Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Man "behöver" naturligtvis ingenting. Det går bra att se film på mobilen...
Men har man intresse och budget så tycker jag att Atmos (eller DTS:X) bidrar positivt till en större upplevelse vid biotittande - men det varierar stort från film till film hur mycket effekter man lagt ut på takkanalerna. Jag har roat mig mycket med att analysera vad som faktiskt skickas till takkanalerna genom att "lyssna" på filmer med övriga kanaler mutade. Många äldre filmer som kodats i 5.1 från början har kommit i nya versioner med Atmos/DTS:X och då finns ju naturligtvis inga dedikerade takkanaler i ursprungsljudet. Ibland har man bara pytsat lite ljud till taket som i stort bara lyfter ljudbilden (t.ex. Gladiator).
Nyare filmer med dedikerade takspår kan dock imponera ordentligt, t.ex. Ready player one eller Blade Runner 2049. Det är ju (tyvärr) främst i filmer med överdriven action eller sci-fi som takkanaler nyttjas mest. Jag hade uppskattat om man anammat tekniken mer i "normala" dramafilmer. Känslan att plötsligt höra en koltrast över axeln kan ju ge en troligt realism i upplevelsen.
Så svaret är att effekten varierar stort, men att det kan lyfta och imponera när ljudspåret är "rätt". Tycker jag...
Sen ska man inte glömma att tekniken har mycket bra förmåga att uppmixa vanliga 5.1-spår. T.ex. inledningen på Bondfilmen Spectre där man lyckas panorera helikopterscenen mycket realistiskt även i höjdled om man avkodar ljudspåret i läge Dolby Surround. Obegripligt hur det går till.
FBK skrev:Utan att behöva läsa igenom hela tråden, hur mycket av film i framtiden kommer innehålla Atmos ? Är det bara vissa dyra produktioner som kommer ha det så är det ju ingen mening att plöja ner pengar på det.
Våra stålrör är av industriell kvalité och egentligen lite överdimensionerade för inredningsbruk, men det är precis så vi vill ha det. Det är de som är charmen med industriell inredning, en blandning av hållbarhet och finess. Dessa rör & delar är av exakt samma typ som man använt i värmesystem till hus i över 100 år.
När dessa rör rullar ut från stålverken ser de dock inte alls ut som våra, de är då svarta och oljiga och i vissa fall blåmålade. Vi ytbehandlar alla våra rör i två steg innan de noggrant tvättas och levereras till er. Vattenrör med den här rustika finishen hittar ni ingen annanstans!
Helmut skrev:kör med 7.1 ljud och tre basar två på sidorna i salongen och en längst bak i salongen. Surroundhögtalarna har jag dubblerat så jag kör med parallell kopplade 8 ohm lådor, fyra nästan uppe i taket och fyra till nästan längst ner på golvet. Surroundhögtalarna är parallell koppade men jag har lagt golv högtalarna ur fas. Har för mig att det var Kjell Stenson som i min ungdom presenterade nyheten stereo på radion och demonstrerade att nu är högtalarna ur fas och ljudet kommer från en obestämd punkt i salongen. För min del tycker jag att det är behagligare att slippa punktformat surroundljud i salongen och få surroundljud från en obestämd punkt i salongen. Men trotts det kan man avgöra från vilket håll ljudet kommer från men man slipper det punktformade ljudet.
Kraniet skrev:Jag tycker inte 7.1 tillför speciellt mycket över 5.1. Däremot gör fyra takkanaler skillnad jämfört med endast två.
Har man en begränsad budget så skulle jag satsa på 5.1 med dubbla högtalare per kanal istället för att fördela samma högtalare på 7.1.
Eller 4.1 om man skippar center, vilket ju är helt ok om man mest tittar ensam och har begränsad budget.
Men som jag skrev i inlägg ovan så måste det finnas ett bra stereosystem och en bra baslåda i grunden innan det är meningsfullt att gå på surround.
genstruktur skrev:Ja läste rätt mycket "skit" om formatet på förhand men tycker i efterhand att upplevelsen skulle jag inte vilja vara utan. Lätt värt det.
Angående om man är flera. Jag ser oftast film själv. Annars är det med barnen eller någon kompis som inte är sådär jätteintresserad av Hifi. Så blir upplevelsen av Atmos inte helt optimal för alla gör det inte så mycket anser jag.
genstruktur skrev:Ja läste rätt mycket "skit" om formatet på förhand men tycker i efterhand att upplevelsen skulle jag inte vilja vara utan. Lätt värt det.
Angående om man är flera. Jag ser oftast film själv. Annars är det med barnen eller någon kompis som inte är sådär jätteintresserad av Hifi. Så blir upplevelsen av Atmos inte helt optimal för alla gör det inte så mycket anser jag.
distad skrev:Ni som verkar vara helt insatta i detta med flerkanal, vad skulle ni välja 5.1 eller 7.1 eller kanske 5.1 där bakhögtalarna är 4st istället för 2st men som 5.1. Dvs två på sidorna och två i taket över soffan......
Undrar därför jag har alltid kört 5.1 och aldrig testat 7.1 eller att använda 4st bak som jag skrev ovan i 5.1 Vad sägs om det...![]()
Hur är de flesta filmer mixade, är det stor skillnad att köra 7.1 stället för att koppla in 4st bak som återger det som egentligen skulle komma ur 2st högtalare dvs 5.1
Ps. drömmer om när jag kan få se film i en hemmabio igen, nu när man inte gjort det på över 2år....
The bass management is different for Atmos and Imax and 5.1/7.1. In a properly calibrated room at 5.1/7.1, the surrounds are down 3dB, so they should be 82dB, not 85dB. When you’re calibrating an Atmos room, everything is at 85dB, so you’re already hearing the surround speakers 3dB louder than they should be (when listening to 5.1/7.1 content). Even going back and forth between an Apple TV and a Kaleidescape, I can’t use the same calibration because they don’t sound the same.”
paa skrev:I min tråd om renovering av OD11 https://faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2345423 skrev jag så här:
Jag placerade de svarta OD11-högtalarna ovanpå mina vita subwoofrar och riktade dom med elementen snett utåt, så att de reflekteras i snedtaket och sedan tillbaka mot lyssningsplatserna.
Det finns ju oerhört lite Atmos-material att lyssna på, men jag har provat att aktivera Dolby Surround som emulerar främre höjdkanalerna.
Ambiensen blir lite luftigare framifrån, vi får väl se vad tiden utvisar.
[ Bild ]
I kväll visar inte Firefox mina bilder, men med Chrome resp. Edge så syns dom!
paa skrev:Vilka streamingtjänster talar vi om då, inte de vanliga TV-kanalerna väl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster