Fas mellan fullregisterhögtalare och sub.. Går ju inte..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Fas mellan fullregisterhögtalare och sub.. Går ju inte..

Inläggav JanneX » 2026-01-06 19:55

Ställde fram ett par rejäla och baskapabla högtalare vid tv:n idag. Vill se lite ny efterlängtad film med lite kött i de lägre regionerna. Audio pro blue Diamond v3 är bestyckade med en aktivt driven 10” subwoofer per högtalare delad vid 75Hz/24dB Linkvitz som möter upp två stycken 5,25” bas/mid som delas passivt nedåt vid 100Hz/6dB. En förvånansvärt välljudande högtalare för musik men med brister när det kommer till film. Det är inte mängden bas som är problemet, inte heller djupet (specade till 20Hz och de trycksätter rummet där. 25Hz och tavlorna skallrar på väggarna i ett rum som är nästan dubbelt så stort som ett normalt vardagsrum) men integrationen mot middarna.. Det finns en sweetspot i nivån mellan basar och middar och ska det funka ordentligt låter de som vilka hyfsat kvalitativa golvhögtalare som helst utan att man märker någon fördel av den aktiva driften av basen. Visst går det att höja nivån och få skal i rumpan men då låter det klassisk sub/sat med en tydlighet i övergången jag inte vill ha.
Då två stycken Klipsch SPL-120 finns i arsenalen tänkte jag alltså låta dem hjälpa till vid film men det verkar inte gå att få ihop det vettigt. Den förbannade fasen..
Högtalarna är ställda som large i receivern (Yamaha), extra bass aktiverad (bas skickas till både frontar och subwoofers) och testtoner spelas men det är något märkligt som händer. Jag delar Klipsch vid de sedvanliga 80Hz (har testat en uppsjö av delningar) men jag måste välja mellan en skönt integrerad midbas med definition och kraft (musik) eller en fet, dallrande lågbas (film) och jag verkar inte kunna ha kakan och äta den.
Högtalarna har basen spelandes på sidan riktade utåt. Port på baksidan. Subbarna har element spelandes framåt, slitsport framåt. Testtoner ger att nivån vid 100 med 5Hz-intervaller ner till 60Hz låter bäst och starkast med subborna ställda på att spela i fas med högtalarna. 60Hz verkar vara brytpunkten, där låter det ungefär likadant oavsett. Under 60Hz övergår fördelen till motfas, och från 45Hz och neråt är skillnaden markant.
Musik utan lågbasinnehåll låter alltså trevligare, mer melodiös och mindre anemisk, i fas. Film låter överlägset bäst i motfas.
Finns något sätt där jag kan få basen att lira optimalt hela vägen mellan säg 100Hz och källaren? Jag har begränsade möjligheter att labba med fasen (0/180 är vad som står till buds) så tänker placering av subborna eller kanske möblering.
Sitter på 38% av rumslängden, något förskjuten åt höger från mitten.
Tidigare spelade jag med stativhögtalare placerade på isopods på subborna och med frontarna ställda som small och det har fungerat problemfritt men ett par blue Diamond sätter man ju inte som small..så hur funkar det egentligen med att låta fullregisterhögtalare spela parallellt med subwoofers? Finns tumregler?
Bilagor
IMG_2811.jpeg
IMG_2811.jpeg (1.94 MiB) Visad 519 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Fas mellan fullregisterhögtalare och sub.. Går ju inte..

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-01-06 22:29

Det är därför det finns aktivt delningfilter i hembioförstärkare. Använd det. Så som du nu kopplat bli kaka på kaka så att säga. Eller kaka minus kaka som du upptäckte…
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

JanneX

Inläggav JanneX » 2026-01-06 23:52

Johan_Lindroos skrev:Det är därför det finns aktivt delningfilter i hembioförstärkare. Använd det. Så som du nu kopplat bli kaka på kaka så att säga. Eller kaka minus kaka som du upptäckte…

Jo, filtret i receivern delar Klipsch vid i nuläget 60Hz (mest lyckade kompromissen) men inte nye audio pro neråt då de står som large.
Det jag undrar en del över är dels hur vad som är rätt fas så drastiskt kan förändras beroende på frekvensen ( 0 är alltså bättre till 60Hz, 180 under) och dels om det finns ett rätt sätt att kombinera subbar med högtalare som spelar fullregister. Vet att t.ex REL rekommenderar att man spelar frontar fullrange och sedan smyger upp subben för att möta. Kanske knepigt här där redan frontarna spelar 20Hz..
Jag har använt klipsch-basarna med diverse stativhögtalare ställda som small i receivern och då har jag inte haft bekymmer med fasen. Med blue Diamond som spelar parallellt blir det inte riktigt 100..
Jag skulle utan vidare klara mig med bara blue Diamond även till film men då måste jag höja basregistret såpass att det inte fullt ut lirar med bas/middarna. Ställer jag basen så att integrationen blir snygg så får jag för lite ”biomangel”..
Till musik räcker det och blir över men de där jäkla explosionerna man vill ska ruska om lite..
Hur funkar det där med lfe-kanal? Frontar som large, sub delad 60 och extra bass off? Ta subbarna bara lfe-kanalen då? Det kanske vore den gyllene medelvägen mellan musiknjutning och biomangel..

JanneX

Inläggav JanneX » 2026-01-06 23:53

JanneX skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det är därför det finns aktivt delningfilter i hembioförstärkare. Använd det. Så som du nu kopplat bli kaka på kaka så att säga. Eller kaka minus kaka som du upptäckte…

Jo, filtret i receivern delar Klipsch vid i nuläget 60Hz (mest lyckade kompromissen) men inte audio pro neråt då de står som large.
Det jag undrar en del över är dels hur vad som är rätt fas så drastiskt kan förändras beroende på frekvensen ( 0 är alltså bättre till 60Hz, 180 under) och dels om det finns ett rätt sätt att kombinera subbar med högtalare som spelar fullregister. Vet att t.ex REL rekommenderar att man spelar frontar fullrange och sedan smyger upp subben för att möta. Kanske knepigt här där redan frontarna spelar 20Hz..
Jag har använt klipsch-basarna med diverse stativhögtalare ställda som small i receivern och då har jag inte haft bekymmer med fasen. Med blue Diamond som spelar parallellt blir det inte riktigt 100..
Jag skulle utan vidare klara mig med bara blue Diamond även till film men då måste jag höja basregistret såpass att det inte fullt ut lirar med bas/middarna. Ställer jag basen så att integrationen blir snygg så får jag för lite ”biomangel”..
Till musik räcker det och blir över men de där jäkla explosionerna man vill ska ruska om lite..
Hur funkar det där med lfe-kanal? Frontar som large, sub delad 60 och extra bass off? Ta subbarna bara lfe-kanalen då? Det kanske vore den gyllene medelvägen mellan musiknjutning och biomangel..

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-07 00:49

Du har inte LP filter både i subbarna och i receivern?

Att mäta avstämningsfrekvensen på sub och på Audio Pro kan vara intressant.

Har du möjlighet att mäta med tex REW?

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2026-01-07 10:29

Jag kör med fullregisterhögtalare och sub. Yamaha receiver och Large-inställning på frontarna, LFE aktiverad. Sub inkopplad via sub ut. Nu har jag två sub, den stående ena snett på vänster sida fram av rum och möbleringsskäl och "fasvänd", den andra vid högra sidan av soffan med "rätt fas".
Jag tycker det fungerar helt ok. Men det är i mitt rum det. Olika rum har ju olika förutsättningar m a p portaler, dörröppningar, längd/bredd-förhållande mm som jag inte är man att reda ut.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-07 11:44

Det bör vara möjligt att utnyttja fördröjningsinställningarna i receivern för att åtminstone hyggligt korrigera de fasproblem som uppstår mellan överlappande frontar och basmoduler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2026-01-07 20:18

Hur blir det om du ställer frontarna som Small?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JanneX

Inläggav JanneX » 2026-01-07 21:12

Neuhausen skrev:Du har inte LP filter både i subbarna och i receivern?

Att mäta avstämningsfrekvensen på sub och på Audio Pro kan vara intressant.

Har du möjlighet att mäta med tex REW?

Filter finns avigt och rätt.. Audio PRO delar vid 75Hz uppåt, nu kör jag en vettig kompromiss och delar subbarna i receivern vid 60Hz. Sedan finns ytterligare filter i substeget men det är satt på högsta möjliga (160Hz). 60Hz 180grader verkar funka hyfsat, lågbasdaller deluxe och stjäl inget direkt ifrån registren ovanför men fortfarande inte midbastrycket jag får med delning vid 80 eller högre och har subbarna i 0 grader. Det rånar dock all lågbas.. Synd man inte kan få till bägge delar.
Har dator kopplad till anläggningen men enda micken förutom den jag har i min iPhone är en audyssey-mikrofon som blev kvar sedan en Denon x2600 dog..och jag antar att den inte funkar med REW..

JanneX

Inläggav JanneX » 2026-01-07 21:20

paa skrev:Hur blir det om du ställer frontarna som Small?

Det funkar fint. Ungefär lika fint som tidigare när jag haft stativare till subborna. Kruxet är att jag då har två stycken aktiva 10” subwoofers som inte används.. I det scenariot struntar jag hellre i Klipsch-subborna och använder audio pro ensamma. De har en line in för lfe-kanalen med separat volymkontroll och kanske kan lite laboration där både ge schysst integration och biomangel men hur baskapabla de än är så tror jag inte att de kan konkurrera med trycket i två SPL-120 så förhoppningen är att de ska kunna skaka hand med varandra och komma överens. Jag vet bara inte hur ännu..

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-07 23:00

Har Klipsch subbarna möjlighet att köra högnivå in eller kan du köra lågnivå ut från receivern samtidigt som du driver Audio pro högtalarna?

Det jag tänker på är att koppla in så att både Klipsch och Audio Pro går på samma utgångar för att se om felet finns då också eller om det är din receiver som knarkar när du kopplar subbarna via den.

JanneX

Inläggav JanneX » 2026-01-07 23:09

I-or skrev:Det bör vara möjligt att utnyttja fördröjningsinställningarna i receivern för att åtminstone hyggligt korrigera de fasproblem som uppstår mellan överlappande frontar och basmoduler.

Jag har mätt de exakta måtten och ställt in dem då jag dessvärre inte har någon ypao-mic.. Vet dock att tidigare när jag hade en bas i främre högre hörnet så var avståndet till den nånstans runt 3,5m..men en receiver med audyssey multiEQ XT satte den mätning efter mätning på 5.3m och det var även bäst rent ljudmässigt så att bas i ett rum är speciellt när det kommer till avstånd begriper jag (även om jag inte begriper varför). Nu står dock basarna placerade helt annorlunda så har ingen referens..
Är ju subwoofers även i fronthögtalarna och de låter fint spelandes på egen hand..och där basarna per automatik blir inställda på samma avstånd som front.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-08 00:20

Glöm de automagiska inställningarna, vilka sällan är vettiga.

Det handlar inte om de fysiska avstånden utan du vill använda fördröjningarna som faskontroll. Den relativa fördröjning mellan frontar och basmoduler som ger jämnast frekvensgång är den rätta, så du får prova dig fram och eventuellt även vända polariteten för basmodulerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi