Hejs...
Rumsakustiken är mig ett kärt ämne, även om jag inte är så väldigt kunnig i ämnet. Men det känns väldigt logiskt att först se till att försöka rätta till lyssningsrummet så mycket som möjligt innan man kastar sig på andra saker.
Jag tror inte att jag tar i när jag anser att just rummets akustiska egenskaper och förändringar i dessa är det man allra lättast hör tydlig skillnad på, och det behövs bara små förändringar för att höra skillnad.
Med det i tankarna så känns det rätt märkligt att många är beredda att lägga 5-100 000 kr på kablar, där det är oändligt mycket svårare att säkert höra skillnad.
Tänk vad mycket man skulle kunna göra åt ett lyssningsrum rent akustiskt för 50 000 kr och hur snyggt det kunde bli..... Ja bara 10-15 000 kr blir som natt och dag, och jag är övertygad om att det ger mer även om man sen kopplar samman apparaterna med najtråd, för att försöka göra sig lite lustig.
Själv har jag några absorbenter från Svanå Miljöteknik, och det är bara att konstatera det var det överlägset största lyftet jag någonsin upplevt i ljudväg, allt vad apparat och kabelbyten heter inräknat.
Jag kommer garanterat att skaffa fler eller nyare varianter på absorbenter mm från Svanå när jag flyttar till nästa bostad, som jag hoppas blir ett hus med ett rum särskilt lämpat för ljudfrosseri
Dr Tinnitus