PS Audio HCA-2, kablar och filosofi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

PS Audio HCA-2, kablar och filosofi

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-04 23:43

Halloj,

chansade och köpte en dylik. Jag vet, den mäter skit och ska låta bra (vad man nu menar med det). Jag har ju en Marantz SR7500 sedan tidigare men den räcker inte riktigt till för att driva frontarna, ett par Dynaudio 52. Mellan för- och slutsteg hade jag till att börja med en Harmonitech Precision Link. Det lät inte riktigt bra. Det lät tunt, skrikigt och påfrestande. Inte alls den "rörkänsla" som många har vittnat om. Med tanke på att Marantz brukar låta väldigt mjuka i sin karaktär tyckte jag att det hela var väldigt konstigt. Eftersom jag ändå hade behov av en interconnect till så köpte jag en Van den Hul Hybrid, och vips så lät det betydligt bättre.

I den här historien gömmer sig ett filosofiskt förhållningssätt. Många brukar ju använda sig av kablar för att forma ljudet. Kanske är anläggningen i övrigt imperfekt och en kabel, som i sig kan vara imperfekt om man ser till dess förmåga att inte förvränga en signal, kanske kan räta ut kurvan. Är det så fel egentligen? Spelar det någon roll var i ljudkedjan som tonkurvan korrigeras någonstans? Kan man bygga en förstärkare där tonkurvan inte i något skede behöver korrigeras i sitt flöde genom alla komponenter? Om inte, så kan jag inte se något fel på att korrigera en i övrigt välljudande förstärkare med hjälp av en kabel. Förresten, en del brukar påpeka att det är billigare att korrigera rummet än att köpa en dyr kabel. Jag upplever nog att det är både billigare och snabbare gjort att byta kabel än att modifiera rummet. Kostnaden är inget skäl att avstå från en kabel som får det att låta bättre (nu vet jag ju inte hur väl mina preferenser överenstämmer med mätvärden, men i alla fall... Det är ju mitt välmående det handlar om) men å andra sidan är jag inte beredd att lägga hur mycket som helst på en kabel heller. Runt en tusing är helt okej för mig.

I övrigt kan jag säga att jag inte tror att HCA-2:an platsar på Stereophiles A-lista. Mellanregistret låter en aning hårt eller nasalt... Jag har inte bestämt mig vilket ord som bäst beskriver ljudet men den låter inte helt klockrent. Nu kan det vara andra delar i ljudkedjan som är problemet. Kanske avslöjar HCA-2:an en del brister i de övriga grejerna.

Lustig grej förresten. Om jag vänder på Precision Link-kabeln och kör den åt "fel håll" så låter det skit. Diskanten låter distad och hopklämd. En saxofon kan låta som en kazoo i värsta fall. Finns det någon förklaring till detta fenomen eller är det kabeln som är paj?

Något ostrukturerat inlägg, jag vet.

Tärnström

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-05 11:34

Det enda jag har att tillföra är att jag kan tänka mig att när en förstärkare låter ljust/sprött så beror det på någon form av distorsion. Den är ju svår att kompensera för mha något annat. Det ska i så fall vara något som distar på precis samma sätt fast inverterat, det låter i sig osannolikt och smått otroligt att just en kabel skulle göra detta. En kabel brukar ju kunna filtrera ljudet på ett subtilt sätt mot högre frekvenser. En sådan ljudpåverkan verkar ju på sin höjd maskerande. Att den döljer "felet" i förstärkaren men även bitar av ljudet som ska återges.

Jag tror det är vanskligt att försöka kompensera hit och dit mha elektronik och kablar. De har ju sina ideala egenskaper som är lätt att definiera. Risken är att man påverkar ljudet destruktivt, tar bort information i ljudsignalen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-05 11:41

Jag skulle vara nyfiken och leta efter förklaringar, låna hem mer kablar, kanske mäta på kabeln du har...

Fundersamt läge...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-05 11:42

Jo, men hur mycket har man kompenserat i förstärkarlådorna? Det sitter ju kablar även i lådorna. Just i PS Audios fall vet jag att en av de vanligare modifikationerna (som jag även tror att PS Audio själva har anammat) är att byta delar av det interna kablaget. Nu tänker jag mig att det inte enbart behöver handla om kablar utan även andra komponenter i ljudkedjan. Om en korrigering sker av signalen i eller utanför förstärkaren borde väl ändå spela mindre roll. Så även om en förstärkare mäter bra, det vill säga, det som går in kommer ut, behöver väl inte med nödvändighet innebära att signalen inte har förvanskats och korrigerats på sin väg gneom förstärkaren? Jag frågar, jag påstår inte. Intresserad av vad mer kunniga har att säga i frågan.

Just Harmonic Technology-kablarna har jag läst en del klagomål på. De verkar vara väldigt känsliga för vad de matchas med. Just att de låter väldigt vasst är inte så ovanligt förekommande. Dock lät de alldeles utmärkt, eller snarare, de verkade inte inverka menligt på ljudet i min förra anläggning (Copland CSA 28, Canton ergo-lådor).

Sedan utesluter jag inte att det är stärkaren som distar. Enligt mätvärdena har den ju sådan. Just nu, med Van Den Hul, är det inte uppenbart hörbart eller störande. Och så illa som det lät med Precision Link-kabeln... Det kan inte ha undgått Stereophile. Så att någonting inte stämmer med den kombinationen, det är jag övertygad om även om jag är öppen för att stärkaren har brister.

Tärnström

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-05 13:29

En förstärkare är snarare internt dimensionerad än internt kompenserad. Man kan inte tänka riktigt så. Att en komponent kompenserar för bristerna hos en annan (jo på sätt och vis men inte som i en kedja). Det viktiga är ju att komponenterna i konstruktionen arbetar tillsammans för ett bra resultat. Komponenterna är inte regelrätt seriekopplade som en kedja i en förstärkare utan de jobbar mera i en gemensam krets och fyller olika funktioner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-05 14:58

Hej JTärnström!

En kabel kan aldrig kompensera för olinjär förvrängning (typ harmonisk distorsion) eftersom en kabel (om den gör något överhuvudtaget) i stort sett bara handlar om frekvensgångsförändingar (vilket en kabel INTE ska göra). Om du har en kedja av olika apparater med olika olinjära distorsioner så kan man grovt sett säga att de addaeras och ej går att kompensera för (annat i specialtillämpningar). Bara frekvensgångsskillnader hos apparater kan kompenseras för, men det ska väldigt mycket tur till för att få det perfekt.

Det bästa är alltid att använda prylar med så låg förvrängning som möjligt och så rak frekvensgång som möjligt, så sliper man hamna i byteskarusellen och leta efter kompenserande burkar som ska kompensera flr andra fel.

Lycka till med experimenten!

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-05 16:58

Tack, Johan! Jo, att det bara är frekvensgången som kan ändras det har jag förstått. Kanske blev informationen runt Harmonic Tech-kabeln lite missledande.

Men, måste frekvensgången vara rak i varje led i komponentkedjan inuti en förstärkare? Är det vanligt med korrigering?

Och visst, jag håller ju med om att det blir mycket av en gissningslek om man ska försöka korrigera ljudet med hjälp av kablar. Den här gången behövde jag som sagt en interconnect till och det var ett bra tillfälle att testa skillnaden. Speciellt som en del av de klagomål som har förekommit vad gäller Harmonich Tech-kabeln överensstämde med mina intryck.

Och i grunden delar jag ju LTS filosofi. Jag tycker bara att det är roligt att experimentera ändå. Någon gång, i framtiden, lovar jag att skaffa en anläggning som skickar ut samma signal som den tar in.

Tärnström

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-05 17:02

Inuti förstärkaren spelar det ingen roll vad hur signalen ser ut. Det som är intressant är hur den instoppade signalen blir på utgången. Man kan betrakta förstärkaren som en "svart låda" med en in- och en utgång. Inne i en förstärkare kan signalen se ut lite hursomhelst beroende på var man mäter. Men det är bara intressant att veta för förstärkarkonstruktören.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi