Aktiva NHT med digital delning!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Aktiva NHT med digital delning!

Inläggav jonasp » 2004-01-14 10:32

Hej hopp,

NHT har tillsammans med DEQX tagit fram aktiva högtalare med digital korrigering och mycket brant delning.

http://www.audioholics.com/ces/ces2004/CES2004Day4.html

Bild

Isidor, detta borde tilltala dig - elementen sitter mycket nära varandra och digital kompensering används! :wink:

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-14 13:06

Vad jag förstod så använder de bara korrigering för högtalarens egenskaper vid högre frekvenser och rumskorrigering till subben. Det låter ju som en vettig strategi om man nu vill använda sådana metoder! :)

Rätt snygga är de! Lite skön ny-retro.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-14 13:14

Dom kanske filtrerar bort Seas-elementets kassa högfrekvensegenskaper :?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-14 13:22

Intressant!
Undrar hur spridningen ser ut? För den är ju lite svårt att kompensera digitalt... :)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 14:00

J.P.,

Jag har väntat i femton år på att den här typen av lösningar skall bli vanliga och väntar fortfarande.

Naqref har helt rätt i att man endast bör rumskorrigera fullt ut för lite lägre frekvenser och nöja sig med att kompensera direktljudet, helst inkluderande tidiga reflexer, för högre frekvenser. Annars får man virtuell ekofrihet som jag efter att många gånger ha lyssnat på stereosystem i verkligt ekofria rum lugnt kan påstå att man inte vill ha. Man måste även sitta absolut stilla i den inmätta positionen. Därför är endast "kort" korrektion för högre frekvenser det praktiskt optimala.

Man kan för övrigt faktiskt kompensera för spridningsrelaterade effekter också (i två punkter för ett stereopar, alltså i öronpositionerna). Det "enda" man behöver göra är att återskapa det önskade ljudfältet vid hörselgångarnas mynningar. Nu utförs detta sällan (läs aldrig i praktiken) av olika skäl, men det finns egentligen inte några avgörande hinder till varför det inte skulle gå att göra ens i hemmiljö om man bara accepterar att sitta absolut stilla. :D

Sedan är det ju givetvis svårt att korrigera för olinjäriteter (dock inte omöjligt upp till en viss ljudtrycksnivå) så helt perfekt blir det ju inte riktigt trots den digitala magin.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-14 14:10

Isidor skrev:Man kan för övrigt faktiskt kompensera för spridningsrelaterade effekter också (i två punkter för ett stereopar, alltså i öronpositionerna). Det "enda" man behöver göra är att återskapa det önskade ljudfältet vid hörselgångarnas mynningar. Nu utförs detta sällan (läs aldrig i praktiken) av olika skäl, men det finns egentligen inte några avgörande hinder till varför det inte skulle gå att göra ens i hemmiljö om man bara accepterar att sitta absolut stilla. :D

Man kanske skulle sätta en sändare på huvet när man lyssnar så digitalboxen vet vart man finns så kan den kompensera överallt! (jobbigt dock om man är fler lyssnare...) :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-14 14:15

Isidor skrev:Sedan är det ju givetvis svårt att korrigera för olinjäriteter (dock inte omöjligt upp till en viss ljudtrycksnivå)

Det kräver väl en rätt omfattande analys av elementens beteende men som du säger borde det ju inte vara omöjligt. Det blir väl en rätt stor utvecklingskostnad men sen när det är gjort är ju tekniken billig så det borde ju gå om man gör stora serier.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 14:26

Man kanske skulle sätta en sändare på huvet när man lyssnar så digitalboxen vet vart man finns så kan den kompensera överallt! (jobbigt dock om man är fler lyssnare...)

Detta med någon form av kontinuerlig positionsangivelse för öronen har faktiskt varit på gång i VR-sammanhang. Sedan går det t.o.m. bra att kompensera för godtyckligt antal lyssnare om antalet källor bara är lika många som antalet öron!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-14 14:35

Isidor.
Även jag är mycket intresserad av den här typen av lösningar!

Speciellt med tanke på att när jag lärde mig teorin bakom digital filtrering var tekniken allt för dyr. Nu är det ett helt annat lägre.

Niklas:
Det digitala filtret är oerhört brant, men visst är det så att resonanserna i metallmembranet kan exciteras av olinjäriteter i motorsystemet. I dessa fall hjälper det inte att kompensera signalen in i systemet.

Naqref:
Tycker INTE om designen... :?

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-14 14:37

Isidor skrev:Sedan går det t.o.m. bra att kompensera för godtyckligt antal lyssnare om antalet källor bara är lika många som antalet öron!

Jo, fast hur beräkningskrävande blir det om man skall kompensera högt upp i frekvens? känns som om det borde skena iväg, fast jag har inte räknat nåt på det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-14 14:39

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 15:20

Låter perfekt för mig... gillar både NHT & digitalkorrigering!

Kanske priset blir bra nog att ersätta mina NHT SuperZeroes i hemmabion? :P
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

matson

Inläggav matson » 2004-01-14 21:49

Det var dom klart snyggaste högtalarna jag sett på evigheter!

Undrar lite vad NN menar med "dåliga högfrekvensegenskaper"?

Vad dessa har emot sig, om det är någon standard-Excel som används, är enligt mig känsligheten.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-14 22:55

Naqref har helt rätt i att man endast bör rumskorrigera fullt ut för lite lägre frekvenser och nöja sig med att kompensera direktljudet, helst inkluderande tidiga reflexer, för högre frekvenser. Annars får man virtuell ekofrihet som jag efter att många gånger ha lyssnat på stereosystem i verkligt ekofria rum lugnt kan påstå att man inte vill ha. Man måste även sitta absolut stilla i den inmätta positionen. Därför är endast "kort" korrektion för högre frekvenser det praktiskt optimala.

Isidor

Vet ej om jag håller med dig. Eko och frekvenslinjäritet är väl två helt olika saker? Eller har jag fel? När jag hör min röst som eko så innehåller den hela min röst och inte bara vissa frekvenser.

Jag använder en rumskorrigerare i hela audiobandet med fantastiska resultat. Upp till 150Hz gör den en hel del korrigeringar men därefter ganska mycket mindre för att vid ca 16kHz börja lyfta diskanten några dB upp till 20kHz. Jag har låtit den automatinställa sig själv för en lyssningsposition och har därefter manuellt justerat förstärkningarna och attenuationerna för att få en mindre tydlig "sweetspot". Enheten är en Behringer DSP8024 med digital ingång.[/code]
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-14 23:14

jonasp skrev:Naqref:
Tycker INTE om designen... :?

Näe det kan jag förstå.... så klen med bara två små ynkliga element! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-15 00:00

Pabo,

Din Behringer fungerar inte riktigt på samma sätt. Den arbetar huvudsakligen i frekvensdomänen, egentligen som en digitalt realiserad analog eq, så saker och ting blir lite annorlunda här.

Med full digital korrektion som i sin mest direkta implementering arbetar direkt i tidsdomänen (via faltning av musiksignalen med inversen av det uppmätta impulssvaret) kan man erhålla total ekofrihet via "motekon", inte bara en konstant frekvensgång som med Behringern.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-15 09:59

Naqref:
Hehe, ja det har du ju rätt i förstås! Fast om NHT gör en variant av sina Evolution system som använder denna teknik blir det helt klart mycket intressantare... :D

Det finns ju t ex inte så dumma Excel-åttor man kan använda... :D

/J.

Återgå till Generellt om hifi