Amerikanska rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Amerikanska rör

Inläggav hifikg » 2025-05-08 19:21

Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?

Får man ens tänka på att handla från USA nu?
Bilagor
RayTubes300B.png
RayTubes300B.png (178.52 KiB) Visad 1230 gånger
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman

Re: Amerikanska rör

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-08 21:12

Den magiska beläggningen kan nog göra skillnad.
Frågan e om de e bättre lr sämre.

Köp å prova vet ja :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-08 21:19

hifikg skrev:Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?

Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset. :evil: USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad 8O https://www.dn.se/sverige/usas-ambassad ... d-bisarrt/
Senast redigerad av distad 2025-05-08 21:45, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-08 21:26

Det gömmer sig säkert en finfin transistor bakom den magiska beläggningen. :mrgreen: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-08 21:32

Är det Kinesiska rör som selekteras i USA för att maximera tull påslagen?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-08 22:08

Imperial-Blomman skrev:Den magiska beläggningen kan nog göra skillnad.
Frågan e om de e bättre lr sämre.

Köp å prova vet ja :)

Har siktat in mig på ett par WE-rör en vacker dag. De här kostar bara hälften så mycket, större glasyta och en beläggning som gör elektronerna piggare, hur skulle det kunna vara fel?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-08 22:09

distad skrev:
hifikg skrev:Såg att det förutom "gamla hederliga" Western Electric finns en tillverkare som heter Ray Tubes. Allt lät bra till jag läste att de är behandlade med en "magisk" beläggning.
Ska man tro på sånt?

Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset. :evil: USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad 8O https://www.dn.se/sverige/usas-ambassad ... d-bisarrt/

Ja, någon jä-la ordning får det väl lov att vara i världen!? Hörde att statsministern givit dem fingret, så snart stiger tullarna!

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-05-13 20:55

distad skrev:Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset. :evil: USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad 8O https://www.dn.se/sverige/usas-ambassad ... d-bisarrt/

Med tillgång till 17 militärbaser i landet så bör man nog lyda.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-13 21:26

MoonMartin skrev:
distad skrev:Det bör du låta bli....med Trum:eten i bruna huset. :evil: USA:s ambassad kräver lydnad av Stockholms stad 8O https://www.dn.se/sverige/usas-ambassad ... d-bisarrt/

Med tillgång till 17 militärbaser i landet så bör man nog lyda.

-1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2025-06-08 16:27

Försökte läsa lite om Western Electric och Raytubes. Jobbigt att hitta fakta bland all amerikansk marketing och mumbojumbo. Rådata på produkterna saknas förstås helt.

De WE300b ts talar om är altså de nya, tillverkade efter reintroduktionen av WE på 90-talet. Inte riktiga WE som fanns på ebay för bara 10 år sedan. Dessa nya WE levereras i ett schatull i nån sorts ädelträ. De riktiga rören kommer vanliga pappaskar. Kinesiska kopior märkta Western Electric finns också för de som önskar sig sådant. Se upp!

Raytubes marknadsför ett tunt lager grafit på insidan av glasenvelopen med magiska egenskaper. Man erkänner i sin FAQ att man samarbetar östeuropeiska tillverkare och tillverkare i fjärran östern. Förutom KR, vars produkter är mycket dyrare än Raytubes, finns två fabriker i världen som ångar svart grafit på insidan av envelopen. De ligger i Kina.

Varför inte se igenom all marketing och avslöja de ommärkta kinesiska produkterna som säljs till kryddade priser åt europeiska hifi-etusiaster?

Det görs fina rör av JJ i Slovenien som en kille här på forumet säljer. Vitt med kvitto dessutom.
Det finns också ryska rör av mycket god kvalitet, ofta militär surplus, att köpa från forna sovjetrepubliker via ebay bla. Bra märken är Svetlana, Sovtek och framför allt Genalex GoldLion. Electro Harmonix säljs till lågt pris men är helt OK.
Eller varför inte som informerad konsument och rak i ryggen köpa dessa kinesiska rör från Kina istället för från nån parasitisk amerikansk firma som bara säljer och inte har egen tillverkning?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-06-08 22:53

Ska man tro på sånt?

Färre än 5% av rören som tas i drift för produktion uppfyller RayTubes standarder, är det verkligen ett bra säljargument? :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-09 00:40

AndersP skrev:...Genalex GoldLion. Electro Harmonix säljs till lågt pris men är helt OK.

Absolut, jag förväntar mig egentligen inte bättre ljud, det är knappt möjligt. Ja, du vet ju. Men som en rolig grej, istället för en Porsche (har jag redan haft), en pool (har jag redan haft) eller en flådig kåk (har jag redan haft) så tänkte jag ett par WE-rör när jag går i pension :) Ger mig katten på att placebo-effekten ger mig ännu mer ståpäls.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2025-06-09 01:45

Jag hann prata med Erik Andersson några gånger innan hans tid var ute och han nämde två mysterier som retade honom.
Ett var likriktarbryggorna i the Dream som gick sönder hela tiden. Han köpte bryggor som skulle klara given ström och spänning, men dom gick sönder likafullt.
Ett annat var att Edison Triod lät bättre med kretsarna lödda point to point istället för på kretskort. Han hade teorier om ledarbanornas bredd, tjocklek och avstånd, men tyckte inte själv att det skulle betyda nånting när det bara är audio. Det gnagde i honom kan jag säga.

Jag föreslår sålunda att du låter en mek verkstad göra en ny snygg låda till förstärkaren. Befintlig låda är gjord för att kunna skickas i flat pack till självbyggare. Få nån rörbög att löda allt point to point på lödstöd. Kanske även nätdelen till glöden ska göras om så slipper du det fula kretskortet till den. Ingångsväljarfunktionen kan du ta bort om den inte används Om du ska ha volymregleringen kvar satsar du på en stereo-attenuator med två stegar med fasta motstånd. Det blir en rälig och dyr grunka om du ska ha många steg. WBT har jättefina chassiekontakter som du kan ha osv.
Dessa förslag ger i bästa fall tveksam tlll blygsam effekt på ditt ljud, men om alternativet är Westrex 90-tals 300b eller rebrandad Kina så röstar jag på mina förslag. Hittar du NOS WE 300b från 1947 eller en Porsche 911 RS från 1973 till ett överkomligt pris så kommer saken i ett annat läge. Då kan du skicka PM.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-09 09:47

Det finns ingen anledning att inte använda mönsterkort - det är bara en gammal audiomyt utan bäring på fysiken.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-09 12:32

AndersP skrev:Jag hann prata med Erik Andersson några gånger innan hans tid var ute och han nämde två mysterier som retade honom.
Ett var likriktarbryggorna i the Dream som gick sönder hela tiden. Han köpte bryggor som skulle klara given ström och spänning, men dom gick sönder likafullt.
Ett annat var att Edison Triod lät bättre med kretsarna lödda point to point istället för på kretskort. Han hade teorier om ledarbanornas bredd, tjocklek och avstånd, men tyckte inte själv att det skulle betyda nånting när det bara är audio. Det gnagde i honom kan jag säga.

Jag föreslår sålunda att du låter en mek verkstad göra en ny snygg låda till förstärkaren. Befintlig låda är gjord för att kunna skickas i flat pack till självbyggare. Få nån rörbög att löda allt point to point på lödstöd. Kanske även nätdelen till glöden ska göras om så slipper du det fula kretskortet till den. Ingångsväljarfunktionen kan du ta bort om den inte används Om du ska ha volymregleringen kvar satsar du på en stereo-attenuator med två stegar med fasta motstånd. Det blir en rälig och dyr grunka om du ska ha många steg. WBT har jättefina chassiekontakter som du kan ha osv.
Dessa förslag ger i bästa fall tveksam tlll blygsam effekt på ditt ljud, men om alternativet är Westrex 90-tals 300b eller rebrandad Kina så röstar jag på mina förslag. Hittar du NOS WE 300b från 1947 eller en Porsche 911 RS från 1973 till ett överkomligt pris så kommer saken i ett annat läge. Då kan du skicka PM.

Kunde ju inte åka runt i en femtio år gammal bil så jag lät en ungdom bygga om den till A-traktor, var det dumt?
Samma med alla gamla rör från 40-50-talet som vi hittade i svärfars samlingar, de gick till glasåtervinningen, skulle jag gjort annorlunda?
Bygga om lådan kommer jag nog inte göra, men jag har försökt hitta bakstycket till den, he he (har faktiskt hittat ett som kan levereras från Frankrike, men det blev himla dyrt med frakt o andra pålagor). Pratade också med Erik några gånger efter införskaffandet och fick höra en hel del saker, både om hifi i allmänhet och min 300B i synnerhet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2025-06-09 12:52

Men det är ju bara en tunn stålplåt med ett par bockningar. Mät, gör en skiss, lämna till mek verkstad, hämta, spraya svart, montera. Inte riktigt samma nivå på pengar eller insats som dina rörköp.
Och var kommer Frankrike in i bilden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-09 21:43

AndersP skrev:Men det är ju bara en tunn stålplåt med ett par bockningar. Mät, gör en skiss, lämna till mek verkstad, hämta, spraya svart, montera. Inte riktigt samma nivå på pengar eller insats som dina rörköp.
Och var kommer Frankrike in i bilden?

Audion har en nasare som levererar o fakturerar från Frankrike, de kränger Edison-prylar o jag gissade att det är samma dimensioner som en Edison 60, men helt säker är jag inte, så jag lät bli. Att handla från UK är vanskligt numera, massa tull o elände som slängs på. Fast helt säker är jag inte nu när jag sökte fram erbjudandet jag fick

"Yes we can provide a top cover, I am not sure if the fitting will be exactly the same as Erik had his chassis made for him where-as ours may have very slightly different screw locations..
If you want to try it, the lid is €52.14 and shipping is €23.84 so a total of €75.98 + TVA (€91.18) which can be paid via PayPal to sales@audion.co.uk or via a euro transfer to the bank account details in France as below. "

TVA är franska för VAT, varför skulle de inte kasta om bokstäverna när de kan? Och VAT borde jag inte råka ut för om jag handlar inom EU. Värt att notera är att det handlar om mer än 100% påslag, vojne!
Jag har bockat till ett ganska styvt nät, det är inte vackert, men det hindrar saker från att ramla in i förstärkaren :)
Så skulle du snubbla över det i något förråd en vacker dag hoppas jag du hör av dig!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-09 21:47

Som privatperson betalar du moms i det EU-land du handlar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-06-09 21:52

Morello skrev:Som privatperson betalar du moms i det EU-land du handlar.

Nej, om företaget man handlar av säljer för mer än 300.000Kr till Sverige måste dom börja debitera svensk moms om man beställer utomlands ifrån.
Den siffran kan vara ändrad men momsreglerna är sådana i vart fall.
Har man dock köpt något utomlands och tar med det till Sverige så blir det en uppdaterad kalkyl om värdet är mer än 1000€.

/Harry

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2025-06-10 01:11

hifikg: Det enda jag kan göra är att ge råd och information..

Originalplåten är inte bra.
Det blir för varmt inne i lådan. Man kan knappt vidröra nättradon efter att förstärkaren varit igång ett tag. Elytkondensatorerna kan ta skada/har redan tagit skada. En hålad plåt tillåter större luftcirkulation. En slät plåt kan bearbetas med stegborr eller hålsåg, men hålen blir lätt stora och föremål kan då ramla in. Det finns helt säkert tillräcklig plåtkompetens i staden där du bor om du envisas med originalidentisk plåt.
En fräst customlåda i tjock aluminium kan ha stora, fasade hål i locket med snyggt mässingsnät skruvat från insidan som i de allra finaste apparaterna.
Eller försöker du "bevara originalskick" på nåt sätt? Lådan är en hobbexlåda för självbyggare. Den är för att fattiga självbyggare ska kunna bygga med rör. Inte för sånna som dig som haft pool, hus o Porsche.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-10 21:54

AndersP skrev:hifikg: Det enda jag kan göra är att ge råd och information..

Originalplåten är inte bra.
Det blir för varmt inne i lådan. Man kan knappt vidröra nättradon efter att förstärkaren varit igång ett tag. Elytkondensatorerna kan ta skada/har redan tagit skada. En hålad plåt tillåter större luftcirkulation. En slät plåt kan bearbetas med stegborr eller hålsåg, men hålen blir lätt stora och föremål kan då ramla in. Det finns helt säkert tillräcklig plåtkompetens i staden där du bor om du envisas med originalidentisk plåt.
En fräst customlåda i tjock aluminium kan ha stora, fasade hål i locket med snyggt mässingsnät skruvat från insidan som i de allra finaste apparaterna.
Eller försöker du "bevara originalskick" på nåt sätt? Lådan är en hobbexlåda för självbyggare. Den är för att fattiga självbyggare ska kunna bygga med rör. Inte för sånna som dig som haft pool, hus o Porsche.

Den låter som de allra finaste apparaterna och Erik själv ansåg att den här var minst lika bra som de betydligt dyrare Audion-apparater jag trånat efter.
Lådan duger fint åt mig :) Det är ändå bara rören som sprider ljus när jag lyssnar. En originalhuv hade jag tänkt förse med hål, runt om, och varför inte ett nät under så inga småsaker kan ramla in i förstärkaren?

Återgå till Generellt om hifi