Denna överdrivna kärlek för balanserat...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 15:45

Jag har en kommentar angående länken till Electrocompaniet. De tillverkar ju mycket balanserat och då är det självklart att de påstår att det är bäst.

Sedan att de dessutom tillverkar produkter (någon sorts ring som ska ligga på skivan) för att reducera fenomen som inte finns på CD-skivor, är en annan sak. Detta gör dock att det blir lite svårare att ta dem på allvar.

edit: De påstår i dokumentet att op-förstärkare inte är bra eftersom de "inte är 100% matchade". Jag har fått lära mig att det är lättare att ge transistorer osv lika karaktäristik när de görs på samma kiselskiva än när kopplingen byggs upp diskret. Det går alldeles utmärkt att bygga upp en bra koppling baserad på op-förstärkare, likväl som det går att bygga en fullständigt medioker diskret koppling.
Senast redigerad av Ghost 2004-01-14 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-14 15:48

Läser man länken till så står där inte mer än vad som redan har avhandlats i tråden om fördelarna med ballat. Blir inte så mycket att kommentera då. :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-14 16:05

Temp skrev:Tja, den här utsläckningen av THD skulle ju ske på alla ingångar. Balanserat från Cd till försteg, balanserat från försteg till slutsteg, så disten släcks ju ut överallt där det går. Vad är problemet med det? Jag är intresserad av om det här giltigt eller inte. Lyssna kan man argumentera om, men det som har sagts här är att inte ens finns en teoretisk fördel, har jag genom EC hittat en teoretisk fördel? Kom igen, låt fingrarna glöda när dom dansar på tangentbordet.

Väldigt vad agressiv du blev :roll:

Om disten finns på förstegets utgång och detta driver ett så kallat "helballat" steg, kommer disten att excitera de tvenne halvorna i slutsteg, varpå det, i förekommande fall, genereras dist av disten. Att denna släcks vid högtalaren är inte självklart, då det beror på distens relativa fasläge med mera. 8)

mvh\Morello 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Temp

Inläggav Temp » 2004-01-15 13:14

Morello, tyckte du det där var aggressivt? Då ber jag om ursäkt. Jag är bara lite less på att det tycks så mycket. Det dissas hårt, men sen var det inte så mycket kunskap bakom. Det har stenhårt sagts att det inte ger någon fördel i korta längder. Här är någon, EC, självklart i eget intresse eftersom dom tror på det och bygger ballade grejer, som någorlunda teoretiskt förklarar vad det kan ge, även för kort längder. Jag tycker i alla fall att det är långt från oseriöst. Jag retar upp mig på att det är så många som säger att det är värdelöst, men sen inte kan backa upp det när det gäller. Nu gäller det inte dig, du tänker själv, medans andra inte verkar göra det. Själv har jag ingen stark åsikt bakom varken ballat eller oballat, men det är många som här är starkt aggressiva mot det som någon form av principsak.
Tja, nu har jag trasslat till det tillräckligt. :)

Igen, jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig olämpligt, inte min mening.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi