En dialog med AI om dipolers simmighet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: En dialog med AI om dipolers simmighet

Inläggav I-or » 2025-12-06 14:44

Här syftade jag på absorption vid högtalarväggen. Det är av flera skäl inte en bra idé att placera absorbent på baksidan av elementen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-07 20:12

Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-07 21:52

Nackdelarna är nog mest att de är simmiga.
Har ett par Magnepan. Dom simmar i poolen.
Jag föredra vanliga lådhögtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 00:17

RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.

Varför jag avråder från sådana övningar är som följer:

1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans

2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad

3. En minskning av simmigheten hanteras bäst via absorption vid högtalarväggen

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2025-12-08 00:49

Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2025-12-08 01:00

LeifB skrev:Nackdelarna är nog mest att de är simmiga.
Har ett par Magnepan. Dom simmar i poolen.
Jag föredra vanliga lådhögtalare.

Har några gånger försökt hitta en lådhögtalare som jag uppfattar som bättre än de Maggies jag haft/har (3.6, 3.7, 3.7X)
Det slutar alltid med att lådornas ljudbild känns liten och kompakt trots att vissa har haft prislappar som varit högre än Maggisarna.
Vilken modell är det du har?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 01:07

Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”

Skälen brukar både innefatta dämpning av membranresonanser och dämpning av bakåtstrålningen. Valet av förstärkare har ingenting med detta att göra.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2025-12-08 01:28

I-or skrev:
Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?

Skälen brukar både innefatta dämpning av membranresonanser och dämpning av bakåtstrålningen. Valet av förstärkare har ingenting med detta att göra.

De som bytt från 3.7i till 3.7X brukar beskriva skillnaden som att den förra är ”veiled” vilket kan förklara om den är mindre avslöjande av valet av förstärkare. Om det har med dämpmaterialet att göra vet jag inte men skillnaden mot 3.7 brukar också beskrivas som att ”i” är lite avrullad/varmare än den lite tunnare/kantigare 3.7 original.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 02:00

Som skrivet var, frekvensgången ändras med dämpning bakom membranet, vilket är huvudskälet till att lyssningsintrycken påverkas. Förändringar i frekvensgången dominerar kraftigt (och för den otränade lyssnaren ibland på oväntade sätt) hur vi uppfattar återgivningen och förklaringar till subjektiva intryck måste därför alltid, alltid, alltid sökas här först.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-08 11:51

I-or skrev:
RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.

1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans

2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad

Förtydligande, jag satte inte dämpning baktill på Tympani utan mellan högtalarna och väggen bakom dem. På så vis reducerades reflektionen från väggen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-08 14:27

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:

Förtydligande, jag satte inte dämpning baktill på Tympani utan mellan högtalarna och väggen bakom dem. På så vis reducerades reflektionen från väggen.

Får du mindre simmighet då?
Tycker panelerna inte får det exakta ljudbilden.
Du kanske tycker tvärtom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-08 15:29

Det finns en massa faktorer som spelar in. Rummets storlek, högtalarnas och lyssnarens placering i rummet, hur rummet upplevs akustiskt i övrigt och inte minst beroende på vad som spelas upp. I fallet med de stora Tympani upplevde jag en förbättring i just det rummet. Numera har jag andra Magnepan och ett helt annat rum. En stor förbättring kan fås med EQ, vill inte vara utan det framöver.

När det gäller ljudbild. Var nu i helgen i Berwaldhallen. Exakt ljudbild där? Inte från rad 10. Sluter man ögonen är det svårt att peka ut var instrumenten är placerade annat än gruppvis. Verkligheten har en annan ljudbild än den oftast panorerade multimono som presenteras av de flesta fonogram. I fallet panelhögtalare som står långt ifrån vägg så gäller det att inte skapa en alltför livlig miljö där bakom högtalarna. De tumregeler som oftast presenteras är lite trubbiga och gäller inte alltid. Det är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2025-12-08 17:25

Måste säga att jag inte riktigt förstår vad ni menar med ”simmighet”? Hursomhelst måste ju panelerna ut en bra bit från bakvägg för att komma till sin rätt och det är just det som kan göra dem svåra att placera (låg waf).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-08 17:31

Diffus ljudbild är nog en bättre beskrivning. Hur mycket panelerna ska ut från vägg är beroende på flera faktorer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 17:42

Mja, jag anser att det råder viss skillnad mellan begreppen och definierar simmighet som ett överskott av reflekterad energi (speciellt tidigt anländande sådan) som ger otydligheter både ljudscenerimässigt och genom att tidigare ljudhändelser maskerar senare dito. Rummets tidiga reflektioner dominerar helt enkelt alltför mycket med en generell otydlighet som följd.

Det hela har stora likheter med lyssning på konventionella högtalare i ett mycket odämpat rum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2025-12-08 17:52

RogerGustavsson skrev:Diffus ljudbild är nog en bättre beskrivning. Hur mycket panelerna ska ut från vägg är beroende på flera faktorer.

Ljudbilden är snarare stor och mer lika hur det låter i verkligheten skulle jag säga. Är man van vid lådor kanske man tycker den är alltför stor. Lyssnade nyligen på ett par SF och tyckte sångarna lät som om de var en meter höga.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi