Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
LeifB skrev:Nackdelarna är nog mest att de är simmiga.
Har ett par Magnepan. Dom simmar i poolen.
Jag föredra vanliga lådhögtalare.
Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”
I-or skrev:Panelguy skrev:Är syftet med dämpmaterialet bakom mellan/diskant att det ska vara mindre kritiskt med placering nära väggen bakom eller att högtalaren blir mindre känslig för valet av förstärkare?
”X model has an undamped driver so it is more faithful to input signal but that also means more rear out of phase midrange. The X has none of the “we do this so it sound better out of the box” Or the “we do this so it sounds less harsh on a shitty amp”
Skälen brukar både innefatta dämpning av membranresonanser och dämpning av bakåtstrålningen. Valet av förstärkare har ingenting med detta att göra.
I-or skrev:RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
Varför jag avråder från sådana övningar är som följer:
1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans
2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad
3. En minskning av simmigheten hanteras bäst via absorption vid högtalarväggen
RogerGustavsson skrev:I-or skrev:RogerGustavsson skrev:Magnepan har donat med dämpning baktill av mellanregistren i olika perioder. Andra tillverkare av planarelement har valt att lägga in dämpningen direkt bakom själva membranen, inte bakom som Magnepan. Intern dämpning reducerar antagligen reflektioner från magneterna och det är kanske av godo. Dämpning baktill på plåten som håller magneterna är mer till för att reducera bakåtstrålningen. Jag har experimenterat med dämpning mellan planarelementen för mellan- och diskantregister och den bakomvarande väggen på mina gamla Tympani. Det reducerade simmigheten.
Varför jag avråder från sådana övningar är som följer:
1. Dämpning på baksidan av planar-/bandelement leder till påverkan på frekvensgången (på framsidan av högtalaren) eftersom membranen har mycket låg akustisk impedans och därför ofta är ganska känsliga för en extra akustisk resistans
2. Den dipolkarakteristik som var anledningen till att man valde dessa högtalare blir förvanskad
3. En minskning av simmigheten hanteras bäst via absorption vid högtalarväggen
Förtydligande, jag satte inte dämpning baktill på Tympani utan mellan högtalarna och väggen bakom dem. På så vis reducerades reflektionen från väggen.
RogerGustavsson skrev:Diffus ljudbild är nog en bättre beskrivning. Hur mycket panelerna ska ut från vägg är beroende på flera faktorer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster