Något som har gjort stor skillnad i ert hifi liv

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Något som har gjort stor skillnad i ert hifi liv

Inläggav avr7000 » 2025-05-09 08:01

Purifi och Bliesma
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2025-05-09 08:13

i16s är det senaste.
Långgttt innan dess var det mina första diy högtalare o en diy bas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-05-09 08:18

Bill50x skrev:Men idéen med ett fjädrande innerchassi kom ju redan på slutet av 60-talet med spelaren AR (Acoustic Research) - om man söker på Internet så hittar man följande kommentar: "Acoustic Research (AR), var ett företag som grundades av Edgar Villchur och Henry Kloss på 1950-talet. AR var känt för att revolutionera högtalar- och skivspelarteknologi, särskilt med sina AR XA-skivspelare, som introducerades på 1960-talet och blev ikoniska för sin innovativa fjädrande upphängning".

"AR XA turntable came out in 1961." Thorens TD-150 kom 1965 med samma princip, ett fjädrande upphängt innercahassi där tallrik och tonarm var monterade på. Linn LP12 kom 1972, då utan tonarm och endast 33⅓ varv/min. Eftersom Linn importerade tonarmar från Grace var det ofta sådana som rekommenderades.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-09 08:21

avr7000 skrev:Purifi och Bliesma

Oj. Med tanke på allt vad du varit med om under åren så uppfattar jag detta som ett väldigt bra betyg för Purifi och Bliesma.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

JM

Inläggav JM » 2025-05-09 08:28

Dipoler - QUAD o Apogee - superlågdistorderande/superspatiala i stort lyssningsrum (typ mitt stora lyssningsrum/hifikgs grotta). Mer anpassat till hur vi hör live ickeförstärkt musik/tal i verklighetens rum neurofysiologiskt och neuropsykologiskt med rätt ljudkälla.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2025-05-09 15:45

Juanth:s demo av oa51n, sen var det kört. :D
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-05-09 17:05

I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-09 18:39

Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.

Nej, jag hade Ljudbutiken mellan 1980 och 1986.
Kring 1975 var det gamla Quad ESL. I början på 70-talet hade Östermalms Radio dessa i deras källare 1 tr ned.
Butiken Ljudet på Kungsholmen kan ha haft dessa. Söderbergs kan ha haft dessa. Tror varken Best Sound eller Ljudmakarn hade dessa.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-05-09 20:49

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.

Kring 1975 var det gamla Quad ESL. I början på 70-talet hade Östermalms Radio dessa i deras källare 1 tr ned.
Butiken Ljudet på Kungsholmen kan ha haft dessa. Söderbergs kan ha haft dessa. Tror varken Best Sound eller Ljudmakarn hade dessa.

På tal om Best Sound, jag såg att de flyttat från Odengatan till gamla Finnboda hamn, någon som besökt de nyligt?
Hur är de nischade nuförtiden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-13 13:23

Harryup skrev:
Morello skrev:Det trista med Linn är att bolaget började med att göra piratkopior av Ariston RD11, vilka således som Linn LP12. Det var Tiefenbruns pappa, Jack, som drev den mekaniska verkstad som Ariston anlitade (Castle precision engineering).

Jag har meckat med 3 möjligen 4 st RD11. Har aldrig varit med om värre skrot än dom. Böjda subchassien så man fick välja om tallriken eller armen skulle vara vågrätt. Hela subchassiet vred sig pga fjädringen skvalpade och hålet för tonarmen var så litet så ganska snart så tog tonarmsplattan i sargen. Så illa var det inte ens med gamla Linn även om dom var bångstyriga också.

Icke desto mindre var LP12 en piratkopia av RD11. Jag tycker inte att det är seriöst att livnära sig på andras arbetsinsatser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-05-13 19:40

petersteindl skrev:

Tack för svaret :D . Då kan det vara på Kungsholmen som jag för första men inte sista lyssnade på elektrostater.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-13 20:14

Kanske Lagerwalls eller möjligen att Harry Thelmod demade Quad.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-13 20:54

Goldfinger skrev:
petersteindl skrev:

På tal om Best Sound, jag såg att de flyttat från Odengatan till gamla Finnboda hamn, någon som besökt de nyligt?
Hur är de nischade nuförtiden?

Ingen fysisk butik. Den lades ner för länge sedan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-05-15 23:09

Flerstegsraket:

Revox F36 (ca 1962) - mest ur ljudskapandesynpunkt. (användes sedan 1975 för att spela in det band som senare skulle bli till Ebba Grön)

En liten, liten Luxor stereoförstärkare och en skivspelare som morsan lyckades köpa tokbilligt begagnat ca 1969, för att berika mitt musikintresse,
så jag därmed fick en alldeles egen musikanläggning. Till detta byggde jag två högtalare av gamla utrangerade tv-högtalare.
Helt utan kunskap och med helt olika element i respektive låda. Men... jag hade plötsligt en musikanläggning. Ingen annan i grevskapet hade något sådant.
Fantastiskt!
Första spår som spelades var Come Together från Abbey Road. Jag höll på att smälla av...
Lycka!

Sentec SE 77 och PA 77 - (hemlödda) 1974. Hoppsan vilken skillnad det blev!

Thorens TD 165 (1975)

INO Pi60 - 1993. (och Sentec DiAna) Hoppsan vilken skillnad det blev!

Sen har det egentligen inte hänt något omvälvande, bara små puttningar i rätt riktning i lyssningsmiljö etc...

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-16 09:35

Driver du fortfarande högtalarna med Sentec 77-serien?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Skrote

Inläggav Skrote » 2025-05-18 10:41

En dag, under tidigt 80-tal, gick jag längs Scheelegatan på Kungsholmen. Passerade en butik med namnet ljudbutiken. Butiken var stängd. Några dagar återvände jag på jakt efter en nya högtalare. Mina hembyggda peerless lät inte längre bra! Det var en del folk i butiken så jag strosade runt. Gick in i det inre rummet och där stod ett par stora högtalare. Högtalarna demades åt en kund. Jag satte mig ner och lyssnade. Vilken upplevelse. Förändrade mig för alltid. Har aldrig hört att en anläggning faktiskt kan återge ett konserthus - jag var ganska van att höra ljud live, då pappa var musiker och jag gått på körskola. Jag minns inte skivspelare, nålar, förstärkare mm. Det jag minns är ljudet ifrån Snell A. Så dyra. Så oåtkomliga. Men, vilket ljud!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-18 10:51

Skrote skrev:En dag, under tidigt 80-tal, gick jag längs Scheelegatan på Kungsholmen. Passerade en butik med namnet ljudbutiken. Butiken var stängd. Några dagar återvände jag på jakt efter en nya högtalare. Mina hembyggda peerless lät inte längre bra! Det var en del folk i butiken så jag strosade runt. Gick in i det inre rummet och där stod ett par stora högtalare. Högtalarna demades åt en kund. Jag satte mig ner och lyssnade. Vilken upplevelse. Förändrade mig för alltid. Har aldrig hört att en anläggning faktiskt kan återge ett konserthus - jag var ganska van att höra ljud live, då pappa var musiker och jag gått på körskola. Jag minns inte skivspelare, nålar, förstärkare mm. Det jag minns är ljudet ifrån Snell A. Så dyra. Så oåtkomliga. Men, vilket ljud!

Nu 40år senare så finns det garanterat några oälskade Snell A3 därute som skriker efter lite kärlek, köp hem och renovera sen kan du le hela vägen till graven :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2025-05-18 18:53

För min del var det ett par LTS-F1:or som jag också köpte av användaren Lennart här på forumet. Kände inte till Faktiskt på den tiden eller att han var användare här, utan det förstod jag långt senare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-18 20:25

Skrote skrev:En dag, under tidigt 80-tal, gick jag längs Scheelegatan på Kungsholmen. Passerade en butik med namnet ljudbutiken. Butiken var stängd. Några dagar återvände jag på jakt efter en nya högtalare. Mina hembyggda peerless lät inte längre bra! Det var en del folk i butiken så jag strosade runt. Gick in i det inre rummet och där stod ett par stora högtalare. Högtalarna demades åt en kund. Jag satte mig ner och lyssnade. Vilken upplevelse. Förändrade mig för alltid. Har aldrig hört att en anläggning faktiskt kan återge ett konserthus - jag var ganska van att höra ljud live, då pappa var musiker och jag gått på körskola. Jag minns inte skivspelare, nålar, förstärkare mm. Det jag minns är ljudet ifrån Snell A. Så dyra. Så oåtkomliga. Men, vilket ljud!

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-18 22:03

Min andra öronuppväckare va när ja börja spela musik via dator.
Ja har inte lyssnat så mycket sedan datorn gjorde inträde i mitt musikliv.
Då har ja ändå sjungit i kör, gått på musikskola å jobbat på EMA Telstar när ja va ung.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-05-19 03:10

Morello skrev:Driver du fortfarande högtalarna med Sentec 77-serien?

Nej nej - men de hängde med länge. (I dagsläget helst Denon AVR-2105.)
Många fler saker på vägen har gjort skillnad till bättre o bättre.
Men jag tolkade frågans "stor" som att det skulle vara stora, närmast livsförändrande förbättringar.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2025-05-19 14:30

LeifB skrev:Hej!
Finns det något enstaka sak som har gjort stor skillnad i ert hifi liv?
T.ex. nya högtalare, ny cd spelare, ny förstärkare, nytt hem, nytt rum, ny partner eller något annat.

Utan tvekan streaming.
Jag har länge använt Qobuz och idag köpte jag en WiiM Pro (Plusvarianten behövdes inte eftersom mina Daccar är bra nog)
för att testa Qobuz Connect och det funkar klockrent.
Understundom kan man få till det utan att det kostar skjortan. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2025-05-19 16:17

1998: B&W 801:or drivna av kralliga (stora) rörförstärkare från KR Audio (om jag inte minns fel) i en hifi-butik på Malta.
Sjukt trevlig upplevelse som stod som nummer 1 i hifi-upplevelse väg jag upplevt fram till 2003 när jag besökte IÖ för första gången och fick en demo :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-05-27 00:47

30Hzbone skrev:
LeifB skrev:Hej!
Finns det något enstaka sak som har gjort stor skillnad i ert hifi liv?
T.ex. nya högtalare, ny cd spelare, ny förstärkare, nytt hem, nytt rum, ny partner eller något annat.

Utan tvekan streaming.
Jag har länge använt Qobuz och idag köpte jag en WiiM Pro (Plusvarianten behövdes inte eftersom mina Daccar är bra nog)
för att testa Qobuz Connect och det funkar klockrent.
Understundom kan man få till det utan att det kostar skjortan. :)

Bra tips! Tackar!
Har letat efter en liten "basic" sådan manick - utan skjorta. Så efter att ha "läst på" lite, så inhandlades en sådan idag.
Uppskattar att den har många in/ut-möjligheter.
Den har dessutom parametrisk eq (om än något begränsad) så folk kan lyssna i soffan också.
Finemang! (än så länge... har inte kunnat kolla ordentligt såhär nattetid...)

/Anders O.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-29 12:08

Mitt hifi-liv började med att jag hos en kusin som är elektronikingenjör fick lyssna på vid väldigt tidigt 60-tal Herb Alpert i stereo.
Högtalarna var någon form av Altec och trisseförstärkaren var en egen konstruktion.

Episod nummer 2 var hemma hos Bosse Hansson med Klangfilm-basar och Lowther PM4:or i Audiovectorhorn. Har fortfarande ännu inte varit i närheten av att höra en i mitt tycke naturlig basåtergivning i synnerhet på marschmusik. Kan rekommendera vaktparaden som referens om man tror att man har perfekt återgivning hemma.

/Harry

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-29 12:18

Dom som bor i Bosses gamla hus på Blåbärsvägen har satt igen bashornen
så dom e inte spelbara längre :(
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-29 12:35

Imperial-Blomman skrev:Dom som bor i Bosses gamla hus på Blåbärsvägen har satt igen bashornen
så dom e inte spelbara längre :(

Damn .- det borde K-märkts!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-29 21:04

Ja!
Precis!
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
blomstreet

Inläggav blomstreet » 2025-05-29 23:54

Jag skulle säga att det som gjort mest skillnad var när jag upptäckte neo-progrock bandet Marillions debutskiva Script för a jester's tear. Och därefter progrock-ursprunget i form av Genesis och Yes. Utrustningsvis var höjdpunkten när jag, utan att fatta vad det var, fick ett par OA-12or.
Live Long and Prosper!
Mina Sonab:

OA12.3 i ekfaner,
OA12.3 Vita
OA14 med MT24 i Jakaranda

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2025-05-31 19:28

Morello skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Det trista med Linn är att bolaget började med att göra piratkopior av Ariston RD11, vilka således som Linn LP12. Det var Tiefenbruns pappa, Jack, som drev den mekaniska verkstad som Ariston anlitade (Castle precision engineering).

Jag har meckat med 3 möjligen 4 st RD11. Har aldrig varit med om värre skrot än dom. Böjda subchassien så man fick välja om tallriken eller armen skulle vara vågrätt. Hela subchassiet vred sig pga fjädringen skvalpade och hålet för tonarmen var så litet så ganska snart så tog tonarmsplattan i sargen. Så illa var det inte ens med gamla Linn även om dom var bångstyriga också.

Icke desto mindre var LP12 en piratkopia av RD11. Jag tycker inte att det är seriöst att livnära sig på andras arbetsinsatser.

Är lika dan fast bättre fortfarande ”piratkopia”? Att du fortfarande inte kommit över Linn säger en del.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi