Vilka reflexer från sidoväggarna vill man ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Vilka reflexer från sidoväggarna vill man ha?

Inläggav E » 2006-04-26 20:12

Hej Faktiskt!

Sidoväggsreflexer är kanske något man kan diskutera?

Alltså får man väl inleda med någon sorts fråga:
 Vilka reflexer från sidoväggarna behövs för att stereosystemet ska
 fungera – och vilka vill man helst slippa?

Hur starka, vid vilken tid, i vilket frekvensband etcetera.

Jag vet nästan inget om detta – vet du något? Skriv! :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-04-27 16:18

Sidoväggsreflexer vil man väl helst slippa, rätta mig om jag har fel. Antingen ser man till att ha stort avstånd till sidoväggarna eller så får man dämpa eller diffusera på lämpligt sätt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-27 16:43

Jag har för mig att stereosystemet kräver sidoreflexer av ett eller annat
slag för att fungera. Kan ha fått det om bakfoten!

Är det verkligen ingen som vet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-27 18:27

Sök på "live-end dead-end" eller Le-De på studioakustik så borde det poppa upp lite intressant information.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-28 09:44

Sidoreflexer brukar man inte ha någon nytta av för uppspelning av ljud från högtalare.

Däremot i livesammanhang kan man dra nytta av det, t.ex. en sångerska som sjunger i ett rum. Då innebär tidiga reflexer att tydligheten ökar. Det hjälper att stå närmare begränsningsytor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-29 10:36

Yup!

Jag å polarn lajjade med diffusorer och absorbenter på sidoväggarna. Vi växlade mellan fonogram (haha) och någon av oss spelandes gitarr mellan högtalarna. Bäst med diffusorer till live gitarr och absorbenter till inspelad musik... generellt sett.

Diffusorer är ju skyhögt bättre än vanliga obehandlade reflektiva ytor för sidoreflexerna dock. Tror också att vissa kan föredra diffusorer... beror naturligtvis på vad för material man spelar upp.

/Peter

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-30 19:18

Så om man har betongväggar i sitt rum och vill dämpa/eliminera sidoreflexerna, då använder man ______________ som dessutom inte ser helt uppåt väggarna ( :D ) tokigt ut rent inredningsmässigt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-01 11:41

?

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-01 12:10

Så om man har betongväggar i sitt rum och vill dämpa/eliminera sidoreflexerna, då använder man gälabsorbenter som dessutom inte ser helt uppåt väggarna ( :D ) tokigt ut rent inredningsmässigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-01 17:38

Tack! :D

Ska fundera vidare på det vad gäller mått, utformning, färg m.m.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 18:03

Skulle försiktigt vilja påstå att frågan är oerhört mycket mera komplicerad än vad som framförts/antytts här tidigare.

Min uppfattning är att man absolut måste skilja på tvåkanalsuppspelning och flerkanalsuppspelning om man skall diskutera denna fråga i detalj.
I praktiken blir inte sällan samma konfiguration och förfarande för ett lyssningsrum bra för både tvåkanal och hemmabio, men det finns definitivt skillnader när man går på djupet med de båda uppgifterna.

Det svåra är att bestämma vad stereofoni sätter för gräns mellan inspelningslokal och uppspelningslokal.

Utan att gå in på detaljer vill jag med bestämhet påstå att frågan om huruvida sidoväggar bör dämpas, diffuseras eller lämnas reflekterande - beror både på högtalarutstrålningskarakteristika, rumsstorlek, rumsgeometri och även vilka akustiska beteenden i lyssningsrummet det är man adresserar. Varje yta har ju utöver sina frekvensberoende absorptions-/reflexionsbeteenden, även potentiella vinkelberoenden. I varje fall i mera avancerade rumsakustiska byggen. Nej förresten, det gäller alltid! Dessutom bedrar man sig illa om man tror att två rum med "odämpade väggar" är likadana bara för att de har samma mått. "Odämpade väggar" är sällan gjorda av > 1 meter urberg.

Jag skulle därför påstå att frågan är omöjlig att besvara med tumregler - varje rum måste utredas för sig.

Det finns så ofantlig många variabler att ta hänsyn till. Att stöta på ett rum vars egenskaper är överensstämmande med det förra är en oerhört osannolik händelse.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-01 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-01 18:16

Oj då. Så det är hörseln som gäller då, som vanligt. Under väldigt dynamiska partier så upplever jag att ljudbilden blir oredig, särskilt vad gäller röster (främst kvinnliga tror jag) samt fiol.
Ibland tycker jag mig till och med höra som att ljudet kommer två gånger, fast andra gången är det något mera högfrekvent och mera ljud än musik.

Är detta ett väggreflexfenomen?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-05-01 18:44

Ingvar, kan du utveckla lite om skillnaderna mellan stereofoni och flerkanal (och ambiofoni) i detta avseende?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 19:03

Skillnaden är att man i stereofallet har som uppgift att "öppna ett fönster (gärna stort som en hel vägg)" mot inspelningsvärlden.

I flerkanalsvärlden emellertid, flyttar man ju lyssnaren helt till den inspelade miljön. Därmed gäller inte samma situation med önskemål om att skapa en akustisk förankring mellan de tvenne miljöerna.

Av diverse skäl gäller trots allt rätt många gemensamma önskemål, så det går bra att skapa kompatibla lyssningsmiljöer i de flesta fall. I andra fall måste man göra lyssningsmiljön omställbar för att få den att fungera bra till allt.
(Det gäller framförallt i de fall som någon vill ha en mindre bild än bio-standard. Den lyssning som då krävs, kommer att passa dåligt för tvåkanalsmusikåtergivning.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Mitt förra inlägg var inte avsett att signalera påståendet: Man måste använda hörseln bara - för inget går att definiera.

Tvärtom gå det mesta att definiera och beskriva utmärkt, men det finns inte plats för det här, och inte heller tid i min kalender. Detta är ett forum och inte en lärobok för en flerårig kurs i rumsakustik.

daja

Inläggav daja » 2006-05-01 19:25

Ingvar, kan du ge ett par riktlinjer vad gäller stereouppspelning?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 19:27

Ber att få citera mig själv:
iö skrev:Jag skulle därför påstå att frågan är omöjlig att besvara med tumregler - varje rum måste utredas för sig.

Om du vill kalla tumregler för riktlinjer så fine, men det påverkar inte svaret.

Vh, iö

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-01 21:01

IngOehman skrev:Detta är ett forum och inte en lärobok för en flerårig kurs i rumsakustik.

Någon som har boktips? helst något som går att få från biblioteket, man kan ju kolla studentlitteratur men det är troligen dyrt där.

Återgå till Generellt om hifi