Hör du skillnad på streamad musik och

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Hör du skillnad på streamad musik och

Inläggav Conan » 2025-04-24 18:06

goat76 skrev:Till skillnad från låtspår i 2-kanal så ställs det ett krav att från Dolby att alla Atmos-spår högst ska ligga på -1 dB i peak och loudness med ett minimum på -18 Integrated LUFS. Det är alltså ett krav för att ett Atmos-spår ens ska kunna släppas, annars godkänns det inte för release vilket inte finns för de "öppna" formaten som råder för musik i 2-kanal. Här finns det alltså en fördel med ett slutet format, och det är verkligen bra att Dolby tog det beslutet.

Ja då återstår väl bara att de stora streamingtjänsterna tillsammans gör om rekommendationerna till hårda krav alternativt att Dolby Atmos blir en så stor grej att det blir det som gäller vis musiklyssning. Skivbolagen skiter i ljudkvaliteten, ljudteknikerna skiter i ljudkvaliteten och majoriteten av lyssnarna gör detsamma, men det kostar ju i princip inget att lämna headroom och låta bli att styra ut signalen och då kan man väl lika gärna tvingas att göra detta för den lilla skara som faktiskt bryr sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-24 18:15

mn12 skrev:
hifikg skrev:Så här är det. Jag hörde ingen som helst skillnad (den köpta filen kommer inte från Qobuz, köpte den via Bandcamp, men med stor sannolikhet är det samma fil). Ändå går jag o tänker på att byta ut min dator mot en dedicerad streamer. En riktig värsting utan inbyggd DAC. Varför tänker jag så? Skulle jag vinna något på det? Skulle jag vinna något på att införskaffa en dylik pjäs? Skulle jag vinna något, ljudmässigt, på att dra en kabel från min router till datorn/streamern? Har funderat på HiFi Rose ca 60.000 men igår såg jag att en handlare erbjuder en konkurrerande apparat för halva priset, lätt begagnad.

Om du använder extern DAC och samma övervöring till den (USB/coaxial/optisk) så skulle jag säga att bitarna fram till dacen blir samma oavsett om du har en dator eller en mediaspelare.

Den stora brasklappen är om din dator eller den nya mediaspelaren trixar med bitarna vid tex volymkontroll eller något annat.

Tillägg: med det sagt kan det vara trevligt med en dedikerad mediaspelare då den alltid står på rätt plats och datorn kan användas till annat eller lämnas hemma i ditt fall.

Datorn står hemma. I grottan. Används uteslutande som streamer numera. Den påverkar inte volymen, men det går att snabbt sänka via Qobuz om det skulle vara nödvändigt. Eftersom det är en Macintosh så ställer den till minimalt med ljudförvrängning/försämring. Eftersom det är en MacBook Pro från 2012 fungerar inte högupplöst streaming från Apple Music, så igår sa jag upp det abonnemanget och kör fullt ut på Qobuz.
Sitter nöjd :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-24 18:57

hifikg skrev:Datorn står hemma. I grottan. Används uteslutande som streamer numera. Den påverkar inte volymen, men det går att snabbt sänka via Qobuz om det skulle vara nödvändigt. Eftersom det är en Macintosh så ställer den till minimalt med ljudförvrängning/försämring. Eftersom det är en MacBook Pro från 2012 fungerar inte högupplöst streaming från Apple Music, så igår sa jag upp det abonnemanget och kör fullt ut på Qobuz.

Jag använder bara en mac för det enklaste så jag kan inte ljudbiten, men en vän som jag har anledning att tro att är bra på det sade att det inte är självklart att de gör helt rätt.

Det finns spelare som verkar sköta om det och jag såg någon som sade att Qobuz bytte samplerate men utan att använda exklusiv access till ljudkortet på mac. Men det bör man kontrollera själv.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi