Hifi i filmens värld

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Hifi i filmens värld

Inläggav Harryup » 2024-12-29 12:51

Vi hade en musiker som kund som hade CM3 som stod bakom honom eftersom han satt långt fram i orkestern. Så det var så han lyssna på musik vare sig det var på jobbet eller hemma. Musiker kan vara väldigt kritiska lyssnare eller sämre än alla andra normala människor, bedömt efter hur "andra" lyssnar. Spannet är stort då dom kan sjunka så djupt in i tolkningen så att det tekniskt ljudmässiga inte ens är hörbart för dom.

JM

Inläggav JM » 2024-12-29 14:30

RJohan skrev:
ChristianAndersson skrev:2:34 min in i
https://www.svtplay.se/video/jE4BrwW/i-georg-riedels-jiddischland?video=visa&position=152

Riddle: Känd modell från annan tråd, vilken?

Frågar du vilken tråd? Det vet jag inte, men högtalarna är Audiotronic CM3. Som de är placerade är det granterat att ingen diskant hörs :wink:

Snacka om jazzbasister, Red Mitchell hade de (betydligt) större Megatrend!

Rent fysikaliskt är totala konarean på Megatrend mycket stor och sannolikt erhålls mycket lägre distorsion i basen vid givet ljudtryck än med vanliga lådhgt. Finns det någon annan variabel relaterad till stor membranarea fysikaliskt och/eller upplevelsemässigt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-29 15:56

Det kan tyckas så, men de använda KEF B200-elementen har ett xmax om beskedliga 3 mm. De 18 elementen har en någorlunda linjär luftpumpningskapacitet om 1,3 lp, vilket mellan tummen och pekfingret motsvarar ett hyggligt 12"-element i basreflexkonfiguration.

Dock måste man även ta hänsyn till den akustiska kortslutningen via dipolverkan för Megatrend, vilket medför att den maximala ljudtrycksnivån inte blir alltför imponerande i lågbasen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-30 13:54

En stor membranarea leder upplevelsemässigt till två skillnader mot en mindre dito:

1. Högre riktverkan, i det här fallet för frekvenser över ca 100 Hz (till detta kommer förstås även dipolkarakteristiken)

2. Lägre Dopplerdistorsion (FM-distorsion eller en form av IMD) via lägre membranhastigheter för en given ljudtrycksnivå

Den senare fördelen har länge ignorerats eftersom övriga olinjäriteter (kraftfaktor, upphängning, induktans m.m.) tidigare dominerade kraftigt, men moderna element har betydligt bättre prestanda och här blir Dopplerdistorsionen därför viktigare.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-01 22:04

Harryup skrev:Vi hade en musiker som kund som hade CM3 som stod bakom honom eftersom han satt långt fram i orkestern. Så det var så han lyssna på musik vare sig det var på jobbet eller hemma. Musiker kan vara väldigt kritiska lyssnare eller sämre än alla andra normala människor, bedömt efter hur "andra" lyssnar. Spannet är stort då dom kan sjunka så djupt in i tolkningen så att det tekniskt ljudmässiga inte ens är hörbart för dom.

Min fetning och också min erfarenhet, jag känner många musiker, varav en är min bror, gemensamt för dem är att de ofta är intresserade av ljudkvalitet men bryr sig föga i praktiken. Troligen som Harryup skriver, de "spelar upp musiken i huvudet" ändå och bryr sig inte så mycket om ev. tillkortakommanden i återgivningen.

Ungefär som jag tittar på film, vi har en 15 år gammal TV (dock 55" full HD men ändå) som inte är i närheten av dagens när det gäller upplösning, svärta och allt annat som man brukar prisa. Men jag bryr mig inte nämnvärt, jag tror att jag njuter av en god film precis lika mycket ändå.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-01 22:19

Apropå Audiotronic CM3, hur "bra" var de egentligen?
De var min första riktiga högtalare då jag lyckades byta till mig ett par vid 17 års ålder i slutet av 80-talet (från en MC-affär av alla ställen...), och jag tyckte de lät underbart (så länge man satt i mitten, vilket man gjorde i mitt pojkrum :D ).
Jag har haft många olika högtalare efter de som ärligt talat inte gett mig samma upplevelse, med CM3:orna så kunde jag blunda och låta mig försvinna in en annan värld till Dire Straits Sultans of swing eller The Bewlay Brothers av Bowie...
Kan varit ålder och hormoner också :lol:.
Skulle vara kul att höra ett par idag och även se lite välgjorda mätningar.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-09 09:55

BellsnWhistles skrev:Apropå Audiotronic CM3, hur "bra" var de egentligen?
De var min första riktiga högtalare då jag lyckades byta till mig ett par vid 17 års ålder i slutet av 80-talet (från en MC-affär av alla ställen...), och jag tyckte de lät underbart (så länge man satt i mitten, vilket man gjorde i mitt pojkrum :D ).
Jag har haft många olika högtalare efter de som ärligt talat inte gett mig samma upplevelse, med CM3:orna så kunde jag blunda och låta mig försvinna in en annan värld till Dire Straits Sultans of swing eller The Bewlay Brothers av Bowie...
Kan varit ålder och hormoner också :lol:.
Skulle vara kul att höra ett par idag och även se lite välgjorda mätningar.

De kan ju återge fyrkantvågo så då måste de ju vara bra, eller? :D

https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-09 12:25

Som gammal innehavare av CM3 Pro kan jag intyga att den hyggligt linjära fasgången inte gav några ljudande fördelar alls. Tyvärr ledde konstruktionsfokuset på denna egenskap till diverse inte helt lyckade kompromisser för de övriga egenskaperna.

Spridningen var mycket smal/ojämn och det hördes även att frekvensgången bara var hygglig (även med dåtidens mått). Distorsionen var inte heller så låg som man skulle önska och vid pådrag kunde banddiskanten ibland producera ganska öronovänliga olinjäriteter. Basen var relativt odefinierad via effekterna av den odämpade ljudledningen och den begränsade linjära slaglängden för B200-elementen.

På den positiva sidan stod en ovanligt hög spänningskänslighet, en relativt låg undre gränsfrekvens och en någorlunda låg distorsion upp till medelhöga ljudtrycksnivåer.

Nu är jag dock en mycket kritisk lyssnare och sammantaget får CM3 och CM3 Pro betraktas som hyggliga konstruktioner för prisklassen när det begav sig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-09 13:07

Hur stora avvikelser från konstant frekvensgång talar vi om - givet att vi negligerar smalbandiga avvikelser?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-09 14:30

Uppskattningsvis ca +/- 3 dB med ganska bredbandiga avvikelser här och var. Mätinstrument var tyvärr mycket ovanligt förekommande på den tiden, så vi får förlita oss på mina välkalibrerade öron här. :mrgreen:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-09 14:57

Jag kommer ihåg dom som havandes extrem hängmattefrekvensgång.
Innehavaren var en excentrisk herre som gillade whiskey men kunde inte gå på provningar eftersom man "blir full efter ett glas" :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-09 15:18

Visst finns ett inslag av en sådan klang, men "extrem hängmattefrekvensgång" är att överdriva - speciellt för det tidiga 1980-talet när just den klangen var mycket vanligt förekommande. Dessutom föreligger vissa klangliga skillnader mellan CM3 Pro (3 st 8" KEF B200) och CM3 (2 st 8" KEF B200).

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-01-11 10:14

Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-01-11 15:40

ChristianAndersson skrev:Vid 14:20 min
https://www.svtplay.se/video/KZm74ga/he ... sition=844

Jag ser en högtalare med silvrig ram runt om. För min del helt omöjlig att identifiera.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-01-11 15:58

Handlar det inte om hur viktigt det är att placera högtalarna där dom fungerrar bäst och därefter det estetiska ? :roll:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-01-11 17:42

Och här har väl inredaren misslyckats med båda delarna?

Givetvis ska de placeras korrekt och samtidigt visas upp?

Totalt förkastligt beteende! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-01-12 13:46

"Folk" idag bryr sig inte om hur det låter eller varifrån ljudet kommer. HiFi som begrepp existerar inte längre. Inte ens stereo. En blåtandshögtalare som man ställer där den får plats duger gott för de allra flesta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-12 15:32

HenrikTornquist skrev:
ChristianAndersson skrev:Vid 14:20 min
https://www.svtplay.se/video/KZm74ga/he ... sition=844

Jag ser en högtalare med silvrig ram runt om. För min del helt omöjlig att identifiera.

Möjligen en Bang & Olufsen.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-12 16:12

Bill50x skrev:"Folk" idag bryr sig inte om hur det låter eller varifrån ljudet kommer. HiFi som begrepp existerar inte längre. Inte ens stereo. En blåtandshögtalare som man ställer där den får plats duger gott för de allra flesta.

/ B

Ja de e en trist utveckling.
Ja e glad över att mina barn gillar vinyl.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2025-01-12 20:15

Förstår de inte att HiFi är en inredningsdetalj? Skivspelare och rullbandspelare är ju snyggt och helt inne i retrotrenden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-13 01:15

Imperial-Blomman skrev:
Bill50x skrev:"Folk" idag bryr sig inte om hur det låter eller varifrån ljudet kommer. HiFi som begrepp existerar inte längre. Inte ens stereo. En blåtandshögtalare som man ställer där den får plats duger gott för de allra flesta.

/ B

Ja de e en trist utveckling.
Ja e glad över att mina barn gillar vinyl.

Det är inget nytt. Musik fyllde rummen via Tivoli och dessförinnan via klockradio. Stereoperioden varade från 1968 till 1972. Ping-Pong-stereo-perioden. Det är 4 år. Inte mer. 1972/73 försökte man introducera 4-kanal. Det gick åt skogen.
2 kanaler överlevde, men folk lyssnar mycket hellre på mono via 1 och endast 1 högtalare. Det finns faktiskt fog för det.
Stereo via 2 högtalare ger ett alldeles för onaturligt ljud. Vanliga människor frångår detta. Att tuna in sitt eget huvud i en slags given rumsplacering i timmar för att lyssna på fyrkantiga högtalarburkar placerade på golvet mitt i rummet är helt uteslutet och upplevs fullständigt onaturligt. Försöker man förklara att de måste försätta sig i sötpunkten och låsa sitt huvud på millimetern när under all musiklyssning ända tills de dör, för att överhuvudtaget kunna tillgodogöra sig musik, så framgår det klart, i normala människors blickar, hur de ser på saken. Det är bara de däringa konstiga dårarna som gör så, de där konstiga varelserna, ljudoiderna eller ljudbögarna i sina konstiga rum och som man helst skall undvika. Värre än böldpesten.

Då spelar man mono med 1 högtalare så slipper man de där konstiga fenomenen.

I hörlurar är det tvärtom. Mono i höger öra låter helvete och likaså mono i vänster öra. Mono i båda öronen låter mindre helvete men finns det ingen rymdljudsknapp så man slipper ha alla musiker i en punktformad hög mitt i skallen. Förskräckligt. Man kan få huvudvärk för mindre. Ping Pong stereo är ännu värre. Då blir man snabbt åksjuk och behöver medicin för att inte spy.

Något är funda-mentalt fel med ljudåtergivning för musik.

Däremot film på duk och TV med ”stereo” går bra.

Men det finns utvägar ur musikstereofoniträsket.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-01-13 10:49

Peter, jag anar en viss koppling mellan ditt resonemang och framtagandet av "äggen" :D

Inget fel med det! Men jag har några invändningar mot historiebeskrivningen. Jag skulle vilja påstå att "stereoperioden" varade hela 70-talet ut. Då var fortfarande en stereo (i dess vidaste begrepp) fortfarande norm för musiklyssning. Det var ju först i början av 80-talet som musiklyssnande(t) blev bärbart och personligt med typ Sony Walkman (musik-kassetter) och hörlurar. Även om jag själv körde konceptet mycket (ett decennium) tidigare med en Phiips kassettspelare och utanpåliggande hörlurar från Sennheiser.

Att fyrkanalsstereo inte slog på bred front var förståeligt med tanken på komplexiteten och tre konkurrerande system. Men det var flera andra produkter som försvann snabbt, MiniDisc, DCC (digitalt kassettband), DAT - för att nämna några.

För oss som var med på 60-70 talet var det en naturlig utveckling med FM-radio, skivspelare, bandspelare (först rullbandare, sedan kassett) men det fick räcka med två högtalare. Men att behöva ytterligare apparater/lådor för att spela musik blev för mycket. Också en anledning att den sk Elcaset (en större kassett med band som rullbandare och hastigheten 9,5 cm/s) gick i graven efter bara några år.

En häftig stereostapel var under 70-80 talet en statusmarkör, det är det inte längre. Och så länge man kan urskilja en (eventuell) melodi och det brummar ordenligt i basen så räcker det med en blåtandsmono stående i ett hörn.

Utvecklingen har ju naturligtvis både för- och nackdelar men knappast någon kan förneka att det är mycket billigare idag och med en klart högre lägstanivå. Trots det saknar jag de tillfällen när vi kompisar samlades för att lyssna på något skivsläpp från någon populär artist/grupp. Numera handlar det snarare om att samla vänner för att avnjuta ett nytt vinsläpp från Systembolaget :-)
Musiken finns ju överallt och i överväldigande mängd - på gott och ont.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-01-14 13:57

Håller med både Peter och Bill.

'Folk' har aldrig intresserat sej för väljud, det var mest att på 70-talet 'skulle' man ha 'en stereo'. Sen kom videon och den blev mycket intressanatare, sen kom... Ja vad det nu var.

Vi audioflier är och har alltid varit en minoritet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2025-01-25 17:27

Från filmen ”Vad kvinnor vill ha”, Revel Ultima Gem, Mark Levinson no32 , ML 31.5, slutsteg?
Bilagor
IMG_4757.jpeg
IMG_4757.jpeg (346.16 KiB) Visad 302 gånger
IMG_4758.jpeg
IMG_4758.jpeg (300.81 KiB) Visad 302 gånger
IMG_4759.jpeg
IMG_4759.jpeg (266.9 KiB) Visad 302 gånger
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-01-26 09:28

Gramofonnen har en Rega tonarm och pickup. Ser man på den tredje skruven som håller pickupen. Då borde gramofonen också vara Rega, men går inte att se på bilden.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi