Hej alla!
Har en LG 70” tv anno 2022 med webOs och den har fungerat fint. Appar funkar, och ansluten via HDMI Arc till receivern har det även låtit helt ok. Receivern är en Yamaha Aventage RX-A670 med MusicCast, DTS-X/Atmos, 4K/HDR och annat man kan vilja ha.
Kombinationen har gjort jobbet både vad gäller bild och ljud men ibland har jag stört mig på att TV:n är långsam. Appar öppnar och stänger med en del fördröjning och rent allmänt känns inte upplevelsen direkt smidig och följsam..
Köpte därför en AppleTV 4K Gen 3 då jag läst att både bild och ljud men framförallt hastighet kommer få ett rejält uppsving. Jag kopplar på allmän rekommendation (jag har googlat) från AppleTV till receivern och vidare från receivern till tv. Inställningar är gjorda efter hur jag läst att de ska göras (4K SDR, match framerate osv) och arc är avstängt både i receiver och tv.
Jag är rätt imponerad. Allt går tokfort, bilden är nog rent av marginellt bättre än via de inbyggda apparna och ljudet är mer dynamiskt och detaljerat (jag vet dock inte vilket format som spelas upp. Atmos står fortfarande som Atmos men allt övrigt som via tv:n oftast visade Dolby digital plus numera kort och gott visar PCM men jag får ändå ett korrekt styrt surroundljud). Däremot har jag ett problem. Så stort att det nästan renderar AppleTV att vara oanvändbar. Lipsync…
Jag kan justera i receivern men det blir ohållbart då varje app har en helt egen nivå av problematik. Netflix är nästan rätt. Prime kräver uppemot 200ms justering. En tredje app vill ha 60, en fjärde 120 osv. Att börja varje grej man vill se med att sitta och finjustera läppsynken är ohållbart. Finns andra här som använder AppleTV som kan hjälpa mig med en lösning på problemet?
Visst, kopplar jag AppleTV direkt till tv:n och sedan ansluter receivern via hdmi arc så löser det, nästan, problemet men jag upplever att ljudet helt enkelt tappar i klarhet och dynamik jämfört med att inte gå den omvägen.
Som sagt, har fler haft problemet och funnit en lösning?
Är det vedertaget en ljudmässigt sämre lösning att gå via tv eller lider jag av placeboeffekter?
All input intressant!