av IngOehman » 2006-05-01 18:03
Skulle försiktigt vilja påstå att frågan är oerhört mycket mera komplicerad än vad som framförts/antytts här tidigare.
Min uppfattning är att man absolut måste skilja på tvåkanalsuppspelning och flerkanalsuppspelning om man skall diskutera denna fråga i detalj.
I praktiken blir inte sällan samma konfiguration och förfarande för ett lyssningsrum bra för både tvåkanal och hemmabio, men det finns definitivt skillnader när man går på djupet med de båda uppgifterna.
Det svåra är att bestämma vad stereofoni sätter för gräns mellan inspelningslokal och uppspelningslokal.
Utan att gå in på detaljer vill jag med bestämhet påstå att frågan om huruvida sidoväggar bör dämpas, diffuseras eller lämnas reflekterande - beror både på högtalarutstrålningskarakteristika, rumsstorlek, rumsgeometri och även vilka akustiska beteenden i lyssningsrummet det är man adresserar. Varje yta har ju utöver sina frekvensberoende absorptions-/reflexionsbeteenden, även potentiella vinkelberoenden. I varje fall i mera avancerade rumsakustiska byggen. Nej förresten, det gäller alltid! Dessutom bedrar man sig illa om man tror att två rum med "odämpade väggar" är likadana bara för att de har samma mått. "Odämpade väggar" är sällan gjorda av > 1 meter urberg.
Jag skulle därför påstå att frågan är omöjlig att besvara med tumregler - varje rum måste utredas för sig.
Det finns så ofantlig många variabler att ta hänsyn till. Att stöta på ett rum vars egenskaper är överensstämmande med det förra är en oerhört osannolik händelse.
Vh, iö
Senast redigerad av
IngOehman 2006-05-01 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).