Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav HenrikTornquist » 2025-05-24 12:30

Själv så saknar jag testet av brusreducerande hörlurar som det snackades om, redan för några år sedan.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-24 12:45

Hörlurar, speciellt in-ears, är svåra att testa på ett rättvisande sätt, då de stora skillnaderna för hörselgångarna kräver lyssning av ett flertal lyssnare med varierande dimensioner. Min uppfattning är att man i praktiken alltid måste ekvalisera in-ears för sina egna hörselgångar för att uppnå en riktigt god klangbalans.

Komforten är för övrigt också mycket individberoende, men det är åtminstone inte speciellt komplicerat att testa funktionaliteten för bullerreduktionen förutsatt att man har tillgång till ett konsthuvud eller åtminstone en hygglig mätadapter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-05-24 12:50

Ett konsthuvud och utanpåliggande lurar torde vara ganska enkelt, speciellt i avseende brusreducering som du säger.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-06-15 23:53

Nästa MoLt är snart ute. Det blir ett mycket tjockt nummer kan jag avslöja. Om någon funderar på att gå med i LTS så gör det nu, så att ni får tidningen från nu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-07-15 11:13

Det må jag säga.
I färg o allt.
Och även undertecknad hamnade i bladet.
Spar läsningen till kvällen.
Kul hade varit en röd fluga på Ingenjörn!
(IÖ förklarar varför rörförstärkare låter så bra, om de nu gör det, har som sagt inte läst än, bara hört :) )
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-15 11:26

Jag har MoLt digitalt men hittar inte nr2/2025.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-07-15 14:09

Hej Roger
Staffan brukar lägger ut den på hemsidan när den har kommit till honom. Jag säger till honom att den kan läggas ut på hemsidan nu då posten fick dom i fredags i från tryckeriet. Den ska således vara på väg ut med posten i dagarna. Jag fick just veta att den kommit till en medlem när jag skriver detta. God förnöjelse!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-07-15 15:21

Vilket fint nummer det blev. :) (allt i färg)

Om du inte redan är medlem så passa på nu att bli det och du kan följa historien kring Räv-L som kommer att vara en följetong i ett antal nummer framöver. Mycket fint sammanställt av Maarten. (Du kan få senaste numret retroaktivt

Ingvars reportage kring rörförstärkare tycker jag är högklassigt.

Mycket annat utöver det nämnda.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-07-16 09:13

Rille skrev:Nästa MoLt är snart ute. Det blir ett mycket tjockt nummer kan jag avslöja. Om någon funderar på att gå med i LTS så gör det nu, så att ni får tidningen från nu.

Mycket späckat nummer, tackar! Kommer det ens vara möjligt att vidmakthålla denna höga nivå i kommande MoLt? Artikelserien om Räv-L pekar på att nivån kommer fortsätta :D

Nåt som slog mig var dock att flera texter krävde förkunskaper som flertalet läsare förmodligen inte har och utgör ämnen som skulle kunna behandlas vidare (två ex bland många; vad innebär Fletcher-Munson kurvor vid högtalarutveckling, bör man ta hänsyn till dem och isf varför eller mer om Stig Carlssons högtalarutveckling och de tankar som låg bakom).
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-07-16 10:50

juanth skrev:Vilket fint nummer det blev. :) (allt i färg)

Om du inte redan är medlem så passa på nu att bli det och du kan följa historien kring Räv-L som kommer att vara en följetong i ett antal nummer framöver. Mycket fint sammanställt av Maarten. (Du kan få senaste numret retroaktivt

Ingvars reportage kring rörförstärkare tycker jag är högklassigt.

Mycket annat utöver det nämnda.

Håller med, nu tar det sig ordentligt. Bra jobbat där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-16 11:46

Mycket intressant nummer!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-07-17 00:04

Kul att ni uppskattar MoLten. Jag hade mer material som kunde kommit med, men som jag valde att spara till nästa nummer (ej tidskritiska artikel). Jag tror att nästa nummer kan bli läsvärt också. Vi har fler saker att testa som både är aktuella och prismässigt intressanta. Vi får se om något är intressant nog att skriva om. Ang förklaringar av tex Fletcher&Munson så föreslår jag att formulera det till frågor, och skicka i mail till redaktionen=mig ,så tar vi det i MoLten s spalt "fråga Ingvar". Jag förstår att det kan komma en del tekniska djupdykningar i tex Räv-L artikeln. Alla frågor är värda och välkommna att ställa. Om Stigs Ortho Akustiska ideer kan vara en intressant artikel att skriva.
Jag tar med mig den iden. Föresten Stig skrev i ett par tidigare nummer av MoLt. Kan det varit 80 och tidigt 90tal? Kolla in i arkivet så hittar du nog lite intressant läsning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-07-17 03:02

1962 t.ex.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-17 07:45

Mycket trevligt med ett nummer man inte blir klar med på en gång utan lämnar delar att läsa senare i lugn och ro. Hoppas inte "urladdningen" varit så stor att nästa blir tunn istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi