Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kermit116

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2025-06-30 19:19

exmag skrev:En rejäl slant för att kunna höra även det som man inte visste fanns i inspelningen.

24 diskanter kan ju gå på en hel del om man väljer dyrgrejer. Dyrgrejer är inte heller alltid bäst men jag har stort förtroende för att herr Steindl gjort bästa möjliga val.

T22-diskanten är ett mycket bra element, hur mycket bättre än MT24 det är vet jag inte. Anders Forsberg, "Grafpro" skriver på sin site carlssonkult.se beträffande OA-116 följande: "Diskantelementen kan med stor tvekan bytas mot T22. Tvekan består då enbart i kostnaden. Tolv stycken plus filterbyte (eller modifikation) är en kostnad som kanske inte är självklar. T22 kräver alltså nytt diskantfilter". Det skulle väl rätt mycket kunna vara pudelns kärna tror jag i synnerhet som 2212 har totalt 24 diskantelement.

OA-2212 har jag aldrig ägt några men jag äger ett par OA-116 och har ägt ytterligare ett par, bägge med T22:or i diskanterna. Enligt min uppfattning så är det stora problemet med OA-116, och flera andra 70-talsmodeller, bas- och mellanregister som Steindl ju har adresserat i modifieringen av 2212 som han beskriver, men jag har också deltagit i en parallell lyssning av OA-116 med MT24 respektive T22 och tycker att T22 låter avsevärt bättre.

Om pengar inte varit en begränsning, vilket uppgraderingen av OA-2212 i övrigt ger tecken på, så förstår i vart fall inte jag varför man inte samtidigt bytt till T22. Men om detta finns det med alla säkerhet olika uppfattningar om.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-07-01 02:38

Kermit116 skrev:
exmag skrev:En rejäl slant för att kunna höra även det som man inte visste fanns i inspelningen.

24 diskanter kan ju gå på en hel del om man väljer dyrgrejer. Dyrgrejer är inte heller alltid bäst men jag har stort förtroende för att herr Steindl gjort bästa möjliga val.

T22-diskanten är ett mycket bra element, hur mycket bättre än MT24 det är vet jag inte. Anders Forsberg, "Grafpro" skriver på sin site carlssonkult.se beträffande OA-116 följande: "Diskantelementen kan med stor tvekan bytas mot T22. Tvekan består då enbart i kostnaden. Tolv stycken plus filterbyte (eller modifikation) är en kostnad som kanske inte är självklar. T22 kräver alltså nytt diskantfilter". Det skulle väl rätt mycket kunna vara pudelns kärna tror jag i synnerhet som 2212 har totalt 24 diskantelement.

OA-2212 har jag aldrig ägt några men jag äger ett par OA-116 och har ägt ytterligare ett par, bägge med T22:or i diskanterna. Enligt min uppfattning så är det stora problemet med OA-116, och flera andra 70-talsmodeller, bas- och mellanregister som Steindl ju har adresserat i modifieringen av 2212 som han beskriver, men jag har också deltagit i en parallell lyssning av OA-116 med MT24 respektive T22 och tycker att T22 låter avsevärt bättre.

Om pengar inte varit en begränsning, vilket uppgraderingen av OA-2212 i övrigt ger tecken på, så förstår i vart fall inte jag varför man inte samtidigt bytt till T22. Men om detta finns det med alla säkerhet olika uppfattningar om.

Utan att låtsas vara en auktoritet på ämnet så tycker jag att samtliga mätningar jag sett och även gjort själv av 2" kondiskanter inte hur det presterar inom sitt frekvensområde, utan att allt för många konstruktioner har ett mellanregister som inte klarar av att hänga med upp till 3000Hz och därför tvingas spela ner emot 2000Hz vilket inte är bra.

Så oavsett vilken bestyckning man väljer av lämpliga kondiskanter i denna storlek så är en korrekt delning så mycket viktigare än om det sitter MT24 eller T22 i toppen, först måste uselt presterande mellanregister bort så att man slipper hör överstyrda element som låter illa, sen måste delningen av diskanterna flyttas upp innan man får någon valuta av högtalarna oavsett om man behåller MT24 eller byter bort det.

Detta gäller både 116 och 2212, men med reservationen att det är vid jag hör, mäter och har förstånd att komma fram till, men vore ju kul att höra vad andra kommit fram till.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-07-01 03:45

Vi trillar ner i frågan "bra ljud eller rätt ljud". Själv är jag inte riktigt vän av T22 och att byta till 24st tvåtusenkronorsdiskanter eller kanske bara tusenkronors dito faller ifrån av andra förståeliga skäl. Själv faller jag för Steindl:s förklaring av val av diskant.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-07-01 04:06

OA2212 fick en unik egenskap som jag inte sett hos några andra högtalare jag mätt på. Högtalarens akustiska frekvenskurvor på 1,5 meters avstånd i rum är nästan identiska med inmatade elektriska frekvenskurvor efter delningsfilter och summationen av de olika frekvensregistren likaså. Det blev mer precis överensstämmelse med mina delningsfilter. Jag blev ganska förvånad då jag såg fenomenet.

Jag lägger därför upp kurvorna från Basta. Högtalarelementens verkliga impedanskurvor som de har monterade i OA2212 är med i simuleringarna.

Den första är OA2212 i original utan modifikation. Stig hade dimensionerat sina filter enkom från mätningar i Statens Provningsanstalts efterklangsrum. I efterskott visade det sig att delningen mellan bas och mellanregister var betydligt mer problematiskt än vad Stig kunde föreställa sig. Total-ljudet och direktljudet var i princip med inverterad fas kring 500 Hz d v s i delningen. Stig valde att få rak tonkurva på total-ljudet och direktljudet fick en dip, men den dolde en resonans. Detta löste sig helt med 3e ordningens filter på basen i kombination med att jag eliminerade resonansen. Dessutom störde basarna delningen mellan mellanregister och diskant kring 2 kHz i original och även efter Stigs modifikation 1979. Det problemet eliminerades också med 3e ordningens LP-filter i basen.
SONAB OA2212 ORIGINAL.jpg
SONAB OA2212 ORIGINAL.jpg (501.34 KiB) Visad 60 gånger

Nästa är original fast då man vänder polaritet på mellanreg och diskant. Det jag kunde se i mätningar är att det inte funkar bra med 6 dB/okt som LP på basarna. Jag använde istället 3e ordningens filter. Då blev det perfekt.
SONAB OA2212 ORIGINAL REVERSED POLARITY MID AND TWEETERS.jpg
SONAB OA2212 ORIGINAL REVERSED POLARITY MID AND TWEETERS.jpg (494.06 KiB) Visad 60 gånger

Nästa bild är med Stigs modifiering anno 1978/79.
SONAB OA2212 MODIFICATION SC 1979.jpg
SONAB OA2212 MODIFICATION SC 1979.jpg (495.86 KiB) Visad 60 gånger

Så här ser det ut efter min modifikation. Jag ser nu att jag faktiskt ändrade i delningsfiltret till diskanten. Jag hade glömt den detaljen. Ju rakare man får kurvorna desto mer störs man av den där puckeln kring 2 kHz. Den tog jag bort.
Då kan man se att jag flyttade upp delningen till ung 2,3 kHz istället för 1,8 kHz som Stig hade som delningsfrekvens. Min modd ligger kanske 8 dB lägre i nivå vid 1,8 - 2 kHz än OA 2212 i sitt ursprung.
En annan sak man kan se är att basarna efter min modifikation ligger betydligt högre i nivå mellan 300-500 Hz. Det var då som jag störde mig på den inbyggda resonansen vid 400 Hz. Jag har nämnt denna tidigare och att Stig kämpade ordentligt med ljudet och delningsfiltrena för att "gömma" resonansen. Då man inte gömmer resonansen, utan istället eliminerar den, så får högtalarna en frihet och klarhet i bas och undre mellanregister som aldrig upplevts från OA2212 tidigare. Det var en befrielse.
SONAB OA2212 MODIFIED by PETER STEINDL 2022-03-22.jpg
SONAB OA2212 MODIFIED by PETER STEINDL 2022-03-22.jpg (513.55 KiB) Visad 60 gånger

Det finns ingen Carlssonhögtalare som jag någonsin hört som ens är i närheten av det moddade paret av OA2212 så som jag fick till det, inte heller i diskanten. Varför skall jag då byta diskanterna? Har absolut noll motivation till det.

Vill tillfoga att jag aldrig hört OA52 eller OA51 med Purifi och Bliesma 34 beryllium.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-01 08:02

Det borde göras en stor Carlssonträff där det pratas och spelas på Carlsson i alla möjliga original och färdiga moddar och prototyper. Speciellt i år.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-07-01 10:07

Vi skulle haft det på Hifikit men har haft lite personalomsättning så vi har inte hunnit me det.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi