PerStromgren skrev:Jag flög ofta utrikes på 80-talet från Arlanda och var imponerad av PA-systemet i utrikeshallen (hall 5). Det användes ju bara för tal, men något så tydligt har jag nog aldrig hört, vare sig förr eller senare! Är det fortfarande bra ljud där?
Hej Per, Återgivningen vid Terminal 5 håller jag med om, var mycket bra förut, tyvärr så finns det inte kvar. (se nedan) kopia av vad jag skrev till Bjarne Bäckström Alias McBruce i en hans egen tråd McBruce .
"Jag vet att det var ett stort projekt som gjordes när den nya utrikesterminalen (Terminal 5), och ankomsthallen på Arlanda projicerades , det efterfrågades en hög standard på taluppfattbarhet för
PA systemen där, särskild uppmärksamhet ägnades åt rummet, absorptionsegenskaper, och utformningen av förstärkningen, talförståelseförutsägelser användes som ett verktyg för
val av akustiska material samt högtalare. Förstärkningen av systemet var utrustat med en automatisk förstärkningskontroll för kompensation av påverkan av bakgrundsljud,
som resulterade i en anmärkningsvärd förbättring i taluppfattbarhet."
Ett förståelighetstest gjordes efter att systemet hade justerats och tagits i drift. Detta gjordes under laboratorieförhållanden, med inspelat talmaterial.
Det enda lämpliga för den tiden var element från JBL, mellanregister JBL 2440 Driver med 2390 Tratt och lins, hänger fortfarande i
ankomsthallen på Arlanda. JBL 2110 (bredbands driver) för terminal 5 blev defacto standard i ett speciellt utformat mönster ....
JBL 2110 var väl känt på 70-talet med artiklar från bland annat Radio&Television samt U66 som sidosystem i hornsystem,
JBL 2110 hade ett (för den tiden) närmast osannolikt stort användbart frekvensomfång.
Detta projekt finansierades av Ericsson Telemateriel AB och utformades av den Audiologiska avdelningen på Karolinska Institutet.
se studien " A STUDY OF SPEECH I~IGIBILITYCl VER A PUBLIC ADDRESS SYSTEM"
https://user.faktiskt.io/grannilsson/Vo ... rlanda.pdfMvh Göran Nilsson