Deutsche Grammophon "original source"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Deutsche Grammophon "original source"

Inläggav Thomas_A » 2025-02-09 22:45

Jag blev lite nyfiken på vad Deutsche Grammophon har hållit på med senaste åren när de gjort nyutgåvor på vinyl genom att använda originalband (8 och 4-spår) för att gravera nya skivor. De har gått igenom ganska mycket jobb för att bygga om apparater för att få det att fungera, verkat det som. Jag köpte ett par skivor bara för att. Och jag tror nästan detta är något av det bästa jag hört från vinyl.

Vrid gärna på era apparater och lyssna på detta korta exempel (tas bort inom kort).

https://www.dropbox.com/scl/fi/4zw7w13y ... 9t2cr&dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Deutsche Grammophon "original source"

Inläggav Bill50x » 2025-02-09 23:20

Låter mycket trevligt. Finns det digitala utgåvor också? Är det du som rippat detta exempel, på vad i så fall?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-02-09 23:26

Bill50x skrev:Låter mycket trevligt. Finns det digitala utgåvor också? Är det du som rippat detta exempel, på vad i så fall?

/ B

Vad jag vet finns inte några digitala dito av dessa släppta. Rippat direkt till min mac mini. Har denna + Gilels/Brahms pianokonsert 1 & 2. De är väldigt trevliga, båda två ska sägas. De kostar en del, men tänker nog försöka mig på ett par till ändå.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-10 00:02

Trevligt. :D Tackar.

Mitt tips. Beethovens 7e symfoni med Carlos Kleiber. Han har även spelat in 5e symfonin som också är en höjdare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-02-10 00:49

petersteindl skrev:Trevligt. :D Tackar.

Mitt tips. Beethovens 7e symfoni med Carlos Kleiber. Han har även spelat in 5e symfonin som också är en höjdare.

Tyvärr är flera redan slutsålda. Limited editions, numrerade. Några har återkommit i en andra upplaga, men jag vet inte om det bara är fler pressningar eller en ny lack som gjorts. (Har beställt Chopin: Preludes, Op. 28 och Tchaikovsky: Symphony No.1 "Winter Dreams".) Skulle också vilja ha Kubelik som dirigerar Smetanas Ma Vlast som jag hört är den mest häpnadsväckande vinylutgåvan. Jag kan bara hoppas på att några kommer i en andra upplaga.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-02-15 17:50

Låter annorlunda än mina fordoma fördomar,
om att DG använde för många mikrofoner...
Shatterer of words

Återgå till Generellt om hifi