Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MoonMartin

Re: Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Inläggav MoonMartin » 2025-07-06 09:31

hifikg skrev:Om det ska se ut så här så föredrar jag nog hörlurar, fasen så mycket trattar som visas i de fina salongerna. Finns det köpare? Varför?

Har du inte lagt märke till åt vilket håll pengarna rullar sedan 35 år tillbaka?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-07-06 10:26

MoonMartin skrev:
hifikg skrev:Om det ska se ut så här så föredrar jag nog hörlurar, fasen så mycket trattar som visas i de fina salongerna. Finns det köpare? Varför?

Har du inte lagt märke till åt vilket håll pengarna rullar sedan 35 år tillbaka?

Till vad?
Trattar skapar inget neutralt ljud. Eller?
De ökar väl verkningsgraden men det behövs väl inte i dessa dagar när förstärkare har relativt stort antal watt.

JM

Inläggav JM » 2025-07-06 10:35

Viss är det positivt att det aktiva multidiversifierade musiklyssnandet har ökat sedan ej hificertifierade apparater och Spotify nu finns hos var medborgare. Tidigare var de flesta hänvisade till några få dyra köpta skivor eller till radions tvångsutbud.

Det hjärnans fel att vi alla adapterar för snabbt till suboptimal reproduktion av musik.

Möjligen finns lite hopp.
Sonen blev gråtfärdig när han ersatte mångårigt lyssnade på tändsticksasksstor JBL apparat med hans gamla pi60. Det är skillnad på ljud o ljud.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-07-06 11:09

När jag är ute o campar nöjer jag mig med hörlurar, ett par trasiga Airpods (väntar på att 3 Pro ska släppas) eller en Eneby från IKEA o då blir det en skön upplevelse att sjunka ner i lyssningsfåtöljen, värma på rören och verkligen lyssna igen :) Var ute större delen av förra veckan. Drabbades av nedslag på besiktningen och en trasig ruta på husvagnen och tog på mig ett fotojobb, så jag har faktiskt inte värmt upp rören på snart 14 dagar.

En polare till mig hade en fräsch Porsche 944 Turbo på sommarhalvåret och körde en liten klen Ford Fiesta hela vintern. Gissa om han hade roligare än jag när våren kom (jag körde en ganska fet vinterbil medan min stod i garaget, men nog var skillnaden uppenbar). Belöningen blir stor när man utövar perioder av celibat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-07-06 12:07

Egentligen är det väl så att välljudet i överlag har ökat, det råkar bara inte vara i samma form som den högtalarlyssning de flesta av oss här på Faktiskt sysslar med. Det var länge sedan nu som ett par högtalare fick ta en plats i i gemene mans vardagsrum. Men sedan en relativt lång tid tillbaka så har hörlurslyssning tagit över, men till en början var det de där typiska in-ear lurarna av hårdplast som gällde, och de var i princip omöjliga att få tättslutande med påföljden att det lät ganska basfattigt och dåligt. Men nu är t.o.m de billigaste hörlurarna av ganska god kvalitet, och det är inte alls ovanligt att personer uppgraderar till bättre hörlurar så som AirPods PRO och liknande, och menar jag de personer man kanske inte trodde skulle bry sig alls om välljud alls.

Så jag skulle nog vilja påstå att det är mycket fler personer idag som har tillgång till välljud i HiFi-klass än vad det har varit tidigare, och vissa små bluetooth högtalare låter riktigt imponerande bra för vad de är.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-06 12:35

Har en Sonos One (eller vad den nu kan tänkas heta) stående i fönsterkarmen i köket, som "mättes in" genom att man sprang runt och viftade med telefonen, så någon form av LTAS då... Och för att vara en Zoegas-stor monohögtalare i ofördelaktig placering så låter den oförskämt oförarglig som bakgrundsmusikkälla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-07-06 18:34

goat76 skrev:Egentligen är det väl så att välljudet i överlag har ökat, det råkar bara inte vara i samma form som den högtalarlyssning de flesta av oss här på Faktiskt sysslar med. Det var länge sedan nu som ett par högtalare fick ta en plats i i gemene mans vardagsrum. Men sedan en relativt lång tid tillbaka så har hörlurslyssning tagit över, men till en början var det de där typiska in-ear lurarna av hårdplast som gällde, och de var i princip omöjliga att få tättslutande med påföljden att det lät ganska basfattigt och dåligt. Men nu är t.o.m de billigaste hörlurarna av ganska god kvalitet, och det är inte alls ovanligt att personer uppgraderar till bättre hörlurar så som AirPods PRO och liknande, och menar jag de personer man kanske inte trodde skulle bry sig alls om välljud alls.

Så jag skulle nog vilja påstå att det är mycket fler personer idag som har tillgång till välljud i HiFi-klass än vad det har varit tidigare, och vissa små bluetooth högtalare låter riktigt imponerande bra för vad de är.

Tumme upp! Allt var inte bättre för. Och det lyssnas mer på musik idag än någonsin. Förr fick man baxa hem ett dyrt vax för att nöta ut på en komplicerad och MYCKET dyr skivspelare. För kostnaden av ETT vax på vinyl i månaden har du nu tillgång till ALL musik, både gammal o ny o t o m italiensk!

Med moderna lurar stänger du resten av världen ute o får lyssna ifred.
Sitter nöjd :)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-07-06 23:08

JM skrev:radions tvångsutbud

Kläm dom sista MUF-finnarna är du snäll

Föregående

Återgå till Generellt om hifi