Ljud från SPDIF utgångar på ljudkort, är det skillnad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gemini

Ljud från SPDIF utgångar på ljudkort, är det skillnad

Inläggav gemini » 2004-01-14 13:08

Jag har nu testat några olika ljudkort och även moderkortintegrerad SPDIF, Men har inte upplevt några stora skillnader på ljudet.

Testet utfördes med en Sony 940 reciever.

Har testat Digital ljudet från M Audio Audiophile 2496, Soundblaster 5.1 digital, Terratec EWX 24/96 PC Soundcard och den integrerade SPDIF utgången på ASUS P4P moderkortet.
Har även testat Soundblaster Extigy men där fick jag inte SPDIF "pass thru" att fungera, återkommer med test av detta.

Finns det anledning att köpa ett dyrt ljudkort bara för att köra digital ut från datorn?

Jag vet inte, jag har inte hittat de stora ljudskillnaderna, eller har jag gjort något fel?

Några kommentarer?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 14:21

Det skulle förvåna åtminstone undertecknad om någon bevisligen skulle hitta avgörande skillnader här, så nog är du på rätt spår alltid.

I fallet vanligt tvåkanalsljud (CD-Audio-format) så kan det teoretiskt finnas jitterrelaterade skillnader men hörbarheten av dessa är omtvistad så länge vi inte talar om enorma avvikelser.

För filmljud i DD- och DTS-format är jitter en teoretisk omöjlighet, men istället kan mjukvaruspelarnas synkroniseringsmetodik för bild och ljud märkbart påverka resultaten.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 15:21

Mitt NForce2-baserade moderkort har klart godkänt ljud via digitalutgången. Dålig bas visserligen, men det beror tydligen på ett drivrutinsfel och ska försvinna när jag orkar installera de nya drivisarna.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-14 15:34

Där är ett bra exempel

DÅLIGA drivrutiner

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 15:36

Just det, man bör också undanta taffliga drivrutiner om man ska vara helt korrekt. Jag förstår dock inte riktigt varför just basen skulle drabbas värre än något annat.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 15:42

Isidor skrev:Just det, man bör också undanta taffliga drivrutiner om man ska vara helt korrekt. Jag förstår dock inte riktigt varför just basen skulle drabbas värre än något annat.

Inte jag heller. Såg bara någonstans att andra hade haft problem med dålig bas och att det löst sig med drivrutinsuppdatering. Jag tror den mixar basen fel, om man stänger av LFE-kanalen så allt går till frontarna så mixar den inte in basen till dem i stället.

Annars kan man ju tänka sig att drivrutinerna anpassar ljudet till högtalare modell "fem kakburkar med subwoofer". :x

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-14 15:46

Rykten gör gällande att sb live skulle köra signalen genom sin dsp innan den går vidare till digitalutgången.

Detta är dock inte nåt som jag har belägg för utan enbart rykten.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 15:53

Ghost,

Jo, så skulle det ju kunna vara om man bara talade om de analoga utgångarna och om det rörde DD/DTS, men nu var det ju S/PDIF (och tvåkanal väl, gemini?) vi diskuterade egentligen.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 15:58

BigD,

På analogsidan vet man ju aldrig vad som försiggår (t.ex. Windows K-Mixer), men att man skulle dumma sig på digitalsidan har jag mycket svårt att tro helt enkelt eftersom det inte finns någon anledning att böka med data för s.k. passthrough. Att böka kostar också pengar, något som Creative sällan slänger bort i onödan.

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-01-14 16:14

Isidor skrev:Ghost,

Jo, så skulle det ju kunna vara om man bara talade om de analoga utgångarna och om det rörde DD/DTS, men nu var det ju S/PDIF (och tvåkanal väl, gemini?) vi diskuterade egentligen.

Jag har testat både på 2 kanal och 5.1 DD / DTS.

Vore intressant att veta hur signalen hanteras innan den skickas till SPDIF utgången? Och om det är någon skillnad mellan hur de olika drivrutinerna till ljudkorten hanterar signalen?
Och hur fungerar det på ljudkort med USB anslutning, jag har själv försökt köra pass thru men inte fått det att fungera på mitt Soundblaster Extigy USB ljudkort.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-14 16:43

Kopierat från http://www.maz-sound.com/sblive.html

has SPDIF in+out (SB Live! Value on board, SB Live! on the external expansion board) and another digital-in onboard (for CD players with digital out for instance), but there's a HUGE drawback: digital 1:1 copies are NOT possible, the typical advantage of digital I/O doesn't work with the SB Live! due to two reasons, the first is this permanent noise, the second:

the DSP runs fixed at 48 kHz, means every sound runs through the internal 8 point interpolation with 48 kHz (no serious aliasing problems detected):
advantage: poor samples sound incredible, low bitrate RA files for instance
big disadvantage: due to the DSP's permanent interpolation digital 1:1 copies are impossible (the 48 kHz SPDIF frequency can't be changed to anything else either)
means: the SB Live! is no replacement for a digital-only card or an EWS64 L/XL for instance

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 16:55

När det gäller S/PDIF är jag av uppfattningen att det antingen fungerar eller inte. Det finns alltså inga drivrutiner som ger högre ljudkvalitet. Undantaget är här (naturligtvis :twisted: ) Creative med sin idiotiska SRC (Sample Rate Conversion) enligt ovan.

Om vi talar om filmljud (DD/DTS) så beror ljudkvaliteten i S/PDIF-fallet enbart på hur mjukvaruspelaren hanterar synkronisering mellan ljud och bild. Windows styr normalt bildfrekvensen utgående från ljudkortsklockan, vilket ger ryckighet i bildflödet när grafikkortsklockan driver relativt denna.

Nu verkar det som om mjukvaruspelarna trots allt hanterar detta på olika sätt där vissa antagligen repeterar eller undertrycker ljudframes för att ljud och bild skall "gå i takt". Enligt min erfarenhet så fungerar detta ändå aldrig smärtfritt och det blir alltid en viss bildryckighet kvar.

Bildryckigheten kan i och för sig bero på diverse andra problem också, men även i en optimalt konfigurerad dator måste man ta till ett litet program som kallas ReClock för att det skall fungera perfekt.

ReClock kontrollerar driften mellan klockorna under en viss tid och skapar en systemklocka ur grafikkortsklockan som styr både grafikkort och ljudkort. ReClock varierar sedan ljudkortets samplingsfrekvens/framerate så att synkronisering uppnås. Så länge som klockorna är stabila fungerar det bra. Nu kan man ju inte alltid lita på att detta alltid är fallet, så med viss hårdvara kan det bli problem, men det tillhör ovanligheterna. Gissningsvis så bör mer högkvalitativa produkter ha stabilare klockor och orsaka mindre problem. I mitt fall med bra hårdvara och analoga utgångar fungerar det utmärkt.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 17:09

Isidor skrev:Jo, så skulle det ju kunna vara om man bara talade om de analoga utgångarna och om det rörde DD/DTS, men nu var det ju S/PDIF (och tvåkanal väl, gemini?) vi diskuterade egentligen.

Det är tvåkanal jag försöker få ut också på ett acceptabelt sätt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-14 17:18

Jag kör med ett Biltema USB-ljudkort (400:-). Den digitala signalen kör jag in i min HK recciver och använder dess DA-omvandlare. När jag använder digital utgången kan jag inte styra volym från windows, det kan jag när den analoga signalen används. Tyder detta på att den digitala är "rakt ut" utan påverkan?

Jag är supernöjd! :D

Jag använder bara stereo, ej DTS eller DD.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-14 18:42

Ghost,

Om dina ljudproblem bara gäller tvåkanal så antar jag att din diskussion om LFE-kanalen ovan gällde något annat. Jag förstår fortfarande inte varför du har dålig bas med S/PDIF.

Sanny_X,

Tyvärr kan du inte dra några slutsatser ur frånvaron av volymkontroll.

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-01-15 01:14

Ghost skrev:
Isidor skrev:Jo, så skulle det ju kunna vara om man bara talade om de analoga utgångarna och om det rörde DD/DTS, men nu var det ju S/PDIF (och tvåkanal väl, gemini?) vi diskuterade egentligen.

Det är tvåkanal jag försöker få ut också på ett acceptabelt sätt.

Vill bara förtydliga att jag inte använder SPDIF utgången från CD-ROM driven i PC:en, för 2 kanalsljud.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-15 01:26

Om dina ljudproblem bara gäller tvåkanal så antar jag att din diskussion om LFE-kanalen ovan gällde något annat. Jag förstår fortfarande inte varför du har dålig bas med S/PDIF.

I Nvidias program kan man slå på/av LFE-kanalen när "lyssningsläge" står i "två högtalare". Med LFE-kanalen på (och subwooferutgången avstängd på receivern) låter det hyfsat, men stänger man av LFE-kanalen helt så tappar man en massa bas. Det verkar som om den klipper av nedåt i frekvens och helt enkelt inte skickar basinnehållet någonstans.

Jag ska testa att uppdatera drivisarna, fungerar det som det ska då så vore det bra..

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-01-15 01:45

Ghost skrev:

I Nvidias program kan man slå på/av LFE-kanalen när "lyssningsläge" står i "två högtalare". Med LFE-kanalen på (och subwooferutgången avstängd på receivern) låter det hyfsat, men stänger man av LFE-kanalen helt så tappar man en massa bas. Det verkar som om den klipper av nedåt i frekvens och helt enkelt inte skickar basinnehållet någonstans.

Jag ska testa att uppdatera drivisarna, fungerar det som det ska då så vore det bra..

Vad jag förstår av detta, så måste ditt ljudkort bearbeta den digitala ljudsignalen (med basmanaegement) innan den skickar den till SPDIF utgången.
Finns det inte någon passthru eller direktutgångsläge på det ljudkortet?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-15 20:08

men vad ska man använda för spelare då? om man pratar ren tvåkanal. alltså okomprimerad pcm cd-signal. winamp är väl knappast en seriös lösning?

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-15 20:24

Förstår inte varför winamp skulle vara sämre än nåt annat program?

När man påstår att mp3 låter bättre med andra spelare är det väl för att mpeg avkodningen är bättre i de spelarna? (iofs kan man väl byta avkodare i winamp om man känner för det)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-15 20:37

Det finns ett fel på equalizern i Winamp som gör att den fördärvar ljudet även om den är helt rakt inställd. Det enda raka (:)) är att stänga av den helt.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-15 21:25

Uppdaterade just drivrutinen och problemen verkar ha försvunnit. :)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-15 21:46

Men vem vill använda equalizern i winamp? den är väl inte ens på default?

soren

Inläggav soren » 2004-01-16 07:43

Det är mikrosofts interna mixer i win2000 och XP som är dumt implementerad.
Man skall därför använda ljudkort som har ASIO eller Kernel Streaming möjlighet i drivrutinerna .. dessa går direkt mot ljudkortet och paserar inte K-Mixer (K-Mangler som den kallas) i windows.

Det finns pluginer till Winamp som spelar via ASIO och KS, men de bästa programmen tycker jag är Jriver Media Center och Foobar2000.

/Sören

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-16 23:31

Det är riktigt som BigD skriver; Creative har samplingfrekvensomvandlare (SRC) på utgångarna. Prova t ex att spela upp en DTS-kodad CD-skiva digitalt ut, det funkar inte. (med reservationen att Creative kan ha tagit bort SRC:n på senaste årets ljudkort)

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-01-17 10:56

Johan_Lindroos skrev:Det är riktigt som BigD skriver; Creative har samplingfrekvensomvandlare (SRC) på utgångarna. Prova t ex att spela upp en DTS-kodad CD-skiva digitalt ut, det funkar inte. (med reservationen att Creative kan ha tagit bort SRC:n på senaste årets ljudkort)

På sveriger radios Hemsida (http://www.sr.se/multikanal/svenska/arkiv.stm) finns det DTS inspelningar i 5.1 multikanalsljud DTS 24/96. Klippet där är kodat i 44.1 KHz. Dessa går att använda för ett sådant test.

Återgå till Generellt om hifi