyttjade möjligheten att vara åskådare i klassrummet. Jag har själv aldrig upplevt någon förälder i klassrummet då jag gick i skolan. I första klass kom barnen fram till mig och tog mig i handen och vi skulle gå till deras bänk och de sa "Kan du titta på den här. Är den bra?", frågade de. Det var olika teckningar de gjort på lektionen. De var jättefina. Barnen visade en respekt och ödmjukhet som blev en ny upplevelse för mig. Jag blev verkligen rörd och man ville verkligen att det skulle gå bra för alla och var och en.

Även 3:e och 4:e klass var helt ok. De liknade ungefär då jag gick i skolan förutom att barnen var mer inriktade på att lära sig saker än det var på min barndomstid, åtminstone vad jag minns. De hade också betydligt mer läxor än vad vi hade på min tid. Även där gjorde jag en insats i läxförhör och speciellt den äldre pojkens matteläxor. Det var + och - och ggr.
Så jag tog hans mattebok och skulle ögna mig igenom för att eventuellt rätta felaktigt ifyllda uppgifter. Pojken låg i sin säng och jag satt vid sidan om och läste högt ur hans bok med matteläxa efter att han fyllt i allt själv.

Det kunde exempelvis stå 23+52 = , där pojken fyllt i siffran 75. Då kunde jag läsa högt 23+52 = 77. :twisted: :) där jag pausade och tittade på honom. Pojken började fundera och förvånat sa han: "Har jag skrivit 77? Det är ju 75. Få se!"
Jag visade boken och då såg han att han skrivit rätt d v s 75. :D Då tittade han lite konfunderat på mig. :) Det var jätteroligt.

Det blev som om jag gav talen en gång till på nytt, men då med fel svar som jag ville att han skulle upptäcka själv och det gjorde han varje gång och han gav alltid rätt svar. Han tyckte dessutom att det var jätteroligt.
Jag tror att han lärde sig bättre på så sätt. Det är som att testa hans förmåga att rätta sig själv om han skulle skrivit fel. På något sätt ökade även hans självförtroende och förståelse.
Metoden uppfann jag själv medans jag rättade hans läxa.

På något sätt var barnen ivriga att spränga gränser varje dag i sin inlärning. Det fenomenet kände jag inte till dessförinnan.
Jag tror faktiskt att även den motivationen måste läras ut. Det skall vara roligt att lära sig saker och det bör inte finnas distraherande saker under just den perioden då barnen lär sig nya saker. Det tror jag är viktigt, d v s att upprätthålla koncentration. Tittar man på bebisar så ser man den iver de har att lösa uppgifter och lära sig nya spännande saker.

Det är något med nyfikenhet som kan vara motivationen, tror jag.
För att bli nyfiken på något krävs tankeverksamhet och tänkande i frågeställningar lite bortom ens egen horisont. Bebisar och barn vill ha svar. Bebisar kan inte ännu prata men kan lösa roliga uppgifter. Sådana finns i leksaksaffärerna.
Barn som lärt sig prata kan tänka i ord och fråga eller forska på egen hand. De vill upptäcka saker och speciellt nya saker. De vill bli överraskade. Eftersom jag gillar att överraska och göra tokiga saker så är jag populär hos de små. Den där Peter är lite lurig på ett roligt sätt. Man vet aldrig. :) Det viktiga är att alltid försöka hjälpa, uppmuntra och vara snäll och allt för att motivera barnen att utvecklas framåt. Morot eller piska vet jag inte om det är bra metod, jag vill hellre använda morot eller glass. :)

Min tid i Gymnasiet var egentligen katastrof. Jag gillade inte en del lärares attityd och läraregenskaper. Det viktigaste hos läraren såg jag som deras rättfärdighet och att behandla alla elever likvärdigt. Respekten kommer i att läraren behandlar eleverna på korrekt sätt och uppmuntrar och kan få undervisningen intressant. Då sporrades jag i alla fall till att göra så bra jag kunde.
Sådana lärare var lite sällsynta men de fanns.
Egentligen hade jag känslan av att Gymnasiet på 3 år hade kunnat kortas ner till 2 år med bra undervisning, eller utökas i kunskapsnivå. Detta var åren 1969 - 72. Jag vet att flera i klassen hade läst in de första 2 åren hemma på ett år och klarat alla skrivningar galant. De hade inte sämre kunskaper än oss andra som tragglat i 2 år.
På den tiden hade jag införskaffat Sonab OA6 typ 1 och Thorens TD125 i stor SME-låda med 12" SME tonarm och Ortofon SL15E samt Dynaco Pas3x. Jag var nog ensam med den typen av Stereoanläggning på Gymnasiet. Jag hade börjat min kommunikation med Stig Carlsson. Musik och stereo var stor del av mitt liv då och för lång tid framöver.

Jag tyckte Gymnasieundervisningen var frustrerande. Till saken hörde att vår klass var en av Sveriges absolut bästa klasser. Det var Nacka läroverk. På ett centralprov i matte hade vi ett snittbetyg på 4,8.
På så sätt var det väldigt bra, men klassundervisningen tog alldeles för mycket tid i anspråk för vad det gav.
Genomsnittsbetygen i klassen var uppe på högsta instans i Sverige för att överhuvudtaget kunna godkännas. Rektorn kämpade för oss. Lärarna fick inte sätta betyg hur som helst så att en klass fick extremt höga medelbetyg.
På grund av de centrala proven kunde dock rektorn motivera vår klass exceptionella medelbetyg.

Tidigt i 2a ring startade jag tillsammans med 3 elever i klassen det som kallades Arbetsgruppen för Rättvisare Betygsystem, ARB. Det var inom ramen för ämnet Samhällskunskap. Vår lärare var väldigt uppmuntrande. Hon hejade på oss. Det stod om oss i SvD på den tiden och med stor bild i tidningen. Vi jobbade med detta i ett eller kanske i 2 år. Sedan, d v s efter vår tid i Gymnasiet, blev det en rörelse som fans i många år och hade kontor i Gamla Stan. Det hade jag ingen aning om förrän jag träffade en person på tåget och som hade en pärm med dokument som det stod ARB på. jag blev nyfiken och frågade vad det är för något. Då fick jag info om att personen var medlem i en förening som hette Arbetsgruppen för Rättvisare Betygssystem. Det var något tidigare arbete som de kommit över och fortsatt på och hade lokal i Gamla Stan. 8O :D Då först insåg jag vad vi ställt till med. Då kände jag mig nöjd och kunde sträcka på mig.

ARB SvD 3sep-70_G2D.jpg
ARB SvD 3sep-70_G2D.jpg (230.35 KiB) Visad 1071 gånger

Jag är längst till vänster i bild.

1972 började jag på KTH.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-30 01:58

Är nästa generation högtalare en laserhögtalare?

Det är en intressant video, för här kommer själva definitionen för entiteten Ljud in i bilden. Vad är Ljud? Jag har egentligen inte hunnit skriva klart några inlägg gällande det jag vill skriva i det ämnet. Jag har börjat skriva, så inläggen ligger på datorn och väntar på att jag får lämplig inspiration och kan stressa av.

En fråga som man kan ställa är om entiteten Ljud kan finnas i vacuum? Som jag ser det, beror det på hur man definierar entiteten Ljud.

Slår man exempelvis med en trumpinne på en cymbal i en ljudstudio som är slutet rum, så kan man registrera ljud-vågor 1 meter från cymbalen med en vanlig mikrofon som man kopplar med kabel till ett mätinstrument, exempelvis ett oscilloskop. Då kan man titta på oscilloskopskärmen. Låt säga att mikrofonen registrerar direktljudet från cymbalen.

Cymbalen är ljudkällan och cymbalen börjar vibrera. Beroende på trumpinnens egenskaper så kommer ljudet från cymbalen variera högst betänkligt. Cymbalen är först i viloläge. Sedan tillförs kinetisk energi till cymbalen. Det är rörelseenergi. Denna energitillförsel varierar högst betänkligt med val av trumpinne.
Exempel:
Bild
Dessutom spelar det naturligtvis in hur trumpinnarna trakteras för att slå till på cymbalen.
Är det vibrationerna I cymbalen som ljudalstrare, är det vibrationerna i cymbalen som är själva ljudet? Eller är det först då vibrationerna i cymbalen överförs till luften som ljud uppstått?
Låt säga att man suger ut all luft från ljudstudion så ett vacuum uppstår i studion. Sedan slår man till med samma trumpinne på cymbalen och den kommer vibrera i stort sett likadant oavsett luft eller vacuum. Har man då applicerat kontaktmikrofoner på cymbalen så kan man via kabel ansluta kontaktmikrofonerna till samma oscilloskop. Via de vanliga mikrofonerna på 1 meters avstånd kommer ingen signal, men däremot från kontaktmikrofonerna.
Låt säga att det i princip är samma information. Är denna information att anses vara det man kallar Ljud? Ingår denna information i den mängd som man säger innehåller entiteten Ljud?

Nu är det så att olika musikinstrument alstrar ljud på helt olika sätt och t.ex. en flöjt alstrar sitt ljud med hjälp av tillförd luft där den tillförda luften utgör den tillförda kinetiska energin. Då ingår luften i alstrandet av Ljud.
Man kan tillföra vanligt luftflöde som i princip inte har våglängd/frekvens, men det uppstår en ton ändå på grund av resonans inuti röret som utgör flöjten.
Andra musikinstrument som kräver lufttillförsel ger ingen ton ifrån sig om man inte vibrerar den tillförda luften. Det kan man göra med läpparna t.ex.

En högtalarkon däremot vibrerar i takt med tillförd ström genom talspolen. Säg att högtalarelementet är monterat i en högtalarlåda. Den kan mycket väl vibrera i vacuum eller i luft. Men från ett basrefleflexrör i högtalarlådan kommer inte så mycket ljud som då det är luft i lådan. Man kan mäta med vanlig mätmikrofon. Man kan ha kontaktmik på membranet men man kan också mäta med Klippels utrustning med laser. behövs luft för att membranet skall vibrera? Om denna vibration ingår i mängden man kallar ljud, så behövs inte luft runtomkring för att generera entiteten Ljud.

Ser man luften som en överföring av ljud från punkt A till punkt B, på liknande sätt som man ser kablarna från mikrofonerna som ett sätt att överföra ljudinformation mellan 2 punkter, så behövs inte denna överföring av ljud för att ljud skall uppstå.

Definierar man entiteten Ljud som den färdande vågen som uppstått i själva mediet som används, så blir det en definition. Men om man definierar ljud som vibrationen som uppstått på grund av tillförd kinetisk energi, så får entiteten ljud en annan innebörd.

Än så länge håller jag mig till den fysikaliska världen och Ljud som fysikalisk entitet.

Man kan definiera ljud som en entitet som på något sätt uppstår i en hjärna där det av någon anledning finns neuroner i vissa kluster på visst sätt så att Ljud av någon oförklarlig anledning uppfattas av människan som levande organism. Man kan också definiera detta ljud som helt oavhängigt någon fysikalisk vibration. Man kan definiera vad som hels enligt någon fri fantasi. Sedan får man göra någon form av analys för att se om det verkar rimligt.

Men, eftersom man ser att hela nervsystemets uppbyggnad även bygger på återkoppling, så finns en input av något slag och hela nervsystemet är också ett fysikaliskt system där man kan applicera, kemi, biologi, fysik, algebra, matematik och en mängd flera olika vetenskapliga grenar för att följa nervimpulsernas väg till Tipperary, vad nu det är för något? Det finns i vart fall ingen av de ljudvågor man söker efter, i hjärnan. Där finns nervimpulser som en slags tidsdiskret information i form av PDM, Pulse Density Modulation. Denna PDM-kod i skall representera (vet ännu inte om ordet representera är bästa ordet att använda. Gillar inte det ordet för entiteten Ljud.) den kod i form fysikaliska vågor i luften där man befinner sig, oavsett om man är i ett slutet rum med begränsningsytor eller om man är utomhus i frifält.

Att representera innebär att vara ombud för någon annan. En representant är en företrädare för annans räkning.
Används istället ordet presentation, så innebär det en beskrivning, ett framförande, en framläggning, en framställning, en redogörelse av något och då direkt i första person från presentatören. T.ex. Nervsystem och hjärna presenterar ljudfältet runtomkring observatören med öron. Det känns för mig som ett mer korrekt synsätt på hörseln som perceptuellt instrument. I själva verket är det Ljudfältet som presenterar en akustisk ljudkod som avkodas.

Ljudfältspresentationen blir då en avkodning av inkommande akustisk ljudkod. Den inkommande koden är Ljud i form av ljudvågor som färdats från ljudkällor. Man hör ljudkällornas position samt ljudkällorna som ljudalstrare. Man hör inbördes rumsliga information som en ljudbild och ljudkällornas ljud som Gestalt. Det man hör är då presentationen av Ljudet/Ljudkoden såsom den fysikaliska verkligheten ter sig avkodad. Det är hörseln som mätinstrument.

Då är det inte en slags inre representation. Det är en presentation av det yttre, i själva verket är det en yttre presentation. I så fall är inte Ljud någon form av inre upplevelse. Upplevelsen tillhör den yttre domänen.

Om det är en slags inre representation så förläggs entiteten Ljud som en representant för något annat, exempelvis densitetsförändringar i luften av molekyler.
Då uppstår frågan om det existerar klara befintliga samband mellan det representerade och representationen?
Finns det samband och kausalitet, så kan man fråga sig, varför då? Det kan ju vara slumpvis betingat.
D v s oavsett input så blir output alltid slumpvis och därmed har inget med input att göra. Noll kausalitet föreligger. Tja.

Själv förlägger jag entiteten Ljud i den fysikaliska domänen. Dessutom anser jag att kausalitet föreligger.
Och i så fall går den att beskriva med fysikaliska formler.
Finns riktning på entiteten Ljud, så är det ovillkorligen så att det är vektorer med i bilden. Då ingår vektoranalys och vektoralgebra i egenskaperna hos entiteten Ljud. Återkommer till det.

Ljudvågor i mediet luft färdas från ljudkällan d v s från ljudalstraren. Det kallar man för en utåtgående vågrörelse. Ljud-vågen har hastighet och riktning. Detta kan hyfsat enkelt analyseras, men det är ändå ingen helt lätt uppgift att analysera helheten från grunden. Återkommer till det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 07:02

Det har öppnats en tråd gällande att samla ihop min text gällande Stig Carlsson. Det kan kanske bli. Jag vill dock komma lite vidare gällande vad entiteten Ljud är. Gissar att det kan bli en och annan överraskning och möjlig aha-upplevelse.

Jag har lagt upp Stigs skrifter i kronologisk ordning, såsom Stig skrev dem.
Återstår att jag ger min syn på varje artikel och på varje stycke och på varje mening och på varje ord i kronologisk ordning på det som Stig har skrivit.

En sak som jag ännu inte har påtalat, är att jag inte i första hand ser Civilingenjör Stig Carlsson som en högtalartillverkare, eller ens som högtalarkonstruktör.

Det kan låta lite märkligt, men jag ser Civilingenjör Stig Carlsson i första hand som forskare. Jag har ängnat gårdagen och natten till att skriva följande 4 sidor.

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_1_144.jpg
Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_1_144.jpg (811.33 KiB) Visad 784 gånger

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_2_144.jpg
Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_2_144.jpg (837.46 KiB) Visad 784 gånger

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_3_144.jpg
Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_3_144.jpg (884.84 KiB) Visad 784 gånger

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_4_144.jpg
Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_4_144.jpg (497.23 KiB) Visad 784 gånger

Hoppas att detta uppskattas. Jag har inte hunnit korrekturläsa ännu.

Jag har mina synpunkter gällande Stig Carlsson som högtalarkonstruktör. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter gällande ortoakustiska högtalare och vad deras viktigaste ingredienser är och huruvida jag ser OA-51 och OA-52 och OA-50 som ortoakustiska. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter på Stig Carlssons forskning. Återkommer i frågan.
Jag har synpunkter på det mesta inklusive vad entiteten Ljud är. Återkommer i frågan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-10-01 10:11

Detta är fantastiskt intressant!
Jag läste med stort intresse och kan bifoga att korrekturläsa behövs inte, det är helbra!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-10-01 10:35

:)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-01 10:54

petersteindl skrev:Det har öppnats en tråd gällande att samla ihop min text gällande Stig Carlsson. Det kan kanske bli. Jag vill dock komma lite vidare gällande vad entiteten Ljud är. Gissar att det kan bli en och annan överraskning och möjlig aha-upplevelse.

Jag har lagt upp Stigs skrifter i kronologisk ordning, såsom Stig skrev dem.
Återstår att jag ger min syn på varje artikel och på varje stycke och på varje mening och på varje ord i kronologisk ordning på det som Stig har skrivit.

En sak som jag ännu inte har påtalat, är att jag inte i första hand ser Civilingenjör Stig Carlsson som en högtalartillverkare, eller ens som högtalarkonstruktör.

Det kan låta lite märkligt, men jag ser Civilingenjör Stig Carlsson i första hand som forskare. Jag har ängnat gårdagen och natten till att skriva följande 4 sidor.

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_1_144.jpg

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_2_144.jpg

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_3_144.jpg

Civilingenjör Stig Carlsson - Forskare_Sida_4_144.jpg

Hoppas att detta uppskattas. Jag har inte hunnit korrekturläsa ännu.

Jag har mina synpunkter gällande Stig Carlsson som högtalarkonstruktör. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter gällande ortoakustiska högtalare och vad deras viktigaste ingredienser är och huruvida jag ser OA-51 och OA-52 och OA-50 som ortoakustiska. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter på Stig Carlssons forskning. Återkommer i frågan.
Jag har synpunkter på det mesta inklusive vad entiteten Ljud är. Återkommer i frågan.

MvH
Peter

Tack Peter, uppskattas :)

Ånyo en bunt "återkommer" precis som i början av tråden, ja längs hela tråden, det var såna jag önskade att man kunde samla ihop. Ibland har du återkommit, ibland har annat kommit emellan o fortsättningen har uteblivit. Om allt samlades på ett ställe skulle det förenkla för oss som är intresserade av t ex Stig och ditt förhållande till honom. För de som läser om dina ljudteorier med stort intresse kanske det vore önskvärt att sammanställa dem till en samlad tråd.

Du borde skriva en bok, med tydliga kapitel, material saknas inte, men gissar att du inte vill ta dig all tid som skulle behövas.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-01 13:21

Mycket intressant.

Tack för att du delar med dej.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 16:39

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det har öppnats en tråd gällande att samla ihop min text gällande Stig Carlsson. Det kan kanske bli. Jag vill dock komma lite vidare gällande vad entiteten Ljud är. Gissar att det kan bli en och annan överraskning och möjlig aha-upplevelse.

Det kan låta lite märkligt, men jag ser Civilingenjör Stig Carlsson i första hand som forskare.

. . .

Mvh
Peter

Tack Peter, uppskattas :)

Ånyo en bunt "återkommer" precis som i början av tråden, ja längs hela tråden, det var såna jag önskade att man kunde samla ihop. Ibland har du återkommit, ibland har annat kommit emellan o fortsättningen har uteblivit. Om allt samlades på ett ställe skulle det förenkla för oss som är intresserade av t ex Stig och ditt förhållande till honom. För de som läser om dina ljudteorier med stort intresse kanske det vore önskvärt att sammanställa dem till en samlad tråd.

Du borde skriva en bok, med tydliga kapitel, material saknas inte, men gissar att du inte vill ta dig all tid som skulle behövas.

Jag skriver att jag återkommer då jag känner att jag inte skrivit klart gällande någon sak. Jag har återkommit gällande många saker. I princip har jag skrivit och postat allt faktabaserat gällande Stig Carlsson och då räknar jag allt som Stig Carlsson själv skrivit som fakta. Jag räknar även all skrift som alla skrivit gällande Stig som fakta, d v s fakta att det är skrivet eller sagt. Fakta kan tillhöra mängden av Sant men också mängden av Osant. Fakta behöver således inte tillhöra mängden Sant. Allt skrivet som t.ex. är lögn är faktum att det är skrivet.
Så länge jag håller mig till den text som Stig själv skrivit eller till den text i publicerade artiklar om Stig eller Carlssonhögtalare som Stig skall ha sagt, så ser jag det som fakta, fakta att det finns i skrift. D v s, jag kan hänvisa till något eller någon. Jag har nog det mesta av de texter som Stig själv skrivit. Dessutom ser jag allt som Stig sagt till mig, genom åren, som fakta, gällande Stig och vad Stig sagt.

Det som är nytt gällande Stig Carlsson är att jag sorterat allt och lagt upp saker i kronologisk ordning. Det är som att lägga ett pussel. En massa kunskapskvanta läggs ihop för att ge en helhetsbild. Det ger en betydligt mer korrekt bild över Stigs göromål. Det blir som ett flödesdiagram, där det blir lättare att förstå varför Stig gjort saker på det sätt som han gjorde dem. Korrekt timing i redogörelse över ett tema är essentiellt för korrekt förståelse.

Det jag ännu inte återkommit till är min egen personliga syn på saker och ting och speciellt angående det som Stig själv sagt eller skrivit och som jag har synpunkter på. Det kan vara positiva synpunkter, men det kan också vara negativa synpunkter. Jag återkommer i frågan. Det betyder att det finns mer att säga eller tillägga som jag gärna vill säga eftersom jag tycker det behövs för att ge mer ljus i frågan.
En sak som många inte förstått är att Stig Carlsson aldrig varit högtalartillverkare. Stig har aldrig startat något bolag.
Stig har aldrig varit företagare. Ett undantag var att Stig någon månad innan Stig dog fick aktier i det bolag som den tilltänkte engelska distributören givit Stig. Det är uppgifter som ingen vetat om, men som jag av händelse lyckats hitta för några år sedan då jag sökte på info gällande denne distributör och hans bolag i England. Då det begav sig hade jag ingen aning och ingen annan heller. Däremot agerade Stig lite konstigt gällande den tilltänkte distributören. Då jag fann denna info angående Stigs delägarskap i engelskt företag så tedde sig Stigs göromål helt logiskt och korrekt.

Jag var en av tre som hade uppdraget att sammanställa bouppteckningen över Stigs dödsbo, men eftersom det var helt okänt med Stigs aktieandel, så var detta aktieinnehav något som inte kom med i bouppteckningen.

Stig konstruerade sina högtalare enkom för att Stig ansåg att de behövdes eftersom Stig ansåg att det inte existerade adekvata korrekta högtalare för ljudåtergivning på marknaden. Hade Stig ansett det funnits sådana, så hade Stig aldrig konstruerat högtalare. Motivationen var aldrig pengar. Motivationen var frånvaron av korrekt dimensionerade högtalare för placering i bostadsrum för ändamålet att återge musik och tal.
Denna korrekta dimensioneringsprincip kallades Ortho Acoustics på engelska och Ortoakustik på svenska.
Andra engelska ord är Ortho Acoustical eller Ortho Acoustic. Definitionsmässigt betyder dessa ord lite olika saker. Det finns definitionsmässig viss skillnad på acoustics kontra acoustical kontra acoustic.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2024-10-01 17:23

Tack Peter!

Du nämner ofta att Stig var forskare. Var han doktorand på KTH? Kan du gör a en sammanställning av Stigs publikationer i erkända tidskrifter?

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 19:26

JM skrev:Tack Peter!

Du nämner ofta att Stig var forskare. Var han doktorand på KTH? Kan du gör a en sammanställning av Stigs publikationer i erkända tidskrifter?

JM

Nej, Stig var inte doktorand, vare sig på KTH eller någon annanstans.

Om du läser fram till 1954 i mitt tidigare inlägg med 4 bilder/sidor på text så finns Stigs historia.

Stig har inga peer reviews vad jag vet. Det närmaste är nog den föreläsning Stig höll på KTH. Tror det var 1971.
Den finns i denna tråd.

Stig byggde upp hela mätlabbet på institutionen för Elektroakustik där Stig först var assistent och sedan 1954 förste assistent på Elektroakustik på KTH. Där var Stig anställd som förste assistent och forskare fram till 1965 då det blev en omorganisation inom Elektroakustik på KTH.

1953 tog Stig Civilingenjörsexamen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-10-01 19:30

Läser som vanligt denna tråd.

Hittar denna artikel publicerad av KTH 2015.

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala- ... b-1.897581

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-10-01 19:31

Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 20:00

xmag skrev:Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?

Stig snickrade aldrig ihop någon testhögtalare själv. Tror inte Stig gjorde någon maskinrit ing själv heller.
Stig kunde montera högtalarelementen i låda och löda kabel och delningsfilter.

Allt annat lejdes bort.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 20:03

Angående forskning. Sabine har en hyfsad förklaring ungefär 2 min före slutet av videon.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-01 21:26

Kronkan skrev:Läser som vanligt denna tråd.

Hittar denna artikel publicerad av KTH 2015.

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala- ... b-1.897581

Stigs föreläsning hette "Rum och klang i upptagning och återgivning".
Datum 1971-02-23.

Den artikel du länkar till är text från en publicerad tryckt artikel i en tidskrift från KTH.

Här finns föreläsningen.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2294264#p2294264

och här.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2294403#p2294403

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-10-01 22:59

xmag skrev:Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?

OK!
Kul att veta.

malare

Inläggav malare » 2024-10-02 07:48

petersteindl skrev:

Stig snickrade aldrig ihop någon testhögtalare själv. Tror inte Stig gjorde någon maskinrit ing själv heller.
Stig kunde montera högtalarelementen i låda och löda kabel och delningsfilter.

Allt annat lejdes bort.

Mvh
Peter

Stig anlitade en snickare som hette Lasse Larsson. Jag besökte honom en gång i slutet på sjuttiotalet i ett ärende och då höll han på att göra prototyp till trevägaren.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-02 16:02

Bra där, jag vet inte om snickaren ursprungligen var Stigs kontakt eller möjligtvis Lars Lallerstedts kontakt. Lars Lallerstedt var formgivaren/designern till alla Carlssonhögtalare efter 60-talsmodellerna. OA-52 och OA-51 fixade John Larsen prototyperna till. Även John hade en snickare. OA-51 prototyperna tog Stig fram via sina kontakter. Den högtalaren hade flera generationer prototyper med olika material och olika form. Den första var mer kubisk i formen d v s inte så bred.
Sedan justerade Lars Lallerstedt designen.

Sedan igår har denna tråd haft mer än 5000 visningar. :)
Det blir nog några till inom 24 timmar från gårdagens antal.
Eftersom det finns en ny video på tuben gällande Stig Carlsson som som Hjalmar_Branting förtjänstfullt lagt upp i en ny tråd i Carlsson illuminati-avdelningen så länkar jag dit från denna tråd. Tror att fler kommer hitta videon då.
Länken i första inlägget i tråden kommer dock till slutet av videon. Jag korrigerade den länken i mitt inlägg i tråden. Tryck på den för att se videon från början. :)
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2323213#p2323213

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-02 20:56

Vi inom EU måste öka vårt krismedvetande. Ju mer kriser vi är medvetna om desto bättre mår vi, eller desto bättre kan vi hantera kriser eller förebygga kriser.

Kriser verkar vara framtidens melodi. Ju fler kriser det finns, eller vi kan hitta på, desto mer kan man diskutera. Finns det inga kriser så är det en kris i sig.
Krig är kris. Fast bara om fienden har övertaget.

https://www.youtube.com/results?search_query=chrisis+and+control%3A+this+is+what+the+eu+plans+to+do

Krishantera mera. Krishantering är det nya moderna. Utan krishantering skapas kris. Med krishantering finns kris.

Här är en video i ämnet.

Men, redan 1975 visste man d v s Supertramp. Bra skiva.

Men, hur mycket kris är det?

MvH
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi