Min anläggning har varit oförändrad i ca 5 år nu, då köpte jag min nuvarande CD-spelare. Det är förövrigt den största förändringen på ca 10 år!!!
Är jag då jättenöjd och tror att jag har världens bästa välljud i finrummet?? Nä knappast, för jag är fullt medveten om att det hänt en hel del på 10 år inom ljudtekniken. Men jag har varit runt och lyssnat på en hel del grejor i alla olika prisklasser och kommit fram till en sak. Ja ni kanske tycker jag är galen, men så här ser jag på saken.
Det ljud jag idag har och har haft i ca 10 år, kan man idag få för kanske halva det nypris,eller lägre, än jag betalade. Och det är ju bra för de som handlar idag.
Men för att få avsevärt mycket bättre välljud så blir det väldigt mycket dyrare än jag anser det vara värt. Helt enkelt av den anledningen att det ljud jag har är ganska bra och för att få klart bättre ljud så krävs rätt stora investeringar för att få väsentlig skillnad i alla avseenden.
Och det tycker jag inte det är värt, än....
Jag lägger hellre ut lite mer slantar på rumsakustiken mm, som verkligen ger stora förändringar per krona.
Dr Tinnitus