Minidsp Tide 16

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Minidsp Tide 16

Inläggav genstruktur » 2026-01-18 11:17

Har ni sett? Såg ju rätt fräsig ut!

https://www.minidsp.com/products/ht-series/tide16
miniDSP Tide16, Immersive AV-DSP Processors powered by Quad Core ARM processor, 16ch balanced analog outputs, 3x1 HDMI , USB audio, Bluetooth, Including license for Dirac Live + DLBC + ART suite

The Tide16 is miniDSP’s first immersive-audio platform offering Dolby Atmos, DTS:X and the full Dirac Research room correction suite. A powerful Quad-Core ARM processor delivers pristine audio processing with low power consumption and minimal heat. With this future-proof architecture and superb audiophile specifications, the miniDSP Tide16 delivers an unprecedented level of performance and flexibility for home theater, professional studios and audiophile use.

The Tide16 can decode up to 16 channels from HDMI depending on speaker layout and Atmos/DTS:X content. It provides three HDMI inputs plus eARC (enhanced Audio Return Channel) for sources routed through an eARC-capable TV. At its core for speaker processing, miniDSP is once again partnering with Dirac Research by including Dirac Live (RC), Bass Control (BC) and Active Room Treatment (ART) licenses at no extra cost. A flexible matrix mixer, advanced bass management and miniDSP’s full processing suite operate on all sixteen outputs, simplifying setups with multiple subwoofers, active speakers or multi-speaker studio configurations.

Stereo functionality remains robust: numerous stereo inputs are available, including USB, Bluetooth (LDAC and APTX HD), analog on RCA and XLR, and four S/PDIF digital inputs (coax and optical). Audiophile-grade analog circuitry and converters preserve stereo fidelity while the Tide16 simultaneously handles advanced home-theater processing, making it ideal for combined stereo and home-theater systems.

Release Details(15/01/2026): Tide16 will soon become available for purchase on this product page for 3500USD in the coming 4weeks. Stay tuned for updates to the user manual and additional app notes/details. Thanks for your patience!

Hardware Features
Processor: Quad Core ARM processor / 1.8GHz
HDMI 2.0 + EARC/ARC interface (3x1)
Included License: Dirac Live® 3.x full range, Dirac Live Bass Control (DLBC) and Active Room Treatment (ART)
Audiophile performance with very low noise floor and distortion (SNR @127dB(A), THD+N @ -118dB (0.0001%)
Inputs: Stereo digital (SPDIF x 2 / Optical x 2), Analog input (XLR/RCA),USB Audio streaming
Outputs: 16 fully balanced audio (XLR)
1080p Color OLED front panel controller with IR control
Control and configuration by web user interface and miniDSP Device Console (DC)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Hjalmar_Branting

Re: Minidsp Tide 16

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-18 12:25

Den poppade upp som nyhet i mailen.
Hade jag behövt mer än kanaler så hade den varit intressant, helt klart.
3500usd inkl Dirac och U-mik2 har jag för mig prislappen är.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-18 19:04

Ja, den skulle kanske vara lite skön att äga. Verkligen allt-i-ett.
Nu är det högst oklart om jag behöver mer funktionalitet än aktivt delade basmoduler, så jag är inte redo att kasta så mycket pengar på den.

Om man vill ha en apparat för att experimentera med delningsfrekvenser i flerkanaliga högtalare tycker jag att Acoustas AC-650 verkar vara det smidigaste verktyget just nu.
Dock har den inte jätteimponerande effektförstärkare i sig och kvaliteten på linjenivå i den är lite okänd.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2026-01-20 17:20

Måste väl vara den första produkten från Minidsp som avkodar ljudformat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-01-20 21:43

3500USD för en apparat som ska fungera som försteg men inte ger mer än 4V utspänning!? Nej tack. Nu har säkert väldigt många slutsteg en förstärkningsfaktor om 29 dB (28 ggr) men det finns väl en del undantag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-21 02:25

Finns något annat över huvud taget som gör det den här kan?

steven33

Inläggav steven33 » 2026-01-21 20:57

jonasp skrev:3500USD för en apparat som ska fungera som försteg men inte ger mer än 4V utspänning!? Nej tack. Nu har säkert väldigt många slutsteg en förstärkningsfaktor om 29 dB (28 ggr) men det finns väl en del undantag.

Jag har alltid trott att en utspänning mellan 2 och 4 volt RMS är okej. Men du menar att det inte räcker.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-01-22 08:28

steven33 skrev:
jonasp skrev:3500USD för en apparat som ska fungera som försteg men inte ger mer än 4V utspänning!? Nej tack. Nu har säkert väldigt många slutsteg en förstärkningsfaktor om 29 dB (28 ggr) men det finns väl en del undantag.

Jag har alltid trott att en utspänning mellan 2 och 4 volt RMS är okej. Men du menar att det inte räcker.

Det fungerar förmodligen utan problem i de flesta fall, men jag tycker det är lite i snålaste laget. I prisklassen anser jag nog att maximal utspänning bör vara högre.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

steven33

Inläggav steven33 » 2026-01-22 11:26

Jag har ju förstått att du vet vad du pratar om, därför blev jag lite nyfiken. Alltid kul och få lära sig något nytt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-22 12:50

Ett inte ovanligt problem vid ekvalisering är att utspänningen blir otillräcklig eftersom den totala utnivån alltid sjunker på den digitala sidan (förutsatt att man undviker klippning). Speciellt när detta kombineras med felaktigt utstyrda fonogram som kan ligga åtskilliga dB under 0 dBFS så kan pådraget bli ganska långt ifrån det önskade.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-01-22 13:12

Tycker att det ser ut att vara en intressant apparat :| Men är det inte märkligt att ett hemmabioförsteg lanserat 2026 saknar HDMI 2.1 :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

steven33

Inläggav steven33 » 2026-01-22 13:40

I-or skrev:Ett inte ovanligt problem vid ekvalisering är att utspänningen blir otillräcklig eftersom den totala utnivån alltid sjunker på den digitala sidan (förutsatt att man undviker klippning). Speciellt när detta kombineras med felaktigt utstyrda fonogram som kan ligga åtskilliga dB under 0 dBFS så kan pådraget bli ganska långt ifrån det önskade.

Okej, då är jag med. Tack.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-22 15:57

De MiniDSP produkterna jag haft har bara gett 2V ut på RCA och 4V på balanserat, lite lågt men det funkar.
De har även fått mkt synpunkter på detta på olika forum osv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-22 17:40

Jag har slutsteg som ger full effekt vid 1 V på ingången, då räcker det med 2 V från föregående steg. Kan tänka mig at det blir annat om slutstegen behöver mera nivå in. Egentligen är det väl enkelt att öka förstärkningen om det sitter buffertsteg efter DAC:arna? De tidiga miniDSP saknade buffertsteg och hade endast 0.9 V ut.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2026-01-23 00:03

dewpo skrev:Tycker att det ser ut att vara en intressant apparat :| Men är det inte märkligt att ett hemmabioförsteg lanserat 2026 saknar HDMI 2.1 :?

Anton på Minhembio (som har namnet Antonic på Faktiskt) postade en förklaring från MiniDSP angående detta i en tråd på Minhembio: https://www.minhembio.com/forum/index.p ... &p=4680326

Svar från MiniDsp

The first major challenge was chipset availability. Accessing true HDMI 2.1 switching chipsets is far from straightforward—the supply chain hurdles are real. If we had waited for them, Tide16 wouldn’t exist today. Choosing a mature HDMI 2.0b platform (which still supports select HDMI 2.1 features) allowed us to build something stable and ship it. Rome wasn’t built in a day.

The second challenge was certification and licensing. HDMI 2.1 is significantly more complex to validate, test, and certify. Rather than delay the entire product, we prioritized delivering a reliable, feature‑rich solution at a price point where nothing comparable exists.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Återgå till Generellt om hifi