Surround och ev Atmos

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lightintheboy

Surround och ev Atmos

Inläggav Lightintheboy » 2025-01-24 14:55

Hej!

Jag har tidigare haft surround i mitt vardagsrum, men det var ett tag sedan. Just nu kör jag bara stereo men tänkte testa igen med surround.

Dock vill jag, liksom många andra, att högtalarna inte skall ta för mycket plats :-)

Förutsättningar och tankar är följande.

A) Rummet
Det är inte en fråga om att skapa en optimal hemmabio.
Förutsättningarna är enligt bild i mitt vardagsrum.
Visst, jag hade önskat mig ett annat rum men nu är det som det är, tyvärr...
Således, det jag är ute efter är vilket eller vilka av de tre valen för respektive kanaler (surround/Atmos), om något, som ni anser är det som kommer att ge bäst resultat, givet denna förutsättning.

B) Alternativen
Notera således att det bara är de olika förslagen på bilden som är aktuella.
I princip inga andra.
Visst, vissa justeringar kan ske, t ex något närmare eller längre ifrån viss angiven plats.
Dock är jag INTE intresserad av att få kommentarer om att Atmos är bäst att ha i taket och bäst med 4 högtalare, då jag redan är medveten om detta (och taket är inget alternativ).
Inte heller att S1 är bra om de är i ungefärlig öronhöjd, eftersom detta inte är praktiskt möjligt.
Antingen så använder jag mig något av de nedanstående förslagen, eller inte alls.
Tyvärr men så är det ibland :-)

C) Surround vs Atmos
Surroundhögtalare – detta kommer högst sannolikt att ha och jag får då helt enkelt välja det bästa, eller kanske snarare det minst dåliga alternativet.
Atmos – min grundläggande tanke/fråga här är om något av de olika alternativen överhuvudtaget ger något alls och i så fall tillräckligt bra resultat för att bemöda sig med att sätta upp dem.

D) Egna tankar
Surround: Mina egna antaganden är att S2/S3 förmodligen är bättre än S1, givet att de då är omkring öronhöjd. Särskilt om jag skall ha Atmos-högtalare. Detta är också den enklaste lösningen och den jag själv vill ha. Men, om man på goda grunder kan anta att S1 ger väsentligen bättre resultat, så funkar det också.
Atmos: Av vad jag läst på forum mm så verkar uppåtriktade högtalare inte fungera. Om det stämmer så antar jag att det enda alternativ som eventuellt kan fungera är förmodligen A2. Men frågan är om A2 tillför tillräckligt mycket för att man skall bemöda sig med att ens sätta upp dem?

Tar tacksamt emot eventuella kommentarer :-)
Bilagor
20250121 Ritning.png
20250121 Ritning.png (751.6 KiB) Visad 2627 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Surround och ev Atmos

Inläggav I-or » 2025-01-27 15:31

S1+A1 bör vara det bästa alternativet. För övrigt slumpar det sig så att placeringen av basmodulen är närmast optimal vad gäller frekvensgången i sötpunkten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-27 19:38

Vad har du för möjliga inställningar i receivern angående Atmos högtalarens placering?
Är det möjligt att ange att endast bakre paret är anslutet eller är bakre paret endast tillgängligt om främre paret är anslutet?

(Är det ej möjligt att få samstämmighet mellan inställningarna i receivern och verkligheten så tror jag ej att det blir bra...)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-27 21:49

I-or skrev:S1+A1 bör vara det bästa alternativet. För övrigt slumpar det sig så att placeringen av basmodulen är närmast optimal vad gäller frekvensgången i sötpunkten.

+1

Jag har haft en liknande uppställning av 5.1.2 och atmos funkade ypperligt med en Marantz reciever.
Mvh
Magnus

Lightintheboy

Inläggav Lightintheboy » 2025-02-06 21:22

dewpo skrev:Vad har du för möjliga inställningar i receivern angående Atmos högtalarens placering?
Är det möjligt att ange att endast bakre paret är anslutet eller är bakre paret endast tillgängligt om främre paret är anslutet?

(Är det ej möjligt att få samstämmighet mellan inställningarna i receivern och verkligheten så tror jag ej att det blir bra...)

Tack!
Jag kan ange Atmos placering till bak, utan att ha några fram.
Testade i dag att ha dem där bak nyss, i S2 placeringen, riktade snett upp mot taket.
Dvs studsandes i taket ned mot lyssningspositionen.
Har ju inget att jämföra med då jag inte haft Atmos innan och jag vet vad man säger om att studsa mot taket.
Men jag tyckte att det var en ordentlig skillnad gentemot att inte ha dem alls.
Och jag testade med att ha dem fram också, ovanför frontarna.
Lät också bra (i betydelsen bättre än utan).
Säkert bäst att ha dem i taket, men det är inget alternativ just nu :-)

Lightintheboy

Inläggav Lightintheboy » 2025-02-06 21:23

Tack för övrigt för era kommentarer, uppskattas :-)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-07 10:54

kan nämna att jag hade mina atmos högt upp på väggen spelandes uppåt i taket.

Atmos-högtalarna behöver separeras ordentligt från de övriga surroundhögtalarna. Annars finns det en risk att hjärnan tolkar dom som tillhörande surroundhögtalarna.

Den mesta informationen i atmos-högtalarna är ambiensljud av olika slag så att montera dom på det sättet så de vår en diffus karaktär skadar inte så mycket.

Tyvärr verkar filmbranschen extremt lata när det kommer till att faktiskt koda in meningsfullt "objekt-ljud" i atmos-lagret.
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi