smile skrev:Vem fortsätter att släppa in den här göken/trollet?
Låt tidsbegränsningen på semestern fortlöpa.
Ja, verkligen. Bort, ut.
Moderator: Redaktörer
smile skrev:Vem fortsätter att släppa in den här göken/trollet?
Låt tidsbegränsningen på semestern fortlöpa.
petersteindl skrev:Personligen anser jag att det mesta som producerats och mastrats de senaste 30 åren låter ganska dåligt. Inget jag skulle vara imponerad eller stolt över.
Forello skrev:Låt mig gissa: du är en sån person som har varselväst på dan i fullt dagsljus?
goat76 skrev:Så det jag vill ha sagt här är att vi i en diskussion om denna måste göra en djupdykning i våra analyser i hur och vad i en ljudproduktion som valet av monitor och dess kvalitet för själva mixningen av musiken kan ha påverkat ljudproduktionen, och det är på den punkten som jag inte kan skönja någon direkt skillnad i om det är en närfältshögtalare av erkänt god kvalitet har använts( så som en högtalare från Genelec eller liknande) eller om en Yamaha NS-10 har använts. Slutresultatet verkar inte påverkas på något nämnvärt kvalitativt sätt, eftersom en ljudproduktion går igenom en hel bunt andra högtalare vid olika produktionsmoment innan den når oss konsumenter. Jag kan inte riktigt se hur Yamaha NS-10 skulle kunna klandras för hur de senaste 30 årens musikproduktioner låter, då det inte är någon skillnad i hur ljudproduktionerna i överlag låter mixade med andra erkänt bra närfältshögtalare som mäter bättre.
Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
De va skrämmande stor skillnad på ljudet mella artisterna.
Ja blev minst sagt förvånad.
I-or skrev:Dagens lite mer påkostade PA-system är oftast mycket högpresterande och är, rätt hanterade, kapabla att prestera välljud även med HiFi-mått. Den tekniska utvecklingen har tagit stora kliv de senaste decennierna huvudsakligen via diverse former av digitalisering för utveckling, produktion, mätningar och systemkontroll.
Många PA-gökar tycks, trots högst rudimentära kunskaper, tyvärr se sig själva som någon sorts erfarenhetsmässiga överdängare och är därför fullständigt ointresserade av elektroakustiskt sund metodik - något som är extra märkligt med tanke på de omfattande hörselnedsättningarna i detta skrå.
Bill50x skrev:Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
Kompetens är oftast en stark bidragande orsak till ett bra resultat, det gäller inte bara PA och ljudåtergivning. Personligen tycker jag basen var lite för överdriven för Kraftwerk (stod precis bakom muren strax vänster om mixerbordet) men vad gör väl det när världens bästa synthband spelar
/ B
Ogjort skrev:Bill50x skrev:Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
Kompetens är oftast en stark bidragande orsak till ett bra resultat, det gäller inte bara PA och ljudåtergivning. Personligen tycker jag basen var lite för överdriven för Kraftwerk (stod precis bakom muren strax vänster om mixerbordet) men vad gör väl det när världens bästa synthband spelar
/ B
Just "överdriven bas" live - är nog ett exempel på "mode". Det SKA vara så!![]()
Men jag gissar att konserten var utomhus. Elektriskt utomhus bör kunna bli hur bra som helst.
Så att vissa band lät illa, är märkligt.
Inomhus är en annan femma. Beroende på lokal kan det vara nästan omöjligt att få till det.
Men en stor fråga är "folks" förväntan på Live-ljud. Det brukar låta "såhär", så då låter väl det som det ska då...
Minns Bokantè på Nalen (mkt knepig lokal) och recensionen i Lira Magasin som i stora ordalag berömde just PA-ljudet.![]()
Men det lät riktigt illa.
Såg samma band några månader tidigare - utomhus - i Empoli. Och då var det ett (av fyra) bästa Live-ljud jag upplevt.
Tackade, berömde och snackade en del med ljudteknikern efter konserten! Han var RIKTIGT skicklig. Och det var dessutom
rätt avancerad körning för en pers, med gott om realtids-effekter, tajmade back-tracks, und so weiter.
Amerikan.
Det hade garanterat låtit mindre illa om han kört Nalen också.
DVD-ai skrev:Överdriven bas (gärna så överdriven att det inte längre bara upplevs som lite extra "mysigt") är samma sak som bra ljud för nästan alla människor jag känner och som inte är insatta ordentligt.
I-or skrev:Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
I-or skrev:Den ljudtekniker som inte får till ljudet utomhus bör söka sig ett nytt jobb - här låter det i frånvaro av störande reflektioner nästan alltid bättre än inomhus förutsatt att avståndet till scen inte är alltför stort och vinden inte är alltför hård.
De ca 10 dB för höga basnivåerna i PA-sammanhang (mycket riktigt åtminstone delvis ett trick för att få upp ljudtrycksnivåerna utan att överskrida gränsnivåerna) är problematiska gällande klangbalans, vanligen överdriven kompression och även alldeles för hög distorsion.
Resultatet blir ofta ett drön som drabbar hela upplevelsen och medför att det blir särskilt svårt att höra nyanserna från instrument som bastrumma, elbas och bassynth. Detta är alltså ett problem utomhus, men kan förvärras till det helt olyssningsbara inomhus.
Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
eljulio skrev:I-or skrev:Den ljudtekniker som inte får till ljudet utomhus bör söka sig ett nytt jobb - här låter det i frånvaro av störande reflektioner nästan alltid bättre än inomhus förutsatt att avståndet till scen inte är alltför stort och vinden inte är alltför hård.![]()
De ca 10 dB för höga basnivåerna i PA-sammanhang (mycket riktigt åtminstone delvis ett trick för att få upp ljudtrycksnivåerna utan att överskrida gränsnivåerna) är problematiska gällande klangbalans, vanligen överdriven kompression och även alldeles för hög distorsion.
Resultatet blir ofta ett drön som drabbar hela upplevelsen och medför att det blir särskilt svårt att höra nyanserna från instrument som bastrumma, elbas och bassynth. Detta är alltså ett problem utomhus, men kan förvärras till det helt olyssningsbara inomhus.
Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
Ovan var sannolikt det som hände på Sheerhan-konserten häromveckan, vilket gjorde det nästintill olyssningsbart. Och att diskussionen kantrar än hit, än dit är ju tradition här på faktiskt och traditioner är trevliga.
Nu ska vi se om United kan vända på tidig kräftgång i PL efter Grimsbyfadäsen.
Bill50x skrev:För övrigt har jag aldrig hört denna högtalare - hur rysligt låter den egentligen i hemmiljö?
DVD-ai skrev:Överdriven bas (gärna så överdriven att det inte längre bara upplevs som lite extra "mysigt") är samma sak som bra ljud för nästan alla människor jag känner och som inte är insatta ordentligt.
I-or skrev:Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster