Stereophile recension av Buckeye Purifi Eigentakt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Stereophile recension av Buckeye Purifi Eigentakt

Inläggav petersteindl » 2024-12-28 23:15

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Det jag tyckte var intressant, var att ljudresultatet med ganska låg dist, IM, gjorde så att musiken blev mer som muzak i bakgrunden. Det lät diffusare och mer intetsägande. Mindre sväng, mindre musikaliskt, mindre engagerande, mer intetsägande, om man använder vanliga ord. Kletigare ljud. Mindre spänst. Mindre ta-på-känsla, mer gardin framför musiken, svårare att lokalisera, omedelbarheten och direktheten försvinner. Mera gäsp och zzzz. :) Allt hört i blindtest, både av mig och lilltroll.

Ingen av oss hade förväntat oss det lyssningsresultatet då vi började lyssna.

Lite oklart där... Föredrogs mera IM-dist eller vad?

Ja, det verkar lite oklart då jag läser det nu. Snabbt svar. Vi föredrog läget utan IM-dist.

Det jag ville få fram var att:
Trots att vi lade på låga nivåer av udda harmonisk dist och mycket låga nivåer av IM, så blev resultatet på musik att musiken tvärdog i jämförelse kontra utan pålagd dist.
Man skulle kunna tänka sig att instrumenten skulle bli vassare och hårdare och ljusare. Så blev inte resultatet. Istället blev det "mjukare" och grumligare och diffusare och med sämre melodi och sväng.
Det blev egentligen olyssningsbart med pålagd udda distorsion och IM. Nivåerna på den pålagda disten var från -70 dB till -90 dB.

På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
Jag funderade ett tag. Hans tal var förlösande. Han sa detta i Ljudbutiken då han var där och det var kring 1985.

God musik i levande livet präglas av en hög grad av synkronisering, d v s samspelet som inträffar live då musikerna triggar varandra. Det gäller även körsång. Det är inte alltid snälla toner.
Den synkroniseringen skadas allvarligt av udda toner och av IM, men även hög grad av jämna toner. Det beror troligtvis på att distorsionstonerna, skilda från grundtonen, har olika fas i jämförelse med grundtonen. Det fenomenet kan hörseln trigga på. Hörseln är inte triggad på att höra absolut fas, men fasdifferenser är en helt annan sak. Detta har jag och lilltroll också experimenterat med och funnit häpnadsväckande saker.

I princip hade Ivor Tiefenbrun rätt i sina iakttagelser, men fel i sitt resonemang gällande kausalitet. Stig Carlsson och jag diskuterade fenomenet Linn och Tiefenbrun på 80-talet och instämde i vissa saker gällande lyssningsresultat, men vi förkastade hans förklaringsmodeller. Vi sökte efter andra förklaringsmodeller, men kunde inte hitta någon adekvat modell.

Efter mitt experiment tillsammans med lilltroll, så ser jag saken som helt förklarad. Det började med att jag ville att lilltroll skulle lägga på disten på sinuston. Det gjorde vi. Det blev en sinuston + dist. Inget konstigt. Ser ut som vilken distmätning som helst. Därefter ville jag simulera musikinstruments grundton + övertoner och summera dessa i MatLab. Denna sammanlagda ton skulle utgöra input till distmodulen.
I princip har vi en distmodul i MatLab med hög dist i form av input som skall likna en ton från ett musikinstrument. Sedan kör vi in denna signal i/genom den pålagda disten. Vad händer då? Hur ser det ut?

Då blev det en sammansatt ton som skulle likna en ton från ett musikinstrument. I princip är det en grundton med mycket hög harmonisk distorsion.
Sedan lät vi denna ton gå igenom modulen i MatLab som lade på ytterligare men förhållandevis mycket låg nivå av harmonisk dist + IM.
Sedan tittade vi på den summerade tonen + ytterligare pålagd dist och jämförde kontra utan pålagd extra dist.
Då kunde man i frekvensdomän tydligt se en mängd frekvenser emellan alla frekvenserna på Input. Det var en skog av frekvenser som fyllde upp mellanrummet mellan de harmoniska frekvenserna. Som ett slags deterministiskt varierande brus, i både frekvens och amplitud. Det såg inte ut som vi tänkt oss. Då började jag ana ugglor å mossen.
Jag ville höra hur det låter, inte enbart se på dataskärm, så jag frågade om det går att lyssna på.
Nemas problemas sa lilltroll. Man lyssnar helt enkelt på resultatet. Det gjorde vi. Först på sinustonen som input, d v s som man oftast gör då man vill lyssna på dist på sinuston. Tja, som vanligt.

Sedan lyssnade vi istället på den sammansatta tonen som input, som skulle vara sammansatt som från ett musikinstrument.
Det lät som en slags avslagen ton i jämförelse. Det lät inte som vi tänkt oss att det skulle göra. Det lät som input inte längre var i fas med sig självt. Det blev diffust, som det uppstått något fasfel mellan olika toner.
Det blev inte vassare eller hårdare ljud. Det blev diffusare och mer beslöjat. Vad hände? var vår kommentar.
Då blev jag ännu mer nyfiken på hur det skulle låta på väl inspelad musik.
Nemas problemas.

Vi bytte helt enkelt ut modulen med tonen som skulle likna musik, och som var input, mot musik från ljudfil som istället fick utgöra input.
Sedan jämförde vi att lyssna direkt kontra att köra input via vår dist+ IM-modul.

Det blev samma förnedrande resultat på musiken. Helt olyssningsbart, men inte innan man hört/detekterat degraderingen, eftersom man var triggad på att försöka upptäcka hårdhet och vasshet. Efter några byten så framgick skillnaderna tydligt, men inte riktigt så att man kunde förklara i ord. Efter ytterligare en stund så lät musiken konstig via distmodulen. Sedan kunde man sätta ord på saken och därigenom få ett bättre hum om vad som gjordes med musiken via modulen. Till slut ville jag bara stänga av modulen. Den förstörde musiken. Det blev inte klangförändring annat än dovare, murrigare. Men diffusiteten och avsaknad av sväng och spelglädje och synkronisering var uppenbar.

Lilltroll synkade in på ljudet ganska snabbt och hatade distmodulens intrån på musiken. Tror inte han kunde lyssna 30 sekunder ens, innan han slet av sig lurarna och blev illamående.

Vi var båda 8O Resultatet var otroligt givande. IM är en slags syntes av olika toner med HD som även uppstår i sammankoppling av olika apparater. Summan av toner blir betydligt fler toner på output än på input och dessa toner är ej harmoniska och ej i fas med tonerna på input. Dålig kombination, speciellt på god musik.

Då förstod jag upprinnelsen till de gamla resonemangen från 70- och 80-talen. För övrigt, samma resonemang som fortfarande råder i ljudåtergivningssammanhang, men som har en enkel förklaring.

Har man triggat in på denna dist så hör man den enkelt på musik, men inte på sinus. Lilltroll och jag körde blindtest på varandra. Inga problem att detektera. Det är motsatsen till vad de flesta tror och vad jag själv trodde innan jag gjorde dessa experiment.

Slutligen: Jag bad lilltroll kasta om ordningen på modulerna i MatLab för att undersöka Linns hypotes: "First things, first." D v s att ordningen på de ingående apparaterna i Ljudkedjan spelar roll. Jag trodde faktiskt att vi kanske skulle kunna hitta viss differens, men så var inte fallet. Ordningen verkar inte komma in i bilden, däremot att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, oberoende av i vilken ordning denna länk är inkopplad.

Jag tror att jag skrivit angående detta tidigare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-29 03:05

Intressant detta Peter. Jag tycker att jag känner igen mig i din beskrivning kring hur distorsion och IM påverkar och tar udden av musik. Detta med jämna övertoner är intressant.
Att andratonsdistorsion som ofta beskrivs som relativt harmlös och att våra hjärnor är rätt förtjusta i sån distorsion. Jag har funderat en del över detta och tänkt att det ändå måste förvränga musiken på något vis. Iaf om referensen är akustisk levande sång och musik.
Jag trodde ett tag att jag uppskattade att lyssna via rörförstärkare (varmt, mysigt, naturligt etc) men har insett att det skapas sameness, allt jag lyssnade på hade för mycket gemensamma nämnare. Det har jag tillskrivit andratonsdistorsionen i rör. Inte att det är särskilt besvärande att lyssna på rör men det blir väl mjukt och luddigt. Möjligen att det kan vara bra dagen efter en kväll på krogen.

Har du någon aning om hur stora fasdifferenser det handlar om eller kan du utveckla detta med fasdifferenser
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-29 04:56

juanth skrev:Intressant detta Peter. Jag tycker att jag känner igen mig i din beskrivning kring hur distorsion och IM påverkar och tar udden av musik. Detta med jämna övertoner är intressant.
Att andratonsdistorsion som ofta beskrivs som relativt harmlös och att våra hjärnor är rätt förtjusta i sån distorsion. Jag har funderat en del över detta och tänkt att det ändå måste förvränga musiken på något vis. Iaf om referensen är akustisk levande sång och musik.
Jag trodde ett tag att jag uppskattade att lyssna via rörförstärkare (varmt, mysigt, naturligt etc) men har insett att det skapas sameness, allt jag lyssnade på hade för mycket gemensamma nämnare. Det har jag tillskrivit andratonsdistorsionen i rör. Inte att det är särskilt besvärande att lyssna på rör men det blir väl mjukt och luddigt. Möjligen att det kan vara bra dagen efter en kväll på krogen.

Har du någon aning om hur stora fasdifferenser det handlar om eller kan du utveckla detta med fasdifferenser

Vad gäller jämna toner och 2a-ton, så påverkar det ljudet då dess nivå blir stark. Det är i och för sig inget nytt, men dess påverkan blir olika med olika fas i jämförelse med grundtonen.
Då det gäller 3e-ton så fås antingen högre p-p på signal + dist, eller lägre. Högre p-p kallas expansion, lägre p-p kallas kompression. Fasen hos övertoner i jämförelse med grundton kan variera ganska mycket, från noll grader till 270 grader kanske. Dessutom kan fasen hos övertoner ändras med ljudnivå.

Då du nämner rörförstärkare så förmodar jag att du även menar höga nivåer på harmonisk dist. Det jag ville kolla var låga nivåer på dist och på vilket sätt det inverkar.

Nu gjorde vi ingen djupdykning gällande fasläget hos IM-komponenter som uppstår på grund av harmoniska övertoner. Det låter jag därför vara osagt. Det blir så pass många toner att hålla reda på att jag förmodar att man summerar enligt rms.

Om jag minns rätt, så ändras inte p-p med 3e-ton om fasskillnaden är 90 grader.

Det är mycket få förunnat att ha kontroll över detta. Det går att fasa bort 3e-tonen mellan 2 seriekopplade steg som båda har lika nivå på 3e-ton, men i motfas till varandra. Men huruvida IM eller högre ordningens distkomponenter summerar destruktivt eller konstruktivt, vet jag inte.

Däremot tror jag inte att sista ordet gällande HD och IM inte är sagt ännu och speciellt inte i klass D, d v s i switchade förstärkare med inbyggd lp-filtrering.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-29 08:11

Intressant läsning. Men mina öron har aldrig hört grusighet eller simmighet i det steg jag har idag, så jag skulle tro att senare upplagar av klass d - steg har utvecklats väsentligt de senaste åren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-29 10:56

Peter har du kvar de där tidiga Ice-Power-stegen? Hur mäter de?

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-29 13:16

Vi har varit inne på detta ämne många gånger tidigare. Med musiksignaler är det i praktiken intermodulationsdistorsion som vi hör, då den harmoniska distorsionen maskeras av nyttosignalen eftersom musik inte består av enstaka sinusar.

Egentligen är detta dock en mindre viktig distinktion eftersom det är samma olinjäriteter som beskrivs på olika sätt via olika insignaler. IMD är helt enkelt vad man får när signalen innehåller mer än en sinus i taget. IMD består av både harmoniska och disharmoniska komponenter.

En låg grad av olinjäritet låter ungefär som Peter beskriver och ger ett mindre distinkt, lite utsmetat eller mindre välupplöst ljud. En sorts ljudgröt skulle man kunna säga även om detta oftast inte är jättetydligt för otränade lyssnare.
En hög grad av olinjäritet låter däremot hårt, sprucket eller vasst och kan ge "ont i öronen"-känsla, vilket alla lyssnare reagerar på. Detta inträffar vid överstyrning av förstärkare och högtalare.

En intressant iakttagelse är att medvetet skitiga rockinspelningar med en låg grad av olinjäritet vid återgivningen låter mindre skitiga. Det skarpt skitiga bruna, blodröda och svarta har blivit grått om man tillåts att använda en färganalogi.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-12-29 13:31

RogerGustavsson skrev:Peter har du kvar de där tidiga Ice-Power-stegen? Hur mäter de?

[ Bild ]

Se där! Koppling med twist :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-09 17:39

Är nedan bludder eller något som konkret skulle kunna göra hörbar nytta?

High Headroom DSP All of the digital processing in the DAC3 is designed with a headroom of 3.5 dB above 0 dBFS. A sinusoid that just reaches the maximum positive and negative digital codes has a level of 0 dBFS. If the peaks of the sinusoid occur between samples, higher signals can be captured without clipping. For a pure tone, the maximum intersample peak that can be represented by a PCM system is +3.01 dBFS. Benchmark's high-headroom DSP can handle intersample peaks without overloading or clipping. Intersample peaks are cleanly rendered by the DAC3 and are delivered to the analog outputs without clipping or distortion. Very few D/A converters can make this claim! In most D/A conversion systems, intersample peaks cause overloading of the upsampling interpolators and digital filters that are found in all sigma-delta converters. When overloads occur, bursts of non-harmonic distortion are produced. These bursts of high-frequency distortion may occur many times per second and may add a false brightness and harshness to the sound. This defect impacts PCM formats but does not impact 1-bit DSD formats. The absence of intersample clipping may explain some people's preference for DSD. The DAC3 delivers clean PCM conversion that meets or exceeds the clarity of DSD. Intersample Overs (1 = Maximum Digital Code) 1.5 1 0.5 0-0.5-1-1.5 Analog Audio Digital Samples Intersample overs are common in low sample rate (44.1 kHz and 48 kHz) commercial releases. Due to the mathematics and the bandwidth of typical input signals, intersample overs are less of a problem in high sample rate recordings. The reason for this is that the worst-case (+3.01 dB) intersample overs occurs for pure tones that are exactly 1/4 of the sample rate (as shown in the figure above). At the 44.1 kHz CD sample rate, the worst case occurs at 11.025 kHz. It turns out that many recordings have substantial peaks near this frequency. In contrast, at a sample rate of 88.2 kHz, the worst-case intersample overs occur at a frequency of 22.1 kHz where most musical sources have insufficient energy to produce significant intersample overs. The 88.2 kHz sample rate is still susceptible to intersample overs, but the magnitude of the worst-case overs tends to be much lower. For example, at 1/8th of the sample rate (11.025 kHz), the maximum intersample peak is about +0.66 dB instead of the 3.01 dB worst case at a sample rate of 44.1 kHz. The biggest advantage of higher sample rates may be the immunity to intersample overs. If higher sample rates sound better, this difference may be entirely due to the absence of DSP overloads caused by intersample overs. Benchmark's high-headroom DSP renders low sample rates with the clarity and detail normally associated with high sample rates.

Taget från manualen för denna DAC: https://benchmarkmedia.com/products/ben ... MO80sPqM0Q

Kan man tänka sig att oönskade IMD-problem minskar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-09 18:20

Överstyrningsmarginalen hjälper bara (en hårsmån) för sönderrattade inspelningar, där marodörerna har begått våld på samplingsteoremet.

Vi har diskuterat detta tidigare här: viewtopic.php?p=2268666#p2268666

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-09 18:22

I-or skrev:Överstyrningsmarginalen hjälper bara (en hårsmån) för sönderrattade inspelningar, där marodörerna har begått våld på samplingsteoremet.

Vi har diskuterat detta tidigare här: viewtopic.php?p=2268666#p2268666

Aha.... jag är i mångt och mycket som Doris i "Hitta Nemo".

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-09 18:24

Inte helt och hållet bludder alltså, men inte särskilt meningsfullt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-09 18:45

Ungefär så, ja.

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-01-09 18:56

eljulio: minidsp flex har fått en uppdatering som gör att det nu går att sänka gain innan uppsampling.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-09 19:06

makesrain skrev:eljulio: minidsp flex har fått en uppdatering som gör att det nu går att sänka gain innan uppsampling.

Jag har gjort den senaste uppdateringen. Det var rätt nyligen. Men vad innebär det praktiskt? Gain på utgången för respektive ägg är satt utifrån den summerade förstärkningen mellan försteg och slutsteg om jag har förstått det rätt? Innebär det då att jag kan prova att sänka gain med säg -3dB på respektive ingång för ökat headroom?

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-01-09 19:35

eljulio skrev:
makesrain skrev:eljulio: minidsp flex har fått en uppdatering som gör att det nu går att sänka gain innan uppsampling.

Jag har gjort den senaste uppdateringen. Det var rätt nyligen. Men vad innebär det praktiskt? Gain på utgången för respektive ägg är satt utifrån den summerade förstärkningen mellan försteg och slutsteg om jag har förstått det rätt? Innebär det då att jag kan prova att sänka gain med säg -3dB på respektive ingång för ökat headroom?

Ja (på frågan om att sänka gain på ingången). Men om du redan sänker med 3 dB i din källa (tex streamer med volymkontroll, dator...) så har du inte något problem. Det är alltså på källa du ska sänka, se bild nedan, inte "Input 1" och "Input 2".

Untitled.jpg
Untitled.jpg (53 KiB) Visad 1240 gånger
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-09 21:42

aha, ok.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-09 22:08

RogerGustavsson skrev:Peter har du kvar de där tidiga Ice-Power-stegen? Hur mäter de?

[ Bild ]

Nu ser jag ditt inlägg. Ja, jag har kvar dessa. Har inte gjort mätningar på dessa. Har även ICE 500 watt med vanlig nätdel, fast kraftigt modifierad av mig.

Jag har lyssningsjämfört 1000 ASP mot åtskilliga klass AB och klass A steg samt rör. Har ännu inte funnit lämplig ersättare.

Det intressanta är att jag tycker 1000 ASP låter lite mörkt i klangen och åtskilliga klass AB låter mer distat och överpregnant på röster och vassare på violiner.

De duger således än så länge. De är inte perfekta. Skulle jag mäta distorsion skulle jag mäta vid 100 watt och 250 watt. Möjligtvis 50 watt. D v s ungefär så som jag max utnyttjar dem.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-05-29 12:08

Stereophile har genomfört nya mätningar av Buckeye Purifi Eigentakt 1ET9040BA.

https://www.stereophile.com/content/buckeye-purifi-eigentakt-1et9040ba-monoblock-power-amplifier-new-measurements

0625-BuckAfig6-600.jpg
0625-BuckAfig6-600.jpg (83.19 KiB) Visad 362 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi