AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.
Även kallad dirigent. (kunde inte låta bli)
Moderator: Redaktörer
AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.
Då kunde man jämföra kvaliten mellan olika partituromvandlare.
Tjaa, det blir ju förståss lite som att lyssna på olika inspelningar av samma stycke. Kanske borde en inspelning kallas partituromvandling.
jockewe skrev:AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.
Även kallad dirigent. (kunde inte låta bli)
petersteindl skrev:AlbertHall skrev:Borde finnas partiturläsare, som översätter partituret till analog signal.
Då kunde man jämföra kvaliten mellan olika partituromvandlare.
Tjaa, det blir ju förståss lite som att lyssna på olika inspelningar av samma stycke. Kanske borde en inspelning kallas partituromvandling.
Bra funderingar. Partituromvandlare är ordet. För orkestermusik, så är Dirigenten Partituromvandlaren.
Jockewe hann före. Han kan nog berätta en del roligt gällande detta.
Observatörerna vid inspelning, för denna partituromvandling är mikrofonerna. Därefter sker mixning och QC av vissa medverkande för utgivningen om inspelningen skall serietillverkas.
Då det gäller Beethoven så kunde han inte höra sina senare verk och inga andras verk heller. Däremot kunde han skriva och läsa partitur. Han måste ”hört” tonerna och musiken inombords.
Fantastiskt egentligen.
Mvh
Peter
hifikg skrev:Jag skulle älska att kunna läsa partitur på det viset. Tror jag. Finns det kurser?
hifikg skrev:En skola i Örebro erbjuder sådan kunskap
https://www.oru.se/utbildning/kurser/kurs/score-studies-i-mg191g
petersteindl skrev:Det har öppnats en tråd gällande att samla ihop min text gällande Stig Carlsson. Det kan kanske bli. Jag vill dock komma lite vidare gällande vad entiteten Ljud är. Gissar att det kan bli en och annan överraskning och möjlig aha-upplevelse.
Jag har lagt upp Stigs skrifter i kronologisk ordning, såsom Stig skrev dem.
Återstår att jag ger min syn på varje artikel och på varje stycke och på varje mening och på varje ord i kronologisk ordning på det som Stig har skrivit.
En sak som jag ännu inte har påtalat, är att jag inte i första hand ser Civilingenjör Stig Carlsson som en högtalartillverkare, eller ens som högtalarkonstruktör.
Det kan låta lite märkligt, men jag ser Civilingenjör Stig Carlsson i första hand som forskare. Jag har ängnat gårdagen och natten till att skriva följande 4 sidor.
Hoppas att detta uppskattas. Jag har inte hunnit korrekturläsa ännu.
Jag har mina synpunkter gällande Stig Carlsson som högtalarkonstruktör. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter gällande ortoakustiska högtalare och vad deras viktigaste ingredienser är och huruvida jag ser OA-51 och OA-52 och OA-50 som ortoakustiska. Återkommer i frågan.
Jag har även synpunkter på Stig Carlssons forskning. Återkommer i frågan.
Jag har synpunkter på det mesta inklusive vad entiteten Ljud är. Återkommer i frågan.
MvH
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det har öppnats en tråd gällande att samla ihop min text gällande Stig Carlsson. Det kan kanske bli. Jag vill dock komma lite vidare gällande vad entiteten Ljud är. Gissar att det kan bli en och annan överraskning och möjlig aha-upplevelse.
En sak som jag ännu inte har påtalat, är att jag inte i första hand ser Civilingenjör Stig Carlsson som en högtalartillverkare, eller ens som högtalarkonstruktör.
Det kan låta lite märkligt, men jag ser Civilingenjör Stig Carlsson i första hand som forskare.
. . .
Mvh
Peter
Tack Peter, uppskattas
Ånyo en bunt "återkommer" precis som i början av tråden, ja längs hela tråden, det var såna jag önskade att man kunde samla ihop. Ibland har du återkommit, ibland har annat kommit emellan o fortsättningen har uteblivit. Om allt samlades på ett ställe skulle det förenkla för oss som är intresserade av t ex Stig och ditt förhållande till honom. För de som läser om dina ljudteorier med stort intresse kanske det vore önskvärt att sammanställa dem till en samlad tråd.
Du borde skriva en bok, med tydliga kapitel, material saknas inte, men gissar att du inte vill ta dig all tid som skulle behövas.
JM skrev:Tack Peter!
Du nämner ofta att Stig var forskare. Var han doktorand på KTH? Kan du gör a en sammanställning av Stigs publikationer i erkända tidskrifter?
JM
xmag skrev:Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?
Kronkan skrev:Läser som vanligt denna tråd.
Hittar denna artikel publicerad av KTH 2015.
https://www.kth.se/om/nyheter/centrala- ... b-1.897581
xmag skrev:Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?
petersteindl skrev:xmag skrev:Jag undrar om Stig byggde testhögtalare själv, alltså köpte hem skivor och annat materia, ritade, sågade upp skivorna och satte ihop dem till sina önskade alster eller lejde han bort sådant?
Stig snickrade aldrig ihop någon testhögtalare själv. Tror inte Stig gjorde någon maskinrit ing själv heller.
Stig kunde montera högtalarelementen i låda och löda kabel och delningsfilter.
Allt annat lejdes bort.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: ajna, Bing [Bot] och 3 gäster