Låter vi olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Låter vi olika?

Inläggav adagio » 2006-05-11 01:22

Låter vi olika? Eller snarare hör vi olika, att vi har olika preferenser torde vara rätt givet men hör vi defakto dessutom olika?
Alla har olika form på ytterörat, påverkar detta hur vi hör. Tycker själv att ljudet påverkats lite grann eftersom jag nu har lite längre hår, jag har alltid tidigare varit mycket korthårig. Om man har hår ner över örat, vad händer då? Hår i örat? Hade ett befäl som hade lodjurstofsar på öronen, coolt, men påverkade de hans perception eller uppfatning av ljud? Percing? Vax? Keps? Huvudform? Glasögon? Skägg o mustasch? Hur lät det för Hitler eller Stalin, eller Marx? Utstående öron? SKRATTA LAGOM ni, prova att flärpa ut öronen ska ni se...eller höra!
Är det du eller jag som låter nu?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 07:20

Menar du möjligen att vi p.g.a. olika hörsel skulle föredra oilka ljud/musik? Tycke och smak? Kanske t.o.m. så att man föredrar en sämre återgivning än originalet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-11 07:32

Det är i hjärnan vi låter olika; ytterörats konfiguration torde ha minimal påverkan på vår musiksmak.

Tror jag. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-11 08:32

Ja, absolut! När man märker vilken stor påverkan diffraktion har (särskilt i diskanten) och vi lägger oss vinn om att det inte får finnas utstående föremål på baffeln (tex skruvar för att fästa elementen) så känns det sannolikt att huvudets design påverkar. Små förändringar i tonkurvan påverkar hjärnans upplevelse. Det handlar säkert om inlärning och minne också. Om man är van vid att lyssna till "dåligt" ljud så lär sig hjärnan att kompensera för bristerna. Favoritlåtarna är fortfarande favoritlåtar även om det inte låter bra!

/Jocke

PS. Det här är ju lite spännande. Om man lyckas fastställa den "optimala" designen av huvudet kommer man ju att kunna känna igen audiofiler (?) på utseendet! Visst är det trevligt med samhörighet!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 08:49

Det är ju samma öron för lyssnande till hifi och live. Har mina öron en viss tonkurva har de det i båda situationerna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Låter vi olika?

Inläggav Rydberg » 2006-05-11 09:13

adagio skrev:Låter vi olika? Eller snarare hör vi olika, att vi har olika preferenser torde vara rätt givet men hör vi defakto dessutom olika?
Alla har olika form på ytterörat, påverkar detta hur vi hör. Tycker själv att ljudet påverkats lite grann eftersom jag nu har lite längre hår, jag har alltid tidigare varit mycket korthårig. Om man har hår ner över örat, vad händer då? Hår i örat? Hade ett befäl som hade lodjurstofsar på öronen, coolt, men påverkade de hans perception eller uppfatning av ljud? Percing? Vax? Keps? Huvudform? Glasögon? Skägg o mustasch? Hur lät det för Hitler eller Stalin, eller Marx? Utstående öron? SKRATTA LAGOM ni, prova att flärpa ut öronen ska ni se...eller höra!
Är det du eller jag som låter nu?

Det klart att vi hör olika och saker i vår närmiljö ändrar ju ju ljudet, exempel glasögon. Men det är ju inget argument för att vi skulle gilla anläggningar som återger på olika sätt eftersom skillnaderna finns på verkliga ljud också. Ex personerna A och B hör olika och därmed kanske de uppfattar samma verkliga händelse olika, vi kan säga att det får upplevelsen x resp. y. Sitter de och lyssnar i en anläggning som återge bra så är det bra om deras uppleverser liknar x resp y så mycket som möjligt. Den differentiella skillnaden för varje lyssnare bör vara liten men skillnaden dem imellan bör vara lika stor som den är i verkligheten.

Argument att vi höra olika och därmed bör ha olika anläggningar kommer upp titt som tätt. Jag tror inte dessa personer tänkt till att dessa skillnader finns när man lyssnar live också och att det bör vara skillnaden i upplevelse för individen mellan live och återgivet som ska minimeras, inte att alla ska få samma upplevselse.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-11 09:30

RogerGustavsson skrev:Det är ju samma öron för lyssnande till hifi och live. Har mina öron en viss tonkurva har de det i båda situationerna.

Men visst märker man skillnad på hifi och live?

/J

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-11 09:57

Jocke skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är ju samma öron för lyssnande till hifi och live. Har mina öron en viss tonkurva har de det i båda situationerna.

/J

Ja, men det beror på andra orsaker såsom kombinationer av:

1) Stereosystemets ickeperfekta egenskaper

2) En stereoanläggning som inte är tillräckligt bra.

Din fråga har alltså inte egentligen med Rogers påstående att göra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-11 10:53

Med tanke på att det säkert råder en viss skillnad mellan direktljud vid liveframträdande och spelning hemma, så förefaller det mig inte orimligt att skillnader i huvud/öronform skulle kunna medföra att skillnaderna mellan de två kan vara olika stora för olika personer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-11 11:58

Jo, klart att det är skillnad på de olika uppspelningsformerna. Den skillnad man upplever från olika platser vid ett konsertframträdande kan vara avgörande för totalupplevelsen, då är inte bara öronen inblandade. Att skillnaderna kan upplevas olika tycker jag verkar helt normalt, så är det ju i livets allra flesta situationer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 16:32

Nattlorden skrev:Med tanke på att det säkert råder en viss skillnad mellan direktljud vid liveframträdande och spelning hemma, så förefaller det mig inte orimligt att skillnader i huvud/öronform skulle kunna medföra att skillnaderna mellan de två kan vara olika stora för olika personer.

Du är en klok man du, Nattis. Under tiden jag ögnade igenom tråden hade samma resonemang format sig i min skalle, men så hade du redan gjort det inlägget....

Fast det är ju inte bara direktljud man lyssnar på live, i en konsertsal eller en kyrka är det mycket reflekterat ljud inblandat. Men precis som du anser jag att det kan vara stor skillnad på hur olika människor upplever just skillnaden mellan live eller återgivning i olika miljöer. Säkert betyder dessutom olika preferenser en hel del. Eftersom återgivet ljud alltid innebär en kompromiss i någon form, accepterar vi också olika tillkortakommanden. Vissa vill absolut ha 1:1 ljudvolym men struntar i om basen viker av lite, andra vill ha snörrät återgivning men struntar i om takten försvunnit på vägen osv.

/ B

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-05-11 17:20

Johan_Lindroos skrev:
Jocke skrev:

/J

Ja, men det beror på andra orsaker såsom kombinationer av:

Din fråga har alltså inte egentligen med Rogers påstående att göra.

Johan, jag måste säga att det ofta inte låter så vidare bra live jämfört med den tillrättalagda inspelningen. Hur det låter beror helt och hållet på vilken "ljudkille" de har valt för kvällen och vilka preferenser han har för hur det ska låta. Det är knappast samma kille som sitter i studion och producerar skivmaterialet, så jag förstår inte hur man skulle kunna få samma ljudupplevelse hemma. Du skriver att det beror på "en stereoanläggning som inte är tillräckligt bra"???

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 21:26

Callisto skrev:Johan, jag måste säga att det ofta inte låter så vidare bra live jämfört med den tillrättalagda inspelningen. Hur det låter beror helt och hållet på vilken "ljudkille" de har valt för kvällen och vilka preferenser han har för hur det ska låta. Det är knappast samma kille som sitter i studion och producerar skivmaterialet, så jag förstår inte hur man skulle kunna få samma ljudupplevelse hemma. Du skriver att det beror på "en stereoanläggning som inte är tillräckligt bra"???

Men nu handlade väl inte denna tråd om vad ljudmixare har för ideal utan om vår hörsel (dvs skillnader i vår hörsel) skapar olika preferenser när det gäller val av ljudutrustning. Det är en helt annan sak!

/ B

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-05-11 22:12

Bill50x skrev:
Callisto skrev:Johan, jag måste säga att det ofta inte låter så vidare bra live jämfört med den tillrättalagda inspelningen. Hur det låter beror helt och hållet på vilken "ljudkille" de har valt för kvällen och vilka preferenser han har för hur det ska låta. Det är knappast samma kille som sitter i studion och producerar skivmaterialet, så jag förstår inte hur man skulle kunna få samma ljudupplevelse hemma. Du skriver att det beror på "en stereoanläggning som inte är tillräckligt bra"???

Men nu handlade väl inte denna tråd om vad ljudmixare har för ideal utan om vår hörsel (dvs skillnader i vår hörsel) skapar olika preferenser när det gäller val av ljudutrustning. Det är en helt annan sak!

/ B

Kommentar till Johans inlägg :roll:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-05-11 22:19

Johan_Lindroos skrev:

Är även intresserad av skillnaden mellan 1 och 2.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-12 02:07

Om frågan är "hör vi olika", så tänker jag mer på det psykologiska planet (upplevelsen) snarare än det fysikaliska (hörseln i sig). Man kan ju vara van vid dålig ljudåtergivning och fylla i brister mentalt, medan en annan person kan (pga lyssningserfarenhet, vana osv) direkt upplever tydliga problem med ljudåtergivningen.

Min poäng är att denna mentala skillnad nog är mer väsentlig än skillnaden mellan två personers hörselsystem (förutsatt att båda är oskadade).

Och skillnaden mellan två olika anläggningar (även om de är i samma kvalitetsnivå) är nog också viktigare än eventuella personliga avvikelser. Dessutom är ju den skillnaden konstant, den gäller för alla lyssnare.

För att inte tala om att hörslen är olika hos alla pga ålder, skador osv. vilket i sin tur troligen har större inverkan än olika öronform osv. Så även om den finns så blir skillnaden knappast märkbar, skulle jag tro.

P.S. @Callisto: En ljudanläggning kan ju aldrig _helt_ motsvara livemusik, oavsett hur _bra_ den än är (punkt 1 & 2?).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-05-12 09:11

phloam skrev:P.S. @Callisto: En ljudanläggning kan ju aldrig _helt_ motsvara livemusik, oavsett hur _bra_ den än är (punkt 1 & 2?).

Det är det jag påpekar i mitt inlägg också 8O .

Återgå till Generellt om hifi