Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?
Får man ens tänka på att handla från USA nu?
Imperial-Blomman skrev:Den magiska beläggningen kan nog göra skillnad.
Frågan e om de e bättre lr sämre.
Köp å prova vet ja
distad skrev:hifikg skrev:Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?
Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset.USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad
https://www.dn.se/sverige/usas-ambassad ... d-bisarrt/
distad skrev:Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset.USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad
MoonMartin skrev:distad skrev:Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset.USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad
Med tillgång till 17 militärbaser i landet så bör man nog lyda.
hifikg skrev:Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?
AndersP skrev:...Genalex GoldLion. Electro Harmonix säljs till lågt pris men är helt OK.
AndersP skrev:Jag hann prata med Erik Andersson några gånger innan hans tid var ute och han nämde två mysterier som retade honom.
Ett var likriktarbryggorna i the Dream som gick sönder hela tiden. Han köpte bryggor som skulle klara given ström och spänning, men dom gick sönder likafullt.
Ett annat var att Edison Triod lät bättre med kretsarna lödda point to point istället för på kretskort. Han hade teorier om ledarbanornas bredd, tjocklek och avstånd, men tyckte inte själv att det skulle betyda nånting när det bara är audio. Det gnagde i honom kan jag säga.
Jag föreslår sålunda att du låter en mek verkstad göra en ny snygg låda till förstärkaren. Befintlig låda är gjord för att kunna skickas i flat pack till självbyggare. Få nån rörbög att löda allt point to point på lödstöd. Kanske även nätdelen till glöden ska göras om så slipper du det fula kretskortet till den. Ingångsväljarfunktionen kan du ta bort om den inte används Om du ska ha volymregleringen kvar satsar du på en stereo-attenuator med två stegar med fasta motstånd. Det blir en rälig och dyr grunka om du ska ha många steg. WBT har jättefina chassiekontakter som du kan ha osv.
Dessa förslag ger i bästa fall tveksam tlll blygsam effekt på ditt ljud, men om alternativet är Westrex 90-tals 300b eller rebrandad Kina så röstar jag på mina förslag. Hittar du NOS WE 300b från 1947 eller en Porsche 911 RS från 1973 till ett överkomligt pris så kommer saken i ett annat läge. Då kan du skicka PM.
AndersP skrev:Men det är ju bara en tunn stålplåt med ett par bockningar. Mät, gör en skiss, lämna till mek verkstad, hämta, spraya svart, montera. Inte riktigt samma nivå på pengar eller insats som dina rörköp.
Och var kommer Frankrike in i bilden?
Morello skrev:Som privatperson betalar du moms i det EU-land du handlar.
AndersP skrev:hifikg: Det enda jag kan göra är att ge råd och information..
Originalplåten är inte bra.
Det blir för varmt inne i lådan. Man kan knappt vidröra nättradon efter att förstärkaren varit igång ett tag. Elytkondensatorerna kan ta skada/har redan tagit skada. En hålad plåt tillåter större luftcirkulation. En slät plåt kan bearbetas med stegborr eller hålsåg, men hålen blir lätt stora och föremål kan då ramla in. Det finns helt säkert tillräcklig plåtkompetens i staden där du bor om du envisas med originalidentisk plåt.
En fräst customlåda i tjock aluminium kan ha stora, fasade hål i locket med snyggt mässingsnät skruvat från insidan som i de allra finaste apparaterna.
Eller försöker du "bevara originalskick" på nåt sätt? Lådan är en hobbexlåda för självbyggare. Den är för att fattiga självbyggare ska kunna bygga med rör. Inte för sånna som dig som haft pool, hus o Porsche.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster