Vilken kabel bör vara den rätta och varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MoonMartin

Re: Vilken kabel bör vara den rätta och varför?

Inläggav MoonMartin » 2025-10-09 19:40

Anslut båda och använd dem om vartannat

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-09 19:51

Neuhausen skrev:
LeifB skrev:Jag tror det är något problem med koaxial kabeln.
Den lät annorlunda. Som om att den ena kanalen har lägre nivå.
Kanske har det något med jordningen att göra.

Själva signalen bör inte kunna skapa det problemet, men när jordarna isoleras som med den optiska kabeln så slipper man en del saker som kan gå fel.

Med koaxialkabeln så måste utgången i CD spelaren fungera ihop med ingången i DA omvandlaren, både vad det gäller nivån på den digitala signalen och jordning. Med optisk kabel är det andra saker som inte kan stämma mellan de två enheterna, men jorden är i alla fall inte ett problem.

Det skulle vara intressant att veta om du hör skillnad på den optiska ingången med och utan koaxialkabeln ansluten. Att ha båda anslutna är kanske också något som kan ställa till det både i källan och mottagaren.

Hur strömförsörjer du DA omvandlaren?

Jag strömförsörjer med en typ av mobilladdare. Har för mig att den kan leverera ca: 5v 3A. Dom rekommenderar en sådan. Jag ska prova att ta bort optiska kablen och prova köra koaxialen enbart inkopplad.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-09 19:55

MoonMartin skrev:Anslut båda och använd dem om vartannat

Ja det har jag gjort. Jag föredrog toslink kabeln.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-09 20:00

sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:[ ser du ingen skillnad så är det bara konstatera att det är placebon som har kickat in.

Placebo är gratis = gratis är gott

Ja det är därför folk lägger sexsiffriga belopp på kablar, väldigt gratis placebo.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-10 15:12

Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:[ ser du ingen skillnad så är det bara konstatera att det är placebon som har kickat in.

Placebo är gratis = gratis är gott

Ja det är därför folk lägger sexsiffriga belopp på kablar, väldigt gratis placebo.

Och jag tror du lider mer av det än dem som gör det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-10 16:04

distad skrev:Och jag tror du lider mer av det än dem som gör det.

Kallas även för empati. Det kan också omfatta dem som inte själva vet att dom lider :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-10 18:20

Bill50x skrev:

Kallas även för empati. Det kan också omfatta dem som inte själva vet att dom lider :-)

/ B

? Det jag menar att han lider mer än de som köper sådana kablar. Jag har haft kablar som kostat lite över 10.000 nya en gång i tiden, och jag mådde inte dåligt av kablarna utan de fyllde sin uppgift ljudligt. Men att jag idag skulle prioriterar annorlunda på "var" jag lägger pengar i riggen, är ju mest pga att man har mindre utrymme/budget och då ska man lägga pengen på det som påverkar totalljudet mest. Men med en budget på några 100-tusen så skulle jag inte köra med lampsladd till högtalarna. Ordet Empati tycker jag inte passar in när man idiotförklarar dem som väljer att lägger några 1000kr på kablar. Det finns ibland ljudliga skillnader mellan kablar, och en del väljer utifrån vad de tycker låter bäst. Precis som att folk väljer olika högtalare utifrån vad de tycker låter bäst. Men tyvärr så förekommer ofta en hånfull attityd emot dem som lägger lite pengar på kablar, och det finns överallt på nätet. Personligen så tycker jag att det är väldigt trist. Tex. när jag sålt grejer till folk så har det ofta blivit en massa prat om grejer och hobbyn i sig och en del har haft begränsade erfarenheter och då har jag försökt förklara saker och ting för att "hjälpa till" för att de ska få bättre ljud och det har inte varit att de skall lägga flera tusen på kablar.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-10 21:10

distad skrev:
Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Placebo är gratis = gratis är gott

Och jag tror du lider mer av det än dem som gör det.

Världen lider mest av idiotin.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-10 23:23

distad skrev:
Bill50x skrev:Kallas även för empati. Det kan också omfatta dem som inte själva vet att dom lider :-)

? Det jag menar att han lider mer än de som köper sådana kablar. Jag har haft kablar som kostat lite över 10.000 nya en gång i tiden, och jag mådde inte dåligt av kablarna utan de fyllde sin uppgift ljudligt. Men att jag idag skulle prioriterar annorlunda på "var" jag lägger pengar i riggen, är ju mest pga att man har mindre utrymme/budget och då ska man lägga pengen på det som påverkar totalljudet mest. Men med en budget på några 100-tusen så skulle jag inte köra med lampsladd till högtalarna. Ordet Empati tycker jag inte passar in när man idiotförklarar dem som väljer att lägger några 1000kr på kablar. Det finns ibland ljudliga skillnader mellan kablar, och en del väljer utifrån vad de tycker låter bäst. Precis som att folk väljer olika högtalare utifrån vad de tycker låter bäst. Men tyvärr så förekommer ofta en hånfull attityd emot dem som lägger lite pengar på kablar, och det finns överallt på nätet. Personligen så tycker jag att det är väldigt trist. Tex. när jag sålt grejer till folk så har det ofta blivit en massa prat om grejer och hobbyn i sig och en del har haft begränsade erfarenheter och då har jag försökt förklara saker och ting för att "hjälpa till" för att de ska få bättre ljud och det har inte varit att de skall lägga flera tusen på kablar.

Jag har inte idiotförklarat de som köper kablar för 100 tusen. F'låt om du uppfattade det så. Vad jag menade är att man kan känna empati även för människor som snurrat in sig tex i "dyrast är bäst". Det finns massor med anledningar till att man väljer dyra kablar, för egen del fastnar jag gärna för kvalitativa kontakter, mjuk kabel som är lätt att "dressa" och snygga kablar. Men om man tror att välljudet strömmar över en för att man har kabellyftare för 5 papp styck eller att kabeln innehåller 99,99999% ren koppar så har personen gått vilse i pannkakan (enligt min mening) och förtjänar såväl sympati som empati. Detta kan man ju uttrycka på olika sätt, vissa bra andra mindre bra.
Jag har provat flätade EKK vilket var ett helsicke att fixa till. De lätt dock väldigt bra men jag skulle aldrig drömma om att använda dylika kablar i en anläggning. "Smidigt som ett järnrör" är väl mitt minne av experimentet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-11 11:32

LeifB skrev:

Eftersom den potentiella fördelen med toslink är att det bryter eventuella jord loopar och den potentiella nackdelen gentemot koaxialkabel är ökat jitter :| Torde man kunna säga att du föredrar det (om skillnad föreligger) med säkerhet sämsta alternativet. Både störst risk för jord loopar och högst chans på hörbart jitter :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Kalle_H

Inläggav Kalle_H » 2025-10-11 16:29

dewpo skrev:
LeifB skrev:

Eftersom den potentiella fördelen med toslink är att det bryter eventuella jord loopar och den potentiella nackdelen gentemot koaxialkabel är ökat jitter :| Torde man kunna säga att du föredrar det (om skillnad föreligger) med säkerhet sämsta alternativet. Både störst risk för jord loopar och högst chans på hörbart jitter :wink:

Som sagts innan, så går signalen i koaxialkabeln via en transformator, så det blir inga jordloopar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-11 16:43

dewpo skrev:
LeifB skrev:

Me toslink blir de inga jordloopar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-11 17:04

distad skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är ju ett lite mer omfattande problem. Klart att enskilda personer kanske inte lider utav det, men när det inte finns någon vetenskap som håller med om att en 100kkr-kabel låter bättre än en för 100kr så blir det lite flatearth-varning på det. Folk svär sedan vid denna platta jord och lurar in andra människor i falskheten om att kablar gör stor skillnad trots att dom inte gör det och dom börjar då jaga bättre ljud på helt fel ställen. Ljudhobbyn fortsätter alltså vara fyllt med alla dessa myter och det hjälper inte någon förutom företagen som kränger dessa överdyra skitkablar.

Sen iofs finns det såklart kablar som gör en faktiskt ljudskillnad, typ dom där med en liten klump på där dom gömt någon magisk grej i som omvandlar ljudet till guld och gröna skogar, men i sjävla verket är det kanske någon enkel kondensator eller nåt för några kronor som gör en faktiskt skillnad i diskanten som då "bekräftar" att kablar gör skillnad (trots att det allts egentligen inte är kabeln som diffade) och då kan säljas för hutlösa summor trots att material och RND-kostnad ligger på en hundring eller nåt. Lurendrejeri alltså, och det är aldrig okej imo.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-11 17:25

Ja brukar dema olika kablar här hemma för folk.
Å oftast ere mellan Belden å Klotz.
De e rätt stor skillnad på dom.
Behövs inget blindtest där.
Belden e mer dämpad uppåt i frekvens.
Passar inge vidare m steg som har en mörkare klang.
Ingen kabel ja har e särskillt dyr.
Klotzen kosta ca 70:- / m å Belden nåt likn.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-11 17:33

Kalle_H skrev:
dewpo skrev:
LeifB skrev:

Som sagts innan, så går signalen i koaxialkabeln via en transformator, så det blir inga jordloopar.

Jag vet inte själv, har inte undersökt saken... Men AI häller inte med dig!

Google Gemini skrev:Nej, en koaxial digitalkabel är inte alltid galvaniskt avskild. Tvärtom är en standard koaxialkabel i sig inte galvaniskt isolerad.

En koaxialkabel för digitalt ljud (ofta med RCA-kontakter för S/PDIF-överföring) skapar en direkt elektrisk förbindelse mellan de anslutna enheterna. Både signalkärnan och skärmen (jord) i kabeln är fysiskt anslutna i båda ändar, vilket innebär att det finns en elektrisk kontinuitet.

Varför är detta en viktig skillnad?

Bristen på galvanisk isolering kan i vissa fall leda till problem som:

Jordbrum (Ground loops): Om de anslutna enheterna (t.ex. en förstärkare och en Blu-ray-spelare) är anslutna till olika eluttag med olika jordpotential, kan en ström börja flyta genom koaxialkabelns skärm. Detta kan skapa ett hörbart brum eller surr i högtalarna.
Elektriska störningar: Potentialskillnader kan också introducera andra typer av elektriska störningar som kan påverka signalkvaliteten.

Alternativ och lösningar

Det finns huvudsakligen två sätt att uppnå galvanisk isolering för en digital ljudsignal:

1. Använda en optisk digitalkabel (Toslink): En optisk kabel överför signalen med hjälp av ljus istället för elektricitet. Eftersom det inte finns någon elektrisk ledare mellan enheterna, är anslutningen per definition galvaniskt avskild. Detta är det vanligaste och enklaste sättet att undvika problem med jordbrum.

2. Använda en galvanisk avskiljare (isolator): Det finns separata enheter, så kallade galvaniska avskiljare eller "ground loop isolators", som kan kopplas in på en koaxialkabel. Dessa enheter använder en transformator eller kondensatorer för att överföra signalen utan att skapa en direkt elektrisk förbindelse, och blockerar på så sätt likström och potentialskillnader som orsakar brum.

Sammanfattningsvis: Medan en optisk digitalkabel alltid är galvaniskt avskild, är en koaxial digitalkabel det inte i sitt grundutförande. Om man upplever problem med jordbrum är den enklaste lösningen ofta att byta till en optisk anslutning om möjligt, eller att installera en separat galvanisk avskiljare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-11 18:11

dewpo skrev:
Kalle_H skrev:
dewpo skrev:

Jag vet inte själv, har inte undersökt saken... Men AI häller inte med dig!

Google Gemini skrev:Nej, en koaxial digitalkabel är inte alltid galvaniskt avskild. Tvärtom är en standard koaxialkabel i sig inte galvaniskt isolerad.

En koaxialkabel för digitalt ljud (ofta med RCA-kontakter för S/PDIF-överföring) skapar en direkt elektrisk förbindelse mellan de anslutna enheterna. Både signalkärnan och skärmen (jord) i kabeln är fysiskt anslutna i båda ändar, vilket innebär att det finns en elektrisk kontinuitet.

Varför är detta en viktig skillnad?

Bristen på galvanisk isolering kan i vissa fall leda till problem som:

Jordbrum (Ground loops): Om de anslutna enheterna (t.ex. en förstärkare och en Blu-ray-spelare) är anslutna till olika eluttag med olika jordpotential, kan en ström börja flyta genom koaxialkabelns skärm. Detta kan skapa ett hörbart brum eller surr i högtalarna.
Elektriska störningar: Potentialskillnader kan också introducera andra typer av elektriska störningar som kan påverka signalkvaliteten.

Alternativ och lösningar

Det finns huvudsakligen två sätt att uppnå galvanisk isolering för en digital ljudsignal:

1. Använda en optisk digitalkabel (Toslink): En optisk kabel överför signalen med hjälp av ljus istället för elektricitet. Eftersom det inte finns någon elektrisk ledare mellan enheterna, är anslutningen per definition galvaniskt avskild. Detta är det vanligaste och enklaste sättet att undvika problem med jordbrum.

2. Använda en galvanisk avskiljare (isolator): Det finns separata enheter, så kallade galvaniska avskiljare eller "ground loop isolators", som kan kopplas in på en koaxialkabel. Dessa enheter använder en transformator eller kondensatorer för att överföra signalen utan att skapa en direkt elektrisk förbindelse, och blockerar på så sätt likström och potentialskillnader som orsakar brum.

Sammanfattningsvis: Medan en optisk digitalkabel alltid är galvaniskt avskild, är en koaxial digitalkabel det inte i sitt grundutförande. Om man upplever problem med jordbrum är den enklaste lösningen ofta att byta till en optisk anslutning om möjligt, eller att installera en separat galvanisk avskiljare.

Öh, döh! Kan du inget själv, eller? Jag vill veta vad DU tycker/ tror/ anser. Det blir så j-la infantilt med att rapa upp dessa innehållslösa AI-inlägg. Inlägget innehåller felaktigheter och dumheter. Jag skulle önska att vi kan få ha Faktiskt.io som ett forum för DISKUSSIONER.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-11 18:13

Tillägg till Dewpo: Bara för att du inte vet något om saken, så betyder det inte att du måste skriva något.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-11 18:37

Johan_Lindroos skrev:Tillägg till Dewpo: Bara för att du inte vet något om saken, så betyder det inte att du måste skriva något.

Istället för att klaga på mitt inlägg där jag tog hjälp av Google Gemini kan du inte redogöra vad standarden IEC 60958-3 specificerar rörande galvanisk avskiljning? Jag hade gärna gjort det själv om jag hade haft råd att betala för att ladda ner dokumentet :wink:

Annars så kan du ju förklara varför jag skulle välja att tror på inlägg som bara helt prompt deklarerar att jord loopar aldrig kan uppstå :? Utan någon som helst källhänsvisning...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-11 18:49

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:Tillägg till Dewpo: Bara för att du inte vet något om saken, så betyder det inte att du måste skriva något.

Istället för att klaga på mitt inlägg där jag tog hjälp av Google Gemini kan du inte redogöra vad standarden IEC 60958-3 specificerar rörande galvanisk avskiljning? Jag hade gärna gjort det själv om jag hade haft råd att betala för att ladda ner dokumentet :wink:

Annars så kan du ju förklara varför jag skulle välja att tror på inlägg som bara helt prompt deklarerar att jord loopar aldrig kan uppstå :? Utan någon som helst källhänsvisning...

Jag vill finjustera vad jag skrev ovan. Hellre att du skriver något som kanske inte stämmer. Du kan skriva något du tror till exempel. Då blir det en diskussion. Någon annan skriver något som rättar det du skrev, och så vidare. Annars blir det ju i mitt tycke ett dö-Nicke-forum. Då kan ju alla sitta och prata med sin AI-kompis istället. Vore det roligare kanske? Eller vad tycker andra om saken?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2025-10-11 19:48

Sluta med alla jävla AI inlägg.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-11 23:34

Att SPDIF är galvaniskt isolerat verkar komma från att det skall vara det för proffsljud, för konsumentprylar vet jag inte hur vanligt det är. Det jag har inom armlängds avstånd verkar inte vara galvaniskt isolerat. Då det är samma DAC som TS använder så är vet vi att ena sidan inte är isolerad.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-10-12 00:17

Haha, det här spårade ur innan det ens hade poppat färdigt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-12 06:31

Jag vill tillägga att husets el inte är jordat.
Är det därför det inte funkar så bra med koaxial kabel?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-14 17:28

AlbertHall skrev:Sluta med alla jävla AI inlägg.

Hacka inte på Al, det är min bästa kompis. (I brist på andra :roll: :mrgreen: )

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-10-14 18:57

LeifB skrev:Ja det är oändligt. Älskar att prova och lyssna.
Detta är min andra stereo..
Kan få ihop 2 till minst. Men man måste ha plats..

Varför mer än en? Har man gott om plats kan man ha ett biljardrum, ett bibliotek, en vinkällare och plats för bilparken i ett av vardagsrummen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-15 07:57

hifikg skrev:
LeifB skrev:Ja det är oändligt. Älskar att prova och lyssna.
Detta är min andra stereo..
Kan få ihop 2 till minst. Men man måste ha plats..

Varför mer än en? Har man gott om plats kan man ha ett biljardrum, ett bibliotek, en vinkällare och plats för bilparken i ett av vardagsrummen.

Roligt att ha flera.. En med rörförstärkare och en utan.
Så olika ljudupplevelser. Ingen är bättre än den andre, bara annorlunda.
Magneplanar är otroligt bra på sitt sätt.
SB17nbac35-4 är mer precis på sitt sätt.
Alpair 10Maop är så skön att lyssna på.
Alla dessa är så duktiga på att måla upp en ljudbild om man placera dom rätt i rummet.

Har inget behov av dina andra förslag..

Mvh

Kalle_H

Inläggav Kalle_H » 2025-10-15 20:09

Neuhausen skrev:Att SPDIF är galvaniskt isolerat verkar komma från att det skall vara det för proffsljud, för konsumentprylar vet jag inte hur vanligt det är. Det jag har inom armlängds avstånd verkar inte vara galvaniskt isolerat. Då det är samma DAC som TS använder så är vet vi att ena sidan inte är isolerad.

Konstigt, vad är det för apparater? De två som jag har närmast som jag har öppnat är en HK 7600II, en mellanklass CD spelare från 90-talet och en modul för digital utgång till Raspberry Pi (HAT).
Båda har transformator på utgången. Alla andra HAT för digital utgång jag har sett har också transformatorkoppling.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-15 22:17

Den närmaste är en SMSL SU-1 Samma typ av DAC som TS har. Men jag kollade hur det såg ut på min gamla Yamaha RX-V765 som är ganska gammal. Inte heller där verkar coax ingångarna vara transformatorkopplade.

Nu när schemat är framme så kanske man skulle slösa lite tid på att fundera över vilken osund koppling de gjort för att snappa upp analoga störningar via HDMI signalen i den här förstärkaren.

RX-V765_coax.png
RX-V765_coax.png (58.08 KiB) Visad 113 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi