Vad händer med Hifi&Musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Vad händer med Hifi&Musik?

Inläggav JanneX » 2025-10-29 16:47

Var på biblioteket idag för att läsa de senaste numren av Hifi&Musik (som jag vet inte har något gott renommé här på forumet men som är trevlig läsning och med fina bilder även om diverse test av nätverkskablar osv har naggat mitt förtroende för personalen som auktoriteter lite i kanten..) och möttes av ett A4 på tidningens normala plats som berättade att tidningen upphört..
Vad har hänt? Inte hört något om några problem och tidningarna i de lokala affärshyllorna verkar ha försvunnit behagligt så kom överraskande minst sagt.. Även hemsidan ser ut som vanligt.

Användarvisningsbild
distad

Re: Vad händer med Hifi&Musik?

Inläggav distad » 2025-10-29 17:19

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-10-29 17:24

Aj då.. Tragiskt på ett vis. Minns när man hade High Fidelity, Hifi&Musik och i viss mån Elektronikvärlden att gotta sig i som hifi-intresserad. Nu är bara Ljud&Bild kvar då..och i den är ju Hifi bara en liten del.
Kommer sakna musiksidorna, fått mycket bra tips där.
Hemmabiotidningen var väl systertidning om jag fattar rätt. Kommer samma öde drabba dem tro?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-10-29 17:32

HemmaBiotidningen skrev:HemmaBio nr 9 har, som ni säkert märkt, inte kommit ut - Detta har hänt!

I och med att bolaget som äger och ger ut HemmaBiotidningen bytte huvudägare under sommaren, tillstötte flera problem. Dessa var så pass stora att den nya ägaren fattade beslut om att pausa produktionen, som sedan aldrig återupptogs.
Nr. 7-8/2025 blev således förmodligen det sista numret i tidningens nu exakt 30-åriga historia...

Det här har legat helt utanför redaktionens kontroll men vi ber så klart om ursäkt för det inträffade och hänvisar till den nya ägaren för all vidare information.

e-post: mikael@mancan.se

https://hemmabiotidningen.se/nyheter/e/2253/installd-utgivning/
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-10-30 10:16

STDI skrev:
HemmaBiotidningen skrev:HemmaBio nr 9 har, som ni säkert märkt, inte kommit ut - Detta har hänt!

I och med att bolaget som äger och ger ut HemmaBiotidningen bytte huvudägare under sommaren, tillstötte flera problem. Dessa var så pass stora att den nya ägaren fattade beslut om att pausa produktionen, som sedan aldrig återupptogs.
Nr. 7-8/2025 blev således förmodligen det sista numret i tidningens nu exakt 30-åriga historia...

Det här har legat helt utanför redaktionens kontroll men vi ber så klart om ursäkt för det inträffade och hänvisar till den nya ägaren för all vidare information.

e-post: mikael@mancan.se

https://hemmabiotidningen.se/nyheter/e/2253/installd-utgivning/

Ganska deprimerande, de brukade ha bra filmrecensioner. Deras test av tv brukade innehålla rekommenderade inställningar, vilket också är ganska intressant.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-30 12:54

Såg faktiskt en tidning idag. Hifi Musik. Datum juli/augusti.
Är det den senaste utgåvan? Sista?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-10-31 02:50

LeifB skrev:Såg faktiskt en tidning idag. Hifi Musik. Datum juli/augusti.

Ja, kan det bli samlarvärde på en sån? Mitt exemplar är fortfarande inplastat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-11-02 11:46

hifikg skrev:
LeifB skrev:Såg faktiskt en tidning idag. Hifi Musik. Datum juli/augusti.

Ja, kan det bli samlarvärde på en sån? Mitt exemplar är fortfarande inplastat.

Frågan är om vi får uppleva en värdeökning innan vi går bort??

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2026-01-09 16:09

Konkurs
29 november 2025
Förlaget/bolaget Tidningen Hifi Musik AB har försatts i konkurs.

Nedan meddelande kommer från konkursförvataren:

"Den 27 november 2025 försattes bolaget Tidningen HiFi Musik Aktiebolag, org. nr. 556290–4887, i konkurs av Solna tingsrätt. Till konkursförvaltare utsågs advokat Jonas Premfors vid advokatfirman DLA Piper i Sverige. Bolaget har under en lång period gett ut tre tidningar; HIFI & Musik, VapenTidningen och HemmaBiotidningen. Konkursförvaltningen utreder för närvarandra omständigheterna kring konkursen, inklusive möjligheten att genomföra en verksamhetsöverlåtelse. Konkonkursförvaltningen har förståelse för att det finns flertalet prenumeranter som inte fått tidningar som de betalat för och som har fordringar på bolaget. Prenumeranter är välkomna att anmäla sina fordringar till hifi.musik@se.dlapiper.com. Fordringarna kommer därefter att tas upp i den konkursbouppteckning som upprättas i konkursen."

Ur Musikindustrin:

Det har ryktats om det sedan i somras, men nu är det faktum: tidningen Hifi & Musik AB har försatts i konkurs. I nuläget råder frågetecken kring tidningen som startades 1970.

Hifi & Musik har historiskt haft fokus på ljudutrustning för hemmet. Men tidningen har genom åren även haft en mer generell musikbevakning, inklusive under senare år ett av de få kvarvarande stora blocken för skivrecensioner i tryckta svenska tidningar.

Inför nummer 9 i årets tänkta utgivning blev det paus i september och så småningom kom 27 november beskedet att Hifi & Musik AB försatts i konkurs, bolaget har även gett ut tidningarna HemmaBio och Vapentidningen.

När MI når chefredaktör Jonas Bryngelsson och han får frågan om vad som händer närmast svarar han:

– Det finns ett par troliga lösningar, men det kommer till stor del an på konkursförvaltaren vilket av alternativen som väljs, exempelvis gällande oprioriterade fordringar på bolaget.

Var det en överraskning att bolaget försattes i konkurs?

– Nej, det kom inte plötsligt, vi har haft ganska dålig ekonomi under längre tid, men just titeln Hifi & Musik är faktiskt bärkraftig, med rätt förutsättningar.

Vad tycker du att Hifi & Musik gett sina läsare?

– Förutom egna, lokalt förankrade och djuplodande tester av i princip all slags utrustning att spela musik med, i hemmet och utanför, har den gett en särdeles bred musikbevakning, med 12-15 sidor recensioner per utgåva, artistporträtt, intervjuer och konsertrecensioner.

Har du personligen någon plan B?

– Min egen framtid är högst oklar, men mitt mål är att kunna fortsätta jobba med en tidning som är så Hifi & Musik-lik som möjligt.

https://hifi-musik.se/artiklar/e/1482/konkurs/

https://www.musikindustrin.se/2025/12/08/hifi-musik-i-konkurs/#:~:text=Inf%C3%B6r%20nummer%209%20i%20%C3%A5rets,ut%20tidningarna%20HemmaBio%20och%20Vapentidningen.
Senast redigerad av Prozac 2026-01-09 16:18, redigerad totalt 1 gång.
Ha en rimligt trevlig dag.

momotom

Inläggav momotom » 2026-01-09 16:14

Som prenumerant och privatperson har man väl ungefär köplats 896 när det gäller fordringar :roll:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-09 19:50

momotom skrev:Som prenumerant och privatperson har man väl ungefär köplats 896 när det gäller fordringar :roll:

Det spelar ingen roll. Skicka in att du har betalat för en prenumeration och önskar återbetalning för de nr du inte fått.

Om tidningen startar på nytt så får du se om du på något sätt kan bli prioriterad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2026-02-15 00:51

Den återuppstår!!
https://hifi-musik.se/artiklar/e/1483/hifi-musik-ateruppstar/
Och vi som hade innestående nummer kommer att få dem :)
Det var gentilt, så generöst brukar inte konkursbon behandla små fordringsägare.

Hatten av!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2026-02-15 09:32

Ja det var goda nyheter! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-02-15 17:04

Vore det inte bättre om alla pseudovetenskapliga blaskor gick i KK och att någon istället startar en seriös hifi-blaska - något som inte existerat vad jag kan minnas?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-02-15 18:13

E Molt en skitblaska?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-02-15 18:19

Morello skrev:Vore det inte bättre om alla pseudovetenskapliga blaskor gick i KK och att någon istället startar en seriös hifi-blaska - något som inte existerat vad jag kan minnas?

Jo, iofs. Men den där seriösa publikationen du efterfrågar kommer aldrig lyfta, inte med den lilla marknad som finns. Att lägga all tid att mäta tex en högtalare på ett sätt som beskriver hur den faktiskt låter - och att få till en analys av mätkurvor som först och främst beskriver mätningarna korrekt, slutligen presenterar det på ett som även mindre kunniga (men intresserade) läsare förstår... Det tar tid. Tid som ska betalas via prenumerationer, annonser och kanske andra typer av samarbeten. Det krävs mycket om en sådan publikation ska överleva.

Utvecklingen går ju inte precis åt "vårt" håll och som en utställare på HEM uttryckte det, "dagens unga skiter fullständigt i tekniska fakta, det ska bara fungera - enkelt och på alla plattformar". Och i princip alla jag känner i generationen under mig bryr sig inte ens om stereo. En flyttbar BT-högtalare i ett hörn räcker gott. Och dessa människor köper inte hifi-tidningar.

Men kan man få med mycket musik, även ligga på nätet och vara aktuell med initierade artiklar om dagens artister och inte bara surra om ytterligare en vinylpressning av DSOTM så kanske det skulle kunna bidra till överlevnad.

I det här fallet tror jag dock att bild måste med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2026-02-15 21:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Vore det inte bättre om alla pseudovetenskapliga blaskor gick i KK och att någon istället startar en seriös hifi-blaska - något som inte existerat vad jag kan minnas?

Jo, iofs. Men den där seriösa publikationen du efterfrågar kommer aldrig lyfta, inte med den lilla marknad som finns. Att lägga all tid att mäta tex en högtalare på ett sätt som beskriver hur den faktiskt låter - och att få till en analys av mätkurvor som först och främst beskriver mätningarna korrekt, slutligen presenterar det på ett som även mindre kunniga (men intresserade) läsare förstår... Det tar tid. Tid som ska betalas via prenumerationer, annonser och kanske andra typer av samarbeten. Det krävs mycket om en sådan publikation ska överleva.

Utvecklingen går ju inte precis åt "vårt" håll och som en utställare på HEM uttryckte det, "dagens unga skiter fullständigt i tekniska fakta, det ska bara fungera - enkelt och på alla plattformar". Och i princip alla jag känner i generationen under mig bryr sig inte ens om stereo. En flyttbar BT-högtalare i ett hörn räcker gott. Och dessa människor köper inte hifi-tidningar.

Men kan man få med mycket musik, även ligga på nätet och vara aktuell med initierade artiklar om dagens artister och inte bara surra om ytterligare en vinylpressning av DSOTM så kanske det skulle kunna bidra till överlevnad.

I det här fallet tror jag dock att bild måste med.

/ B

Jodå jag håller med dig, och visst har väl H&M tagit några steg i rätt riktning sen det var som allra värst med kablar och annan ormolja? Jag tror däremot ändå man behöver fundera ett par varv vad gäller innehållet och även vilka kanaler för distribution man ska ha. Ljud & Bild tog väl det steget för några år sedan att bara finnas som digital tidning via prenumeration eller på t.ex. Readly? Kanske går H&M och Hemmabio samma väg nu med L&B som ägare. Stereophile finns väl nu både som digital tidning och pappers?

Andra kanaler som tycks fungera är Audio Science Review och Erin´s Audio Corner. Bägge dessa bygger ju rätt tungt på mätningar som man sedan kopplar till lyssning, men i ASR´s fall är det ju typ 90% mätning och (eventuellt) 10% lyssning som avgör om nåt ska få en rekommendation eller inte.

Här finns det kanske också pengar att dra in för publikationen som inte bara är annonser och prenumerationer; tittningar och följare på Youtube och/eller klick som leder till en tillverkare eller handlare. Vet inte hur dom får betalt via Readly - är det antalet öppnade tidningar via appen som genererar klirret?

I vilket fall som helst tror jag det är bättre och lättare för en tidning att överleva på en annan marknad och via andra kanaler, om den finns kvar och inte går i konken för gott. Därför tycker jag det var en glad nyhet att dom hittade en annan ägare som ville driva det vidare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2026-02-16 00:26

Ett glättigt blad för vår hobby kan vi tåla. Vilka blad ute i stora världen är seriösa? Jag läser H&M för musiktipsen och musikartiklarna. På köpet får jag fnissa lite åt kabeltester och trattar.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2026-02-16 10:56

Salig Radio & Television i åminnelse, sedermera Elektronikvärlden. Där anser jag det fanns pragmatiskt tänk kring ljud, allehanda tillbehör och mätkurvor.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-02-16 11:23

Håller helt med. RT var en riktigt bra blaska!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-02-16 15:08

Morello skrev:Håller helt med. RT var en riktigt bra blaska!

Jomenvisst. Den tidningen var min ingång till HiFi-världen. Arbetade på Anonsbyrån Svea i Gamla Stan på andra halvan av 60-talet och RT kom stadigt varje månad och äldre nummer fanns på företagets bibliotek. Det var även där jag kom i kontakt med LTS som ju fanns med som bilaga i Musikrevy på den tiden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2026-02-16 19:16

Mycket bra för oss som tycker om mångfald, och mycket bra för Sveriges Hifibutiker att det fortsatt finns en tidning i att annonsera i och att grejerna testas som de säljer. Jag är övertygas om att Hifibutikerna är mycket glada över detta.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-16 20:19

På ett sätt kan jag hålla med, men jag kan också vara pragmatisk och tycka att en existerande blaska är bättre än ingen alls, och den kan kanske bättra sig. Jag är optimistisk, det verkar ändå som god återgivning är på framtåg när t o m Sonos och Ikea gör högtalare som inte är fy skam:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.51409/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.25139/
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Återgå till Generellt om hifi