Rummets inverkan - eller vart tog basen vägen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Rummets inverkan - eller vart tog basen vägen?

Inläggav JTarnstrom » 2006-06-04 11:20

Lite lösa funderingar från min sida. Hav fördragande med mina bristande teoretiska kunskapet - jag räknar kallt med att bli skriven på näsan, det är ju faktiskt.se därför det är kul att göra inlägg här.

Nåväl, har precis flyttat till Lilla Monaco, förlåt, Lilla Essingen, till en nyproducerad tvåa på 58 kvadrat. När jag nu har fått anläggningen på plats (Marantz 7600 DVD-spelare, Marantz SR7500 som försteg, PS-Audio HCA-2 slutsteg (hemska tanke) och Dynaudio 52:or). Döm om min förvåning när basen var märkligt frånvarande. Inget djup. Det lät märkligt platt och endimensionellt. Efter att ha kollat alla kopplingar och inställningar kvadruppla gånger var det bara att inse faktum - det låter sig inte likt i det nya rummet, vilket inte är så konstigt i sig, men just den stora frånvaron av en bas som känns är det som gör mig konfunderad.

I det gamla boendet var lyssningsrummet något mindre och det var trägolv. Min teori är att den frånvarande (inte helt frånvarande, den upplevs bara som betydligt lägre och den KÄNNS inte) basen kan tillskrivas betonggolvet i den nya lägenheten. Det finns ingenting som resonerar till skillnad från den förra bostaden. Det går inte att få basen att kännas på samma sätt eftersom vibrationerna inte fortplantar sig genom golvet (fastigheten har den näst högsta ljudklassningen) och upp i kroppen. Har också en fundering om att det som jag upplevde som verklig djupbas mer var en fråga om olika resonanser som förstärkte vissa register, som i sin tur övergick i vibrationer i golvet; ett slags illusion av djupbas.

Efter lite experimenterande har jag uppnått något bättre resultat genom att ändra på högtalarnas placering, men fortfarande känns det som att det saknas lite. Testade med min Canton 1SC subwoofer (förmodligen den enklaste i deras sortiment och inte speciellt kraftfull). Subben fick den förra lägenheten att skaka så pass att jag valde att köra utan den. I den nya lägenheten händer det inte mycket. Den står där och tutar på men utan att få nånting öht i svängning.

Egentligen är ju förusättningarna för att få bra ljud bättre i den nya lägenheten, och jag kommer att fortsätta att experimentera, men jag utesluter inte ett inköp av en bra sub, så om någon har förslag på bra sådana så mottages de tacksamt. Prisklass upp till 4000:-.

Intressant att rummet har en sådan betydelse. Visserligen kände jag ju till det redan innan, men jag har aldrig upplevt en sådan markant skillnad mellan olika rum i mitt boende.

Tärnström

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-04 12:52

Jo, det kan vara som du säger. Jag har också en alternativ teori som jag inte vet om det gäller dig, men som definitivt kan hända:

En exciterad rumsresonans upplevs gärna som kraftig bas. Om man inte är observant på ojämnheten (att vissa toner förstärks mycket mer än andra) kan man tycka att det låter lite häftigt när just de tonerna som förstärks dyker upp. Efter ett tag lär man sig i stället att uppskatta jämnhet mellan tonerna i basregistret.

Ett större rum förflyttar resonanserna mot lägre frekvens. Det kan tom vara så att du hade några baspumparlåtar förr som spelade just de frekvenserna som gav resonans i ditt gamla rum och att samma sak nu kommer att hända på några andra låtar.

Det kan också vara en kombination av de båda effekterna och kanske finns det fler förklaringar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi