Hjälp med en inställning på Denon AVR-X3500

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Hjälp med en inställning på Denon AVR-X3500

Inläggav JanneX » 2024-11-25 11:34

Fick tag i en X3500 receiver till ett alldeles för bra pris och då serien verkar uppskattad hoppas jag att det finns någon härinne med en receiver i den serien.
Jag använder receiverns wifi en del, Heos funkar ju till Tidal och Spotify Connect är ju skit smidigt men den verkar ha fastnat på något vis. Det första jag spelade är Alice in chains magiska unplugged-platta men varje gång jag startar receivern börjar den omedelbart spela den plattan. Samma om jag sätter igång tv:n och receivern startar via ARC. Det är väl inget jättebekymmer i sig men om jag spelar en film på t.ex AppleTv plus och stänger ner appen så slår receivern omedelbart över och börjar spela Spotify.. När nästa app är öppnad hoppar den över till tv-ingången och allt är frid och fröjd till nästa gång jag stänger något. Direkt börjar Spotify..och alltid Alice in chains trots att jag spelat hundratals låtar sedan den senast spelades.
Det ger att man alltid måste vara på alerten. Innan man stänger en app måste man komma ihåg att sänka volym, samma innan man stänger av. -10dB till -15dB är vardagsnivå på t.ex Disney plus men det blir jäkligt högt när det slår över till Spotify. Samma när man råkar stänga av utan att sänka och kommer ut vid 06 morgonen efter för lite nyheter..och man väcker hela kåken..
Jag vill att receivern ska starta med tv-ljud och hålla sig till det tills jag själv väljer att casta något. Jag har letat bland alla inställningar men inte hittat något som låter mig välja vad den ska starta med för ingång. Vet någon något som skulle kunna lösa problematiken?
Visst, koppla bort WiFi skulle ju hjälpa men WiFi vill jag ju ha...

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Hjälp med en inställning på Denon AVR-X3500

Inläggav genstruktur » 2024-11-25 15:00

Det brukar ju gå att välja att man vill att receivern startar med en viss volym alltid eller att den startar med den volymen man hade när man stängde av maskinen. Men det kanske inte hjälper?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-11-26 08:55

genstruktur skrev:Det brukar ju gå att välja att man vill att receivern startar med en viss volym alltid eller att den startar med den volymen man hade när man stängde av maskinen. Men det kanske inte hjälper?

Där sa du något. Det har jag inte tänkt på... Det är förvisso ingen lösning på problemet att det slår över direkt när man stänger en app och kommer till tv:s home-meny så man får fortsätta vara noga med att sänka volymen när man vill avsluta något men man slipper i alla fall då en chock när systemet startas.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-11-26 09:48

JanneX skrev:
genstruktur skrev:Det brukar ju gå att välja att man vill att receivern startar med en viss volym alltid eller att den startar med den volymen man hade när man stängde av maskinen. Men det kanske inte hjälper?

Där sa du något. Det har jag inte tänkt på... Det är förvisso ingen lösning på problemet att det slår över direkt när man stänger en app och kommer till tv:s home-meny så man får fortsätta vara noga med att sänka volymen när man vill avsluta något men man slipper i alla fall då en chock när systemet startas.

Ja på morgonen hjälper det i alla fall :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Generellt om hifi