Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 09:26

subjektivisten skrev: Att någon kan missa skillnaden mellan Coca Cola och Pepsi får en Colaman som mig att skaka på huvudet. 8)

Och jag som till nöds kan skilja på Cola och julmust... :oops: :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-13 09:41

Oavsett om man tycker om Pepsi eller ej så är det ju objektivt sett en färgad återgivning av Coca-cola. 8) :wink: :D

Och är man objektivist i det avseendet är det ju klart man blindtestar. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-13 09:45

Jo jag glömde.

Jag tror mig också kunna skilja på Cola och Pepsi. Men jag har aldrig blindtestat. :oops:

Jag har däremot råkat ut för blindtest i vinsammanhang. Det gick inte så bra. :?

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 10:08

jonasp skrev:Jag har däremot råkat ut för blindtest i vinsammanhang. Det gick inte så bra. :?

Vi var ett gäng från jobbet som ägnade en konferenskväll för några år sedan åt vintest. Testet gick till så att några satt med ögonbindel och fick några glas med vad vi trodde vara olika sorters rödvin som skulle värderas, medan några satt och fnissade (mest damer på mitt jobb :wink: ) och fyllde på glasen. Efter en omgång så bytte vi.

Nu var detta ett blindtest (till skillnad från riktiga vintester där provarna ser drycken i fråga) men såväl vitt vin som i något fall öl 8O slank igenom (observera att det var rönvin vi skulle testa (trodde vi...)).

Själv drabbades jag av att få samma vin i alla mina glas. Tror ni jag märkte det....?

//Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-13 11:24

Det facto att man måste träna sig till att höra/känna skillnaden får man väll säga har dessa två gemensamt. Sen går det inte att bortse från att man faktiskt kan påverkas av produktens status. Vilket man inte borde framför allt om man vill kalla sig objektiv.
Annars lider nog vin av samma logaritmiska egenskap i form av pris/prestanda. Där det blir lite bättre ökar priset våldsamt.
Sen är det upp till var och en och se om man tycker att det är värt det. Det är väll kanske det de handlar om mest, inte att det är skillnad till det bättre, men om det är värt det.
vh dole

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 11:36

dole skrev:Det facto att man måste träna sig till att höra/känna skillnaden får man väll säga har dessa två gemensamt.

Absolut! Ett par av mina arbetskamrater lyckade till och med pricka in rätt druvsort. Men, som sagt, inte alla av oss :oops: .

//Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-13 12:55

IÖ skrev: På sidan 3

Ja, det stämmer. Fast jag skulle inte kalla det idiotförklara. Det är ju inte av dumhet de agerar som de gör, det är av ekonomisk klokhet. De agerar så att de går bra för dem och de får sälja mycket annonser. Därför kan man i hifi-pressen (undantaget MoLt) läsa att i stort sett alla apparater de testar är bra. Inte så svårt att kontrollera. Läs några årgångar och kolla hur många apparater som blir uppskrivna, respektive nedskrivna.

Att all hifi press bara tjänar mammon tror jag är en överdrift. Utan att de skulle vara reportage som var någorlunda objektiva skulle tidningen inte överleva. Plus att de som faktiskt skriver i hifi pressen gör det av exakt samma anledning som de som skriver MoLt, av intresse
Sen att MoLt inte är en tidning som tar annonser från branschen får stå för er. Men att säga att det är tidningen framför andra är att säga att Bibeln är den rätt läran framför andra.

IÖ skrev:

Ja, en del. Nämligen dom som förtjänar det. Fortfarande är "idiotförklara" dock fel ord. De agerar ju inte idiotiskt, snarare så ser de till att de tjänar så mycket pengar som möjligt.

Och LTS har så vitt jag vet aldrig hängt ut något specifik handlare. Jag tror inte det skulle vara till någon nytta heller, det är mycket bättre att konsumenterna lär sig tillräckligt för att kunna använda sitt eget omdöme för att skilja kvalitet från bull. Respektiva att handlare väljer bort bedrägliga beteenden, till förmån för att försöka hjälpa sina kunder. En uthängd handlare har svårt att "bättra sig".

Det skall inte stickas under stolen med att det finns många bra handlare också, kanske till och med majoriteten - handlare som verkligen vill kundernas väl. Något annat har inte påståtts. Och detta påpekar jag gärna extra tydligt: All heder till alla de jussta hifi-handlarna!

All heder åt hederliga handlare de skriver jag under på

IÖ skrev:

Nej, några konsumenter har inte LTS idiotförklarat. Möjligen har vi konstaterat att många har blivit lurade, men det är ju knappast den lurades fel, det är den lurandes fel.

Kan även nämna att jag själv inte är något undantag. Jag har också blivit lurad flera gånger av en oärlig bransch. Syftet med texten du citerat är inte att något som blivit lurad skall känna sig idiotförklarad - snarare tvärtom! Genom att skriva att det händer får den som blivit lurad stöd. Så känner jag det i varje fall. Om jag blivit blåst av en bilhandlare så nog blir jag glad om problemet tas upp och kallas för vad det är - bedrägeri.

Den andra satsen motsäger en del av den första satsen som talar om merparten av ärliga handlare tycker jag.
Men visst är det bedrägligt om man blir lurad till något som man i god tro och förtroende på en expert ändå blir lurad det är inte kul. Men jag tror inte att det förekommer i så stor utsträckning.
Också pga. de som jobbar med hifi faktiskt är intresserade av det de håller på med Blir man då lurad så är det nog så att den som sålde grejorna faktiskt trodde på det hon/han sade.

IÖ skrev:

Det säger ju sig självt att seriösa hifi affärer inte luras. Det är ju nästan definitionen på seriös :wink:

Just det :wink:

IÖ skrev:

Vem har klagat på att någon tillverkare anser att deras produkter är bra? Om de inte tyckt det, borde de ju rimligtvis ändra på dem.
Det rimligt att den tillverkare som saknar kompetens att göra något bra även saknar kompetens att bedöma om de gjort något bra, så att en tillverkare säger "att de gör bra saker" går inte att kritisera. De har ju all rätt att tycka det, och ingen kan ifrågasätta det.

Vem avgör vem som har rätt kompetens?

Men det finns exempel på tillverkare som faktiskt ljuger i sin marknadsföring (många till och med), men då handlar det inte om åsikter (till exempel att de tycker de gör bra grejjor), utan om fakta (tekniska data). Att en tillverkare tycker att de gör bra grejjor är utom alla kritik.

Inom hifi? Vilka då har du ett exempel.

Om du tror att jag kritiserat någon för att de säger att de "gör bra produkter" så har du missuppfattat mig fullständigt! Sakfrågan är inte vad de säger - utan produkternas egenskaper. Jag har kritiserat dåliga produkter (t ex de högtalare som såldes i skåpbilar runt landet, MoLt nummer 3 -93, 'Varning på stan!') aldrig någonsin har jag kritiserat "att någon tillverkare har gillat sina egna produkter". Alltid egenskaperna!

Egenskaperna är det man ska kritisera det kan även vara god kritik

Jo det var kanon Att du skrev om lastbilen som åkte runt på stan och sålde skit rent ut sagt :D Men det gjorde även Hifi pressen dessutom både i ledaren och ett mer ingående reportage i tidningen.

Om en handlare däremot finner att en produkt som de inte gillar så mycket, men har hela lagret fullt av - plötsligt berättar för alla som går in i affären, att den där produkten, den är något alldeles xtra se! Då är handlaren oseriös. Jag har stött på fenomenet många gånger. Jag känner till och med ett par handlare som gärna berättar att de gör på det viset.

Det är ju sorgligt att det gör så tala om vilka de är så ska jag aldrig handla där igen.

Jag vill dock mena, att de flesta gånger då någon blir pålurad något hos en hifi-handlare såsker det inte för att handlaren är oärlig, utan på grund av okunskap. För resultatet spelar det ingen större roll dock.

Det är tråkigt om man blir utsatt för okunskap, men tyvärr är det oundvikligt. För eller senare kommer man att komma i kontakt med någon som inte kan allt. Spelar ingen roll vilken bransch det är.

Nu tror jag ju inte på mätningar som huvudsaklig utvärderingsmetod, med de är förstås nödvändiga för produktutveckling. Dock så jag att något skrev något mycket klokt (i varje fall som alla konstruktörer som vill lära sig så mycket som möjligt borde ta till sig) nämligen:

Om det mäter bra, men låter dåligt - mät fler saker!

Att utveckla utan att ha en referens av någon form är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt i dagens läge.

Nu kan LTS ju inte gärna skriva saker bara för att tillfredsställa någon önskamål om att en nyare apparat skall vara bättre. Vi utgår alltid ifrån hur goda återgivare de är. Åldern är inte en prestandaparameter. Den är därför svår att få fram som en egenskap när man testar blint.

Det är rätt så självklart.

Det tror jag knappast. Är det några som skriker så om Sentec DiAna och NAD 208 så är det dom som är LTS-fientliga, och som känner att det är viktigt att
ständigt berätta att apparaterna MÅSTE vara dåliga.

Jag håller inte med tycker nog att dessa figurera hela tiden plus att jag aldrig sagt att något av dito utrustning skulle vara dåligt. Har någon annan sagt att det är dåligt?

"Vill höra"?
Jaha. Men då behöver du ju inte vända dig till just LTS!? Om du vill veta att alla apparater är bra så "duger" alla andra hifi-tidskrifter! Räcker inte det?

Varför måste även MoLt vara ytterligare en som säger att allt är bra? Måste alla tycka lika???

Kan inte LTS få ha sina egna kriterier för att skriva att en apparat är bra - nämligen att vi funnit att den är det?

Har jag sagt något annat ???

Frågan jag skulle vilja ställa Dole är: Tror du verkligen att jag (eller LTS som förening) tycker att en massa produkter är goda, men av några principiella skäl ändå inte säger det???

Absolut inte, men ibland så undrar man vad ni testar.
Tro mig Dole - ingen skulle bli gladare än jag om jag kände till en massa idag tillgängliga apparater som var lika bra som Sentec DiAna och NAD 208! De kanske finns, men hade jag hittat dem hade det stått om det i MoLt. Fast Rotel 1090 finns förstås...

Jag förstår inte på vilket sätt du tror, att vi resonerar, om du tror att vi skulle favorisera apparater som inte tillverkas längre!? Det är ju helt absurt att tro det. Det är ju precis tvärtom!

Det måste finnas massor av bättre grejor där ute ni kanske bara letar på fel ställe. Vad vet jag :wink: :wink: :wink:

vh dole

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-13 17:39

jonasp skrev:subjektivisten:
Så när det gäller Cola, så berättar du med illa dold stolthet att du klarat ett blindtest, men när det gäller ljudåtergivning så vill du inte göra dem!?

Du tycker det verkar logiskt att du när det gäller sant subjektiva saker (som vilken cola man föredrar) ställer upp på ett blindtest men när det gäller apparaters påverkan på ljudet vill du inte göra det?

Eller har jag missat något?

mvh
J.P.

Nja, jag har även gjort lite blindtester vid hifiköp också men oftast så kör jag med ha samma pryl någon/några veckor för att byta tillbaka till det jag hade. För att blindtesta cola och pepsi är ganska simpelt medans att blindtesta hifi oftast är krångligare, IMO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-13 19:38

Bättre grejor än Nad 208 osv? Har Öhman testat Mikael Bladius apparater? Av vad jag har läst så är hans apparater väldigt uppskattade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi