MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav genstruktur » 2025-06-11 21:37

eljulio skrev:Provade att dra på Noisemaker och det var inga större problem att dra på ordentligt, men hade jag inte haft ett delat system med äggen så hade det nog inte fungerat särskilt väl. Svullen bas kan man säga. Vid -10dB blev det lite bröstknuff i återgivningen. Valde att inte dra på mer, även om det lät förhållandevis rent.

Det låter bra här på storsystemet tills receivern står på 0, över det på + börjar det låta sämre. Men kan hålla med om att det låter lite svullet. Var bara lite intresserad av varför jag kunde spela tex Krumelur starkare som jag trodde var svårare för systemet- mer infra.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2025-06-12 09:03

goat76 skrev:För skojs skull balanserade jag om låten Noise Maker en aning, då jag finner originalet låta ganska dovt och lite tråkig.

Här är 30 sekunder av både originalet och den omgjorda versionen för jämförelse. Filerna är nivåanpassade till samma Integrated LUFS.
Berätta gärna vilken ni föredrar, både bu eller bä är välkommet! :)

Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/gano69y2 ... v0xxz&dl=0

Omgjord: https://www.dropbox.com/scl/fi/iewhx1gb ... xzjfm&dl=0

Föredrar den omgjorda, är mycket mer musikalisk o man kan dra på rejält

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-12 10:34

nuffe skrev:
goat76 skrev:För skojs skull balanserade jag om låten Noise Maker en aning, då jag finner originalet låta ganska dovt och lite tråkig.

Här är 30 sekunder av både originalet och den omgjorda versionen för jämförelse. Filerna är nivåanpassade till samma Integrated LUFS.

Föredrar den omgjorda, är mycket mer musikalisk o man kan dra på rejält

Ja, jag tycker nivån på bas-objektet i originalet är uppskruvat lite väl högt i relation till de övriga ljudinslagen. Kul att du lyssnade och gav en kommentar. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-12 23:29

goat76 skrev:Här är 30 sekunder av både originalet och den omgjorda versionen för jämförelse.

Jag uppskattar originalet mer även om den omgjorda versionen lät ganska mycket bättre vid första lyssningen. Men jag tycker att många detaljer i originalet döljs av ljud som lyfts fram i den omgjorda versionen. Främst så är det en del som händer från 20 sekunder som jag tycker att försvinner i den omgjorda versionen.

Men det beror ju på vad man reagerar positivt på.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-13 08:41

Neuhausen skrev:
goat76 skrev:Här är 30 sekunder av både originalet och den omgjorda versionen för jämförelse.

Jag uppskattar originalet mer även om den omgjorda versionen lät ganska mycket bättre vid första lyssningen. Men jag tycker att många detaljer i originalet döljs av ljud som lyfts fram i den omgjorda versionen. Främst så är det en del som händer från 20 sekunder som jag tycker att försvinner i den omgjorda versionen.

Men det beror ju på vad man reagerar positivt på.

Kan du lite mer specificerat beskriva de detaljer du tycker döljs i den omgjorda versionen, jag försöker lyssna efter vad det är du hör. Om något så borde rimligtvis detaljerna lyftas fram i den omgjorda versionen då bas-dunk-inslaget sänkts i relation till det övriga.

Kul att även du tog dig en jämförande lyssning, det är intressant att höra olika personers intryck och vad de föredrar. :)

Jag la även upp en annan jämförelse i tråden "Den perfekta demolåten" som ni gärna får kommentera. viewtopic.php?f=7&t=75535&start=30#:~:text=I%20mitt%20tycke%20%C3%A4r%20basgitarren%20alldeles%20f%C3%B6r%20l%C3%A5gt%20mixad%20i%20l%C3%A5ten%20The%20Nightfly%2C%20s%C3%A5%20jag%20%22studio%2Dtrixade%22%20in%20en%20justering%20p%C3%A5%20den%20punkten%20och%20gav%20%C3%A4ven%20basgitarren%20ett%20lite%20mer%20%22gritty%20sound%22%20i%20sounded%20d%C3%A5%20den%20l%C3%A4t%20s%C3%A5%20menl%C3%B6s%20i%20originalutf%C3%B6randet.%0ADen%20nya%20varianten%20fick%20namnet%20The%20Dayfly!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-13 12:57

Med min musikkunskap blir det ganska hopplöst att förklara. Men vid 14 sekunder direkt efter motorljudet så kommer det in en basslinga, med vad jag tror är en flanger effekt, som fortsätter under resten av spåret. Om ett samspel o det partiet gör att det låter som att den djupare basen förändras eller om den verkligen förändras behöver en bättre lyssnare tala om för mig. Men i den omgjorda versionen försvinner mycket intressant. Det låter som att basdunket blir enformigt i den omgjorda versionen men det samspelar på ett helt annat sätt i originalet.

I det övre registret så blir mycket i början av spåret väldigt tydligt, i originalet så är det intressantare. Men det är kanske att början är så tydlig som gör att man inte hinner kalibrera om för den känsligare delen i slutet av spåret.

Men väldigt mycket av kvaliteterna i originalspåret går bort helt i en dålig lyssningsmiljö eller med en sämre anläggning. Så på en bättre originalstereo i bilen så är din version absolut att föredra och jag tror att de som inte lyssnar på mycket trance har mycket svårare att uppskatta originalversionen än din version.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-13 13:25

Neuhausen skrev:Med min musikkunskap blir det ganska hopplöst att förklara. Men vid 14 sekunder direkt efter motorljudet så kommer det in en basslinga, med vad jag tror är en flanger effekt, som fortsätter under resten av spåret. Om ett samspel o det partiet gör att det låter som att den djupare basen förändras eller om den verkligen förändras behöver en bättre lyssnare tala om för mig. Men i den omgjorda versionen försvinner mycket intressant. Det låter som att basdunket blir enformigt i den omgjorda versionen men det samspelar på ett helt annat sätt i originalet.

I det övre registret så blir mycket i början av spåret väldigt tydligt, i originalet så är det intressantare. Men det är kanske att början är så tydlig som gör att man inte hinner kalibrera om för den känsligare delen i slutet av spåret.

Men väldigt mycket av kvaliteterna i originalspåret går bort helt i en dålig lyssningsmiljö eller med en sämre anläggning. Så på en bättre originalstereo i bilen så är din version absolut att föredra och jag tror att de som inte lyssnar på mycket trance har mycket svårare att uppskatta originalversionen än din version.

Jag tror jag förstår vad du menar. Egentligen hade jag nog helst velat balansera om olika delar i låten olika, i vissa delar av originalet tycker jag basdunket maskerar de ljusare inslagen för mycket, medans det som du säger försvinner något där det blir för mycket. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-13 14:01

Partiet där du lyfte fram de högre registren är jag ganska säker på att sätter nivån för den efterföljande biten. Så att ändra mixen över så kort tid tror jag inte fungerar. Det är loudness problemet, men över lite kortare tid.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2025-06-14 22:04

Lyssnade direkt i iPad (d.v.s. helt utan bas) och det är ngt som gör att den moddade versionen framstår som musikaliskt poänglös. Tror det är som Neuhausen skriver att något som lyfts fram i den moddade versionen nu tar större plats och poängen med låten går förlorad till en del.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-06-22 15:27

Har läst tidigare att ställa in basnivå efter elektronisk musik kan bli lite fel. Kanske exemplifiras av min post med infected mushroom ett par inlägg upp.

Låg här och lyssnade musik och kom att tänka på att jag kanske borde hitta någon låt/skiva där man vet att basnivån är korrekt eller vad man skall säga. Hade varit trevligt om det var någon musik som jag gillade också. Hur är de här låtarna avseende det?

https://open.spotify.com/track/4UOIr6hS ... tXU9VLbmVQ

https://open.spotify.com/track/06l7h9k3 ... 4-sPqVAQWg

Går det att köra låtar direkt från Spotify i MasVis på en mobiltelefon kanske? Så kunde jag ju göra det själv och lägga upp annars.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-22 16:10

masvis-online Kultiration - Seen and Gone.png
masvis-online Kultiration - Seen and Gone.png (772.96 KiB) Visad 43 gånger

masvis-online Jan Harbeck Quartet - Harlem Nocturne.png
masvis-online Jan Harbeck Quartet - Harlem Nocturne.png (837.2 KiB) Visad 43 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-06-22 16:19

Lite klippta toppar på Kultirartion va? (Dynamik eller vad det heter :) ) Tack för hjälpen!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi