Fullrange linjekällor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Fullrange linjekällor

Inläggav jonasp » 2004-01-13 09:58

Isidor nämnde i en annan tråd att han var en stor vän av fullrange linjekällor. Sådana är jag också intresserad av. Har aldrig i praktiken stött på något riktigt bra.

Dali Megaline och Tact LS-1 är de två linjekällor jag känner till av "normala" tillverkare. De är mycket lika, de är delade i moduler och använder samma diskantelement (tillverkas av Dali). Båda är ganska långt från full range dock.

Fler förslag på helsta bra linjekällor!?

Tact LS-1:
Bild

och Dali Megaline:
Bild

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Sven

Re: Fullrange linjekällor

Inläggav Sven » 2004-01-13 14:03

jonasp skrev:Isidor nämnde i en annan tråd att han var en stor vän av fullrange linjekällor. Sådana är jag också intresserad av. Har aldrig i praktiken stött på något riktigt bra.

Dali Megaline och Tact LS-1 är de två linjekällor jag känner till av "normala" tillverkare. De är mycket lika, de är delade i moduler och använder samma diskantelement (tillverkas av Dali). Båda är ganska långt från full range dock.

Fler förslag på helsta bra linjekällor!?

mvh
J.P.

Intresset för stora linjeljudkällor delar Du med många. Jag tror nog att kombinationen av band och baselement i systemen Du åsyftar strålar hyfsat ner till 40Hz åtminstone. Vad är det som gör att Du inte betraktar dem som "fullrange"-system...? De kan ju alltid kompletteras neråt med en subwoofer-lösning om Du vill ner till "likströmsbandet"... :lol:

Till sist: patrikf hade visst hört något intressant någonstans. Du kan kanske kolla med honom?

/Sven

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-13 14:16

Tack för svaret Sven!

Fullregister!? Det fattas ju en oktav! 8O

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-13 14:41

Mja, i praktiken ger en 2 meters linjekälla ordentlig riktverkan ned till omkring 80 Hz, så fullregister i det avseendet blir det ju aldrig i ett normalt rum. Den utspridda källan ger dock fördelar även därunder i ett normalt rum. Första rumsmoden i höjdled vid ca 70 Hz elimineras, vilket är en fördel eftersom normal lyssningshöjd placerar lyssnaren något under halva rumshöjden med en kraftig dal i frekvensgången som följd. Vi får för övrigt ingen inverkan av högre ordningens moder i höjdled heller. Dessa tenderar att ge tråkiga effekter med punktkällekarakteristik just för att lyssningspositionen nästan alltid är mycket nära halva rumshöjden.

Att man har en "utspridd punktkälla" (usch vilket slafsigt uttryck) utstrålningsmässigt för riktigt låga frekvenser spelar mycket liten roll eftersom hörseln i alla fall integrerar direkt och reflekterat ljud här. Man har ju åtminstone stor membranarea, vilket borgar för hög ljudtryckskapacitet.

Återgå till Generellt om hifi