Tips/idéer om hur jag skall förbättra min rumsakustik önskas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99

Tips/idéer om hur jag skall förbättra min rumsakustik önskas

Inläggav joakim99 » 2004-01-12 22:08

Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag kommit fram till att nästa uppgradering bör vara att åtgärda/förbättra rumsakustiken.

Jag har stående vågor vid (grundfrekvensen) 40,43 och 64 Hz beroede på vilken riktning jag räknar. Lat som jag är orkade jag inte slå upp formlerna i mina gamla akustikböcker utan använde räknaren här.

Jag har kollat lite på Svanås hemsida, och tycker att TQ45 verkar vara en bra start att använda.

Vad bör jag tänka på för att på enklaste sätt göra mest nytta? Alla tips och idéer tas tacksamt emot! Jag har inte låst mig vid någon möblering ännu men på grund av hemmabion är det mest praktiskt att ha högtalarna mot den aktuella väggen.

En översikt över mitt rum:
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-12 22:27

Hej. Länken du gav räknar bara ut i en ledd i taget. En liten brist tycker jag och då kan man kolla här:
http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html
och räkna med den räknare jag har gjort (som har funniits och finns på LTS hemsida oxå). Då får man lite mer info.

I a f så finns det potentiella problem mest vid runt 40Hz (40 och 42) samt vid runt 80Hz (79 och 85). De tror jag du gör bäst i att försöka dämpa om de är problematiska. Men det gäller att se till att efterklangstiden håller sig jäm så att du inte dämpar för mycket i resten av det hörbara området. Dock så tror jag det problemet är mindre om man dämpar först i basen.

TQ45 verkar vara en rätt kul sak. Om den ger rätt dämpning i ditt fall vet jag inte men det skadar nog inte att försöka. Dock är det viktigt att mäta både före och efter när man håller på med rumsakustik.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-12 22:48

Bäste Joakim

Kanske kan du få lite ideér om du läser denna tråd

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=akustik

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-01-13 10:52

Tack för länken Niclas. Jag kan tyvärr inte gör lika drastiska förändringar i mitt rum så jag får försöka att få till det med lite enklare sätt.

Jag hoppas att jag kommer en bit på vägen med att använda såväl absorbenter som lite diffusorer.

Nagref: Finns det några bra sätt som en lekman kan mäta upp sitt rum på?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-13 10:58

Större matta och några väl utplacerade bokhyllor. Tryck in så mycket växter (helst stora) du bara kan! Det ska se ut som en djungel i lyssningsrummet! minst! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-13 11:15

Sen gissar jag att du har lite för myclet energi eller att ljudbilden tippar åt höger hos dig. Är det ett fönster bakom stereobänken föresten?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-01-13 11:51

Bakom sterobänken är det en ramspänd projektorduk.
Bild

Större matta (eller snarare tjockare) har jag varit inne på. När det gäller växter så har dom en elakartad tendens att dö hemma hos mig... vet inte vad det kan bero på...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-13 11:55

Hmm...

1. För lite vatten
2. För mycket vatten
3. Felaktig växelverkan mellan 1 & 2
4. Felaktig placering relativt solljus
5. Någonting i luften som de inte trivs med, t.ex. låga halter lösningsmedel eller annat som frigörs från hus eller möbler.

Tror dock att ur akustisk synvikel så kan plast & sidenblommor/växter fungera på likartat sätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 12:04

Nattlorden skrev:Tror dock att ur akustisk synvikel så kan plast & sidenblommor/växter fungera på likartat sätt.

Dessutom finns det konstgjorda växter idag som är ruggigt autentiska! Rena rama växt-hifin! :D (Hifi = hög naturtrogenhet (för den som glömt det :wink: ))

//michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-13 12:09

Jag tror inte på tjockare matta. Jag tror på att täcka en större yta. Sen är möbler, växter, prydnadsaker, m.m kanonbra för ljudet! :) Så börja gå på loppisar, auktioner, m.m. Mycket prylar = bra ljud ;). Sen hade jag provat att ha lika långt från högtalarna till vardera sidovägg. Kanske en stor växt i ena hörnet och tex en fet byst av Beethoven på en pelare i den andra plus lite småväxter. Snyggt oxo! :D Jämn dämpning är annars lösningen. Hellre jämnt fast mindre dämpat än överdämpat i någon del av rummet typ. Tavlor och annat tjofräs att hänga på väggarna är oxo en nödvändighet. Det ska vara diffuserat längst alla väggar typ. Kala ytor=trubbel. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-13 12:13

Mycket prylar = bra ljud :wink:

Är det dammet som dämpar, måntro? :wink:

(sorry, kunde inte låta bli... är så dålig på att dammtorka själv, så det hade blivit resultatet hos mig...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-13 13:55

Hejs...

Rumsakustiken är mig ett kärt ämne, även om jag inte är så väldigt kunnig i ämnet. Men det känns väldigt logiskt att först se till att försöka rätta till lyssningsrummet så mycket som möjligt innan man kastar sig på andra saker.

Jag tror inte att jag tar i när jag anser att just rummets akustiska egenskaper och förändringar i dessa är det man allra lättast hör tydlig skillnad på, och det behövs bara små förändringar för att höra skillnad.

Med det i tankarna så känns det rätt märkligt att många är beredda att lägga 5-100 000 kr på kablar, där det är oändligt mycket svårare att säkert höra skillnad.

Tänk vad mycket man skulle kunna göra åt ett lyssningsrum rent akustiskt för 50 000 kr och hur snyggt det kunde bli..... Ja bara 10-15 000 kr blir som natt och dag, och jag är övertygad om att det ger mer även om man sen kopplar samman apparaterna med najtråd, för att försöka göra sig lite lustig.

Själv har jag några absorbenter från Svanå Miljöteknik, och det är bara att konstatera det var det överlägset största lyftet jag någonsin upplevt i ljudväg, allt vad apparat och kabelbyten heter inräknat.

Jag kommer garanterat att skaffa fler eller nyare varianter på absorbenter mm från Svanå när jag flyttar till nästa bostad, som jag hoppas blir ett hus med ett rum särskilt lämpat för ljudfrosseri :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-14 11:45

Det får jag då säga, att när det finns sjyssta grejor att lägga
tid och pengar på, som AKUSTIK, så är det FANTASTISKT fjolligt
att köpa dyra kablar, eller att ens bry sig om att leta kablar.

När det redan finns vettiga kablar att köpa som inte är speciellt
dyra. Akustik behöver inte vara dyrt alls.

Mina dämpväggar har kostat mig max 3500:-

Ingen annan uppgradering kommer aldrig ens komma nära!

Hallelulja! :twisted:

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-01-14 13:55

Problemet med att råda bot på illa akustik är ofta att man inte kan, man har ett vardagsrum som man delar med sambon (kanske) som inte är lika villig (extrem?? ) till drastiska åtgärder :/ ...

JAg har också problem vid 40 60 samt run 80Hz (ungefär) tror ni 2 tubetraps i bakrehörnen skulle hjälpa till lite?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-14 20:51

Ondjultomte,

känner till problem med sambo...

Vid 40 Hz (eller under 80) blir ju åtgärderna allt mer skrymmande, så det bästa tipset är parametrisk EQ och separata subbar. Det är i mitt tycke den bästa kompromissen.

T

Återgå till Generellt om hifi