Vad hör man egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

parri339

Vad hör man egentligen?

Inläggav parri339 » 2006-05-31 10:15

Hej alla ljudentusiaster!

Vad är "HiFi-hokus-pokus" och vad kan man egentligen höra???

Jag gör en liten undersökning på vad ni som är mer hemma i HiFi-djungeln egentligen tycker, tror och vet om HiFi. Det är ett PDF-formulär (en A4) som man helt enkelt kryssar i elektroniskt och en knapp som sänder tillbaks via e-mail. Tar runt 1min.

Jag pluggar på Linköpings universitet och har valt att göra en undersökning i denna mycket intressanta bransch :) Jag är själv ljudintresserad och har märkt att det verkar råda många delade meningar om ljudåtergivning. Mycket handlar naturligtvis om personlig smak...

Ha så kul!

Klicka här --> http://www.cyd.liu.se/~parri339/HiFi.pdf
(Använd knappen "Submit by E-mail" i PDFen för att skicka ditt svar)

Jag återkommer med ett (kanske mycket intressant) inlägg så fort jag fått tillräckligt med svar för att kunna dra några slutsatser :-)

Tack för Er tid!

//Pär

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vad hör man egentligen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-31 11:28

Mycket intressant! jag har svarat på frågorna. Några av dem tyckte jag var lite konstigt ställda så jag svarade där man kunde skriva själv "fast ovanför eller under".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-05-31 12:37

Jag tycker också det var intressant, men som Johan så tycker jag att
vissa frågor är lite märkliga.

Det är alldeles för förenklat och blir då väldigt svårt att svara på.

parri339

Inläggav parri339 » 2006-05-31 13:17

BACH skrev:Jag tycker också det var intressant, men som Johan så tycker jag att

Har (som jag väntade mig) fått många indikationer på att frågorna är för förenklade. Vill försöka hålla formuläret kompakt så att någon orkar svara, men två sidor med bättre frågor kanske skulle vara ok. Har ni nåt konkret förslag på någon omformulering så är det välkommet via mail/personligt meddelande (posta inte här). Gör troligen EN omformulering av frågorna, men på ett sådant sätt att jag kan ha nytta av de svar jag redan fått. Det lutar kanske åt att ge mer frihet i form av text man får skriva själv.

Tack för alla svar såhär långt!
//Pär

parri339

Inläggav parri339 » 2006-06-01 09:56

Hej igen allihopa,

Nu är frågorna något omformulerade. Dock så pass lite att de svar som redan kommit in fortfarande kan anses gälla. Har dessutom lagt till en textrad för allmänna kommentarer, då sådana ändå kommit via mail tidigare.

Fortfarande är vissa av frågorna väldigt onyanserade och därmed lite svåra att svara på, men det är medvetet för att göra undersökningen lite roligare och för att jag inte bara ska komma fram till självklara saker som vi alla redan är överens om :-)

Så kryssa i nu om ni inte svarat ännu:
http://www.cyd.liu.se/~parri339/HiFi.pdf
(Alltså samma länk som tidigare).

Den förra ligger på samma ställe men heter HiFi_old.pdf om någon vill jämföra.

Tack för det stora intresse ni visat!!!
//Pär

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-01 12:45

BACH skrev:Jag tycker också det var intressant, men som Johan så tycker jag att

Håller med. Stupade redan på första frågan. Man kan föredra olika format ur flera synvinklar, ljudmässigt, hantering, pris, imponatorverkan, speltillfälle (lite tufft med vinyl på bussen...) etc.

Å andra sidan får väl teknikerna här inte ta allt så bokstavligt :-) Jag tolkade tex frågan om aktiv delning med 3 NAD jmf med passiv och Krell såsom en jämförelse av själva principen. Annars hamnar man ju hur lätt som helst i resonemang om att NAD är ju bättre än Krell osv. Så jag svarade "spelar ingen roll".

/ B

Återgå till Generellt om hifi