Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-12 12:32

Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister som bara pratar sig trötta i sin iver att övertyga sin omgivling om det rätta förhållningssättet till allt. Jag hade några sådana kunder i min tillvaro bakom disken. En medelålders man dök upp varje lördag i säg en månads tid och berättade om hur bra hans inköp var och hur perfekt matchat allting var hos honom. Han visade dock inga köpreflexer. Till sist tröttnade jag och sa att nu har jag lyssnat på dig i några timmar så nu tycker jag att du ska lyssna på mig i åtminstone tio minuter. Han försvann omgående och efter det dök han aldrig upp igen. Jag inser så här 45-50 år senare att jag nog kunde ha hanterat det bättre.

Ja tyckte ändå du gav kunden tid.
Men ibland så ruttnar man.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-12 18:51

Imperial-Blomman skrev:
Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister som bara pratar sig trötta i sin iver att övertyga sin omgivling om det rätta förhållningssättet till allt. Jag hade några sådana kunder i min tillvaro bakom disken. En medelålders man dök upp varje lördag i säg en månads tid och berättade om hur bra hans inköp var och hur perfekt matchat allting var hos honom. Han visade dock inga köpreflexer. Till sist tröttnade jag och sa att nu har jag lyssnat på dig i några timmar så nu tycker jag att du ska lyssna på mig i åtminstone tio minuter. Han försvann omgående och efter det dök han aldrig upp igen. Jag inser så här 45-50 år senare att jag nog kunde ha hanterat det bättre.

Ja tyckte ändå du gav kunden tid.
Men ibland så ruttnar man.

Jag skrattade när jag läste Flints inlägg, men det är jag det.. :oops: Men jag försöker se det mest ur en komiskt synvinkel.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-13 12:31

Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister

De där små hifibutikerna som på 70-talet fanns i snart sagt varenda liten stad, de drevs väl oftast av någon entusiast/idealist. Butikerna hade hög nördfaktor och de flesta hade antagligen låg lönsamhet.
Men de gick ändå att hålla igång eftersom de sålde det kunderna ville ha.
Och det måste ju vara a och o för alla affärer. Anpassar du dig inte efter kundernas önskemål då kan du lika gärna slå igen.
I en liten stad inte långt från min uppväxtstad fanns i början av 80-talet en liten trevlig hifibutik. Affären finns kvar, är i dag större till golvytan ingår i Elonkedjan och säljer vitvaror och tv. Jag var inne där för ett tag sedan; inte ett spår av ens den enklaste ljudanläggning.
Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-13 14:17

Skrivbordet skrev:Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?

Ja, men det kan också uttryckas som ”Kunden har alltid rätt att ha fel”.
Då blir det lättare att leva med.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-13 15:57

Flint skrev:
Skrivbordet skrev:Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?

Men du får absolut inte tala om för kunden att hen har fel.
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-13 16:00

Skrivbordet skrev:
Flint skrev:

Men du får absolut inte tala om för kunden att hen har fel.
:)

Absolut, med 100% säkerhet. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi