Eversolo DMP-A8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

VSWR

Eversolo DMP-A8

Inläggav VSWR » 2025-05-23 19:10

Hej,

Jag har en musikalisk upplevelse som jag inte riktigt blir kompis med...

Men först liten bakgrund. Jag köpte för många år sedan (typ tidigt 2000-tal) en SAT Amplifix och ett par Audiovector M3 Super. Därefter avstannade HiFi-ambitionerna pga, tja, livet... Nyligen så började jag återta HiFi-intresset igen och började om med signalkällan genom ett inköp av en Eversolo DMP-A8 streamer för att komplettera ovan kombo. Den har ju bra elektronik på papperet och XLR-utgångar som matchar XLR-ingångarna på Amplifixen. Som CD-spelare fanns sedan tidigare en gammal Philips CD692 med digital utgång (RCA). Säkert också från tidigt 2000 eller t.o.m. tidigare.

Det här innebar att jag kunde göra en intressant liten test:

1. CD692 via vanliga sladdriga RCA-kablar (de vanliga svarta med en vit och en röd kontakt) till RCA-ingångar på förstärkaren och vidare till högtalarna.

2. CD692 via digital utgång till DMP-A8, därefter via balanserade XLR-kablar till förstärkaren och vidare till högtalarna.

Jag förväntade mig att alternativ 2 skulle låta bättre, dels pga de förmodat vassare DAC:arna i DMP-A8 jämfört med de i den gamla Philipsen (något har väl hänt på 20+ år?) och dels för att signalvägen var helt balanserad jämfört med alternativ 1. SAT (Bladelius) har ju alltid rekommenderat balanserat för bäst ljud. 

Så, glad i hågen satte jag på en av mina favorit-CDs, Dire Straits "On Every Street" och flippade mellan den balanserade ingången och CD-ingången på förstärkaren.

Och tyckte mig i stort sett inte kunna höra någon skillnad alls... I alla fall ingen revolutionerande skillnad.

Nu har jag ju iofs en liten aning tinnitus efter en konsert med Thåströms Peace Love and Pitbulls en gång i tiden, men borde det inte ha blivit en större skillnad?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Eversolo DMP-A8

Inläggav Nattlorden » 2025-05-23 19:20

Det låter väl som ett nyktert placebobefriat konstaterande. Många saker man tror ska göra skillnad som faktiskt är som bäst marginella.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-05-23 20:54

Eversolon köper man snarast för att den har DSP och analoga ingångar eller att dra in skivspelaren digitalt genom en Puffin eller Waxwing och ta med den i DSP. Samt andra praktiska fördelar...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-05-23 22:20

VSWR skrev:...dels för att signalvägen var helt balanserad jämfört med alternativ 1. SAT (Bladelius) har ju alltid rekommenderat balanserat för bäst ljud....

Till skillnad från Linn då som rekommenderar att köra obalanserat, om man nu inte råkar ha några specifika problem eller har mycket långa signalkablar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

VSWR

Inläggav VSWR » 2025-05-24 17:50

MoonMartin skrev:Eversolon köper man snarast för att den har DSP och analoga ingångar eller att dra in skivspelaren digitalt genom en Puffin eller Waxwing och ta med den i DSP. Samt andra praktiska fördelar...

Jag köpte den förstås i första hand som streamer, och den är fantastisk att använda på alla sätt, men eftersom den har digitala ingångar också, så tyckte jag att det var ett uppenbart (och enkelt) test att göra. Samma källa, samma förstärkare och högtalare, enda skillnaden var intern (i CD-spelaren) eller extern DAC (A8), plus setupen av signalkablarna. Äpplen mot äpplen. Men lite förvånad blev jag ju. Man har ju genom åren läst en hel del om bra DAC:ar, balanserat vs single-ended osv. "Transparens", "öppenhet", "luftig ljudbild", "renhet" bla bla bla. Jag var väl så marinerad att jag tänkte att det måste ju låta lite bättre via A8:an. Så jag är nöjd med mitt köp, men som sagt lite förundrad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-24 18:26

VSWR skrev:
MoonMartin skrev:Eversolon köper man snarast för att den har DSP och analoga ingångar eller att dra in skivspelaren digitalt genom en Puffin eller Waxwing och ta med den i DSP. Samt andra praktiska fördelar...

Jag köpte den förstås i första hand som streamer, och den är fantastisk att använda på alla sätt, men eftersom den har digitala ingångar också, så tyckte jag att det var ett uppenbart (och enkelt) test att göra. Samma källa, samma förstärkare och högtalare, enda skillnaden var intern (i CD-spelaren) eller extern DAC (A8), plus setupen av signalkablarna. Äpplen mot äpplen. Men lite förvånad blev jag ju. Man har ju genom åren läst en hel del om bra DAC:ar, balanserat vs single-ended osv. "Transparens", "öppenhet", "luftig ljudbild", "renhet" bla bla bla. Jag var väl så marinerad att jag tänkte att det måste ju låta lite bättre via A8:an. Så jag är nöjd med mitt köp, men som sagt lite förundrad.

Välkommen till Faktiskt!
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2025-05-28 22:41

Placebofriat var ordet! DACs har definitivt mätbara skillnader, men faktiskt att höra skillnader mellan dom är på snudd på omöjligt. DACs är sedan länge ett löst problem att dom är väldigt ner på listan av saker man ska oroa sig för i en stereoanläggning. Skulle möjligtvis vara datorer som potentiellt kan ta upp brus från typ grafikkort, men personligen var det länge sen jag hade såna problem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-05-29 08:33

Dacarna är väl likvärdiga då enligt ditt test.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-29 09:24

Att testet föll ut som det gjorde förvånar föga. Skillnaderna mellan hyggliga eller bättre CD-spelare/DAC:ar har länge varit små eller försumbara undantaget modeller med knasiga filterkonstruktioner.

Philips CD 692 är förvisso en modell från 1992, men är bestyckad med en enbitsomvandlare som uppvisar höga prestanda:

https://www.dutchaudioclassics.nl/pdfs/ ... mation-PDF

Det är för övrigt utmärkt att man testar på detta sätt, då risken för placebo minskar även om testet utförs öppet. Om man vill gå ett steg längre så gör man ett blint A/B-test och låter sin bättre hälft eller en vän agera testledare som byter källa och för statistik, men då måste man även säkerställa att nivån ligger inom 0,1 dB (vilket man enkelt gör med en testskiva/testsignal och en multimeter).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

VSWR

Inläggav VSWR » 2025-05-30 20:49

I-or skrev:Att testet föll ut som det gjorde förvånar föga. Skillnaderna mellan hyggliga eller bättre CD-spelare/DAC:ar har länge varit små eller försumbara undantaget modeller med knasiga filterkonstruktioner.

Philips CD 692 är förvisso en modell från 1992, men är bestyckad med en enbitsomvandlare som uppvisar höga prestanda:

https://www.dutchaudioclassics.nl/pdfs/ ... mation-PDF

Det är för övrigt utmärkt att man testar på detta sätt, då risken för placebo minskar även om testet utförs öppet. Om man vill gå ett steg längre så gör man ett blint A/B-test och låter sin bättre hälft eller en vän agera testledare som byter källa och för statistik, men då måste man även säkerställa att nivån ligger inom 0,1 dB (vilket man enkelt gör med en testskiva/testsignal och en multimeter).

Ja, hade jag gjort det som ett riktigt A/B test hade jag gjort det som du säger (kanske inte delen med multimeter dock...). Men nu skulle jag ju bara bevisa (för mig själv) den moderna maskinens 20 år av utveckling och seger över den gamle... Roligt att du hittade specen på CD692. Holländska är inte min grej, och inte DAC-specar heller, vilka parameterar och värden innebär höga prestanda? Om jag jämför med DMP-A8 med vad jag tror är samma parametrar så är ju A8 många dB bättre. Därmed inte sagt att det är hörbar skillnad uppenbarligen. Det där med amplituden var också sant, första gången jag testade så lät alternativ 2 bättre. Men det var ju innan jag kom på att den balanserade signalen hade högre amplitud. Det lät bättre eftersom volymen var högre... Efter att ha justerat ner nivån på den balanserade ingången på förstärkaren så att ljudtrycket var ungefär lika från bägge, så lät det också väldigt lika.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-31 17:14

Att DMP-A8 uppvisar drygt 21 bitars reell upplösning hjälper naturligtvis föga för 16-bitarssignaler och förstås ännu mindre för typisk populärmusik som vanligen klarar sig med sådär 12 bitar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi