B&W Nautilus 802!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RJohan

Re: B&W Nautilus 802!

Inläggav RJohan » 2025-11-21 08:39

Conan skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja drömmer om JBL250ti.
Dom väger 75Kg å ja bor på 3:e våningen utan hiss.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 229562.htm

Här har du ett par. Lyft med knäna och akta ryggen. :)

Nu blev jag sugen!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-11-21 09:05

Är det samma diskantelement som i Snell C/V?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-21 13:38

Bill50x skrev:
dewpo skrev:[Det är inte noll till hundra eller snabbast på rakan som räknas, utan snabbast runt banan!

Inte om man tävlar i dragster...

Samma sak, banan råkar vara rak med mållinje efter 402m

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-21 14:06

När en högtalare får så mycket uppmärksamhet som 802an så tror jag inte att någon tror att den låter dåligt även om de uppenbarligen inte är utan fel. Det är också ok att tycka att något låter bra även om det inte är tekniskt perfekt. Jag vet att det är svårt för vissa att hantera att deras högtalare har brister då allt de har alltid måste vara det bästa och utan fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-21 14:48

Neuhausen skrev:När en högtalare får så mycket uppmärksamhet som 802an så tror jag inte att någon tror att den låter dåligt även om de uppenbarligen inte är utan fel. Det är också ok att tycka att något låter bra även om det inte är tekniskt perfekt. Jag vet att det är svårt för vissa att hantera att deras högtalare har brister då allt de har alltid måste vara det bästa och utan fel.

Håller med... det jämförs bara med det som är bättre.... utan att referera till hur pass mycket av allt annat som de faktiskt är bättre än. Oavsett felen så är de bättre än majoriteten av allt annat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-11-22 01:46

dewpo skrev:
jockewe skrev:Sedan tycker jag också att det är den som inte KAN njuta av ett ljud som lider, inte den som njuter av något som någon annan ifrågasätter.

Precis den som inte hör skillnad mellan dåligt och bra ljud lider inte av det. Lika lite lider de som tycker att svensk skolmat är god av att äta den. Nej det är alltid de som märker skillnad mellan det bra och det dåliga som lider! Och i Sverige kallas dom dom för pretentiösa besserwissrar som tycker att dom är förmer än andra och skräpkulturen breder ut sig...

Mångfald är att vägra enfald. Inte att ge sig hän åt den!

Nu vet jag inte hur sarkastisk du var, kanske jag missförstår alltihop?

Min tanke är mer att det kan vara asgott att äta på "donken" någon gång och man njuter rejält. Sen att min vän som är mästerkock både kan göra och vet hur man ska göra (och vad man bör undvika) för att göra en godare måltid levererar en helt annan klass mat även av liknande råvaror måste inte ta bort njutningen på "donken".
Olika nivåer bara och timing.
Gillar inte att höra att jag tycker fel om jag tycker om något.
Gillar att få förslag och tips på förbättringar.
Så för mig är 802 en bra högtalare som kan bli riktigt bra.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-22 04:45

jockewe skrev:Sedan tycker jag också att det är den som inte KAN njuta av ett ljud som lider, inte den som njuter av något som någon annan ifrågasätter.
Ja, jag lider inte av att lyssna på flera olika "sorters" ljud Gillar "många olika" högtalare så jag är lååångt ifrån massan här. Sedan hur de mäter bryr jag mig inte om utan njuter jag av ljudet, så njuter jag av det. Finns massor av högtalare som låter bra i mina öron ifrån märken som Carlsson,Dali,Heco,Wharfedale,Elac,SonusFaber,Audio Physic,Kef,Vienna Acoustics,JBL,Totem,Usher Audio,Snell,Respons och kanske något märke som jag glömt. Så skulle jag köpa något begagnat idag för 20 papp tex. så finns det "väldigt många" alternativ som skulle vara aktuella.... :o :lol: En del verkar inte kunna lyssna på något, och säga vad de tycker "utan att ha sett mätdata först"... Det intrycket får jag av hur skitnödigt det blivit numera. Så ovan har ni listan på märken som är aktuella, den dagen jag få möjlighet att köpa mina sista högtalare. 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-22 07:23

Jag tycker själv att konceptet med en liten högtalare som står på en baslåda är väldigt fördelaktigt. Men för rejäl kapacitet så tycker jag att det verkar mycket enklare att använda aktiv delning till basen även om det valts bort av många då det inte fungerar med vanliga förstärkare. Nu när aktiva högtalare börjar bli vanligt så verkar fokus vara att trolla så att man klarar sig längre med mindre högtalare. Men med en volymbudget på 40-60l så kan det bli enormt bra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-11-22 09:33

distad skrev:
Ja, jag lider inte av att lyssna på flera olika "sorters" ljud Gillar "många olika" högtalare så jag är lååångt ifrån massan här. Sedan hur de mäter bryr jag mig inte om utan njuter jag av ljudet, så njuter jag av det. Finns massor av högtalare som låter bra i mina öron ifrån märken som Carlsson,Dali,Heco,Wharfedale,Elac,SonusFaber,Audio Physic,Kef,Vienna Acoustics,JBL,Totem,Usher Audio,Snell,Respons och kanske något märke som jag glömt. Så skulle jag köpa något begagnat idag för 20 papp tex. så finns det "väldigt många" alternativ som skulle vara aktuella.... :o :lol: En del verkar inte kunna lyssna på något, och säga vad de tycker "utan att ha sett mätdata först"... Det intrycket får jag av hur skitnödigt det blivit numera. Så ovan har ni listan på märken som är aktuella, den dagen jag få möjlighet att köpa mina sista högtalare. 8)

Hmm! ”Hemma hos” besök bland många av forumets medlemmar visar att den ideala högtalaren inte existerar, ens där. De visar också att det kan låta väldigt bra, men på olika sätt. Förhoppningsvis har den enskilde hobbyisten hittat den anläggning som bäst återger inspelade ljudhändelser optimalt enligt dennes prioriteringar. Man får ha klart för sig att irl-musik och återgivning av inspelade ljudhändelser är två helt skilda existenser.
Däremot finns en förtjusning på forumet att diskutera den ”ideala” situationen, ett strävansmål, vilket inte innebär att allt som inte når dit är skräp, inte alls. Det är en viktig distinktion som du kanske förbiser.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi