Moderator: Redaktörer
gcs skrev:Det är obegripligt för mig hur något äldre receivrar faller så kraftigt prismässigt. Nackdelen med en receiver är att de drar mycket ström. Jag har en Onkyo TX 876 som jag knappast använder. Den drar i standby 160 watt.
Tänk om man kunde helt stänga av slutstegen och bara använda försteget. Då skulle den bli mera användbar. Jag tror att det här gäller alla receivrar.
dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Och att det kan bli ganska dyrt att köpa en HDMI splitter/matrix/växel som gör det möjligt att koppla förbi.
Men har man även tänkt att använda en äldre TV som inte heller den stödjer de nya formaten så försvinner ju problemet.
RMA skrev:dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Och att det kan bli ganska dyrt att köpa en HDMI splitter/matrix/växel som gör det möjligt att koppla förbi.
Men har man även tänkt att använda en äldre TV som inte heller den stödjer de nya formaten så försvinner ju problemet.
Jag kör HDMI direkt från källorna till Tv:n, behövs inga HDMI alls i förstärkaren.
dewpo skrev:RMA skrev:dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Jag kör HDMI direkt från källorna till Tv:n, behövs inga HDMI alls i förstärkaren.
Men hur får du in nyare ljudformat i receivern då? En splitter? Eller har alla dina spelare dubbla HDMI?
Empa skrev:Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.
Har en modern TV där jag kör in alla HDMI prylar, tar ut ljudet via HDMI till en sådan här pryl https://www.orei.com/products/earc-4k-60hz-audio-extractor-converter-18g-hdmi-2-0-arc-support-hdcp-2-2-dolby-digital-dts-passthrough-hdr-dolby-vision-hdr10-support-hda-927 och in på förstärkaren som inte har ARC. Får såklart inte atmos men jag har heller inte högtalare eller ambitioner för det.
Fördelen är att förstärkaren sätts på automatisk och jag (samt barnen) kan höja och sänka volymen på TVns fjärrkontroll.
paa skrev:Blev det en Yamaha?
Annars hade jag tänkt rekommendera dom kompakta lågbygda Marantz-receivrarna som ger 50W i 8 ohm med klass AB-steg, men det skulle ju vara RIAA så jag skippade att skriva.
Dom är annars små, smutta och låter finfint.
dewpo skrev:RMA skrev:dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Men hur får du in nyare ljudformat i receivern då? En splitter? Eller har alla dina spelare dubbla HDMI?
dewpo skrev:Empa skrev:Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.
Har en modern TV där jag kör in alla HDMI prylar, tar ut ljudet via HDMI till en sådan här pryl https://www.orei.com/products/earc-4k-60hz-audio-extractor-converter-18g-hdmi-2-0-arc-support-hdcp-2-2-dolby-digital-dts-passthrough-hdr-dolby-vision-hdr10-support-hda-927 och in på förstärkaren som inte har ARC. Får såklart inte atmos men jag har heller inte högtalare eller ambitioner för det.
Fördelen är att förstärkaren sätts på automatisk och jag (samt barnen) kan höja och sänka volymen på TVns fjärrkontroll.
Jag har köpt något likande![]()
https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-2-1-earc-arc-amplifier-extraktor
[ Bild ]
Men har inte fått den än och vet såldes inte om den hjälper mig med mitt problem (som är att jag inte får igenom HDR på min Yamaha RX-A3040)
När jag ansluter min Apple TV direkt till min TV apparat får jag 4K HDR@60Hz 4.2.2 medans jag när jag ansluter via receivern endast får 4K SDR@60Hz 4.2.0![]()
Men jag vet inte om EDID hanteringen i apparaten är avancerad nog för att lösa mitt problem och skicka 4K HDR@60Hz 4.2.2 bild till TV och ATMOS ljud till förstärkaren ???
Är det någon här på forumet som är duktig på hur HDMI handskakning fungerar? Och som vet hur man bäst bär sig åt för att lösa dylika problem?
Johan_Lindroos skrev:dewpo skrev:Empa skrev:Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.
Jag har köpt något likande![]()
https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-2-1-earc-arc-amplifier-extraktor
[ Bild ]
Men har inte fått den än och vet såldes inte om den hjälper mig med mitt problem (som är att jag inte får igenom HDR på min Yamaha RX-A3040)
När jag ansluter min Apple TV direkt till min TV apparat får jag 4K HDR@60Hz 4.2.2 medans jag när jag ansluter via receivern endast får 4K SDR@60Hz 4.2.0![]()
Men jag vet inte om EDID hanteringen i apparaten är avancerad nog för att lösa mitt problem och skicka 4K HDR@60Hz 4.2.2 bild till TV och ATMOS ljud till förstärkaren ???
Är det någon här på forumet som är duktig på hur HDMI handskakning fungerar? Och som vet hur man bäst bär sig åt för att lösa dylika problem?
Du kan ju RTFMa. Jag har gjort det och ser då att den inte verkar klara HDR (se sidan 173). Det synes vara en ganska gammal apparat och det var inte helt standardiserat då. Den hade inte ens Atmos då den lanserades men man kunde få det med en uppgradering. Din apparat hade P.L. II vid lanseringen. Har den kvar det efter uppgraderingen också eller har du bara Dolby Surround (eller inte)?
Johan_Lindroos skrev:Ja men då är det ju RTFM du först bör utföra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster