adagio skrev:Låter vi olika? Eller snarare hör vi olika, att vi har olika preferenser torde vara rätt givet men hör vi defakto dessutom olika?
Alla har olika form på ytterörat, påverkar detta hur vi hör. Tycker själv att ljudet påverkats lite grann eftersom jag nu har lite längre hår, jag har alltid tidigare varit mycket korthårig. Om man har hår ner över örat, vad händer då? Hår i örat? Hade ett befäl som hade lodjurstofsar på öronen, coolt, men påverkade de hans perception eller uppfatning av ljud? Percing? Vax? Keps? Huvudform? Glasögon? Skägg o mustasch? Hur lät det för Hitler eller Stalin, eller Marx? Utstående öron? SKRATTA LAGOM ni, prova att flärpa ut öronen ska ni se...eller höra!
Är det du eller jag som låter nu?
Det klart att vi hör olika och saker i vår närmiljö ändrar ju ju ljudet, exempel glasögon. Men det är ju inget argument för att vi skulle gilla anläggningar som återger på olika sätt eftersom skillnaderna finns på verkliga ljud också. Ex personerna A och B hör olika och därmed kanske de uppfattar samma verkliga händelse olika, vi kan säga att det får upplevelsen x resp. y. Sitter de och lyssnar i en anläggning som återge bra så är det bra om deras uppleverser liknar x resp y så mycket som möjligt. Den differentiella skillnaden för varje lyssnare bör vara liten men skillnaden dem imellan bör vara lika stor som den är i verkligheten.
Argument att vi höra olika och därmed bör ha olika anläggningar kommer upp titt som tätt. Jag tror inte dessa personer tänkt till att dessa skillnader finns när man lyssnar live också och att det bör vara skillnaden i upplevelse för individen mellan live och återgivet som ska minimeras, inte att alla ska få samma upplevselse.
Class only looks like arrogance from below.