Polk SDA-SRS en annorlunda högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Polk SDA-SRS en annorlunda högtalare

Inläggav Kraniet » 2024-10-25 15:54

Här va en högtalare jag inte sett förut. Med en ganska annorlunda lösning av crosstalk-problemet i stereo.
Högtalaren har som synes två rader med 6,5" midbasar som alla spelar tillsammans under 200 Hz. Över denna frekvens används ena raden av basar för att kompensera för crosstalk.
Diskanterna är en line-array där alla spelar under 2000 Hz och där yttre diskanter rullas av mot högre frekvenser så bara en spelar de högsta frekvenserna.
En passiv radiotor på 15" fyller i basen.
Fanns även en mindre högtalare som syns på bilden.

Någon som hört denna skapelse?

Bild

En bild som förklarar deras "Stereo Dimension Array". Som åstadkoms helt passivt.
Recensenten verkade imponerad över frekvensgången och framförallt den låga distorsionen i basen. Nämner tex att de klippte förstärkaren vid 1650 Watt i 6 ohm vid 100Hz.

https://polksda.com/srsreview.shtml
Bilagor
Polk SDA-SRS.jpg
Polk SDA-SRS.jpg (236.58 KiB) Visad 2440 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Polk SDA-SRS en annorlunda högtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2024-10-25 16:05

Jag har hört den största varianten (de ytterst i din bild).
Jag blev riktigt besviken, jag hade förväntat mig ett "stort" ljud p.g.a. de många utspridda elementen samt också ett, om inte nödvändigtvis korrekt så ändå ett annorlunda eller på något sätt speciellt perspektiv genom deras SDA-teknik.

Inget av detta inföll, de lät platt, trist och tunnt (den stora basen i botten är som sagt en passiv radiator, skulle suttit bättre med en riktig 15" i den stora lådan).
Rummet var dessutom ett källarrum med betongväggar och hyfsad akustik, lite gardiner eller något på väggarna och heltäckningsmatta på golvet så förutsättningarna var relativt goda kan man tycka.

Men det kanske var en dålig dag för musiklyssning, man ska inte uttala sig alltför bestämt efter endast ett tillfällle.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-10-25 16:10

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-25 18:00

En überknasig lösning i dessa DSP-tider, kan tyckas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-10-25 23:18

I-or skrev:En überknasig lösning i dessa DSP-tider, kan tyckas.

Var det mindre knasigt innan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-10-26 00:10

Max_Headroom skrev:Var det mindre knasigt innan?

Fast jag vet inte, även om min erfarenhet var mindre bra just denna gång så tycker jag man ska visa rätt stor ödmjukhet inför olika seriösa försök till att tänka nyskapande istället för att bara dissa det rakt av.
Jag har inte satt mig in i Polks SDA i detalj men förstår i stort hur de/han tänker, och ja?

Vissa förespråkar smalspridande högtalare (av samma anledning som Polks SDA), andra hård dämpning av rummet för att minska rummets inverkan, sedan har vi Carlssonfalangen som tänker helt tvärtom gällande rummet och korshörande .

Och så Peter Steindl som experimenterar med 3-kanal för stereolyssning, och IÖ med hans es2 (https://www.hifikit.se/hifi/tillbehor/e ... sstod.html).
Och dipoler så klart som har en helt annan take på hur rummet ska interagera med lyssnaren.

Vidare har vi MBL med deras i horisontalplanet 180°spridande högatalare, som hyllas av många som guds gåva, och andra säger att de bara är "fel".

Alla testar olika sätt att få till en mer subjektivt trogen reproduktion av 2-kanals musik, och jag är inte säker på att det finns något facit än så länge, snarare mer eller mindre olika bra försök.

Vissa favoriseras här på faktiskt, andra dissas.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-10-28 09:24

Ja det känns ju som att Polks lösning är ganska krånglig. Samtidigt så behövs ingen speciell utrustning.

Även om man tydligen inte kan använda vilket slutsteg som helst.
One important set up point is that differential output amplifiers will not work as well with the SDA technology. The SDA feed comes from the positive leg of the speaker inputs. With single-ended amplifiers, that gives all of the difference signal, but with a differential amp, you only get half of the difference signal. We tested both and found better sound with single-ended amplifiers. Most modern Class D amplifiers have differential outputs and won’t work well, such as the Cherry Megachino I tried, the Hypex based amplifiers (including Marantz’s own Reference PM-10), various NAD amplifiers, etc. Most amplifiers in general are single-ended output so finding a good amplifier that works is not a big problem.

https://www.audioholics.com/tower-speak ... egend-l800

Men nog hade en aktiv högtalare varit bättre..
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-28 11:24

Ja gillar Polk R700.
Hörde dom på mässan för nåt år sedan.
Dom hade en model där m delad baffel men den lira dom inte på då tyvvär.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-01 00:44

Jag skulle vilja se polardiagrammen för en sådan lösning.

Man har nog ett h...e att hitta "sweet spot" och därefter sedan låsa fast huvudet i ett skruvstäd.

Återgå till Generellt om hifi