Ställde fram ett par rejäla och baskapabla högtalare vid tv:n idag. Vill se lite ny efterlängtad film med lite kött i de lägre regionerna. Audio pro blue Diamond v3 är bestyckade med en aktivt driven 10” subwoofer per högtalare delad vid 75Hz/24dB Linkvitz som möter upp två stycken 5,25” bas/mid som delas passivt nedåt vid 100Hz/6dB. En förvånansvärt välljudande högtalare för musik men med brister när det kommer till film. Det är inte mängden bas som är problemet, inte heller djupet (specade till 20Hz och de trycksätter rummet där. 25Hz och tavlorna skallrar på väggarna i ett rum som är nästan dubbelt så stort som ett normalt vardagsrum) men integrationen mot middarna.. Det finns en sweetspot i nivån mellan basar och middar och ska det funka ordentligt låter de som vilka hyfsat kvalitativa golvhögtalare som helst utan att man märker någon fördel av den aktiva driften av basen. Visst går det att höja nivån och få skal i rumpan men då låter det klassisk sub/sat med en tydlighet i övergången jag inte vill ha.
Då två stycken Klipsch SPL-120 finns i arsenalen tänkte jag alltså låta dem hjälpa till vid film men det verkar inte gå att få ihop det vettigt. Den förbannade fasen..
Högtalarna är ställda som large i receivern (Yamaha), extra bass aktiverad (bas skickas till både frontar och subwoofers) och testtoner spelas men det är något märkligt som händer. Jag delar Klipsch vid de sedvanliga 80Hz (har testat en uppsjö av delningar) men jag måste välja mellan en skönt integrerad midbas med definition och kraft (musik) eller en fet, dallrande lågbas (film) och jag verkar inte kunna ha kakan och äta den.
Högtalarna har basen spelandes på sidan riktade utåt. Port på baksidan. Subbarna har element spelandes framåt, slitsport framåt. Testtoner ger att nivån vid 100 med 5Hz-intervaller ner till 60Hz låter bäst och starkast med subborna ställda på att spela i fas med högtalarna. 60Hz verkar vara brytpunkten, där låter det ungefär likadant oavsett. Under 60Hz övergår fördelen till motfas, och från 45Hz och neråt är skillnaden markant.
Musik utan lågbasinnehåll låter alltså trevligare, mer melodiös och mindre anemisk, i fas. Film låter överlägset bäst i motfas.
Finns något sätt där jag kan få basen att lira optimalt hela vägen mellan säg 100Hz och källaren? Jag har begränsade möjligheter att labba med fasen (0/180 är vad som står till buds) så tänker placering av subborna eller kanske möblering.
Sitter på 38% av rumslängden, något förskjuten åt höger från mitten.
Tidigare spelade jag med stativhögtalare placerade på isopods på subborna och med frontarna ställda som small och det har fungerat problemfritt men ett par blue Diamond sätter man ju inte som small..så hur funkar det egentligen med att låta fullregisterhögtalare spela parallellt med subwoofers? Finns tumregler?