A/V surround

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kalle G

A/V surround

Inläggav Kalle G » 2025-01-21 12:26

Hej

Kanske inte riktigt rätt forum men med tanke på den breda kunskap som finns här chansar jag.

Jag är utsatt för "önskemål" om att "kan vi inte ha något modernare - som t ex bioljud?" Och "bara en apparat att sätta igång"
Jag tänker mig 5.1. Naturligtvis med anständig RIAA (finns det?), HDMI . Gärna lättanvänd för en analog människa och såklart bra ljud. Tuner har jag så det behöver den inte nödvändigtvis ha.

Vilka märken/modeller ska man kika efter? Även begagnat går an. Inga värstinggrejor då budgeten är - just det.

Det jag vi spelar med idag är Sentec SC8 och ACM1 som nog får lämna plats....tyvärr
Högtalarna idag är 8071 som jag gärna behåller även om det pratas "hänga på väggen". En begagnad center har jag köpt som vi kan börja med (Jamo 100) och bakre Yamaha NX E400.

Användarvisningsbild
RMA

Re: A/V surround

Inläggav RMA » 2025-01-21 23:14

Jag har 2st denon från 2005-2010, köper man för strunt pengar idag. Låter riktigt bra, kör dom med Ino pi60s och Carlsson OA51N.
Har jämfört mot Bryston och Holographic Audio, dessa låter lite bättre men inte så pass att jag orkar ha massa extra apparater i tv bänken, pris skillnaden ska vi inte ens tala om.
Extremt prisvärda är dom. Antar att dom flesta Denon efter ca 2005 låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-01-21 23:18

Kör Bryston med Ino i32s i ljudrummet. Där kör jag hellre Bryston men i ett vardagsrum är det inte värt, speciellt om man har en budget att tänka på.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2025-01-23 13:40

Tack för tips.
Ska åka o kika på en Yamaha rx v463 för småpengar i sammanhanget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-23 19:08

Skulle den inte ha RIAA-ingång?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-23 19:28

Det är obegripligt för mig hur något äldre receivrar faller så kraftigt prismässigt. Nackdelen med en receiver är att de drar mycket ström. Jag har en Onkyo TX 876 som jag knappast använder. Den drar i standby 160 watt.
Tänk om man kunde helt stänga av slutstegen och bara använda försteget. Då skulle den bli mera användbar. Jag tror att det här gäller alla receivrar.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-01-23 19:46

Stämmer det verkligen att din Onkyo TX 876 drar 160 watt i standby.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-23 19:53

gcs skrev:Det är obegripligt för mig hur något äldre receivrar faller så kraftigt prismässigt. Nackdelen med en receiver är att de drar mycket ström. Jag har en Onkyo TX 876 som jag knappast använder. Den drar i standby 160 watt.
Tänk om man kunde helt stänga av slutstegen och bara använda försteget. Då skulle den bli mera användbar. Jag tror att det här gäller alla receivrar.

En google sökning (http://nodef.blogspot.com/2009/02/onkyo ... ption.html) indikerar att den receivern är ovanligt dåligt byggd med något klantigt som gör att den drar mycket ström i standby om man slår på "HDMI power control". Utan det så ser det ut att bli 1W som vanligt i standby. Men med förstärkaren på så är det återigen helt åt skogen med rena fantasisiffor om mätningarna stämmer. Billiga mätare som man sätter mellan enheten och väggen kan vara oerhört dåliga och visa rena fantasisiffror. De MÅSTE verifieras mot något som man vet att visar rätt, särskilt när man vill mäta lägre effekter. Att ha något värmeelement med känd effekt som referens fungerar inte, som en vän fick erfara. 100-150W fel på 2000W är inte mycket att komma med, det är värre när man mäter en frysbox eller en dator.

Min Yamaha RX-V767 drar ungefär 28w i tomgångsström, vilket jag antog att var oerhört dåligt.
Senast redigerad av Neuhausen 2025-01-23 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-23 19:55

Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Och att det kan bli ganska dyrt att köpa en HDMI splitter/matrix/växel som gör det möjligt att koppla förbi.
Men har man även tänkt att använda en äldre TV som inte heller den stödjer de nya formaten så försvinner ju problemet.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-01-23 20:53

dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.
Och att det kan bli ganska dyrt att köpa en HDMI splitter/matrix/växel som gör det möjligt att koppla förbi.
Men har man även tänkt att använda en äldre TV som inte heller den stödjer de nya formaten så försvinner ju problemet.

Jag kör HDMI direkt från källorna till Tv:n, behövs inga HDMI alls i förstärkaren.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-23 21:03

RMA skrev:
dewpo skrev:Det man behöver tänka på med äldre receivers är (tycker jag...) att HDMI växeln inte stödjer de senaste bildformaten.

Jag kör HDMI direkt från källorna till Tv:n, behövs inga HDMI alls i förstärkaren.

:? Men hur får du in nyare ljudformat i receivern då? En splitter? Eller har alla dina spelare dubbla HDMI?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-23 21:10

dewpo skrev:
RMA skrev:

:? Men hur får du in nyare ljudformat i receivern då? En splitter? Eller har alla dina spelare dubbla HDMI?

Har en äldre Onkyo som inte klarar 4K via HDMI som är ansluten till min tv. Jag kör källorna direkt till tv:n
sen kör jag en HDMI kabel med ARC(Audio Return Channel) till receivern för ljudet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-23 21:20

Jag menar förstås problemen som uppstår om man har TV med 4k@120Hz eller 8K@60Hz men en receiver som inte har HDMI 2.1.
Vill man kunna använda ATMOS ljud samtidigt som man får igenom bild med full kvalité så kan det bli problem.
VintageHIFI´s koppling fungerar inte :| Utan för ATMOS via ARC krävs eARC, och det har oftast inte äldre receivers...

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-23 22:13

Även om det är ett problem så tycker jag att du överdriver det lite när det gäller äldre receivers. Men jag tror att de flesta som köpt en ny TV och valt att behålla eller köpa en 10-15 år gammal receiver kan tänka sig att acceptera kompromisser. Om förstärkaren har ARC så fungerar den i alla fall så bra som den någonsin gjort utan att begränsa bildkvalitén. Har den inte ARC det så blir man begränsad till HD bild.

På en ganska ny receiver är det potentiellt ett större problem då TV och media snabbt kan aktersegla en ett par år gammal hemmabioreceiver som en tillverkare kanske specificerat lite snålt eller sålt lite för länge även om den har all Atmos man kan tänka sig. Men eARC räddar väl situationen här precis som ARC räddar de äldre produkterna?

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2025-01-24 09:25

Angående RIAA så har jag skaffat en separat att ansluta. Får se (höra) om det blir ok.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-24 11:27

Blev det en Yamaha?
Annars hade jag tänkt rekommendera dom kompakta lågbygda Marantz-receivrarna som ger 50W i 8 ohm med klass AB-steg, men det skulle ju vara RIAA så jag skippade att skriva.
Dom är annars små, smutta och låter finfint.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2025-01-24 15:18

Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.
Har en modern TV där jag kör in alla HDMI prylar, tar ut ljudet via HDMI till en sådan här pryl https://www.orei.com/products/earc-4k-60hz-audio-extractor-converter-18g-hdmi-2-0-arc-support-hdcp-2-2-dolby-digital-dts-passthrough-hdr-dolby-vision-hdr10-support-hda-927 och in på förstärkaren som inte har ARC. Får såklart inte atmos men jag har heller inte högtalare eller ambitioner för det.
Fördelen är att förstärkaren sätts på automatisk och jag (samt barnen) kan höja och sänka volymen på TVns fjärrkontroll.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-24 18:30

Empa skrev:Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.
Har en modern TV där jag kör in alla HDMI prylar, tar ut ljudet via HDMI till en sådan här pryl https://www.orei.com/products/earc-4k-60hz-audio-extractor-converter-18g-hdmi-2-0-arc-support-hdcp-2-2-dolby-digital-dts-passthrough-hdr-dolby-vision-hdr10-support-hda-927 och in på förstärkaren som inte har ARC. Får såklart inte atmos men jag har heller inte högtalare eller ambitioner för det.
Fördelen är att förstärkaren sätts på automatisk och jag (samt barnen) kan höja och sänka volymen på TVns fjärrkontroll.

Jag har köpt något likande :|
https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-2-1-earc-arc-amplifier-extraktor
Bild

Men har inte fått den än och vet såldes inte om den hjälper mig med mitt problem (som är att jag inte får igenom HDR på min Yamaha RX-A3040 :oops: )
När jag ansluter min Apple TV direkt till min TV apparat får jag 4K HDR@60Hz 4.2.2 medans jag när jag ansluter via receivern endast får 4K SDR@60Hz 4.2.0 :evil:
Men jag vet inte om EDID hanteringen i apparaten är avancerad nog för att lösa mitt problem och skicka 4K HDR@60Hz 4.2.2 bild till TV och ATMOS ljud till förstärkaren ???

Är det någon här på forumet som är duktig på hur HDMI handskakning fungerar? Och som vet hur man bäst bär sig åt för att lösa dylika problem?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-01-24 19:27

paa skrev:Blev det en Yamaha?
Annars hade jag tänkt rekommendera dom kompakta lågbygda Marantz-receivrarna som ger 50W i 8 ohm med klass AB-steg, men det skulle ju vara RIAA så jag skippade att skriva.
Dom är annars små, smutta och låter finfint.

Håller med. Den senaste har också pre out på alla kanaler, inte bara VH fram. De senare har RIAA. Koppla på ACM på pre out frontar, kalibrera ihop det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-01-24 22:42

dewpo skrev:
RMA skrev:

I Tv rummet bekymrar det mig inte :) , i bio grottan har jag HDMI dock av äldre modell, ligger inte sömlös över det heller :D .
Låter hur bra som helst till film, musik kör jag på CD :P .

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2025-01-27 09:35

Ja jag vill gärna behålla mina ACM och tänkte inte på att det borde finnas pre-out för det ändamålet. Bra att ni uppmärksammade mig om det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-27 10:37

dewpo skrev:
Empa skrev:Har en äldre Denon, förutom att den är stor och HDMI växlings modulen gör att den blir varm så fungerar den fin-fint.

[ Bild ]

Men har inte fått den än och vet såldes inte om den hjälper mig med mitt problem (som är att jag inte får igenom HDR på min Yamaha RX-A3040 :oops: )
När jag ansluter min Apple TV direkt till min TV apparat får jag 4K HDR@60Hz 4.2.2 medans jag när jag ansluter via receivern endast får 4K SDR@60Hz 4.2.0 :evil:
Men jag vet inte om EDID hanteringen i apparaten är avancerad nog för att lösa mitt problem och skicka 4K HDR@60Hz 4.2.2 bild till TV och ATMOS ljud till förstärkaren ???

Är det någon här på forumet som är duktig på hur HDMI handskakning fungerar? Och som vet hur man bäst bär sig åt för att lösa dylika problem?

Du kan ju RTFMa. Jag har gjort det och ser då att den inte verkar klara HDR (se sidan 173). Det synes vara en ganska gammal apparat och det var inte helt standardiserat då. Den hade inte ens Atmos då den lanserades men man kunde få det med en uppgradering. Din apparat hade P.L. II vid lanseringen. Har den kvar det efter uppgraderingen också eller har du bara Dolby Surround (eller inte)?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-27 11:21

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:

[ Bild ]

Du kan ju RTFMa. Jag har gjort det och ser då att den inte verkar klara HDR (se sidan 173). Det synes vara en ganska gammal apparat och det var inte helt standardiserat då. Den hade inte ens Atmos då den lanserades men man kunde få det med en uppgradering. Din apparat hade P.L. II vid lanseringen. Har den kvar det efter uppgraderingen också eller har du bara Dolby Surround (eller inte)?

"READ THE FUCKING MANUAL" :? Det var en ny förkortning jag ej var familjär med :oops:

Men det var inte det jag frågade om :| Utan om det kommer att lösa sig med "audio de-embedder" jag har införskaffat? Eller om jag kommer att behöva en EDID-manager också? För att lura Apple TV enheten?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-27 12:08

Ja men då är det ju RTFM du först bör utföra. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-27 15:39

Johan_Lindroos skrev:Ja men då är det ju RTFM du först bör utföra. :wink:

Som tur är så var manualen till "audio de-embedder"´n en snabbläst historia :D

Funkade.jpg
Funkade.jpg (388.6 KiB) Visad 3138 gånger

Och allt fungerade :o HDR till TV´n och ATMOS till receivern :D
Allt utan att jag behövde någon EDID-manager :roll:
Men hade det behövts så skulle jag ha skaffat en sådan här =>

https://hdfury.com/product/dr-hdmi-8k/
Bild

Återgå till Generellt om hifi