Om några veckor avser jag mäta på tre musikströmmare så nu får ni chansen att komma med kommentarer inför mätningen.
* Sonos Connect (aka ZP90?) med S1-mjukvaran. Jag vet inte exakt version av den. En del av dem har en CS4265 DAC men det kan nog variera. Även om DAC chippet i sig klarar av hi-res så begränsar mjukvaran den till CD-upplösning. Å andra sidan så är DAC chippet specat till THD+N -90 dB vilket motsvarar ca 15 bitar men det är lite av ett besvär om man har hi-res filer i sitt musikarkiv. Jag tror den kan spela upp 24/48 om man uppgraderar mjukvaran till ökända S2.
* Bluesound NODE N130 med TI PCM5242 DAC.
Och sist men inte minst...
* Bluesound NODE N130 med SMPS-kortet ersatt av ett likströmskort från Fidelity Audio samt en extern PSU i form av iFi Audio iPowerX 5V/3A.
Kommer den moddade NODE:n mäta bättre?
Tillgängliga externa DAC:ar kommer vara den enkla och billiga Topping D10 Balanced med ES9038Q2M samt den finare SMSL SU-9n med ES9038PRO. Kommer vi se någon skillnad i prestanda över USB med olika PSU:er? Sonos Connect har bara Toslink ut men där kan det vara intressant att mäta jitter.
Jag kommer göra en AES17-liknande THD+N mätning i 1 kHz, -30 dB notch, 20 Hz - 20 kHz bandbredd för allmänt jämförbara siffror samt mäta 10 kHz, -30 dB notch, 20 Hz - 200 kHz bandbredd. CCIF 19+20 IMD är också intressant.
Då -40 dB är en vanlig vardagslyssningsljudstyrka hemma hos mig så tänker jag även mäta 1 kHz och 10 kHz THD+N vid det.
Jag har köpt hårdvara och skrivit mjukvara för att testa bittrogenheten på strömmarna. Min uppfattning är att Bluesound skall vara bitperfect med ljudvolyminställningen Fixed (och då fungerar inte ReplayGain heller) och med variabel volyminställning alltid skicka ut 24 bitar över Toslink (USB vet jag ej, där kan man även sklcka 32 bitar). Frågor som uppstår är om volymregleringen sker i ett ljudchip och hur det är med dithering.