5.1 vs. 6.1 och 7.1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

5.1 vs. 6.1 och 7.1

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-01-19 16:25

Hej på er,

Jag tänkte köpa mig en reciver och håller på att bli tokig på alla format som finns. Är det i dagsläget lönt att lägga pengar på tex. 7.1...? Jag har högtalare så att det skulle räcka och jag har ett rum som tillåter mig att möblera med utrymme bakom soffan.

Och sen en lite följdfråga.... om jag nu skulle skita i 6.1 och 7.1 så hade jag tänkt bruka de högtalare jag ändå har till att koppla flera per kanal i 5.1. Går det att på de bakre kanalerna koppla in två högtalare per kanal och både utnyttja steget som sitter i recivern och samtidigt utnyttja pre-out till separat slutsteg...? Dvs. med en kanal driva två högtalare varav bara en drivs med det interna förstärkeriet. Eller är detta ej att rekommendera pga. av skillnader på förstärkeriet...? Högtalarna kommer att vara av samma typ.

Men huvudfrågan var alltså: :?: Är det befogat att satsa på 6.1 och 7.1 ur mervärdessynpunkt....? :?: Vad har ni för erfarenheter, är det bättre desto fler kanaler det finns...? Vad jag förstår så är många av dessa format matrixade (eller vad man ska kalla det :roll: ) dvs. skapade ur det 5.1 format som finns på skivan.

Hjälp mig och kom med råd, tar gärna emot tips på prisvärda recievers också. Ska som sagt bruka pre-out så det måste finnas, därmed behöver inte effekten vara så hög heller.

(sista biten borde väl hamna under köpråd men, men...)

MVH. Christian

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-01-19 16:34

Jag satt tidigare med samma fundering...

Jag har ett rum där jag har gott om plats bakom soffan och hade tidigare 5.1 bakhögtalarna typ 1.5 m bakom soffan längs sidoväggarna och satt i tron att detta var optimalt och att jag minsann inte behövde något 7.1...

Jag köpte en ny Receiver, en HK AVR 8500 med 7.1, men det tog ett halvår innan jag ens testade att köra 7.1...
-Men... när jag sedan testade. oj oj oj vilken skillnad på flyt i surroundljudet!

(Jag vet i o f s inte hur mycket som kommer från att det är lite olika ljudinfo. i högtalarna, eller om det mesta kommer av att man helt enkelt har fler högtalare för surr. som du själv skriver...)

Jag har likadana högtalare runt om i alla 7 positionerna, uppgraderade Carlsson OA51 (Centern ett hembygge...)

/Stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: 5.1 vs. 6.1 och 7.1

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-19 16:34

7.1 helt klart, då kan du använda flera bakhögtalare till samma vänster resp höger bakkanal om materialet bara innehåller 5.1. Med en 6.1-förstärkare så får du sammanblandning till "mono" av vänster resp höger surroundkanal.

Bl a Denon har en knapp som man kan välja att koppla in ljudet från höger sidokanal till höger bakkanal. Men olika tillverkare har gjort på olika sätt och vissa har totalt misslyckats med funktionaliteten, det har då blivit så att det bara blir ljud i sidohögtalarna fast man egentligen vill portionera ut ljudet till fler bakhögtalare.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-19 17:01

just nu finns det ganska få filmer som faktiskt har 6.1 eller 7.1. Detta ändrar sig väl så småningom, men ska ha man glädje av 7.1 nu så handlar det nog mest om att få ut 5.1 i fler högtalare

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-01-19 22:44

Se där... :) Ett nästan entydigt 7.1 som svar. Blir så.

Har kikat på recievrarna:
Yamaha RX-V1400RDS 7295:-
Denon AVR-2803 6403:-

Är det någon som har några andra tips eller är det bra alternativ tror ni...?

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-19 23:04

AnotherDrinkPlease skrev:Yamaha RX-V1400RDS 7295:-
Denon AVR-2803 6403:-

Är det någon som har några andra tips eller är det bra alternativ tror ni...?

Hade stora problem att välja mellan just dessa två, småsakerna fick avgöra..

Jag valde på Yamahan, skulle ha beställt en sådan nu i veckan men de verkar vara slut i hela Sverige (om man inte vill lägga över tusenlappen extra på en dyrare butik) och kommer inte in förrän i början av mars. :(

Återgå till Generellt om hifi